Sociální patologie SCPT SCPA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociálně patologické jevy
(komentovaný přehled)
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sociální deviace a patologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Sociální patologie SCPT SCPA
VY_32_INOVACE_PSYPS14360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Duševní zdraví a psychohygiena
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální patologie SCPT SCPA
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
1. Úvod Základní pojmy Obec, sídlo Definice venkova
Normální rozdělení a ověření normality dat
Psychologické aspekty zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální patologie SCPT SCPA
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
Sociální patologie SCPT SCPA
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Školní hodnocení a zkoušení
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
9. Tvorba individuálního plánu
ORÁLNÍ ZDRAVÍ DOSPĚLÉ POPULACE ČR
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Inteligence.
Normální rozložení Intervalová/poměrová proměnná
9. Tvorba individuálního plánu
Úvod do předmětu, normalita a normy PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
STATISTICKÉ CHARAKTERISTIKY
Induktivní statistika
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Vymezení normality.
Školní hodnocení a zkoušení
Sociální pedagogika III. téma
Dětská klinika LF UP v Olomouci Akademický rok JOURNAL CLUB časopisecký klub Termín: 6. prosince 2017, 13,30- 15,00 hod. Seminární místnost,
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Práce s vybranými cílovými skupinami 1
Vymezení normality.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Koncepce normálnosti v medicíně
Transkript prezentace:

Sociální patologie SCPT SCPA přednáška Pohledy na normu a normalitu Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni

Pojetí normy a normality statistické (frekvenční) pojetí normality - „normální je to, co je běžné, průměrné, frekventované“ individuálně vztahové, subjektivní pojetí normality - „normální je to, co odpovídá individualitě každého jedince“ zdravotní pojetí normality - „normální je to, co je zdravé“ sociokulturní pojetí normality – „normální je to, co je v dané společnosti a kultuře obvyklé“ věkový faktor při posuzování normality

Statistické (frekvenční) pojetí normality nejběžnější pojetí, využívané v běžném životě intuitivně, na základě osobní zkušenosti s frekvencí výskytu jevů hodí se především na kvantitativní jevy  rozložení náhodných jevů podle tzv. Gaussovy (zvonovité) křivky. znázorněním rozložení IQ (inteligenčního kvocientu) v populaci pásmo průměru zahrnuje většinu populace (průměrné = nejfrekventovanější)

Individuálně vztahové, subjektivní pojetí normality hlavní smysl: nevztahovat hodnotu znaku k frekvenci výskytu v celé populaci, ale vzhledem ke konstitučním hodnotám a individuálním možnostem každého jedince užívání patří k profesionalitě pomáhajících profesí (učitelé, psychologové, lékaři, sociální pracovníci) základní předpoklad práce hlavně s člověkem, který se vymyká normě statistické

Zdravotní pojetí normality vhodné k vyjádření jevů kvalitativních normalita chápána jako absence nemoci dříve bipolární vztah zdraví - nemoc dnes definice pozitivního zdraví (WHO) „stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody, nikoli pouze nepřítomnost nemoci nebo tělesné chyby“

Sociokulturní pojetí normality sociální norma – pravidla soužití v jednom sociálním prostoru vždy vázána na sociální skupinu představuje to, co je ve skupině: - obvyklé, osvědčené - přípustné - správné žádoucí různá pevnost vymezení sociálních norem (pravidla dětské party X zákony) osvojování norem v procesu socializace (mravní vývoj) sociální deviace – odchylka od sociální normy norma jako ideál toleranční limit při posuzování negativních odchylek od normy

Věkový faktor při posuzování normality vývojový pohled v předcházejících pojetích toleranční limit pro negativní odchylky od sociální normy u dětí a seniorů

Konec první přednášky