Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Pravděpodobnost a matematická statistika I.
VARIACE Mgr. Hana Križanová
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Kombinatorika Opakování. K pravému vstupnímu turniketu přišli téměř zároveň čtyři studenti, kolik existuje různých pořadí, v jakém mohou turniketem projít?
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VARIACE definice Definici a podmínky její platnosti si procvičíme na příkladech:
„EU peníze středním školám“
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Automaty a gramatiky.
Vektorové prostory.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
1..
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VY_32_INOVACE_69. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_63. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Rozbor úlohyŘešení úlohy Zdroj obrázků : Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na WWW:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
3.cvičení-kombinatorika
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová 1

KOMBINATORIKA Variace bez opakování

Značení prvků Předem daná konečná množina, z níž skupiny tvoříme, má n prvků. Skupinu, která obsahuje k prvků, nazýváme skupinou k-té třídy. například: Tvoříme-li dvojčlenné skupiny z 10 lidí, pak n = 10, k = 2. Tvoříme-li trikolóry z pěti různých barev, pak n = 5, k = 3.

Prvky ve skupině Vyskytuje-li se vybraný prvek ve skupině pouze jednou, mluvíme o skupinách bez opakování (v předpisu skupiny se tento fakt neuvádí) vybíráme-li skupiny z lidí několikrát (maximálně k-krát), mluvíme o skupinách s opakováním například: vždy, když vybíráme skupiny z cifer a není uvedeno, že opakovat nelze

Požadavek na předpis skupiny Jestliže na pořadí prvků ve skupině záleží, mluvíme o variacích (resp. permutacích) nezáleží, mluvíme o kombinacích

Kdy volíme VARIACE Tvoříme-li čísla – přirozená, telefonní, kódy, slova, skupiny lidí, kterým rozdělujeme konkrétní funkce, konkrétní medaile skupiny lidí, které řadíme podle výšky, abecedy, věku trikolóru, ...

Řešení slovních úloh Vždy si musíte umět správně odpovědět na čtyři základní otázky: Záleží na pořadí prvků ve skupině? Mohou se prvky ve skupině opakovat? Z kolika celkových prvků tvořím skupiny? Kolik prvků vybírám do jedné skupiny?

VARIACE Počet variací k-té třídy z n prvků bez opakování, tzn. žádný prvek výběru se nemůže opakovat :

VARIACE – 1. příklad Zadání: Kolik různých trikolór lze sestavit z bílé, žluté, červené, modré a zelené barvy? Řešení: Nejprve si představte trikolóru… ČESKO HOLANDSKO JAMAJKA Z kolika celkových prvků tvořím skupiny? z pěti barev  n = 5 Mohou se prvky ve skupině opakovat? ne  BEZ OPAKOVÁNÍ Záleží na pořadí prvků? ano  VARIACE Kolik prvků vybírám do jedné skupiny? trikolóra = tři  k = 3 Odpověď: Z daných barev lze sestavit 60 trikolór.

Rozdíl mezi číslem přirozeným a čísel. kódem Tvoříme-li přirozená čísla nesmíme nikdy začínat cifrou nula počet možností s nulou na začátku odečítáme například: trojciferné přirozené číslo je 121, 800, 543, 402 o trojciferné přirozené číslo se nejedná, když postavíme na místo stovek nulu: 015, 075, 042 číselný kód (například na zámečku u kufru) můžeme sestavit z jakýchkoliv cifer, s nulou na začátku či na konci

ŘEŠENÉ PŘÍKLADY

2. Určete, kolik lze utvořit čtyřciferných 2. Určete, kolik lze utvořit čtyřciferných číselných kódů pomocí znaků desítkové soustavy, ve kterých se číslice neopakují. Řešení: Kód 2468 je jiný než kód 8642. Kód 1221 nesmím použít. Kufr si mohu zakódovat možností 0987. Z kolika celkových prvků tvořím skupiny? desítková soustava  n = 10 Kolik prvků vybírám do jedné skupiny? čtyřciferný kód  k = 4 Záleží na pořadí prvků? ano  VARIACE Mohou se prvky ve skupině opakovat? ne  BEZ OPAKOVÁNÍ Odpověď: Za daných podmínek lze vytvořit 5 040 pěticiferných číselných kódů.

Řešení: Číslo 2468 je jiné než číslo 8642. Číslo 1221 nesmím použít. 3. Určete, kolik lze utvořit čtyřciferných přirozených čísel pomocí znaků desítkové soustavy, ve kterých se číslice neopakují. Řešení: Číslo 2468 je jiné než číslo 8642. Číslo 1221 nesmím použít. Číslo 0987 již není čtyřciferné. Kolik prvků vybírám do jedné skupiny? čtyřciferné číslo  k = 4 Mohou se prvky ve skupině opakovat? ne  BEZ OPAKOVÁNÍ Z kolika celkových prvků tvořím skupiny? desítková soustava  n = 10 Záleží na pořadí prvků? ano  VARIACE Čísla, která začínají nulou, je třeba odečíst. x x x x k = 3, obsazujeme už jen 3 pozice n = 9, protože se prvky neopakují Předpis: Variace bez opakování Výsledek: Odpověď: Existuje 4 536 čtyřciferných přirozených čísel daných vlastností.

Řešení: Číslo 1357 je jiné než číslo 7531. Číslo 1221 nesmím použít. 4. Určete, kolik lze utvořit čtyřciferných, lichých čísel pomocí číslic 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7, ve kterých se číslice neopakují. Řešení: Číslo 1357 je jiné než číslo 7531. Číslo 1221 nesmím použít. Liché číslo obecně končí cifrou 1; 3; 5; 7; 9. 1. skupina: 1 x x x x Mohou se prvky ve skupině opakovat? ne  BEZ OPAKOVÁNÍ Záleží na pořadí prvků? ano  VARIACE k = 3, obsazujeme už jen 3 pozice n = 6, protože se prvky neopakují, beru o jeden méně oproti zadaní 2. skupina: 3 3. skupina: 5 4. skupina: 7 Výsledek: Odpověď: Existuje 480 čtyřciferných lichých čísel, která jsou složená z cifer 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7.

DALŠÍ PŘÍKLADY

1. Ve škole se učí 10 různým předmětům a každému se učí nejvýše hodinu denně. Kolika způsoby je možno sestavit rozvrh hodin na jeden den, je-li v témže dni 5 různých předmětů? 30 240 2. Kolik různých umístění může být na prvních třech místech při hokejovém mistrovství světa, jestliže se ho zúčastní osm družstev? Systém soutěže neumožňuje dělbu umístění. V3(8) = 8 . 7 . 6 = 336

3. Kolika způsoby může 30 studentů zvolit ze svého středu předsedu, místopředsedu, pokladníka a nástěnkáře? Studenti mohou zvolit výbor celkem 657 720 způsoby. 4. Ve čtvrtém ročníku se vyučuje 12 předmětů. Každý předmět se vyučuje nejvýše jednu hodinu denně. Kolika způsoby sestavíte rozvrh na jeden den se sedmi vyučovacími hodinami? Požadovaný rozvrh můžeme sestavit 3 991 680 způsoby.

5. Kolik různých výsledků může mít hokejový zápas, nastřílejí-li obě mužstva nejvýše po třech gólech, hosté dostanou alespoň jeden gól a remíza padne pouze v případě skóre 3:3. Každý výsledek je uspořádaná dvojice (domácí : hosté), v níž záleží na počtu nastřílených gólů. Počet všech možných výsledků, při kterých zápas neskončí remízou, je V2 (4) = variace bez opakování druhé třídy ze čtyř prvků 0, 1, 2, 3. Z tohoto počtu vyloučíme ty zápasy, ve kterých hosté nedostanou žádný gól ([0:1], [0:2], [0:3]), V1 (3) = variace bez opakování první třídy ze tří prvků 1, 2, 3. Remíza [3:3] je přičtena k počtu Celkový počet výsledků: V2(4) – V1(3) + 1 =10