Marketingové řízení podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Význam informací v podnikání
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MARKETINGOVÝ MIX.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1.Obsah marketingového řízení
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Důvody vstupu na zahraniční trhy
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Marketingové plánování podnikové vize, cíle, strategie
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Strategie.
Strategický marketing
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Marketingový systém řízení
Strategický marketing
Ekonomika malých a středních podniků
Marketing Základy a postupy..
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Marketingové řízení podniku

Literatura K.Havlíček, M.Kašík , Marketing zahraničního obchodu, EUPRESS, VŠFS Praha, 2006 K.Havlíček, M.Kašík , Marketingové řízení malých a středních podniků, Management Press, Praha , 2005 M.Kašík, K.Havlíček , Jak získat a udržet zákazníka-podnikový marketing, VŠFS Praha, 2004 Kotler, Armstrong, Marketing, Grada Publishing, Praha 2004

Marketingové plánování

MP – představuje systematické vymezování souborů úkolů pro jednotlivé aktivity – vč. adresnosti, časových horizontů, metodických postupů, odpovědnosti Kdo neplánuje, plánuje svůj neúspěch

Marketingové strategické plánování Obecný postup plánovacího procesu Ztotožnění se s podnikovou vizí, strategií, cíli a úkoly Stanovení manažerských cílů vdaném podnikovém útvaru SWOT analýza Audit – posouzení cílů Přehodnocení cílů Příprava strategie příprava plánu činností Hodnocení, zpětná vazba

SMART analýza S Specifičnost Specifické prvky chování zákazníků rozhodující pro plánovací proces – důležitost servisu, prodej na splátky, internet M Měřitelnost Zákaznická databáze, která se neustále doplňuje umožňuje určit a měřit procenta – opakované koupě, počet nových zákazníků A Akceptovatelnost Vyhodnocení, zda dosažené hodnoty odpovídají plánovaným údajům – vyšší/nižší prodej,… R Reálnost Formou kvalifikovaných odhadů se posuzuje, zda je reálné a účelné zvyšovat spokojnost zákazníků T Termínovanost Klasické plánovací údaje, ukazatele, harmonogramy, projektové milníky

Strategické plánování Představuje tvorbu, formulování a realizaci firemní strategie Vychází z podnikových a podnikatelských cílů a možností Představuje stanovení jasných vizí, kam chceme v podnikání dojít, čeho chceme dosáhnout Je to proces, který říká, jakým způsobem podnikat, abychom dosáhli stanovených cílů Strategické plánování má dvě hlavní funkce: Vyvíjet integrovaný, koordinovaný a nerozporný názor na cestu, kterou společnost bude hodlat dlouhodobě sledovat Rozvíjet a usnadnit adaptaci společnosti na změny prostředí

Podnikatelské poslání, podnikatelská koncepce Podnikatelské poslání – podnik je založen za konkrétním cílem – za účelem konkrétního poslání Pokud se firma rozhodne rozšířit své podnikání i o další činnosti, rozšiřuje se poslání, od svého původního poslání se odchyluje – nastupuje podnikatelská koncepce

Podnikové cíle Konkretizují podnikatelské koncepce a podnikové vize Jsou vyjadřovány konkrétními čísly a parametry Naznačují vývoj podniku nejen jako celku ale i jejich funkčních oborů Mohou být stanoveny cíle v oblastech ekonomiky, obchodu, ochrany životního prostředí, postavení na trhu

Proces marketingového plánování Marketingová situační analýza - shromažďování vstupů, při kterém se snažíme shromáždit a utřídit informace, které se týkají problematiky ovlivňující vnitřní a vnější prostředí firmy. S.W.O.T. analýza - analýza silných a slabých stránek a identifikace příležitostí a hrozeb podniku. Formulace cílů marketingu – na základě předchozích kroků se vytvoří konkrétní cíle podniku Volba marketingové strategie – definují se nástroje marketingového mixu Vytvoření provádějícího marketingového programu – vytvoří se přesný operační plán, vypracují se scénáře a zvolí se metodika měření úspěšnosti. Plnění plánů – realizace marketingového plánu Kontrola a monitoring

Cyklus marketingového plánování

SWOT analýza Silné stránky – tým odborníků, surovina, moderní technologické zázemí, široký sortiment výrobků Příležitosti na trhu – získání nových odběratelů, zavedení nových výrobků na trh, možnost oslovení nového zákaznického segmentu, EU Slabé stránky – jazyková bariéra, komunikace vnitřní, vnější, podpora prodeje Ohrožení trhu – silná zahraniční konkurence

Nástroje marketingového plánování Sepisování scénářů a snů – srovnávání schopností firmy s budoucími možnostmi, sestavení představ o budoucích událostech Analýza výpadků – hledání výpadků nebo mezer na trhu, kterých bychom mohli využít v našem podnikání (zlepšení produktivity, proniknutí na trh, rozšíření trhu, vývoj nového produktu, diversifikace ..) Ansoffova matice – určování rizika, které čeká firmu při různých změnách strategie Segmentace trhu – charakteristika cílové skupiny zákazníků Mapování a vytyčování – grafické vyjádření konkurenčního prostředí a zobrazení rizikových oblastí Analýza rozhodujících faktorů úspěchu – hledání kritérií úspěšnosti Analýza životního cyklu produktu – předvídání životních cyklů, rozhodujících faktorů pro úspěšné působení na trhu Analýza podílu na trhu – procentuální vyjádření velikosti trhu v porovnání s konkurencí, možné cesty ke zvýšení tohoto podílu Bostonská matice – analýza podnikatelského portfolia, podíl různých produktů firmy na celkovém zisku

Marketingová strategická orientace může být dvojího typu: 􀀹 Ofenzivní strategie je růstově orientována a zaměřena na posílení tržního podílu a budoucích zisků. Mezi růstové strategie zařazujeme strategie v Ansoffově růstové matici, které řeší vztah produkt – trh. 􀀹 Defenzivní strategie je krátkodobé povahy a zaměřena na udržení tržního podílu. Defenzivní strategie se uskutečňuje tržní obranou a výstupem z trhu.

Ansoffova matice

Strategie dle Portera

Strategie minimálních nákladů – snaha o maximální ziskové rozpětí při vysokém objemu tržeb a malém zisku z prodané jednotky. Vytvořené prostředky jsou pak co možná největší měrou reinvestovány do efektivnějšího vybaveni a dokonalejších výrobních technologii. Využívají ji podniky na masových trzích. Strategie diferenciace produktu – snaha o dosaženi dokonalého výkonu v některé oblasti (servis, doplňkové služby, finanční služby,kvalita, distribuce). Pro střední a menši podniky. Strategie tržní orientace – zaměřeni na úzké segmenty trhu

Výhody marketingového plánování Koordinuje činnosti, které napomáhají dosažení stanovených cílů v určitém čase. Plánuje budoucnost systematickým způsobem. Přizpůsobuje zdroje zjištěným možnostem trhu. Zvyšuje možnosti objevovat příležitosti na trhu. Zlepšuje komunikaci uvnitř firmy a tím eliminuje rizika a konflikty mezi jednotlivými profesemi nebo stupni řízení.

Marketingové mixy Transakční marketing = 4P, 6P, 7P Price Product Placement Promotion Politics (politicko-společenské rozhodnutí) Public opinion ( Veřejné mínění) People (člověk – prodejní personál)

Koncept řízených vztahů se zákazníky – CRM – zákaznický marketingový mix 4C Customer Zákazník Řešení potřeb, očekávání, přání a tužeb zákazníka v rámci samotného produktu Cost Cena Viděná pohledem nákladů, která vznikají zákazníkovi při koupi produktu Convenience Vhodnost Pohodlnost, přístupnost produktů, servis pro zákazníka Communications Komunikace Integrovaná marketingová komunikace

Strategie plnění cílů Stanovuje JAK chceme dosáhnout stanovených cílů – podnikatelský záměr Zvolit postup, který odpovídá charakteristice podnikání a pokrývá celou marketingovou působnost Využívá se zákaznický marketingový mix 4C Je vhodné při přípravě strategie spolupracovat se všemi manažery podniku

Postup určování strategie plnění cílů Definování výrobkových skupin základní krok vycházející z možnosti firmy – využití zákaznického mixu 4C – není důležité co umíme a děláme,ale je důležité, co očekává a co si přeje zákazník. Výrobkové řady definujeme dle poptávky, nikoliv podle nabídky výroby Nadnárodní, kapitálově silná firma dokáže na trh protlačit výrobky i bez prvotního ohledu na zákazníka a stává se vůdcem trhu – ostatní vyčkávají na reakci zákazníka Výrobkové řady jsou dále členěny na segmenty a teritoria – je zde vazba na marketingový výzkum Při určování výrobkové řady se bere v úvahu i životní cyklus výrobku

Určení teritorií zaměření Na základě marketingového výzkumu se rozhoduje o teritoriu Vlastní teritoria se stanovují v závislosti na geografické a psychografické segmentaci

Určení segmentu zákazníků Kombinace segmentu zákazníků s teritoriálním zaměřením Hlavními segmentačními proměnnými budou faktory geografické, demografické a behaviorální Pro malé a střední podniky se doporučuje max. 10 segmentů

Určení osobní odpovědnosti Za každý segment, teritorium, výrobkovou skupinu by měl být odpovědný obchodní a marketingový manažer Motivační plán manažera je spojen s plněním obchodního a marketingového plánu Předpokladem účinného fungování je realistický, dosažitelný a akceptovatelný obchodní plán

Tvorba a stanovení cenové politiky Základem jsou FN a VN, konkurenční ceny a poptávka a očekávání zákazníků Uplatňuje se zde druhé C z marketingového mixu 4C – cost to the customer – cena z pohledu zákazníka Cenové mapy – rozdělení teritorií podle ceny výrobku. Podle cenové mapy vidíme, kde jsme s cenou pod úrovní nákladů, sledujeme poměr cen a objemy prodeje pružněji reagujeme na požadavky teritoria

Volba distribuční strategie Hlavní kritérium je přání zákazníka Distribuční cesty jsou nastaveny tak, aby zákazník obdržel zboží tak, jak je požaduje Realizuje se třetí C z mixu 4C – pohodlná dostupnost pro zákazníka Obchodní mezičlánky mohou díky regionální znalosti ovlivnit prodej a tržní podíl Vhodné umístění prodejny – seskupování malých podniků do velkých center, kde ale každý působí samostatně

Volba komunikačního mixu Plní se zde čtvrté C z mixu 4C - komunikace Malé a střední podniky často nedokážou určit správnou míru komunikace vůči zákazníkovi,a to z těchto důvodů: Nedisponují vlastním reklamním oddělením Brání se profesionálním agenturám Přeceňují vlastní síly a neodborně se pouštějí do reklamních a komunikačních kampaní Vhodnější je využití spolupráce s externí agenturou, která disponuje s týmem specialistů – PR agentura

Kontrolní mechanismus plnění cílů Důvody důležitosti zpětné vazby – kontrolního mechanismu: Motivační politika – podle úrovně plnění by měl vycházet systém odměňování Pružná finanční opatření – překračuje-li se plán prodeje může vzniknout požadavek na vyšší hotovost z důvodu růstu pohledávek, nebo naopak vzniká nutnost pokrytí ztráty Pružná výrobní opatření – pokud se prodává nad plán, je nutné včas rezervovat kapacitu výroby a zásob, pokud obchody nejdou dle představ, může dojít ke změně výrobkové řady Pružná personální opatření – při neúspěchu se hledají chyby také mezi personálem Korekce strategie celého podniku – v případě velkého neúspěchu – revitalizační opatření

Kontroly uvnitř marketingových a obchodních odděleních Porady Pevný řád a termín Doba trvání porady Odpovědný pracovník hodnotí výsledky práce Z porady dostupný zápis Součástí zápisu jsou úkoly a termíny jejich plnění vč. konkrétní odpovědnosti Zápisy se archivují

Reporty Předdefinovaný formulář Dostupný a součástí elektronického informačního systému Určen odpovědný pracovník Měsíční, týdenní reporty plnění obchodních plánů Reporty stavu obchodních pohledávek Reporty o platební morálce zákazníků

Osobní pohovory Zápis se nepořizuje Mají psychologický význam