Rozvoj zrakového vnímání a odezírání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náš je svět Každý jsme jiný a všichni jsme stejní
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VYVOZENÍ SLABIK s PÍSMENEM a HLÁSKOU m, M
Optické klamy profesora Lahvičky.
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 7 Proplétané květiny Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Alternativní a augmentativní komunikace
Logopedická třída MOTÝLCI
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Učivo:Geometrické tvary a geometrická tělesa
Ukázky z PP prezentací vytvářených pro řečovou výchovu Prezentace jsou zaměřeny zejména na : Vyvozování řeči – P1/x Pojmenování předmětů – P1/x Pojmy.
Oko.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vývojová dysfázie.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Problematika neprospěchu žáka
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Říkáme si... Jazyk a řeč.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
Specifické poruchy učení
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Děti a sport Jazyk a řeč.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
KOLEKTIVNÍ SPORTY MATEMATIKA.
Test Test Kombinace Barev Barva pozadí Barva písma Typ písma Řez písma
POSUZOVÁNÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Už to umím ! ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Transkript prezentace:

Rozvoj zrakového vnímání a odezírání ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM

Zraková percepce kompenzace sluchového vnímání vývoj zrakové percepce - ve vzájemných souvislostech s ostatním smyslovým vývojem, dále s vývojem somatickým, psychickým, vývojem motoriky a řeči dítěte cílem rozvoje zrakové percepce u SP - ovládnutí specifického dorozumívacího prostředku – odezírání

Rozlišování barev poznávání jedné barvy spojování zrakového vjemu s pojmenováním a s charakteristickým předmětem (zelená jako tráva) rozlišování dvou a více barev (nejdříve základní barvy, poté odstíny) třídění předmětů podle barev, poté podle barev i tvarů zároveň (např. zelená kolečka a zelené čtverce)

Poznávání délky a velikosti dítě rozlišuje malý x velký (krátký x dlouhý) dítě rozlišuje malý x větší, velký x menší (krátký x delší, dlouhý x kratší) dítě řadí podle velikosti: malý – větší – největší (a popř. slovně označí) krátký – delší - nejdelší dítě na dějovém obrázku hledá malé a velké předměty (krátké a dlouhé předměty)

Identické dvojice poznávání dvou zcela stejných předmětů ze skupiny předmětů lišících se barvou nebo velikostí vyhledávání identického obrázku dle vzoru, utvoření dvojice vyhledání dvojice z více obrázků bez vzoru pozn. U dětí raného věku dáváme přednost porovnávání skutečných předmětů před obrázky (ponožky, rukavice, lžičky, atd.)

Poznávání a rozlišování tvarů poznávání podle obrysů vkládáním poznávání podle obrysů přikládáním poznávání předmětů podle tvaru poznávání podle obrazu bez přikládání rozpoznání tmavé siluety

Rozdíly – zraková diferenciace dítě pojmenovává, co na každém obrázku chybí oproti obrázku prvnímu (chybí 1 prvek) dítě vyhledává, který prvek chybí na jednom ze dvou jinak stejných obrázků dítě poznává více rozdílů na dvou stejných dějových obrázcích dítě vyhledává z řady velmi podobných obrázků jeden, který je stejný jako první obrázek dítě vyhledává z řady téměř stejných obrázků jeden odlišný dítě má hledat na každém ze čtyř obrázků jeden prvek, který na něm proti ostatním obrázkům chybí (nikde nejsou všechny prvky) pozn.: užíváme materiály s obrázky předmětů či nesmyslnými tvary (dětské časopisy, publikace pro děti, …)

Celek a části celku – zraková analýza a syntéza skládání obrázku rozstříhaného nejprve přímými řezy do pravidelných tvarů na čtverce nebo obdélníky, pak na nepravidelné části (pohlednice, fotky, …) vkládání částí do celku „puzzle“ skládání dějových obrázků z jednotlivých kostek vkládání několika částí do složitého celku poznání celku podle částí dokreslování obrázků (nebo písmen) složité skládanky z jednotlivých částí skládání písmen z prvků

Zraková paměť děti sledují dva, tři a více předmětů. Po zakrytí je jmenují zpaměti (tzv. Kimovy hry) obkreslování dříve sledovaných různých sestav korálků, kostek, domaina, uspořádánych předmětů krátkodobé exponování písmen, slabik, slov. Dítě je následně opakuje nebo kreslí (píše) pexeso

Kategoriální zařazování dítě poznává nesprávnosti na obrázku dítě určuje, co do obrázku nepatří pozn. Na základě pozorování a vlastních zkušeností má dítě poznat, co do situačního obrázku nepatří

Rozlišování figura-pozadí vyhledávání předmětů na pozadí vyhledávání písmen na pozadí určení dvou písmen

Cvičení očních pohybů dítě sleduje výraznou cestu z levé části obrázku do pravé dítě sleduje složitější čáry dítě sleduje cestu a pojmenovává obrázky umístěné na této cestě jmenování předmětů zleva doprava

Vnímání obličeje a jeho výrazu prostřednictvím těchto cvičení se snažíme navodit zájem o výraz obličeje, o poznání nálady této osoby dítě se seznamuje s tím, jak se mění osoby podle účesu, čepice, klobouku, apod. učíme dítě slovně popsat náladu osoby podle výrazu obličeje