Zdraví a internet Hana Macháčková PSY279.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
BOJUJ SE ŠIKANOU! Tento materiál vznikl za finanční podpory EU prostřednictvím programu Daphne. Za obsah je zodpovědný příjemce podpory The BB Group a.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Moralizují více lidé, kteří nemají spojence?
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Sociální síť Sociální síť, zvaná též společenská síť, komunitní síť či komunita, anglicky social network, je propojená skupina lidí, kteří se navzájem.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
Psychologie II Sociální psychologie
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
SOCIÁLNÍ SÍTĚ.
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Model transkulturní péče
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Online komunity Hana Macháčková. Úvod Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů Vznikají/jsou.
Blogy a blogování. Blogy o sebepoškozování, emo blogy a komunity
Vymezení pojmů funkce rodiny
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
IKT SOCIÁLNÍ SÍTĚ Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Online komunity Hana Macháčková.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo v digitálním archivu školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Záškoláctví
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Sociální psychologie.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Subkultury a online komunity
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Zdraví a internet Hana Macháčková PSY279

„Tradiční pojetí“ komunit Úzké (prostorové) vymezení, vyhraněnost, koheze Společná historie a cíle Blízké vztahy, časté interakce, závazky Pocit náležení (viz ohraničenost – kam? Mezi koho?) Bonding social capital

Online komunita Někdy bývá zpochybňována samotná existence online komunit nedostatečná interakce nemožnost lokalizace přílišná individualizace uživatelů internetu H. Rheingold: podobné výtky lze aplikovat na offline komunity, kyberprostor naopak umožňuje znovuožití komunit. Ne všechny online stránky, na nichž probíhá interakce, vytvářejí online komunitu (i když se tak samy nazývají)

Online komunity Prolínání offline a online života se týká i členství v komunitách – online komunity. Přenášení existujících komunit do kyberprostoru spolužáci Vznik online komunit existující takřka výhradně v kyberprostoru komunity na chatu Internet pak umožňuje přenesení či rozšíření komunity v offline prostředí komunity praxe

Online komunity-vymezení Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie

Online komunity-vymezení Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie Panují v ní určité normy a role – hrozba trestů (vyhoštění), převážně však fungují díky vzájemné důvěře

Online komunity-vymezení Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie Panují v ní určité normy a role – hrozba trestů (vyhoštění), převážně však fungují díky vzájemné důvěře Sdílený jazyk, diskurz

Online komunity-vymezení Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie Panují v ní určité normy a role – hrozba trestů (vyhoštění), převážně však fungují díky vzájemné důvěře Sdílený jazyk, diskurz Sociální vztahy vznikají a jsou dále udržovány v kyberprostoru (může jít o synchronní i asynchronní komunikaci; např. diskuzní příspěvky a „shoutboard“)

Online komunity-vymezení Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie Panují v ní určité normy a role – hrozba trestů (vyhoštění), převážně však fungují díky vzájemné důvěře Sdílený jazyk, diskurz Sociální vztahy vznikají a jsou dále udržovány v kyberprostoru (může jít o synchronní i asynchronní komunikaci; např. diskuzní příspěvky a „shoutboard“) Reciprocita informací a podpory mezi členy

Online komunity-vymezení Společný zájem či cíl (komunity praxe) či historie Panují v ní určité normy a role – hrozba trestů (vyhoštění), převážně však fungují díky vzájemné důvěře Sdílený jazyk, diskurz Sociální vztahy vznikají a jsou dále udržovány v kyberprostoru (může jít o synchronní i asynchronní komunikaci; např. diskuzní příspěvky a „shoutboard“) Reciprocita informací a podpory mezi členy Zážitek virtuální komunity – pocity členství, identity, náležení a připoutání k dané online komunitě (Blanchard, 2007)

Sociální role v online komunitách (viz Bellini a Vargas, 2003) Organizátor - hlavní slovo v rozhodování o chodu stránek Člen – pravidla členství implicitní, závisí na zaměření komunity; obecně pravidla tzv. netikety hostilní a agresivní chování (např. spam či flames) kolaborativní chování - znakem funkční komunity (emocionální podpora, či přátelská výměna informací a názorů) většinou přítomny oba typy interakce Administrátor – koordinuje aktivitu v komunitě. Poskytovatel – jen u komerčně zaměřených komunit Uživatelé internetu zajímající se o komunitu, ale nejsou s ní formálně spojeni. Lurking - není součástí přímé komunitní interakce, ale lurkers mohou být nejpočetnější částí komunity, vytvářet si vztahy k členům, být ovlivněni členstvím v komunitě (Ridings, Gefen, 2004).

Online komunity – vztahy a interakce Motivy k participaci: hledání informací (nejčastější) sociální opory přátelství …jako odpočinek

Online komunity – vztahy a interakce Větší význam slabých sociálních vztahů – např. za účelem získání informace Přesto vytváření pevnějších vztahů až přátelství

Online komunity – vztahy a interakce Poměrně častá snaha o extenzi online komunity do offline prostředí motivací může být ne zcela uspokojivá online interakce a online vztahy zanikání komunit existujících pouze online

Vliv členství v online komunitách Podobně jako u offline komunit Sociální vliv v rámci prostředí Pozitivní i negativní důsledky

Online komunity Bezpečné místo – sebe-odkrývání Distance Anonymita Disinhibice – exprese i podpora Bezpečné místo – sebe-odkrývání Snadný přístup, stabilita Společné pojítko Podpora a porozumění Významná sociální skupina

Vliv členství v online komunitách Specifická sociální identita Pokud je zážitek komunity, náležení Stejné normy a hodnoty Normalizace a upevňování chování Vyčleňování in-group a out-group I velmi pevné hranice (distance)

Vliv členství v online komunitách Důsledky závisí na charakteru „tématu“ Pozitivní – komunita lidí s HIV Negativní – pro-ana (viz později)

Vliv členství v online komunitách Důsledky závisí na charakteru „tématu“ Pozitivní – komunita lidí s HIV Negativní – pro-ana (viz později) Musíme zvážit motivaci k členství v komunitě (s vysokým zážitkem komunity) Sociální odmítání Stigma

Vliv členství v online komunitách Důsledky závisí na charakteru „tématu“ Pozitivní – komunita lidí s HIV Negativní – pro-ana (viz později) Musíme zvážit motivaci k členství v komunitě (s vysokým zážitkem komunity) Sociální odmítání Stigma A samozřejmě charakter skupiny

Pro-ana komunita Pro-ana blogy - stránky, které obsahují konkrétní návody pro snižování hmotnosti a udržování nízké tělesné hmotnosti Radikální, směřování k rychlému úbytku hmotnosti Návody k utajení a vyhnutí se hospitalizaci Thinspiration, thinspirace (http://jenny-ana.blog.cz/0806/real-girls ; http://good-ana.blog.cz/0808/my-world )

Pro-Ana komunita Obsahově – nejčastěji (93 %) thinspiration a podpůrné skupiny; 60 % zkušenosti s užíváním léků a preparátů na podporu hubnutí; 53 % varování před vstupem na blog a tedy vyloučení odpovědnosti za obsah a následky 33 % poskytování informací; dále tabulky BMI a „náboženské prvky“ – přikázání, vyznání, motlitby (Overbeke, 2008) http://terus-ana.blog.cz/1104/modlitba

Pro-ana komunita Nika: „…krásně jsem hubla, ale necítila jsem se moc dobře... tak jsem začala na netu hledat někoho s podobným problémem... našla jsem jednu super holčinu, která mi se vším pomohla (založit blog, dál hubnou)... taky mi poradila, jak to skrýt před rodiči... tak jsem si založila i já blog a začala hledat nové přátele, kteří mi pomohou... Chtěla jsem najít někoho, kdo mi pomůže, kdo mě podrží, když mi bude nejhůř a budu chtít všechno vzdát... a naopak někoho, komu můžu i já pomoct...” (in Mourová, 2010)

Pro-ana komunity Motivace pro založení pro-ana blogu – získání podpory (Mourová, 2010) Podpora, kterou dívky (logicky) nemohou najít offline, realizace v mezilidských vztazích s těmi, kdo mají stejnou zkušenost (Overbeke, 2008) Přijetí (při začlenění do komunity), odmítání (neplnění závazku, pocity viny) a znovupřijetí skupinou (po odmlce, přerušení) (Mourová, 2010)

Pro-ana komunity Pro-ana komunity a harm-reduce komunity I v dalších kontextech (drogy, sebepoškozování)

Online komunity týkající se sebepoškozování Sebepoškozování - „termín, který je nejčastěji spojován s vědomým, záměrným, často opakovaným sebepoškozováním (sebezraňováním) bez vědomé suicidální motivace, v němž dochází k narušení tělesné integrity, bez závažného letálního dosahu.“ (Kocourková, 2003:73) http://god-has-her-ways-we-got-ours.blog.cz/1206/krasa-v-sebeposkozovani

Sebepoškozování Sebepoškozování jako součást psychických poruch (borderline) x sebepoškozování jako copingová strategie (vyrovnávání se s distresem) V posledních několika letech – sebepoškozování na blozích adolescentů

Sebepoškozování Často na blozích o Emo, „pro-ana“ nebo „pro-mia“ blozích Někde pouze zmínka či kopírovaný obsah, najdeme ale i autentické výpovědi Nejčastěji se jedná o řezná poranění kůže, dále otravu léky, trhání vlasů, bití se Adolescenti jako skupina s nejvyšším výskytem sebepoškozování; okolo 15 %

Sebepoškozování Související jevy dle některých studií: vyrůstání v rodině pouze s jedním rodičem či v rodině s rodičem postiženým nějakým handicapem nebo vážnou nemocí; silná souvislost se zneužíváním či týráním v dětství; zvýšená úzkostnost, deprese, drogový abúzus a nízké sebehodnocení; sebepoškozování v blízkém okolí, o němž daná osoba ví – nejčastěji vrstevníci, kamarádi, ale také rodina

Sebepoškozování V samotném aktu sebepoškození je tento čin svépomocnou strategií ke zvládnutí pocitu depersonalizace, viny, hněvu, odmítnutí či nudy Příčiny nejčastěji udávané samotnými adolescenty: depresivní stavy, pocit osamělosti, odpor vůči sobě, pocit zlosti na sebe a vnímání vlastní nedostatečnosti, pocit zlosti obecně a prožitky odcizení a frustrace, problémy ve škole, šikana, problémy v rodině (rozvod, finanční problémy, onemocnění v rodině), konflikty s vrstevníky a kamarády, problémy s parterem, týrání či zneužívání, sebepoškozování někoho z blízkých „prostě jsem si říkala že za tohle můžu já protož jsem hnusná a debilní a neměla jsem se vůbec narodit a ža ta bolest ( co jsem si pak sama působila) mi patří....je to trest za to že žiju...a takhle mi to asi zůstalo až do ted...” (Whisper, 18 let )

Sebepoškozování online Internet může postiženým pomoci vyjádřit potlačené pocity a najít online jedince, kteří se jim podobají, překonat pocity izolace na druhou stranu může způsobit úpadek snahy navazovat takové vztahy offline a participace v online komunitách zaměřených na sebepoškozování může způsobit neschopnost najít a vytvořit pozitivní copingové strategie a zdravé interpersonální vztahy

Sebepoškozování online Prostřednictvím internetu se povědomí o sebepoškozování rychle šíří Ovlivňuje přístup k hledání pomoci a může razantně prohlubovat a šířit sebepoškozující chování mezi adolescenty Skupina sebepoškozujících jako referenční

Sebepoškozování online „Posilování příběhů“ – sdílení podobných zkušeností se sebep., normalizace, upevnění, ospravedlnění „…nebo u těch článků o sebepoškozování se chci s lidma podělit o své problémy a možná si řeknou “no to jsem na tom ještě dobře”, “může být hůř” apod. nebo zjistí že na to nejsou sami...že je víc takových co se tím trápí...” (Whisper, 18 let)

Příčiny Postoje k odborné pomoci ovlivněny komunitou – vstup do komunity „no myslím si,že psycholog vám moc neporadí,mají to sice nastudované ale neznají to z vlastní zkušenosti tudíž vás nechápe...možná odhalí důvod proč jste s tím začali ale nikdy nepříjde na to jaký je ten pocit který vás táhne k tomu se znovu říznout...”(Nikdo, 18 let)

Informace v komunitě - zdraví Pocházejí od uživatelů „Sociální původ“ informací Pozitivum – široké spektrum zdrojů Negativa – otázka důvěryhodnosti zdroje My a Oni – lékaři Také potenciální rizika Nehledání odborné pomoci Nekvalitní informace

Literatura Bellini, C.G.P., Vargas, L. (2003): Rationale for Internet-Mediated Communities. Cyberpsychology & Behavior, Volume 6, Number 1 Blanchard, A. (2007): Developing a Sense of Virtual Community Measure. Cyberpsychology & Behavior, Volume 10, Number 6 Jenkins, H. (1992): Textual poachers. Television fans and participatory culture. New York: Routledge Mourová, Z. (2010). Dospívající a (ne)bezpečné blogy: Pro-ana komunity online. Závěrečná bakalářská práce, Masarykova Univerzita. Overbeke, G. (2008). Pro-Anorexia Websites: Kontent, Impact, and Explanations of popularity. The Wesleyan Journal of Psychology. vol. 3, 49 – 62. Porter, C.E. (2004): A Typology of Virtual Communities: A Multi-Disciplinary Foundation for Future Research. JCMC 10 (1), Article 3, November 2004 Rheingold, H. (1994). A Slice of Life in My Virtual Community. In L. M. Harasim (Ed.), Global Networks: Computers and International Communication (pp. 57-80). Cambridge: MA: MIT Press. Ridings, C.M., Gefen, D. (2004): Virtual Community Attraction: Why People Hang Out Online. JCMC 10 (1), Article 4, November Starzomska, M. (2009). Application of the concept of egosyntonicity to the assessment of anorexic patients' competence. Archives of Psychiatry & Psychotherapy, 11(1), 39-43. Toma, C.L. (2010) Affirming the self through online profiles: beneficial effects of social networking sites. Proceedings of the 28th international conference on Human factors in computing systems. Výrost, J., Slaměník, I. (2008): Sociální psychologie. Praha: Grada.