Partnerství mezi veřejnou správou, soukromým a neziskovým sektorem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
„Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech“
Veřejná správa – úvod.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Soukromý sektor Občanský sektor. 2 Fáze identifikace VZ Fáze rozhodování Realizace VZ Fungující vnější kontrola – limity soukromého sektoru!
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
PŘI ZALOŽENÍ MAS MOST VYSOČINY, o.p.s.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Žďár nad Sázavou - Města budoucnosti ? Co je to zapojování veřejnosti, co je partnerství.
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
S UBJEKTY VEŘEJNÝCH POLITIK Soukromý sektor a jeho role ve veřejné politice.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Marketingové prostředí obce
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb Soukromý sektor 1.
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Prioritní osa 4 Spolupráce institucí a komunit
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Transkript prezentace:

Partnerství mezi veřejnou správou, soukromým a neziskovým sektorem Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.

Cíle přednášky Představit koncept partnerství, jeho význam a cíle Představit jednotlivé typy a formy partnerství Aktuální trendy a problémy v rozvoji partnerství

Zdroje studia Studijní texty jako průvodce Nejdl, P., Čermák D., Participace a partnerství v místní veřejné správě. Sociologický ústav AV ČR, Praha, 2007. 124 str. Potůček M., a kol., Veřejná politika. SLON, Praha 2005. Další zdroje

Kontext zavádění konceptu partnerství Důvody: Proměna pohledu na aktéry veřejných politik ze strany národních i nadnárodních institucí Tlak na posilování efektivity veřejných služeb Efektivita služeb-potřeby místa – potřeba zjistit zájmy a potřeby populace Finanční nároky na služby – zapojení různých typů partnerů do realizace projektů Rostoucí komplexnost řízení ve veřejném sektoru Strategické řízení, plánování a řízení založené na komunitních přístupech, řízení kvality (CAF …) Podpora demokracie rozhodování, subsidiarita Módní záležitost

Podpora partnerství Nadnárodní úroveň, EU Národní úroveň Regionální Lokální

Vymezení pojmu patnerství jakákoliv forma spolupráce, která usnadňuje dosažení určitého cíle, resp. naplnění veřejného zájmu relativně trvalé kooperativní vztahy symetrické povahy mezi dvěma nebo více aktéry stejného typu (např. mezi územními samosprávnými celky), které vznikají dobrovolně z vůle jejich účastníků za účelem dosažení či dosahování nějakého společného cíle spolupráce různých aktérů ve smyslu identifikace, rozhodování a implementace veřejného zájmu nejširší účast veřejnosti na správě věcí veřejných, participace spoluúčast různých typů aktérů na rozhodování správních orgánů a na politickém dění

Role partnerství spolupráce mezi představiteli různých organizací a institucí v dané lokalitě při dosahování společných cílů synergický efekt - společně lze dosáhnout většího výstupu, než kdyby každý subjekt usiloval o dosažení cíle sám spolupráce jednotlivců nebo skupin při řešení problému, který nejsou schopni vyřešit vlastními silami např. z důvodu chybějících finančních prostředků, lidských zdrojů apod. Nové nápady, postřehy Sdílení dobrých i špatných zkušeností Transparentnost procesu místního rozvoje, důvěra v samosprávu Udržitelnost rozvoje území Podpora sounáležitosti komunity a rozvoje občanské společnosti, ale také podpora zapojení mladých lidí do života obce Zlepšování úrovně, dostupnosti a rozsahu služeb

Typy partnerství V rámci veřejného sektoru Dobrovolná sdružení obcí a měst MAS Spolupráce obce - kraje Spolupráce mezi kraji Zahraniční spolupráce Mezi organizacemi veřejné správy a institucemi soukromé povahy zapojení elit a jednotlivců Zapojení občanského sektoru Zapojení soukromého sektoru

Mezinárodní spolupráce Stát Regiony, kraje Obce, města a DSO

Spolupráce ČR s dalšími státy SK Dohoda o spolupráci pro oblast územního plánování a stavebního řádu společná Studie rozvoje česko-slovenského příhraničí, společné cíle rozvoje, včetně úkolů posílení rozvoje prostorových struktur jednotlivých území, rozvoj dopravních vztahů, koordinování společného prodloužení Baťova kanálu Sasko Studie rozvoje česko – saského příhraničí sladění a realizaci příhraničních plánů a opatření podpora identifikace obyvatel se společným tradičním česko – saským životním a hospodářským prostorem Česko-saský informační systém územního plánování

Spolupráce na úrovni regionů, obcí odborné konzultace a výměny ekonomická spolupráce různé typy výměnných programů mezi žáky, studenty a členy a zástupci různých místních nebo regionálních občanských sdružení a iniciativ (např. sportovní oddíly) Role politické podpory Motivy a cíle spolupráce

Town twinning dlouhodobé mezinárodní spolupráce mezi samosprávami, spočívající v pravidelném setkávání zástupců měst a jejich občanů (partnerské dohody) Ocenění Zlaté hvězdy aktivního evropského občanství pro nejlepší partnerské projekty zapojování místních občanů – evropský charakter Podpora úhrady cestovních a pobytových nákladů v partnerském městě SMO: databáze fungujících partnerství českých měst a obcí se zahraničními subjekty http://www.partnerskamesta.cz/aktuality/evropska-komise-zverejnila-rocni-pracovni-plan-programu-evropa-pro-obcany-na-rok-2013.aspx

Hlavní cíle programu Vytváření partnerských vztahů mezi občany, NO a dalšími subjekty, společné setkávání občanů: evropská dimenze! Inspirace participace Networking a vytváření sítí pro společné postupy řešení problémů, společná implementace VEP Vytvoření komunikačních nástrojů Vzájemné návštěvy, stáže, pobyty (21 dnů, 25 000 EUR) 27 čl. zemí, Turecko, Východní Evropa, Norsko… Musí již existovat partnerská smlouva, zapojení min 25 účastníků, 50% max zastupitelé

Význam town-twinnigu výměna zkušeností (rozvoj měst, sociální oblast, školství, životní prostředí, cestovní ruch nebo fungování samosprávy…) podpora ekonomických vazeb svých podnikatelů s jejich protějšky v partnerských městech zapojení všech skupiny místních aktérů – občané, odborníci, podnikatelé, pracovníci různých organizací.. (mládež, ekonomicky aktivní občané, senioři, hendikepovaní atd.)

PARTNERSTVÍ SE SOUKROMÝM SEKTOREM Spolupráce se soukromým sektorem jako významný nástroj rozvoje místa/regionu Spolupráce se soukromým sektorem = vždy PPP !!! Široký koncept ve kterém studujeme vzájemné vztahy a komunikaci ve vztahu k rozvojovým aktivitám v území 18.4.2017 Ing. Zuzana Trhlínová

Soukromý sektor Sociálně stabilizační faktor Ekonomická role - příjmy z daní a poplatků - podpora při řešení problémů (osvětlení, chodníky, kanalizace apod.) - firemní kultura a sponzorství (příspěvky na místní aktivity - Škoda, Procter and Gambler, Phillip Morris) Poradenská a konzultativní funkce Identita s prostředím (místní firma x nadnárodní společnost, developerská společnost) 18.4.2017 Ing. Zuzana Trhlínová

PARTNERSTVÍ S OBČANSKÝM SEKTOREM 1. proces urbanizace PARTNERSTVÍ S OBČANSKÝM SEKTOREM Různé pohledy na význam občanské společnosti v rozvoji území Prostor mezi rodinou, státem, trhem, kde se lidé sdružují pro uplatnění vlastních zájmů Soubor různých typů organizací, které přímo nebo nepřímo vstupují do rozhodování– občanská sdružení, samosprávy, církev, NO, profesní sdružení, místní iniciativy, odbory, zájmová sdružení, politické strany, média, dobrovolní hasiči, sportovní kluby apod. Znaky OS: rozhodování „bottom up“, neformální kontrola, horizontální princip rozhodování Role OS: participační, kontrolní, zprostředkování zájmu jednotlivců/skupin, vyjádření priorit a zájmů skupin Velký rozsah subjektů, Společné znaky skupiny Reprezentativní x participativní formy účasti na veřejném životě Společné znaky – příjemci místních veřejných služeb (jezdí/chodí po chodnících , užívají si osvětlení, parků, infrastruktury, služeb pro občany i soukromý sektor…) a zároveň jsou to uživatelé těchto služeb + Plátci daní „místní daně“ – přes různé přerozdělovací mechanismy by měly být výnosy z jejich činnost sloužit jako finanční zdroje pro specifické účely – např. daň ze psa – poskytování služeb pro psi (prostory pro venčení, úklid ..) + Svým hlasováním nebo participací na obecním životě legitimují volené zástupce popř. stvrzují aktivity, které tito zástupci vykonávají - reprezentativní x participativní - viz papír + kalifornie+zájem občanů jen v okamžiku, kdy se něco děje 18.4.2017 Ing. Zuzana Trhlínová

Pojem občanské participace Vnitřní participace - podíl činnosti občana na VS (účast v úřadu, komisích) Vnější participace - ovlivňování činnosti úřadu vně VS institucí - volba x referendum (obligatorní, fakultativní, rozhodovací, konzultativní)

Limity partnerství Nedostatek komunikace Nedůvěra ve veřejný sektor Malé zkušenosti ve vytváření partnerských sítí Účelnost rozhodování jednotlivých sektorů (veřejného, soukromého, občanského) Zapojování stále stejných partnerů Odchod elit z veřejného života Nefungující strategické plánování, dlouhodobé plánování (politické faktory) Riziko nátlakových skupin, lobbing, korupce Chybějící osobnosti a elity Neochota věnovat čas obecním záležitostem, horký problém Dobrovolná role občanů jako „neúčastněných pozorovatelů“

VS x participace, partnerství Obchodníci Důchodci Velké firmy Studenti Matky prům.firmy Dělníci Cizinci Problém konfliktu – integrace různých zájmů VS jako prostředník zájmů, mediátor Organizace veřejné správy jako koordinátor zájmů NO jako zprostředkující organizace

Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity a akceschopnosti neustále expandovat a zvětšovat svoji moc. Demokratické systémy mohou čelit nebezpečí administrativní centralizace prostřednictvím aktivně se projevující veřejnosti“ Viz: Karel Muller: Občanská společnost v komunitaristické perspektivě.

Kladenské dvorky – Třešť, Třebíč – nechají jít lidi domů … otevřenost komunitnímu životu, image obce

PARTNERSTVÍ JAKO KVALITA ŽIVOTA

Participace jako kontroverze ? Do jaké míry je správné, aby se významná rozhodnutí činila pod náhodným tlakem a ne pod dlouhodobými koncepcemi ? Není participace nástrojem lobby a nátlakových skupin ? P. jako kontrola moci – ne jako nástroj moci. Je správné, aby občané participovali na některých „nadnárodních tématech“? – obrana, policie, armáda…