Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Informace o bakalářské SZZ – anglický jazyk  Státní závěrečná bakalářská zkouška má tři části:  jazyková zkouška – písemná a ústní (AJ6)  obhajoba bakalářské.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
PT – obecná charakteristika
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Figurální malba pomocí projekce
Výtvarné setkání v MŠ II.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Zpracovala: Simona Hyková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Průřezová témata.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ARTETERAPIE.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Didaktika geografie.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
Dějiny tělesné výchovy a sportu. Přednášející Mgr. Ladislav Černý kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny:úterý.
Kameny Příroda kolem nás.
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
Pedagogické disciplíny
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
STROM PROFESÍ NAŠÍ RODINY Volba povolání
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konflikt, koření života
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Základní filozofické otázky
CENTRUM PEDAGOGICKÉ PRAXE PF UJEP
Transkript prezentace:

Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Karolína Hejduková podzim 2012 vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D.

Doc. Kateřina Dytrtová, Ph.D. *1964 v Ústí nad Labem 1982 – 1987  Pedagogická fakulta, Ústí n. L., obor český jazyk/hudební výchova 1987 – 1994  UK Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, Praha  1999 – 2005 doktorandská studia Teorie výtvarné výchovy na KVV PF UJEP Ústí n. L. ukončena disertační prací Čas, prostor, hudba a výtvarná umění 2009 Habilitační řízení ukončeno udělením titulu docent. Habilitační práce: DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech

Problémy výuky VV Učitel pouze přihlíží kreacím žáků - způsob výuky „namotivovat“ a „nechat tvořit“ Za výsledek výtvarné výchovy je považován pouze krásný artefakt Témata se opakují, méně schopní žáci kopírují, učitelé radí a navrhují řešení DĚTI JSOU UČENY DATŮM, NE SCHOPNOSTI MYSLET

„Ideální“ představa výuky VV Jiný přístup k předmětu a očekávání jiných výsledků Představa tvorby jako práce s tématem, které je bráno jako problém a hledá se jeho řešení Pomáhat žákům příklady z výtvarného umění, ovšem znát tvorbu zde nemá být cílem, ale prostředkem k vlastní tvorbě Témata vybírána s pomocí žáků Uvědomělé používání materiálů a prostředků

Metody Výtvarné zadání Výtvarná činnost s výtvarným problémem Navazující inspirační či naučná část z dějin umění, kultury Forma provázání obou předchozích částí Animace Na jedno dílo je možné vytvořit animace z různých úhlu pohledu, často i protikladných Je možné tak nacházet nové významy a nová sdělení, další vrstvy a souvislosti Tři vrstvy společnosti – sociální struktura, politický systém a kultura – na všechny je možno reagovat a vytvářet souvislosti s uměním Mýtus Propojuje jednotlivé druhy umění, především výtvarné a literární Vytváří z chaosu řád Pomáhá vysvětlovat nehmatatelné prožitky, intuitivní myšlení, nevědomé síly v člověku (spirála, předek s pokrčenýma nohama)

Animace Metoda, která pracuje s originálem, kvůli kterému probíhá v autentickém prostředí galerií (originál by měl být maximálně využit) Jasné a zvládnuté časové, materiálové a prostorové podmínky Měla by obsahovat otázky, které daný problém otevírají Interpretační skok Práce s chybou Listy pro galerijního pedagoga Pracovní listy pro animované Fotodokumentace Reflexe

Další pomůcky Interpretace – problematiku A lze lépe pochopit v analogii (kontrastu) viděné na problematice B Diskuze – je dobré znát její smysl a cíl předem a připravit se (např. zásoba slov vztahujících se k tématu) Výběr média – je nutné odůvodnit, žáci se tak učí „přemýšlet v materiálu“ Obtížnost – vlastní zkušenosti Pomoc opakem (chceme k něčemu dojít, tohle to nebude, proč?) Hodnocení – rozbor, na každé práci je dobré najít něco zajímavého

Interpretační skok „Interpretační skok do jiné kulturní oblasti, jiného oboru, je tedy nutná fáze se smyslem: umět přemýšlet v oboru a samostatně či s pomocí učitele aplikovat pochopené. Zadávající si tedy pokládá otázku: Pochopil můj žák problematiku, nebo jen bezmyšlenkovitě opakuje? Jak se o tom přesvědčím? Je možné ho nechat pochopené aplikovat na jiném materiálu. To je smysl interpretačního skoku.“ Umění a kultura - oblast RVP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. ISBN 80-7044-761-3.

Tvorba K. Dytrtové Sladký ostatkový oltář , 2004 http://www.rehlovice.cz/modules/tableadmin2/external/imageext_new.php?image=WG9%2BY3N%2BZHNjaTAxNjUyLmpwZ35nYWxlcmllfm9icmF6ZWtfY291bnRlcn4xNjd%2BZ2FsZXJpZX4xfjE3NX5vWQ%3D%3D&width=800&height=600 Úcta k věcem, olej na plátně, 2002

Zdroje DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2005. publikace. ISBN 80-7044-424-X. DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura - oblast RVP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. skripta. ISBN 80-7044-761-3. DYTRTOVÁ, Kateřina. Celostní vnímání - Tvar, zvuk, barva a gesto. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. skripta. ISBN 80-7044-349-9.

Odkazy http://www.kcrehlo.cz/ Kulturní centrum Řehlovice http://pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=292&Itemid=911 Katedra výtvarné kultury PF UJEP http://www.fud.ujep.cz/kdtu/wp/ Katedra dějin a teorie umění FUD UJEP