Transformace systému zdravotní péče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Advertisements

Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
České zdravotnictví – základní charakteristiky systému
Problematika zdravotnictví
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
Financování zdravotnictví ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Systém péče o zdraví Mgr. Hana Svobodová. Zdravotní péče: uchovat, rozvíjet, upevňovat, chránit a navracet zdraví Neorganizované činnosti Ekonomická,
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Financování regionálního školství
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
Sociální politika Téma: Zdravotní politika
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
Zdravotnictví EVSE 17/10/2008.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
ORGANIZACE, DOSTUPNOST A KVALITA ZDRAVOTNÍ PÉČE V ČESKÉ REPUBLICE MUDr. JUDr. PETR HONĚK.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Správa sociálního zabezpečení
Ošetřovatelství v primární péči
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Transformace systému zdravotní péče
Poptávka po zdravotní péči
Správa sociálního zabezpečení
Ing. Stanislava Správková
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
10. seminář Zdravotnictví.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Transformace systému zdravotní péče

Základní data Parametr Výsledek ČR Celkový objem nákladů na ZP 4 100 000 000 000 000 000 15 000 000 000 Roční náklady na osobu 639 1382 Nejvyšší náklady na osobu USA – 6103 Nejnižší náklady na osobu Burundi – 2,90 Nejvyšší veřejné náklady na osobu Norsko – 4508 Nejnižší veřejné náklady na osobu Burundi 0,70 Nejvyšší roční náklady domácnosti na ZP Švýcarsko 1787 178 (osoba) Minimální roční náklady na osobu (WHO) 35-50

Základní stavební kameny zdravotnického systému Zdravotní služby Lidské zdroje Informační systém/y Zdravotnické technologie Financování Řízení, vedení, správa

Zdravotní služby Poskytování efektivní, bezpečné, kvalitní individuální i populační zdravotní péče těm kteří je potřebují, v místě a čase potřeby s minimálním plýtváním zdrojů

Lidské zdroje Nepředsudečné (rovnost) Responsivní Účinné Cíl: poskytovat nejlepší možný výstup zdravotní péče za stávajících zdrojů a okolností.

Informační systém/y Zajišťují sběr, analýzu sdílení a využití spolehlivých a včasných informací o indikátorech zdravotního stavu, o výkonu zdravotnického systému a o zdravotním stavu populace.

Zdravotnické technologie Rovný přístup k základním zdravotnickým technologiím a léčivům. Přístrojová technika musí mít zaručenu kvalitu, bezpečí, účinnost, nákladovou efektivitu. Využívání léčiv a technologií je odborně správné a nákladově efektivní.

Financování Přiměřené financování k zajištění využití potřebných služeb, ochrana před finančním bankrotem. Stimuly k efektivnímu využití služeb.

Řízení vedení, správa systému Existence strategických dokumentů Účinný dohled/kontrola Regulace systému Zodpovědnost

Motto: Není-li žádného vidění, lid pustne. Přísloví, 29,18

 Eskalace nákladů Příčiny reformy Demografické změny Technologické změny/pokrok Rostoucí počet poskytovatelů Rostoucí poptávka po (kvalitní) zdravotní péči Informační asymetrie Nutnost „přidělování“  Eskalace nákladů

Demografické změny Stárnutí populace Změna spektra potřeb pacientů/klientů CURE x CARE Očekávané reakce: Změna struktury lůžkového fondu Potřeba lidských zdrojů Podílení domácí, ambulantní a hospicové péče

Technologické změny/pokrok Regulace nákladných technologií Registrace a cena léčiv Dostupnost péče Centralizace péče

Rostoucí počet poskytovatelů Poptávka stimuluje nabídku Nové typy poskytovatelů Absence zásadní regulace systému Lidské zdroje Investice

Informační asymetrie Postavení lékař/pacient Práva pacientů Morální norma Právní norma Důsledky asymetrie

Přidělování – „rationing“ Typ výkonu Časový faktor Systém přidělování péče Rovnost výstupů

Problémy systému v ČR Úkol Ve skupinách zkuste označit problémy českého zdravotnictví, resp. jeho „základních kamenů“.

Základní rovnováha systému Náklady Dostupnost Kvalita

Problémové okruhy Struktura poskytovatelů zdravotní péče Akutní/následná péče Ambulantní/lůžková péče Počet/poměr lékaři vs. NLZP Stát Akutní /1000 Celkem /1000 obyv ČR 5,3 7,4 Holandsko 3,0 4,5 Německo 5,7 8,3 USA 2,7 3,2 UK 2,8 3,6 Norsko

Počet lékařů a sester/1000 obyv – 2005 Počet absolventů LF/100000 obyv

Problémové okruhy Financování zdravotní péče Věcný rozsah zdravotního pojištění Ekonomická regulace Úhradový systém Standard vs nadstandard

Problémové okruhy Dostupnost Měřitelnost výstupů Kvalita Regulace velkých technologií

Zdraví jako ekonomický pojem Má zdraví hodnotu ? spotřební hodnota x směnná hodnota

Zdraví jako zboží Je zdraví zboží ? Zboží lze kupovat a prodávat na trhu. Zdraví není zboží, ale charakteristika produktu/služby. bezpečnostní pásy hasicí přístroje celozrnný chléb Zbožím je zdravotní péče.

Role občana – dostupnost zdrojů WANTS NEEDS DEMANDS

Trh ve zdravotnictví 1) Nedostatečná konkurence omezující rozsah ( nemocnice) omezení přístupu na trh rigidita zdrojů zdravotní péče není homogenní produkt

Trh ve zdravotnictví 2) Neúplný trh pozitivní externality trhu ve zdravotnictví jedná se o specifický produkt ovlivňující ekonomickou produktivitu společnosti veřejný statek free-riding (černí pasažéři) zákazník neinformován o ceně (necenová konkurence)

Trh ve zdravotnictví 3) Neúplná a asymetrická informovanost informovaný „agent“ poptávka stimulovaná nabídkou poptávka po zdravotní péči není předpověditelná

Finacování Povinné solidární veřejné zdravotní pojištění 13,5 % hrubého příjmu Přerozdělení 100 vážené riziko Úhrada: kapitační platba fee-for-service rozpočty

Celkové výdaje na zdravotnictví mil. Kč Položky výdajů 2005 2006 2007 2008 Veřejné výdaje 191 356 197 027 206 565 219 119 ZP 170 093 174 200 183 713 200 592 Ostatní 21 263 22 828 22 851 18 527 Soukromé výdaje 27 418 29 783 35 370 43 526 Celkové výdaje 218 774 226 810 241 935 262 645 % HDP 7,3 7,0 6,8 7,1

Výdaje na zdravotnictví jako % HDP - 2007

Podíl zdravotnictví na HDP

Vývoj HDP

Náklady na zdravotnictví v Kč

Podíl veřejných a soukromých zdrojů na úhradě zdravotní péče – EU - 2006

Základní systémy financování zdravotní péče Státní rozpočet - Šemaško (socialistické státy ) Státní/regionální rozpočty - Lord Beveridge (Británie, N. Zéland, Itálie ) Veřejné zdravotní pojištění - Bismarck (SRN, ČR) Privátní pojištění a větší či menší ingerence státu ( záchranná síť ) - USA

Typy úhrady zdravotní péče přímá platba státní rozpočet místní rozpočty veřejné zdravotní pojištění

Státní rozpočet Výhody ekonomická úspornost snadná realizace zdr. politiky zejm. v oblasti veřejného zdravotnictví Nevýhody chybí stimulace ke zvyšování kvality neliberálnost těžkopádnost

Přímá platba včetně komerčního pojištění Výhody stimulace ke kvality rel. možnost plánovat výdaje prostor pro indiv. rozhodování Nevýhody stimulace nabídky sociální citlivost omezená státní ingerence

Veřejné zdravotní pojištění Výhody solidarita +- distribuce rizika +- stimulace konkurence Nevýhody absence individualizace platby/péče +- distribuce rizika

Česká republika ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ veřejné povinné solidární podíl veřejných prostředků na vytváření fondu zdravotního pojištění povinné povinnost občanů vylývá ze zákona 48/97 Sb., a ze souvisejících předpisů ( seznam výkonů) solidární solidarita zdravých s nemocnými a bohatých s chudými

Zdravotní péče hrazená ze ZP léčebná péče ústavní i ambulantní pohotovostní a záchranná služba prevence dispenzární péče léčiva, PZT lázeňská a ozdravenská péče závodní preventivní péče doprava nemocných posudková činnost prohlídka zemřelého a pitva

ČR - vnik zdravotního pojištění narozením získáním trvalého pobytu vstup do zaměstnání

ČR - plátci pojistného občané - zaměstnanci 4,5 % zaměstnavatel - 9,0 % občané - samost. výděl. činní - 13,5 % stát

Úhrada ZP státem nezaopatřené děti důchodci ženy na MD příjemci rodičovského příspěvku uchazeči o zaměstnání osoby sociálně potřebné osoby převážně/úplně bezmocné vojáci základní služby vězni osoby důch. věku bez nároku na důchod a bez příjmu osoby pečující o dítě/dvě děti do 7/15 l.

ČR - osobní rozsah ZP osoby s trvalým pobytem na území ČR osoby, které na území ČR nemají trvalý pobyt, pokud jsou zaměstnanci zaměstnavatele, který má sídlo nebo trvalý pobyt na území ČR

Úhrada poskytnuté zdravotní péče primární péče plat kapitace výkonová platba LIMITACE amb. specialisté platba za případ jiné

Úhrada poskytnuté zdravotní péče nemocniční péče rozpočet platba per diem platba za případ “case-mix” přímá platba jiné zdroje

Formy vlastnictví zdravotnických zařízení Státní Soukromé Obecní Církevní Nestátní veřejnoprávní - non for profit Nestátní veřejnoprávní - for profit

Úhrada ZP státem nezaopatřené děti důchodci ženy na MD příjemci rodičovského příspěvku uchazeči o zaměstnání osoby sociálně potřebné osoby převážně/úplně bezmocné vojáci základní služby vězni osoby důch. věku bez nároku na důchod a bez příjmu osoby pečující o dítě/dvě děti do 7/15 l.

Problémy úhrady Věcný rozsah zdravotního pojištění (prostor pro spoluúčast) Regulační poplatky Regulace sítě zdravotnických zařízení Akutní vs. Následná péče

Principy reformy Role zdravotních pojišťoven Role občana Akciové společnosti Zdravotní plány – individualizace + GHCP Smluvní volnost Dohled – Úřad Role občana Výběr Regulace – poplatky, komerční ZP

Poplatky regulační ambulantní vyšetření den hospitalizace recept sociální strop

Nemocniční péče Diagnosis related groups prospektivní platba nákladově sdružené stavy využitelnost pro sledování kvality paušál – lůžkový den (léčebny)

Individualizace pojistného GHCP –katastrofická péče, nepojistitelné události prostor pro komerční pojištění individuální smlouvy konkurence ZP – pojistné plány

Kvalita Měřitelnost výstupů Systém externího hodnocení indikátory kvality benchmarking Systém externího hodnocení akreditace certifikace Práva pacientů/občanů Výstupy: plátci, stát, stavovské organizace, veřejnost

Síť veřejných ZZ Struktura Role primární péče Nemocniční péče gatekeeping domácí ošetřovatelská péče Nemocniční péče akutní/následná péče koncetrace technologií alokace zdrojů Regulace počtu pracovníků Síť veřejných ZZ

Průměrné mzdy zaměstnanců ve zdravotnictví 2008 zdroj: ÚZIS Praha Kategorie Mzda celkem Lékaři 43 767 Sestry 20 504 Resort 21 386

Struktura průměrného měsíčního platu 2008 Složky platu Lékaři Tarifní plat 22 557 Osobní příplatek 4 908 Odměny celkem 5 686 Práce přesčas 3 947 Pracovní pohotovost 1 431 Ostatní 7 253 Plat celkem 45 781

Platové podmínky mladých lékařů Lékař před zařazením do SP 11. platová třída 16180 Lékař po zařazení do SP 12. platová třída 17 530-19 590 Lékař po získání SZ 13. platová třída 14. platová třída 21 259 23 060

Roční hrubý příjem lékaře specialisty (USD/PPP)