Vítejte na Ekonomicko-organizačním poradenství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Advertisements

Nabízené služby společnosti  Poskytování služby Excel24 ( outsourcingový způsob řešení úkolů a problémů s tabulkovým procesorem ) ; Ing. Roman Ševčík.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Projektové řízení Modul č.1.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
managementu znalostí podle
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Profil HR poradce a školitele
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Didaktické prostředky
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
Copyright © 2005 Accenture All Rights Reserved. Accenture, its logo, and High Performance Delivered are trademarks of Accenture. Představení společnosti.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Základní vymezení poradenství
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Vítejte na Ekonomicko- organizačním poradenství Údaje Vyučující: Eva Kubátová Vyučující: Eva Kubátová Katedra podnikového hospodářství Katedra podnikového.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
PRAKTICKÉ PŘÍKLADY ÚSPĚŠNÝCH INOVAČNÍCH PROJEKTŮ
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Co je to Teagasc? Teagasc - Úřad pro rozvoj zemědělství a potravinářství - je státní orgán poskytující integrované služby pro výzkum, poradenství a vzdělávání.
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
VYHODNOCENÍ EKONOMICKÉ VÝKONNOSTI STAVEBNÍ FIRMY
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
PODPORUJEME LIDI VE VYTVÁŘENÍ A ROZVOJI FIREM, KTERÉ MĚNÍ SVĚT
Vítejte na Ekonomicko-organizačním poradenství
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Didaktické prostředky
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
EKONOMICKO-ORGANIZAČNÍ PORADENSTVÍ
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ
Nabízené služby společnosti
Výroční zpráva o stavu podnikání v Ústeckém kraji za rok 2017
Nabízené služby společnosti
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Vítejte na Ekonomicko-organizačním poradenství Vyučující: Eva Kubátová Katedra podnikového hospodářství Č. dveří 645 Tel.: +420 549 491 785 E-mail: kubatova@econ.muni.cz Konzultační hodiny: út 10.00 – 11.30 st 13.00 – 14.00 po domluvě kdykoliv

Hodnocení předmětu Aktivní účast na seminářích vypracování skupinové seminární práce a její prezentace na semináři oponování seminární práce v hodině hodnocení seminární práce v hodině docházka 70% (4 semináře) Závěrečný test potřeba získat 20 bodů ze 35 možných skupina 4 minimálně

Literatura Základní literatura KUBR, M. Poradenství pro podnikatele a manažery, 1. díl. Praha : CAPA, 1991. KUBR, M. Poradenstvo pre podnikateľov a manažérov, 2. díl. Praha : CAPA, 1991. MIKOLÁŠ, Z., POCZATKOVÁ, B. Základy práce poradce v podnikání: pomůcka poradce v podnikání. Háj ve Slezsku: Máj, 2000. Rozšiřující literatura TOPPIN, G., CZERNIAWSKA, F. Business consulting. London: The Economist, 2005. ČESTNĚJŠÍ, A. Podnikatel a poradce. Brno : Econ, 1996. COHEN, W.A. Staňte se úspěšným poradcem. Brno : CP Books, 2005. KAŠÍK, J., MICHALKO, M. Podniková diagnostika. Ostrava : Tandem, 1998. ŽDÍMAL, M. Příručka terénního poradenství. Ostrava : AKS Ostrava, 1992. WOLGEMUTH, A. C., TREICHLER, CH. Unternehmungs und Management. Zürrich : Versus Verlag, 1995.

Historický exkurz Počátky poradenství ve vědeckém řízení - Sampson (1870), Taylor snaha racionalizovat přípravy a provádění výrobních a obslužných procesů první pokusy o zavedení vědeckých přístupů do řízení výroby řízení na úrovni dílen a provozů rozbor práce nejlepších dělníků - dílenské plánování, odměňování práce Škola lidských vztahů – Mayo, Follettová Poválečná léta – zlatá léta poradenství

Zlatá léta poradenství Diverzifikace služeb V popředí technického pokroku Strategie agresivní podnikatelské propagace. Na scénu vstupuje „Velká osma“. Pokračující internacionalizace Interní poradenství Pokrok v metodice poradenství Zvýšená kvalifikovanost zákazníka při využívání poradců

Přístupy k poradenství širší přístup jakýkoli způsob poskytování pomoci zaměřený na obsah, proces nebo strukturu úkolu anebo řady úkolů, kde poradce nenese skutečnou odpovědnost za provedení samotného úkolu, nýbrž pomáhá těm, kteří tuto odpovědnost mají užší přístup specifickou odbornou službou, smluvně zajišťovanou a poskytovanou organizacím speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami, které objektivním a nezávislým způsobem pomáhají zadavatelské organizaci identifikovat a analyzovat problémy v řízení, doporučují řešení těchto problémů a pomáhají, jsou-li o to požádáni, při implementaci řešení

Poradenství jako služba poradce je někdo, kdo za úplatu poskytuje rady nebo jiné služby profesionální nebo poloprofesionální povahy poradce navrhuje, nerozhoduje o změnách nezávislost poradce finanční administrativní politická emocionální

Proč poradce? Co nabízí poradce Mimořádné znalosti a dovednosti (Rozšíření personálu) Intenzivní profesionální pomoc na dočasné bázi (například získání informací) Nestranné stanovisko od jinud Navázání nových podnikatelských kontaktů a spojení Identifikace, diagnóza a řešení problému Vypracování a zavedení nových metod a systémů Plánování a realizace organizační změny Školení a příprava řídících pracovníků a personálu Důvody využívání služeb poradců Ospravedlňování rozhodnutí řídících pracovníků Poučení z poradenství Vzdělávání Zvědavost Nejistota Zlepšení dosahovaných výsledků (Přínos musí převyšovat náklady)

Faktory signalizující potřebu poradce chybný písemný obchodní plán nízká morálka stálý nárůst výdajů pravidelný nedostatek hotovosti zpožďování dodávek výrobků ztráta pozice na trhu přepracovaní zaměstnanci přepracování zaměstnanců bez dosažení cílů opakovaná zmetkovost nedostatek informací o konkurenci nebo o trhu

Organizace využívající poradců nemocné či špičkové organizace?? malé či velké organizace?? Česká spořitelna, a.s., Český Telecom, a.s., ČETRANS a.s., ČSA a.s., DHL International (Czech Republic), s.r.o., Dopravní podnik města Brna, a.s., Jihočeská energetika a.s., Jihomoravská energetika, a.s., Kaufland Česká republika v.o.s., LASSELSBERGER, a.s., Preciosa a.s., Zentiva, a.s. Praha, Autospol, spol. s r. o., Neckermann, s. r. o., SYNTHESIA a. s.

Poradenský proces 1. Vstup První kontakty se zákazníkem Předběžná diagnóza problému Plánování zakázky Zakázkové návrhy zákazníkovi Poradenská smlouva 2. Diagnóza Zjištění faktického stavu Analýza a syntéza fakt Detailní zkoumání problému 3. Plánování akce Vypracování řešení Zhodnocení alternativ Návrhy zákazníkovi Plán implementace 4. Implementace Pomoc při implementaci Úprava návrhů Školení 5. Ukončení Zhodnocení Závěrečná zpráva Vypořádání závazků Plány na další spolupráci Odchod poradenský proces je společná činnost konzultanta a zákazníka, namířená na vyřešení specifického problému a implementování žádoucích změn v organizaci. pětifázový model, jehož součástí jsou následující fáze: vstup, diagnóza, plánování akce, implementace a ukončení.

Základy poradenského přístupu pohovor, psaní zpráv průzkum trhu psychologické testy oborové ekonomické a tržní analýzy rozměry změny v poradenské organizaci technický rozměr lidský rozměr tendence k participativnímu poradenství !

Poradci - specialisté vs. generalisté generalisté - připravují a koordinují globální zakázky specialisté – jsou vysoce kvalifikovaní ve svém technickém oboru nutná spolupráce mezi nimi prohlubování specializace

Oblasti poradenství Dle APP Vrcholové a strategické řízení Finanční řízení Rozvoj a zavádění nové produkce Řízení, organizace a technologie procesů Informační systémy a informační technologie Lidské zdroje

Hlavní typy poradenských organizací Velké mnohofunkční poradenské firmy několik set odborníků, nadnárodní společnosti s pobočkami ve více zemích, široké spektrum zákazníků (hlavně velkých firem)a s velmi složitými problémy Poradenské služby pro řízení u velkých účetnických firem oddělení velkých účetnických firem, se podobají velkým mnohofunkčním poradenským firmám. Malé a střední poradenské firmy v rozsahu od několika po 50 – 100 poradců, pro malé a střední podniky v určité geografické oblasti specializované poradenské služby pro řízení v jedné nebo několika technických oblastech;důsledná specializace v jednom nebo několika průmyslových oborech nebo oborech služeb. Organizace poskytující zvláštní technické služby silné zázemí v matematice, výpočetní technice, operačním výzkumu nebo ekonometrice, provádí zvláštní poradenské služby Poradenská oddělení v ústavech pro řízení propojení učitelů a instruktorů pro řízení se světem praxe, poradenské služby na pomoc soukromým a veřejným organizacím, často s technickou pomocí od mezinárodních organizací a účastí zkušených poradenských firem z jiných zemí. Nezávislí poradci generalisté anebo specialisté , vysoce individualizovaný a pružný přístup, vytvářejí i celé týmy, služby hlavně menším podnikům. „Konzultující profesoři“ Profesoři, lektoři, školitelé a výzkumní pracovníci angažováni na částečný úvazek. Netradiční dodavatelé poradenských služeb dodavatelé a prodejci počítačového a komunikačního zařízení;¨softwarové firmy; obchodní a investiční banky, makléři, pojišťovny a jiné organizace ve finančním oboru; dodavatelé zařízení a projektů dodávaných „na klíč“ v energetice, dopravě;mnoho jiných organizací, které přeměnily své interní skupiny poskytující služby pro řízení v externí poradenské služby.

Profesionální standardy Úloha asociací v profesionálních službách hlavní funkce poradenských asociací: strážce kvalifikačních standardů (kritéria členství) propagátor kodexů etiky propagátor profese mezi klienty poskytovatel služeb, o které mají klienti zájem

Asociace pro poradenství v podnikání (APP) vznik roku 1990 60 organizací s 606 poradci posláním je pomáhat rozvoji a využívání profesionálního poradenství, formovat a prosazovat etiku při nabízení a poskytování poradenských služeb etický kodex odvozen z etického kodexu FEACO ( Evropské sdružení národních poradenských asociací v Bruselu) www.asocpor.cz

Etické kodexy určují to, co organizace v příslušné profesi považují za profesionální chování právo zákazníka vyžádat si výtisk kodexu přijatého firmou příloha ke smlouvě některé z profesionálních standardů vyloučení zkreslených informací o firmě objetivita a nestrannost informace o přijatých nebo zaplacených provizích respektování důvěrnosti informací účtování přiměřeného honoráře předcházení konfliktu zájmů

Národní registr poradců internetová databáze prověřených firemních poradců, kteří mají profesní zkušenosti, znalosti a morální předpoklady k poskytování kvalitních služeb malým a středním podnikům www.nrp.cz provozován Czechinvestem zájemci o členství v registru musí splňovat určité stanovené podmínky (stanoveny minimální délka praxe, minimální vzdělání atd.) dodržují etický kodex daný ICMCI Podmínky zařazení do NRP Kdo se může do registru přihlásit Zájemce o zařazení do registru by měl působit jako konzultant (fyzická osoba) s minimálně třemi lety praxe, zejména s malými a středními podnikateli (MSP). Požaduje se vysokoškolské, nebo odborné vzdělání. Členství v uznávaných profesních spolcích je považováno za výhodu. Do registru nebudou zařazeny poradenské firmy. Ty se mohou zaregistrovat prostřednictvím poradců, které zaměstnávají. U takových poradců bude v registru uveden název a kontaktní údaje firmy, pro kterou pracují. Postup přihlášení poradce do Národního registru poradců Stačí vyplnit on-line přihlášku na předepsaném formuláři a odeslat ji do centrální databáze. Přihlášky jsou přijímány průběžně a jejich vyhodnocování probíhá v blocích. Posouzení a vyhodnocení došlých přihlášek K vyhodnocování přihlášek dochází ve dvou krocích. Prvním krok tvoří posouzení žádosti dle předepsaných kritérií. Kandidát bude hodnocen podle následujících kritérií: Pracuje v současné době jako konzultant? Má minimálně tři roky zkušeností s poradenskou činností? Má zkušenosti a praxi relevantní k práci s MSP? Má relevantní kvalifikaci pro práci poradce? Zvyšuje si pravidelně svoji kvalifikaci? Druhou část hodnocení tvoří pohovor se zkušenými poradci v tzv. assessment centru. Cílem je získat komplexní informace o způsobilosti poradce k zařazení do registru a přehled o potřebách jeho dalšího profesního rozvoje. Kandidát je včas informován o termínu a místu konání pohovoru. Na základě výsledků pohovoru je rozhodnuto o zařazení či nezařazení do registru. Pokud máte zájem o zařazení do Národního registru poradců a splňujete základní předpoklady, vyplňte následující on-line přihlášku. Po jejím vyhodnocení budete nejpozději do týdne vyrozuměni o termínu schůzky s naším hodnotitelem v assessment centru, případně o důvodech zamítnutí vaší přihlášky. Vyplnění formuláře je rozděleno do pěti kroků a zabere vám jen 10 minut. Povinnosti poradců Povinnosti registrovaných poradců Do Národního registru poradců (NRP) jsou zařazeni poradci, kteří úspěšně projdou hodnotitelským centrem (tvz. assessment centrum). Poradci při vstupu do registru obdrží certifikát, identifikační kartu s roční platností, souhrn zásad pro používání jména Agentury pro podporu podnikání CzechInvest k propagačním účelům a Pravidla pro působení poradce v NRP. Pro potvrzení členství v NRP je nutné tato pravidla podepsat a odeslat zpět na adresu CzechInvestu. Jejich platné znění naleznete na této stránce. Pravidla obsahují všeobecná ustanovení o NRP, povinnosti pro setrvání v registru, podmínky ukončení registrace a v neposlední řadě etický kodex. Další podmínkou registrace je monitorování poradce přímo při poradenské činnosti u klienta. Tento monitoring má poskytnout nezávislý přehled o schopnostech a zkušenostech poradce, a zajistit tak poskytování kvalitních poradenských služeb pro podnikatele. Pro tento účel jsme využili metodickou příručku Kanadské asociace poradců managementu pro provádění poradenské činnosti. Její českou verzi naleznete na této stránce pod názvem Monitorovací matice. Hodnotitelům NRP slouží jako pracovním nástroj při jejich monitorovacích návštěvách. Každý rok musí poradce absolvovat kontrolní setkání s hodnotitelem NRP kvůli prodloužení své registrace, kde se ověřuje, jak poradce pracoval uplynulý rok. Člen Národního registru poradců musí prokázat, že za poslední rok poskytl minimálně padesát dní poradenských služeb malým a středním podnikům a minimálně padesát hodin pracoval na svém profesionálním rozvoji (vzdělávací kurzy, školení, konference atd.). CzechInvest se snaží poradcům proces kvalifikačního růstu usnadnit, a proto jim v současné době nabízí některé druhy školení za finančně zvýhodněných podmínek. Jejich přehled můžete najít na www.czechinvest.org/skoleni.

Proces žádosti a registrace v NRP

Benchmarking Index Databáze, prostřednictvím které mohou české MSP srovnat svou výkonnost v různých oblastech s výsledky domácích a zahraničních podniků a umožnit tak zvýšení své konkurenceschopnosti. manažerský nástroj, který pomůže českým MSP zlepšit jejich konkurenční pozici napojení na rozsáhlou mezinárodní databázi Benchmark Index (Velká Británie) obsahující údaje od 15 tisíc různých firem zjištění aktuální pozice firmy na základě porovnání finančních i nefinančních ukazatelů V současné době spolupracuje s CzechInvestem 13 vyškolených specialistů na benchmarking. Tito poradci jsou zároveň členy Národního registru poradců (NRP). O co se snaží czech invest “Creation of a Czech language Benchmarking Index and the Database that will enable companies to evaluate their current performance in key business areas compared with best practice both in the Czech Republic and in Europe. It is expected that the outcomes of the benchmarking assessment will be used in the selection and evaluation of subjects of other future development programmes”.

Czech Republik Management Consulting Market Source: FEACO

Size (in bill EUR) of the European MC-Market, 1996 - 2004 +3,5% +3,7% +11,5% -2% +15,5% +16% +15% +15% +14%

Comparison of Consulting in Selected CEE Markets TurnoverMC Market GDP* GDP Pop. in MC* Growth (a) Growth in mio. Czeck R 400 4% 126 3,7% 10 Poland 300 30% 339 5,6% 38 Hungary 226 5% 109 3,9% 10 Romania 107 35% 125 8,1% 22 Slovenia 90 10% 28 3,9% 2 Bulgaria 56 7% 45 5,3% 7 * In million Eur (a) Purchasing Power Parity Source: Management Consulting International, February 2006 FEACO:The European federation of Management Consultancies Associations, 28 zemí CEE Central and Eastern Europe

Potřeba se stále učit

Děkuji za pozornost