ČÍSELNÉ OBORY 13 Reálná čísla I MěSOŠ Klobouky u Brna
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – MěSOŠ Klobouky ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Petr Kučera TEMATICKÁ OBLAST: SMA_ČÍSELNÉ OBORY NÁZEV DUMu:Reálná čísla I POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:13 KÓD DUMu:VY_32_INOVACE_1_1_13_KUP DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro použití v předmětu seminář z matematiky, který je vyučován ve 3. a 4. ročníku. Je vytvořena k využití ve vyučovací hodině za pomoci interaktivní tabule. Materiál je možno také použít v matematice nebo k samostudiu při přípravě k maturitě.
POMOC
První výsledek zjistíme odečtením čísla b od čísla a
Druhý výsledek zjistíme dělením
Počítat lze v desetinných číslech nebo ve zlomcích
Odpověď zjistíme výpočtem podílu
Pro sčítání převedeme na stejné mocniny čísla 10
Využijeme krácení
Zadané číslo je 25 krát větší, než součet dvou dalších
Periodická čísla zapíšeme zaokrouhlená na 5 desetinných míst - po vynásobení budeme potřebovat jednotky
Odečteme čísla v závorce
Násobení je jen posun desetinné čárky
O zaokrouhlení na desítky rozhoduje číslice na místě jednotek
Celá čísla už svůj obraz na ose mají, jen je popíšeme
Desetinné číslo umístíme snadno
K umístění smíšeného čísla a dvou iracionálních pomůže jejich desetinné vyjádření
Obrazy reálných čísel jsou zakresleny
Zdroje: - Cermat - příklady použité v zadáních maturity Gaudetop – kolektiv autorů – Tvoje státní maturita Matematika Prometheus – Kubát, Hrubý, Pilgr – Matematika – Maturitní minimum Příklady z archivu autora