Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení na střední školy
Advertisements

Kariérové poradenství
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Diagnostika SPU.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
UKONČENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ J. Holland
Přijímací řízení na střední školy školní rok 2014/2015
Kariérové vzdělávání a poradenství v České republice
IPS. Nová adresa ÚP pro Prahu-východ (IPS) od Dobrovského 1278/ Praha 7.
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1.kolo přijímacích zkoušek podat 2 přihlášky, počet přihlášek na 1 SŠ není omezen (uchazeč si musí dávat.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
VOLBA POVOLÁNÍ VÁŠ PRŮVODCE.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Projekt Pšov Evropský sociální fond Operační program rozvoje lidských zdrojů ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE Most Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Určeno rodičům žáků 6. a 7. ročníků ZŠ Úřad práce ve Žďáře nad Sázavou.
Cvičení z techniky a technického vzdělávání 2
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Volba povolání = volba studijní cesty. PŘÍPRAVA NA PŘÍJÍMACÍ ZKOUŠKY ŽŠ –KROUŽEK M A ČJ
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Informační, poradenské a sociální centrum.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠK. ROK 2014/
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY 2015 /2016 Mgr. Hana Šprtová.
Název:VY_32_INOVACE_VVP_9A_5F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:9.r. Tematický okruh,
2.prosince :00 Schůzka pro rodiče žáků vycházejících ze ZŠ.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
(pro nástup ve škol. roce 2017/2018). JAK ŽÁKŮM POMŮŽE NAŠE ŠKOLA v rámci předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI témata: volba profesní orientace, zaměstnání, trh.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
přijímací řízení Na STŘEDNÍ ŠKOLY
Kariérové poradenství v českém středním školství
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
Kde hledat informace o oborech a středních školách?
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Přijímací řízení na střední školy 2017/2018
přijímací řízení Na STŘEDNÍ ŠKOLY
Přijímací řízení pro žáky vycházející z 5. ročníků
Přijímací řízení ve školním roce
VOLBA POVOLÁNÍ 2018 Přihlášky – jak vyplnit
Setkání kariérových poradců
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Kde hledat informace o oborech a středních školách?
Přijímací řízení ve školním roce
Kariérové poradenství a podnikavost
Školní aktivity v oblasti kariérového poradenství
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání Praxe ve školní psychologii PSY460

Legislativa – přijímací řízení Zákon č. 243/2008 Sb., kterým se mění pravidla stanovená školským zákonem (561/2004 Sb.) pro přijímání uchazečů ke střednímu vzdělávání (účinnost od 4. 7. 2008) Vyhláška č. 46/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách

Přijímací řízení žák podává přihlášku přímo řediteli SŠ termíny: do 30.3., s talentovou zkouškou do 30.11. ZŠ potvrzuje prospěch na přihláškách, neměla by potvrdit více než 3 přihlášky (platí i pro víceletá gymnázia, bez poplatků, není povinností ZŠ přihlášky zajistit) 1. kolo přijímaček v období od 22.4. do 7.5. (přesné termíny oznámí ředitelé SŠ do 31.1.) zákon ukládá vyhlásit pro 1. kolo 2 různé termíny žák je povinen do 5ti dnů od doručení rozhodnutí o přijetí poslat na SŠ zápisový lístek (1 kus vydá ZŠ) ředitel SŠ může vyhlásit další kola přijímaček (počet přihlášek není omezen) ZŠ musí zpracovávat výstupní hodnocení žáků (SŠ k němu nemusí, ale může přihlížet)

Východiska Školní vzdělávací program (vycházející z Rámcového vzdělávacího programu) Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zahrnující standardní činnosti škol Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole, č.j.: 27317/2004-24

Rámcový vzdělávací program vzdělávací oblast „Člověk a svět práce“ na 1. stupni povinné tematické okruhy: Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů na 2. stupni 8 tematických okruhů (min. 2 jsou povinné): Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií Svět práce – povinný tematický okruh (8.- 9.ročník)

Svět práce – Volba povolání - učivo trh práce – povolání lidí, druhy pracovišť, charakter a druhy pracovních činností, požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní, rovnost příležitostí na trhu práce volba profesní orientace – sebepoznávání: osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní orientace, informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb možnosti vzdělávání – náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby zaměstnání – pracovní příležitosti v regionu, způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce, práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů podnikání – druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání

Výchovný – kariérový poradce koordinace mezi kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi skupinové šetření k volbě povolání, administrace zájmových dotazníků v rámci své kompetence, analýza preferencí v oblasti volby povolání individuální poradenství žákům a rodičům (ve spolupráci s TU a příp. ŠP) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a příp. ŠP skupinové návštěvy úřadu práce, poskytování informací, příp. veletrh SŠ v Brně

Činnost školního psychologa diagnostika v rámci profesního poradenství individuální poradenství žákům a rodičům poskytování informací spolupráce s výchovným/kariérovým poradcem, TU spolupráce s učitelem Volby povolání, příp. účast na výuce krátkodobé tematické projekty (v rámci výuky, výjezdů ap.) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (v případě žáků se zdravotním postižením)

Témata pro práci se skupinou sebepoznání (osobnost, typologie, myšlení, silné a slabé stránky, hierarchie hodnot, sebepojetí, atd.) rozhodování (překonávání překážek, zvládání stresu, reakce na kritiku, nové situace) plánování (hospodaření s časem, kalendář akcí, stanovení cílů) možnosti, informační základna (kde hledat?) rovnost příležitostí na trhu práce adaptace na životní změny (přijímací pohovor, životopis, vyplňování formulářů, kazuistiky) techniky a hygiena učení (naučte se učit, studijní styly)

Diagnostika v rámci profesního poradenství nadání, rozumové předpoklady osobnost zájmy motivace, volní vlastnosti, hodnotová orientace speciální schopnosti a dovednosti (motorické, prostorové, umělecké ap.) analýza školního prospěchu, poruchy učení, zdravotní omezení ap. představy a očekávání rodičů

Organizace profesního poradenství září – leden/únor (náročnost) souhlasy, dobrovolnost, motivace, třídní schůzky hromadné vyšetření rozumových schopností (dopoledne), test znalostí (dopoledne, dle zájmu) hromadné vyšetření osobnosti, zájmů (odpoledne) domácí úkol (povídka), náhradní termíny analýza výsledků, sepsání zprávy objednávání rodičů, termíny individuální konzultace s rodičem a žákem předání informací školského poradenskému zařízení (po domluvě s rodiči)

Psychodiagnostická baterie ZŠ Heyrovského 32 I-S-T 2000 R i test znalostí HSPQ Dotazník volby povolání, Hollandův model RIASEC Dotazník pro žáka – vlastní úprava povídka kresba stromu školní prospěch informace od učitelů PPP Brno I-S-T 2000 R NEO pětifaktorový osobnostní inventář Obrázkový test profesní orientace (Mezera), využívá model RIASEC Dotazník pro žáka včetně prospěchu z 8. třídy speciálně pedagogické vyšetření žáků s SPU, potvrzení k přijímacímu řízení

Diagnostika rozumových schopností vícedimenzionální testy (komplexní) Test struktury inteligence (I-S-T 2000 R, Amthauer) Wechslerův inteligenční test pro děti (WISC-III) Váňův inteligenční test (1987) – u mladších dětí a žáků s podprůměrnými výkony ve škole, skupinově, 7 subtestů Meiliho Analytický test inteligence – skupinově, 6 subtestů jednodimenzionální testy (orientační, g faktor) testy Ravenovy progresivní matice Říčanův test intelektového potenciálu

Test struktury inteligence I-S-T 2000 R R. Amthauer a kol., 2001; A. Plháková, 2005, Praha: Testcentrum základní modul (přibližně 2 hodiny) verbální, numerická a figurální inteligence (9 subtestů, asi 92 minut) zkoušky paměti – pro slova a obrazce (2 subtesty, 20 minut s přestávkou) rozšířený modul (asi 45 minut) test znalostí (verbálně, numericky, figurálně kódované) fluidní a krystalizovaná inteligence

Diagnostika osobnosti Eysenckovy osobnostní dotazníky B-JEPI, DOPEN (středoškoláci), měří extraverzi/ introverzi a stupeň neuroticismu, emoční stabilitu/ labilitu Cattellův Osobnostní dotazník pro mládež HSPQ, 14 osobnostních vlastností NEO pětifaktorový osobnostní inventář (Hřebíčková, Urbánek, 2001, Testcentrum) projektivní testy (Kresba stromu) sebehodnotící škály

Cattellův osobnostní dotazník (HSPQ) High School Personality Questionnaire (1963) 14 faktorů osobnosti – bipolární osobnostní rysy faktory I. řádu bezprostřednost – uzavřenost smělost - plachost vysoká/nízká krystalická intelig. cit. choulostivost/tvrdost citová stálost/nestálost zdrženlivost – družná aktivnost vznětlivost – klidnost sebenejistota – sebedůvěra průbojnost – poddajnost soběstačnost – závislost nadšenost – sklíčenost sebevláda – nedostatek sebevlády zodpovědnost – svévolnost vysoké/nízké pudové napětí faktory II. řádu (společenská introverze/extraverze, úzkostnost/vyrovnanost, vzpurnost/oddanost)

Diagnostika zájmů Test všeobecných zájmových struktur (AIST-R, Bergmann, Eder; Testcentrum, Mezera, 2006, PC verze) Obrázkový test profesní orientace (Mezera, Psychodiagnostika, připravován k vydání) vychází z Hollandova hexagonálního modelu RIASEC Test profesních zájmů BIT (Irle, Allehoff; Testcentrum, Muhič, 2004) Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry DVP (Jorin a kol.; Testcentrum, Hoskovcová, 2003) podle Self-Directed Search Johna Hollanda

Hollandův model zájmů 60. l. 20. st., John L. Holland, teorie RIASEC základ většiny dotazníků zájmové orientace (přeložen do 25 jazyků) téměř všichni lidé mohou být zařazeni do jedné ze šesti osobnostních/pracovních skupin R I R: realistický, technický, praktický I: investigativní, analytický, vědecký A: umělecký, tvořivý S: společenský, sociální, empatický E: ekonomický, podnikavý, iniciativní C: cizelující, konvenční, spořádaný C A E S

Analýza dalších údajů školní prospěch ukazatel obecné schopnosti, studijní směřování přístup k výuce, motivace k učení (svědomitost, pracovitost, systematičnost, konformita ap.) pravděpodobnost přijetí vysvědčení i z nižších ročníků (vývoj, výkyvy) porovnávání s výsledky inteligenčního testu informace od rodičů (akceptace, usměrnění) přání a představy, zdůvodnění jejich volby hodnocení dítěte a očekávání

Poradenský „profesní“ rozhovor domluva na termínu, místu, o čem to bude, délce setkání (45 minut) kdo se má schůzky zúčastnit a proč příprava prostředí (větrání, teplota, kapesníčky, prostorové uspořádání, občerstvení ap.) po příchodu návštěvy – naladění představení konverzační výměna, občerstvení seznámení s tématem, cílem, délkou setkání

Poradenský „profesní“ rozhovor sdělování informací (psycholog, rodič/e, dítě) konkrétní popis výsledků, jak je vnímám (dát výsledky do kontextu, co vše se do nich promítá) jak situaci vnímá žák jak to vidí rodič (já – sdělení) získání maxima informací pro porozumění situaci pojmenování „sporných“ bodů (v běžném poradenském rozhovoru „formulace zakázky) vyjasnění potřeb, motivací, zájmů, doplnění kontextu, očekávání (reálnost) hledání vhodného řešení

Poradenský „profesní“ rozhovor ukončení rozhovoru rekapitulace setkání – na čem jsme se domluvili, s čím se aktuálně rozcházíme nabídka další konzultace (v případě potřeby) předání zprávy, výsledků dokumentace průběhu a výsledku

Literatura Pešová, I., Šamaník, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada. (s. 135-138) Kucharská, A. (2002). Profesní poradenství ve školství. In Hadj Moussová, Z., Duplinský J.: Diagnostika. Pedagogicko psych. poradenství II. Praha: UK. (s. 123-142) Mezera, A. (2002). Pro jaké povolání se hodím? Praha: Computer Press. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. (s. 317-336) Svoboda, M. a kol. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (s. 679-693)

Další zdroje informací www.infoabsolvent.cz (ISA – Informační systém o uplatnění absolventů, VIP-Kariéra) www.uiv.cz (Ústav pro informace ve vzdělávání) www.nuov.cz (Národní ústav odborného vzdělávání) www.atlasskolstvi.cz www.scio.cz www.icm.cz (Národní informační centrum pro mládež) atd.