Právní úprava ochrany půdy a lesa 18. října 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana půdy.
Advertisements

Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Právní úprava ochrany vod
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Správní právo.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Ochrana zemědělského půdního fondu při stavbě fotovoltaických elektráren Ing. Ivana Skalická.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Hospodářská úprava lesa Legislativa
Půda – složka životního prostředí
Účelová kategorizace Jana Dudová.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Podle možností hospodářského využití jsou pozemky určené k plnění funkcí lesa zařazeny do kategorií: Les ochranný Les.
Ochrana zemědělského půdního fondu
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Právní úprava ochrany lesa
Právní úprava ochrany půdy a lesa
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Ing. Marcela Strakošová
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právní režim pozemků určených k plnění funkcí lesa
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
Právní úprava ochrany půdy a lesa
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Výpočet náhrad za újmy omezením lesního hospodaření pomocí SW SKOL
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Odbor životního prostředí
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Odbor životního prostředí MHMP
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ochrana vody, půdy a lesa
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Ochrana lesa.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Právní režim ochrany půdy
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Transkript prezentace:

Právní úprava ochrany půdy a lesa 18. října 2010

PŮDA

1. Půda  samostatný přírodní útvar vzniklý z povrchových zvětralin zemské kůry a z organických zbytků za působení půdotvorných faktorů

Funkce půdy zásobárna vody, filtrační funkce růst rostlin, produkce potravin stavební materiály, suroviny koloběh látek, základní článek potravního řetězce genetická banka mikroorganismů stavební činnost, rekreace archeologická naleziště

Vlastnosti půdy  morfologická charakteristika  fyzikální vlastnosti  chemické vlastnosti  biologické vlastnosti  úrodnost

Negativní změny půdy  eroze půd  ztráta organické hmoty  degradace půdní struktury  acidifikace půd  kontaminace půd  zabírání pozemků  znečišťování půdy

Zásady ochrany půdy  ochrana ekologických funkcí půdy  zvýšená ochrana některých částí půdy  prevence  racionální hospodaření

2. Předmět právní ochrany  zemědělský půdní fond zemědělská půda půda dočasně neobdělávaná rybníky s chovem ryb nebo vodní drůbeže nezemědělská půda potřebná k zajišťování zemědělské výroby  pozemky určené k plnění funkcí lesa  půda jako součást jiných složek ŽP

Cíle ochrany ZPF  snížit úbytek zemědělské půdy  vytvořit předpoklady pro návratnost odňatých nebo nevyužívaných pozemků  pečovat o úrodnost a kvalitu zemědělské půdy  zabránit nebo omezit ohrožování a poškozování ekologických funkcí půdy

3. Právní úprava Mezinárodní právní úprava Úmluva OSN o boji proti desertifikaci (53/2002 Sb. m. s.) Světová charta o půdě Komunitární právní úprava Evropská charta o půdě

3. Právní úprava - vnitrostátní  Vnitrostátní právní úprava a) právní předpisy, které chrání půdu tím, že vytvářejí předpoklady a podmínky pro využívání území v limitech ekologické únosnosti - stavební zákon - zákon o posuzování vlivů na ŽP - zákon o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech b) právní předpisy zaměřené na ochranu zemědělské a lesní půdy - zákon o ochraně zemědělského půdního fondu - zákon o lesích - zákon o hnojivech c) právní předpisy, které chrání půdu společně s jinou složkou ŽP, jiným ekosystémem nebo přírodním zdrojem - vodní zákon - zákon o ochraně přírody a krajiny - horní zákon - zákon o odpadech

4. Nástroje ochrany a) administrativní rozhodnutí souhlasy ukládání povinností dozor b) koncepční c) informační d) ekonomické odvod za odnětí půdy ze ZPF e) sankční pokuty, opatření k odstranění zjištěných závad f) institucionální – soustava orgánů ochrany ZPF MŽP krajské úřady obecní úřady obcí s rozšířenou působností pověřené obecní úřady Správy národních parků ve vojenských újezdech – zvláštní orgány Ministerstva obrany celní úřady

Rekapitulace  ochrana kvantity stanovení zásad pro použití půdy pro jiné účely souhlas s odnětím ze ZPF odvody za odnětí půdy ze ZPF opatření k předcházení ztrát zemědělské půdy při některých činnostech  ochrana kvality režim hospodaření na zemědělské půdě změny kultur zemědělské půdy povinnosti související s odnímáním půdy ze ZPF

5. Hlavní instituty v problematice ochrany půdy A) Změny kultur zemědělské a nezemědělské půdy - přeměna nezemědělské půdy na zemědělskou - změna louky nebo pastviny na ornou půdu - rozhodnutí o uložení změny kultury B) Hospodaření na ZPF - podmínky - dozorová a kontrolní činnost OOZPF (odstranění závad)

C) Zásady ochrany ZPF  subsidiarita  minimální narušení organizace ZPF, hydrologických a odtokových poměrů v území a sítě zemědělských cest  minimální plocha při odnětí (jen nejnutnější plochu)  co nejmenší zatížení obhospodařování ZPF  po ukončení nezemědělské činnosti provést rekultivaci podle schváleného plánu

D) Odnětí půdy ze ZPF  1. fáze – souhlas orgánu ochrany ZPF; souhlas nabývá platnosti až s platností rozhodnutí vydaného ve 2. fázi  2. fáze –rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů  3. fáze –výše odvodů za odnětí půdy  trvalé X dočasné

E ) Opatření k předcházení ztrát na rozloze ZPF při některých činnostech I. Při územně plánovací činnosti II. Při zpracování návrhů na stanovení dobývacích prostorů III. Při zpracování zadání staveb IV. Při stavební, těžební a průmyslové činnosti a při geologickém a hydrogeologickém výzkumu - řídit se zásadami ochrany ZPF - hledat a odůvodnit řešení nejvýhodnější jak z hlediska ochrany ZPF, tak z hlediska ostatních obecných zájmů - vyhodnocovat předpokládané důsledky navrhovaného řešení (ve srovnání s jiným)

LES

1. Les  národní bohatství  účel právního režimu vytvoření právních, příp. dalších předpokladů pro zachování lesa, péči o něj a jeho obnovu podpora trvale udržitelného hospodaření v něm  hlavní směry ochrany lesa: ochrana pozemků určených k plnění funkcí lesa ochrana lesa při hospodaření v nich ochrana lesa před škodlivými činiteli ochrana lesa při obecném užívání

Funkce Nepříznivé lesavlivy  produkční (hospodářské)  mimoprodukční (ekologické)  civilizační vlivy imise změna klimatu nehospodárné využívání bezohlednost při užívání devastace lesních porostů vysazování monokultur  přírodní vlivy škůdci nepříznivé povětrnostní podmínky

Principy ochrany lesa  komplexnost právní regulace  vyváženost ochrany zájmů (práv) vlastníků a veřejných zájmů  racionalita trvale udržitelné hospodaření v lesích  prevence  státní řízení hospodaření v lese  demokratizace užívání lesa

2. Předmět právní ochrany  LES lesní porosty s jejich prostředím pozemky určené k plnění funkcí lesa kategorizace lesů lesy ochranné lesy zvláštního určení  v pásmu hygienické ochrany vodních zdrojů  v ochranných pásmech zdrojů léčivých vod  na území NP a NPR  zájem na mimoprodukčních funkcích > zájem na produkčních funkcích lesy hospodářské subkategorie – lesy pod vlivem imisí

3. Přehled právní úpravy 1. mezinárodněprávní úprava - Principy hospodaření v lesích - Implementační plán – Ochrana a management přírodních zdrojů 2. komunitární úroveň - Nařízení (ES) č. 2152/2003 Evropského parlamentu a Rady ze dne 17. prosince 2003 týkající se monitoringu lesů a environmentálních vlivů v lesích společenství (Forest Focus) - Nařízení Komise (ES) č. 1602/2002 ze dne 9.září 2002 stanovující podrobná pravidla pro aplikaci nařízení Rady 1999/105/ES týkající se oprávnění členských států zakázat uvádění reprodukčního materiálu lesních dřevin na trh - Nařízení (ES) číslo 2494/2000 Evropského parlamentu a Rady ze dne 7. listopadu 2000 o opatřeních na podporu ochrany tropických lesů a jiných lesů rozvojových zemí a udržitelného hospodaření v nich - Směrnice Rady 1999/105/EHS ze dne 22. prosince 1999 o uvádění reprodukčního materiálu lesních dřevin na trh - SMĚRNICE RADY ze dne 23. ledna 1968 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se třídění surového dříví - ochrana vybraných lesních ekosystémů v rámci OP - přehled účinné lesnické legislativy:

3. vnitrostátní úroveň - z. č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) - z. č. 149/2003 Sb., o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin - z. č. 282/1991 Sb., o ČIŽP a její působnosti v ochraně lesa - z. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny - z. č. 254/2001 Sb., vodní zákon - z. č. 449/2001 Sb., o myslivosti

4. Nástroje ochrany 1. ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE - stanovení práv a povinností, omezení a zákazů - základní povinnosti - ochrana pozemků určených k plnění funkce lesa - obecné užívání lesů - omezení - povinnosti vlastníka při hospodaření v lesích - lesní hospodářská evidence - § 40 - udělení licence - týká se odborného lesního hospodáře - dozor - MŽP - příslušné orgány státní správy lesa - ČIŽP podle příslušného zákona - lesní stráž

2. KONCEPČNÍ NÁSTROJE – LESNICKÉ PLÁNY - upravují hospodaření v lesích A) oblastní plány rozvoje lesů - vyjadřují státní politiku na úseku hospodaření v lesích B) lesní hospodářské plány - vlastníci státních lesů a lesů o výměře větší než 50 ha - pro ostatní – dobrovolnost a) textová část b) hospodářská kniha c) lesnické mapy C) lesní hospodářské osnovy - vlastníci lesů menších než 50 ha, pokud nemají LHP - zpracování hradí stát – forma státní pomoci

3. INFORMAČNÍ NÁSTROJE

4. EKONOMICKÉ NÁSTROJE - § 24 odst. 2 - § 36 odst. 3 - § 17, § SANKČNÍ NÁSTROJE - přestupky (obecné užívání lesa) - jiná protiprávní jednání – správní delikty

6. INSTITUCIONÁLNÍ NÁSTROJE - obecní úřady obcí s rozšířenou působností - kraje (krajské úřady) - Ministerstvo zemědělství - vojenské újezdy:Vojenský lesní úřad

5. Hlavní instituty v problematice ochrany lesa  ZACHOVÁNÍ LESŮ  OBECNÉ UŽÍVÁNÍ LESŮ  HOSPODAŘENÍ V LESÍCH  PODPORA HOSPODAŘENÍ V LESÍCH

I. Zachování lesů  základní povinnosti: neohrožovat a nepoškozovat lesy + zařízení nepoškozovat zájmy jiných vlastníků  pozemky určené k plnění funkcí lesa: ochrana preventivní povahy odnímání pozemků nutný souhlas orgánu státní správy lesa řízení na základě žádosti odnětí trvalé nebo dočasné řízení o odnětí neprobíhá při umístění zařízení podle § 15 odst. 3 údaje obsažené v rozhodnutí o odnětí stanoví zákon

II. Obecné užívání lesů  užívání lesů veřejností  stanovení povinností a zákazů sloužících k ochraně lesů při takovém užívání  § 20 – zákazy absolutní zákazy, u nichž lze povolit výjimku  lesní stráž

III. Hospodaření v lesích  výsadba lesa  mýcení lesa  těžba předmýtní (výchova) mýtní úmyslná (obnovní) nahodilá mimořádná  ochrana před škodlivými činiteli (zásada prevence)  odborný lesní hospodář

IV. Podpora hospodaření v lesích  služba  finanční příspěvek  MZe  SFŽP