Práce a její podmínky Jana Petříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Větrné elektrárny a vliv na zdraví
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Péče o pracovníky.
Vliv barev na psychiku člověka
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
Základy informatiky část 13
Druhy smyslového vnímání
Základní p ř edpisy o BOZP Osobní ochranné pracovní prost ř edky Organizace pracovišt ě, prevence rizik a úraz ů a nemocí z povolání Bezpečnost a ochrana.
6.5 Psychologie vnímání barev
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
VLIV HLUKU NA ZDRAVÍ Tomáš Baďura ARI.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
Racionalizace řídící práce Time Management
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Digitální učební materiál
1 OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY Soubor prostředků k vytvoření požadovaného světelného prostředí (sv. zdroje, svítidla, předřadníky, zapalovače, zařízení pro napájení,
Emoce (city).
Fotometrie Fotometrie je část optiky, která zkoumá světlo z hlediska jeho působení na zrakový orgán. Veličiny, které určují velikost tohoto působení na.
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Vypracoval: Karel Koudela
Doping ve sportu Školení trenérů licence A
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
BOZP – Práce s počítačem
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Akustika.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Společenská výchova – Estetika pracovního prostředí
VNĚJŠÍ VLIVY NA ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Pracovní prostředí, pracovní místo
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Psychologické působení barev
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Vibrace a hluk
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vliv rizika práce na pracovní úrazovost a na celkový stav pracovníků v zemědělství z pohledu BOZP Ing. Jaroslav Hotový, Praha 2019.
Transkript prezentace:

Práce a její podmínky Jana Petříková

Práce se neodehrává ve vakuu nýbrž v pracovním prostředí pracovní prostředí = soubor činitelů a podmínek, za nichž se uskutečňuje pracovní činnost a které na tuto činnost působí

Faktory pracovního prostředí rozlišujeme tři základní soubory faktorů: faktory fyzikálně chemické faktory vycházející z druhu a organizace práce faktory sociálně psychologické

Úroveň pracovního prostředí je dána zejména těmito podmínkami: materiální a technicko-technologické podmínky (předmět ergonomie, jako např. úroveň prostoru, strojů, zařízení, nástrojů, mikroklima, osvětlení, fyzická i psychická zátěž…) sociální podmínky (sociální klima, mezilidské vztahy, vztahy mezi nad- a podřízenými…) organizační podmínky (organizace práce, systém informačních toků, systém pravidel pracovní činnosti…) subjektivní činitelé (úroveň znalostí a schopností pracovníka, kulturní úroveň pracovníka, hygienické návyky…)

Faktory pracovního prostředí působení všech faktorů pracovního prostředí se vzájemně ovlivňuje a spolupůsobí na průběh a výsledek činnosti pracovníka např. fyzikálně chemické podmínky působí na smysly člověka a jejich prostřednictvím ovlivňují prožívání, myšlení i jednání jedince

Smysl a cíl ovlivňování pracovního prostředí… spočívá v zajištění co nejvhodnějších a nejpříjemnějších pracovních podmínek pro podání optimálního výkonu, jak z hlediska produktu, tak z hlediska pracovníka tj. cílem je rovněž rozvoj člověka/pracovníka a kultivace jeho schopností, dovedností, vlastností…

Působí-li pracovní prostředí a pracovní podmínky nepříznivě zhoršuje se tělesná i duševní pohoda pracovníka, snižují se jeho pracovní schopnosti, kvalita práce a je ohrožováno i jeho zdraví!

Činnost pracovního psychologa by tedy měla vždy směřovat k zajištění optimalizace všech podmínek a faktorů pracovního prostředí i pracovníka samotného tak, aby byla kladně ovlivňována pracovní pohoda pracovníka

Fyzikálně chemické podmínky

Základní fyzikálně chemické podmínky jsou… hluk a vibrace osvětlení teplota prach a chemické škodliviny

Negativní vliv fyzikálně chemických podmínek… lze klasifikovat na 3 úrovně: obtěžující vliv (na úrovni emocí prožívané jako nepohoda, nepříjemný vliv) rušivý vliv (na úrovni výkonuprojevující se nepříznivým vlivem na přesnosti a/nebo rychlosti výkonu, na produktivitě, nehodovosti, úrazovosti) škodlivý vliv (na úrovni zdraví, projevující se škodlivě, mnohdy i více nebo méně trvalou poruchou

Hluk a vibrace

Intenzita zvuku pro orientaci: 20dB – šelest listí 30dB – tichý šepot 40dB – hluk pronikající zvenčí do uzavřené místnosti v tiché čtvrti 50dB – tichý hovor na vzdálenost 1m 65dB – normální rozhovor (1m) 70dB – psací stroj, hra na klavír

80dB – silný dopravní ruch (7m), sborové čtení 90dB – provoz na dálnici (7m), hlučná práce v dílnách, pneumatické kladivo (3m) 100dB – traktor (10m), přelet tryskového letadla 110dB – tkalcovské dílny, velký orchestr fortissimo 120dB – diskotéka jedoucí na plno

Hluk je všechno, co zatěžuje sluch v porovnání s hudebními zvuky má složky zvuku obsaženy nepravidelně může způsobovat škody od vzniku pracovní nepohody, přes nepříznivý vliv na výkon po ohrožení organismu ačkoli hluchota, jakožto extrém, je málo častá

Hluk vyvolává reakci celého organismu, nikoli jen sluchového orgánu intenzivní, často se opakující, vysokofrekvenční hluky vedou k poruchám vegetativních funkcí, funkcí analyzátorů a endokrinních funkcí projevují se např. bolestmi hlavy, zvýšené napětí ve svalech, stálé stavy zvýšeného podráždění

psychické změny jako následky působení hluku: ztížená orientace, poruchy nervového systému, závratě, poruchy pozornosti, nadměrná citlivost, roztržitost, podrážděnost

dlouhodobé působení hluku přivádí po letech nervovou labilitu s typickými projevy neurózy v neposlední řadě hluk také znesnadňuje komunikaci

Závisí i na dalších faktorech zvuky o frekvenci 3000 – 4000Hz mají rušivé vlivy i při menším hluku citlivost na hluk se zvyšuje u žen před menstruací

Řešení změna technologie zmenšení vibrace součástek izolace zdrojů hluku použití ochranných pomůcek („aby neodstávaly uši“)

Osvětlení

Osvětlení třídíme na celkové, místní a kombinované na denní/přirozené a umělé naše oko je nejlépe přizpůsobeno dennímu světlu oko by mělo střídat pohledy zblízka a do dálky => těmto požadavkům bychom měli v prvé řadě přizpůsobit pracovní prostředí…!

Osvětlení obecně víme, že zrakem získáváme vysoké % informací intenzita osvětlení proto mnohdy zásadně ovlivňuje výkon zvlášť velký význam mívalo osvětlení v projekční, architektonické a inženýrské činnosti, dnes obecně tam, kde se soustředíme na psaný/kreslený materiál

Viz pokusy s osvětlením např. pokus, v němž ZO četly text za měnící se intenzity osvětlení a vyjadřovaly subjektivní optimum osvětlenost v luxech 108 216 540 1076 2160 5400 % osob 11 18 32 20 17 1

počet správně přečt.písm. nebo pokus s přesností čtení krátce exponovaných písmen v závislosti na měnící se intenzitě osvětlení osvětlenost v luxech 22 54 162 540 1080 2400 počet správně přečt.písm. 147 168 179 185 190 192

Osvětlení obecně obecně se ukazuje, že (měřeno nejčastěji na čtenářských testech): zvyšování osvětlení do 100 až 150 luxů zvyšuje významně výkonnost (např. optimální osvětlení pro administrativní pracovnice je 200 luxů = 100W žárovka z 1 metru) zvyšování osvětlení nad 1000 až 1500 luxů již neovlivňuje výkonnost

Světlo a stín… obecně platí, že světlo v místnostech by mělo být rozloženo stejnoměrně a nikde nesmí vrhat stín (míněno na pozorované místo v rámci pracovní činnosti samozřejmě) světlo by mělo dopadat zleva mírně dopředu (tj. když pravák píše, aby si nestínil na napsaný text)

Jasy a kontrasty

Jasy a kontrasty mohou též působit rušivě horní hranice jasů působí obecně škodlivě na zrakový orgán oslnění kontrastem při poměru dvou jasů 1:10 působí rušivě, 1:100 působí škodlivě závisí též na poloze oslňujícího zdroje v zorném poli, adekvátní úhel 30 stupňů oslnění zabraňuje

Barvy

Použití barev v pracovním prostředí nejen, že příznivě ovlivňuje pracovní pohodu ale též usnadňuje a urychluje orientaci zvyšuje bezpečnost práce a má ekonomické důsledky

Barvy dle vlnové délky… barvy s delší vlnovou délkou (červená, oranžová, žlutá) zvyšují činnost vegetativního systému, zvyšují krevní tlak, tepovou frekvenci atd. barvy s kratší vlnovou délkou (modrá, modrozelená, zelená) snižují aktivitu vegetativního systému

…avšak při dlouhodobé expozici je dle některých autorů účinek opačný => proto je vhodné využívat stimulující účinky např. červené barvy tam, kde je možná krátkodobá expozice (semafory atp.)

Barevné tóny teplé tóny (krátká vlnová délka) jsou obecně považovány za příjemné, zatímco studené tóny jsou uváděny jako méně příjemné světlé odstíny jsou obecně hodnoceny jako příjemnější, zatímco tmavé odstíny jsou považovány za méně příjemné

Obliba barevných tónů vypovídá něco o jedinci (viz např. Lüscher): červená - impulzivnost, optimismus, činorodost, vitalita; prokazatelně zvyšuje krevní tlak žlutá - vynalézavost, kreativita, svěžest; navíc působí antidepresivně a opticky zvětšuje prostor zelená - zdrženlivost, sebevědomí, smyslové založení; navíc zvyšuje chuť k jídlu modrá - vyrovnanost, klid, přesnost; prokazatelně snižuje nervozitu

černá - důstojnost, serióznost, vážnost; navíc zmenšuje dojem objemnosti a hmotnosti hnědá - prostota, jednoduchost, neústupnost, vzdor růžová - uklidňuje, pacifikuje, navíc působí uvolnění svalstva šedá - kompromisnost, nenápadnost, adaptivnost, snaha přizpůsobit se bílá - citlivost, smysl pro čistotu a pořádek, ctižádostivost, chlad zlatá a stříbrná - pocit vlastní důležitosti, neryzost („není všechno zlato, co se třpytí“)

Obliba barevných tónů obliba barev se liší také dle pohlaví: ženy mají raději syté a teplé tóny muži mají raději barvy tlumené ženy jsou na působení barev citlivější než muži

Barvy a okolní podmínky vhodnost barev je dána též podmínkami prostředí a práce: v horkých prostorách se doporučuje užívat chladných barevných odstínů x v chladných prostorách odstíny teplé pro trvalejší duševní práci jsou vhodné studené barvy x pro krátkodobou intenzivní tělesnou či duševní činnost teplé barvy

v prostorách situovaných na jih s množstvím slunečního světla jsou vhodné studené barvy x v prostorách opačných teplé barvy čelní stěny se typicky malují zeleně, boční žlutě nebo oranžově (opticky rozšiřuje prostory) pro stropy jsou vhodné světlé odstíny x tmavé odstíny či špinavé stropy deestetizují prostředí, opticky snižují výšku a celou místnost zatěžují

Barvy a čitelnost slov nejvhodnější pro čitelnost slov jsou tyto kombince barev pozadí a textu: modrý text na bílém pozadí modrý text na žlutém pozadí zelený text na bílé černý text na bílé zelený text na červené červený text na žluté červený text na bílé oranžový text na černé černý text na fialové

Využití barev pro signalizaci nebezpečí tradičně se barev využívá v tomto smyslu: červená - výstraha, nutnost jednání k odvrácení nebezpečí oranžová - označení míst, kde hrozí bezprostřední nebezpečí, např. u strojů, nebezpečí exploze, ohně, radioaktivity atp. žlutá - označení míst potenciálně nebezpečných, např. překážky v cestě, pilíře, zábradlí, nechráněná lešení atp. zelená - označení bezpečí - např. bezpečnostní a zdravotnická zařízení modrá - označení pro informace a orientaci, např. nástěnky, tabule, nápisy, šipky atp.

Teplota

Teplota a vlhkost vzduchu hranice tepelné pohody v létě byly dle normality posouzení vyvozeny: v létě 20,6-22,8oC v létě 18,3-21,1oC

Teplota dle typu práce velmi lehké práce optimum 22, max. 25 středně těžké práce 14 – 18 těžké práce – minimum 10 stupňů Celsia

Záleží i na vlhkosti při nízkých vlhkostech (panel, ústřední vytápění bez odpařovačů) stoupá nesoustředěnost, nervozita, agresivita optimální vlhkost vzduchu je 50% relativní vlhkosti

Chemické vlivy

Škodliviny uvolňované v pracovním prostředí mohou vyvolávat nežádoucí fyziologické a psychologické účinky jak působením v malých dávkách chronicky tak jako jednorázové akutní otravy slabé intoxikace typicky vyvolávají: nervozitu, podrážděnost, bolesti hlavy, poruchy spánku, poruchy pozornosti a paměti též konflikty mezi lidmi, nehody, úrazy

Prokazatelné neurotoxiny jsou následující skupiny látek: kovy (olovo, rtuť, mangan, aluminium…) rozpouštědla (hexan, metylbutylketon, toluen…) plyny (oxid uhelnatý, metylchlorid…) insekticidy (různé pesticidy…) jiné organické látky.