Vyučovací metody v přírodopise

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Multimediální pomůcka k výuce didaktické techniky
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
AV stručná prezentace.
Analýza a popis pracovního místa
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Vzájemná hospitační činnost
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Měření účinnosti převodovky
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Didaktika přírodopisu 2
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Teorie vzdělávání dospělých
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Západočeská univerzita v Plzni
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací formy-výuka v bloku
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
VÝZNAM DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VE VÝUCE CHEMIE
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Kurikulum: obsah školní edukace
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Vyučovací metody v přírodopise
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vyučovací metody v přírodopise Aktivizující metody

Definice Vyučovacími metodami ve výuce přírodopisu rozumíme práci učitele, která pří respektování vývoje poznávacích schopností, didaktických zásad a vytčeného výchovného a vzdělávacího cíle umožňuje žákům osvojovat si základy biologické vědy a získané vědomosti, dovednosti a návyky uplatňovat v praxi.

Rozdělení metod: 1. Hlavní metody 2. Vedlejší metody 3. Pomocné metody 4. Metodické obraty

Metody hlavní Pozorování Pokus Speciálním znakem výuky přírodopisu je, že hlavními vyučovacími metodami ve vyučovací hodině a zvláště v ostatních organizačních formách (vycházka, exkurze, laboratorní práce, biologické praktikum) jsou pozorování a pokus.

Pozorování je metoda: při níž žáci samostatně nebo pod vedením učitele studují přírodniny nebo přírodní jevy, aniž by zasahovali do jejich průběhu která vede k soustavnosti samostatnosti a vytrvalosti při které žáci zapojují většinu smyslů která rozvíjí motoriku a vyjadřovací schopnosti která může být zařazena do jakékoliv organizační formy výuky

Dílčí stupně pozorování Psychologické koncentrace determinace smyslová kvalita reflexe motorika Didaktické problematika a její řešení operace, popis interpretace praxe, ověřování, procvičení

Postup při pozorování: 1. pozorování celkového vzhledu přírodniny 2. analýza základních částí 3. analýza detailů 4. syntéza 5. generalizace a označení pojmem

Klasifikace pozorování: Z hlediska pozorovaných objektů Z hlediska zařazení do procesu výuky Z hlediska změn v průběhu vyučování Z hlediska cílů Z hlediska délky trvání

Pozorování z hlediska objektu: bezprostřední zprostředkované morfologické a anatomické fyziologické ekologické fenologické

Z hlediska zařazení do výuky: vlastní předběžné dodatečné

Z hlediska změn v průběhu pozorování: statické dynamické

Z hlediska cílů: zjišťující popisné objevné

Z hlediska doby trvání: krátkodobé dlouhodobé

Pozorování v reálném prostředí Výhody: výuka je méně formální propojení teorie a skutečnosti sledování vzájemných vlivů organismů Nevýhody: náročnost časová náročnost na přípravu učitele náročnost organizační

Pozorování živých přírodnin v umělém prostředí: Výhody: dlouhodobé pozorování zvýšení kvality i kvantity poznatků nácvik a rozvoj dovedností při manipulaci Nevýhody: časová náročnost možnost alergických reakcí

Otestuj sám sebe: žáci pozorují dalekohledem vodní ptactvo žáci pozorují pod mikroskopem pučení kvasinek z předem připraveného kvásku žáci pozorují pod mikroskopem řasy z nedalekého rybníka žáci pozorují reakci žížali na podnět, kterým je vatová tyčinka namočená v octu žáci pozorují reakci kalcitu s HCl Žáci pozorují klíčivost rostli v různých podmínkách

Jaká kriteria má pozorování splňovat z hlediska žáka? citové významnost dynamika novost osobní významnosti …………..

Pokus je metoda: pozorování biologických jevů za uměle vytvořených podmínek která studuje bezprostřední vztahy mezi biologickými jevy která je opřena o teorii a spojena s praktickou činností žáka seznamuje žáky s metodami vědecké práce

Klasifikace pokusů: z hlediska obsahu z hlediska organizace z hlediska doby trvání z hlediska umístění a významu v poznávacím procesu žáků

Z hlediska obsahu: informující potvrzující (argumentační, dokumentační) Do jaké fáze hodiny je vhodné zařadit informující experiment? Do jaké fáze hodiny je vhodné zařadit potvrzující experiment?

Z hlediska organizace: demonstrační frontální (individuální, skupinové) Jak provést demonstrační experiment? Do jaké fáze hodiny je vhodné zařadit demonstrační experiment?

Z hlediska doby trvání: krátkodobé Dlouhodobé Jaké jsou výhody a nevýhody těcho experimentů?

Při plánování pokusů je důležité: zajistit pokusný materiál….Jak? místo pokusu……Kde? délka provedení pokusu…. Jak ji určit? plán pokusu….. Je nutný? příprava chemikálií, přístrojů a pomůcek…..bez ní se neobejdete

Vedlejší metody Rozhovor Výklad Rozhovor a výklad se dostávají ve výuce přírodopisu až na místo vedlejších metod.

Pomocné metody práce s odbornou a populárně naučnou literaturou, určovacím klíčem práce s výukovým programem práce s pracovním listem, sešitem

Metodický obrat zpestření jedné metody metodou jinou

Jak volit metody? metody volte dle probíraného učiva volte především aktivizující metody respektujte požadavky modernizace výuky při volbě metody se držte didaktických cílů výuky při volbě jsou důležité psychologické faktory

Děkuji za pozornost.