Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM 0021622443 Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Prezentace na Vědecké radě Pedagogické fakulty MU 18. ledna 2011.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
 systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
 je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
PRVOUK – vědecko výzkumné aktivity katedry speciální pedagogiky Praha PedF UK
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Jiří HAVEL - Jana KRATOCHVÍLOVÁ Katedra primární pedagogiky PdF MU
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Asociace speciálních pedagogů ČR
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Výzkumné týmy výzkumného záměru VT VZ 1. Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání (Mühlpachr) VT VZ 2. Inkluzivní vzdělávání ve školách hlavního proudu se zaměřením na žáky s poruchami chování a sociálním znevýhodněním (Vojtová) VT VZ 3. Kvalitativní a kvantitativní výzkumné šetření zaměřené na sociálně znevýhodněné skupiny (Němec) VT VZ 4. Intervence u žáků se zdravotním postižením a zdravotním oslabením v základních školách (Opatřilová) VT VZ 5. Vzdělávání a výchova nadaných žáků (Šimoník)

Výzkumné týmy výzkumného záměru VT VZ 6. Školní kurikulum při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ (Kratochvílová) VT VZ 7. Empirický výzkum u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na český jazyk a jazykovou komunikaci (Sieglová) VT VZ 8. Učení a vyučování cizímu jazyku u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu integrace a inkluze (Janíková) VT VZ 9. Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností v průběhu vytváření komunikační kompetence v rámci základního vzdělávání (Klenková)

Výzkumné týmy výzkumného záměru VT VZ 10. Vzdělávání žáků s poruchami učení  strategie ve vzdělávání žáků v ZŠ (Bartoňová)  vzdělávání žáků s dyskalkulií a dalšími poruchami učení v matematice (Blažková) VT VZ 11. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávací potřebami ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví - Výchova ke zdraví (Havelková) VT VZ 12. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (Friedmann) VT VZ 13. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy (Pavlovská)

Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání Výzkumný cíl  Analýza sociálních determinant inkluzivního vzdělávání, komparace ve vybraných zemích EU, hledání faktorů, které determinují inkluzivní proces  Role sociálních služeb v procesu inkluzivního vzdělávání

Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování Výzkumný cíl  Zaměření na empirické šetření v prostředí škol hlavního proudu v rámci předškolního vzdělávání základní školy  V prostředí školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a ústavní a ochrannou výchovu

Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování Dílčí cíle Analýza podmínek pro edukaci žáků s rizikem poruch chování a sociálním znevýhodněním a jejich inkluzivní dimenze

Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáky s poruchami chování Očekávané výsledky - šetření bude sledovat  Příležitosti, které vytváří školský systém, škola v systému pro začleňování žáků s rizikem chování do přirozeného edukativního prostředí  Podmínky a prostředky v systému – pravidla, prostor, čas, ve výuce – cíle, hodnocení, příležitost  Bariéry v socializaci žáků s rizikem chování, které škola vytváří v systému ve výuce

Výzkum se zaměřením na sociálně znevýhodněné skupiny Výzkumný cíl  Vytvořit typologii charakteristik sociálního prostředí v kontextu žáka základní školy  Navrhnout optimální koncepci stimulačně edukativních přístupů, které povedou k jeho smysluplnému životu ve školní třídě

Výzkum se zaměřením na sociálně znevýhodněné skupiny Dílčí cíle  Analýza současné situace  Studie z prostředí tříd a škol, kde působí asistent pedagoga, volnočasový asistent, sociální pedagog a zhodnotit efektivitu jejích působení  Sledování utváření postojů k žákům se sociálním znevýhodněním ve třídě

Intervence u žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním Výzkumný cíl  Analýza současných intervenčních opatření ve školské sféře u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním

Intervence u žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním Dílčí cíle  Vliv chronického onemocnění na vzdělávání žáků v základních školách  Didaktika pro integrativní/inkluzivní školu  Faktory prostředí ovlivňující strategii ve vzdělávání žáků s tělesným postižením (technologie, podpora, služby)  Funkce speciálně pedagogické diagnostiky

Vzdělávání a výchova nadaných žáků Výzkumný cíl  Zjistit současný stav přístupu ve vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v ČR a v zahraničí

Vzdělávání a výchova nadaných žáků Dílčí cíle  Analyzovat dostupné informační zdroje – české i zahraniční  Provést orientační průzkum současného stavu v oblasti vzdělávání a výchovy nadaných žáků základních a středních škol v České republice

Vzdělávání a výchova nadaných žáků Očekávané výsledky  Navrhnout a ověřit nové postupy při diagnostice nadaných žáků  Navrhnout a ověřit strategie vzdělávání a výchovy nadaných žáků  Stanovit požadavky na úpravy kurikula pre- a postgraduální přípravy učitelů  Formulovat podmínky, které jsou nezbytné pro výuky žáků v inkluzivních třídách  Vytvořit teoretické konstrukty, které napomohu ke konstituování nového pojetí didaktiky pro inkluzivní školu

Školní kurikulum primárního vzdělávání při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Výzkumný cíl  Zjistit připravenost škol k inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  Provést obsahovou analýzu školního kurikula na 1. stupni základní škol a jeho komparaci vzhledem k požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV)

Školní kurikulum primárního vzdělávání při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Očekávané výstupy Formulovat návrh na obsah a strukturu školního vzdělávacího programu pro zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zprostředkovat učitelům integrativní didaktické postupy Výsledky implementovat do pre- a postgraduální přípravy učitelů primární školy (školní pedagogika, oborové didaktiky)

Empirický výzkum se za měřením na český jazyk a jazykovou komunikaci Výzkumný cíl  Zaměřit se na zjištění současného stavu ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na vybraných školách v Brně  Podpořit tvorbu a průběžnou modifikaci školních vzdělávacích programů v konkrétních i obecně platných podmínkách škol s inkluzivním vzděláváním

Empirický výzkum se za měřením na český jazyk a jazykovou komunikaci Dílčí cíle  Zaměřit se na ztížené schopnosti komunikace s literárním textem u žáků s SPU  Možnosti využití tématu handicapu v knihách pro děti  Problematiku komunikativních vývojových aspektů u žáků z cizojazyčného prostředí  Problematiku jazykových a komunikativních schopností žáků s SPU  Komunikaci v běžných životních situacích

Empirický výzkum se zaměřeném na cizí jazyky Výzkumný cíl  Zmapovat současný stav cizojazyčné výuky u žáků s SPU ve školách v Brně  Ověřit a zjistit efektivitu vybraných výukových aktivit a metod relevantních pro danou cílovou skupinu žáků (prvky alternativních směrů, metody tvůrčího psaní, hodnocení)  Vytvořit konkrétní náměty pro jazykovou výuku u žáků s SPU

Empirický výzkum se zaměřeném na cizí jazyky Dílčí cíle - Výzkumné otázky  Jak jsou žáci s SPU zařazeni do výuky jazyků na ZŠ  Jak jsou učitelů jazyků seznámeni s problematikou (pre- a postgraduální příprava učitelů)  Jak probíhá spolupráce mezi jednotlivými subjekty (škola, rodina, pedagogicko- psychologická poradna)

Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností Výzkumný cíl  Analyzovat výskyt žáků s narušenou komunikační schopností v základních školách v Brně  Sledovat návaznost na realizovaný výzkum v mateřských školách v Brně

Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností Dílčí cíle  Zjistit výskyt narušené komunikační schopnosti u žáků základní školy  Sledovat projevy nedostatků v komunikačních schopnostech žáků, které se odrážejí ve vzdělávacím procesu  Analyzovat kompetence učitelů ke vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností

Intervence u žáků s narušenou komunikační schopností Očekávané výsledky  Odhalení výskytu a aktuálního stavu narušené komunikační schopnosti u žáků v základních školách  Zjištění situace v připravenosti pedagogů k práci se žáky s narušenou komunikační schopností  Stanovit konkrétní návrhy na opatření pro pedagogy

Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Výzkumný cíl  Analyzovat současný stav na ZŠ v integraci žáků se SPU  Analyzovat současný stav na ZŠ v integraci žáků s poruchami učení v matematice (dyskalkulie)

Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Očekávané výsledky  Realizace vhodných komunikačních cest, které osloví žáka s SPU  Postupné vytváření klíčových kompetencí žáka se SPU dle RVP ZV  Výběr vhodných oblastí učiva matematiky pro žáky s dyskalkulií  Výsledky implementovat do pre- a postgraduální přípravy učitelů (školní pedagogika, oborové didaktiky)

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – výchova ke zdraví Výzkumný cíl  Zjistit a analyzovat stav a respektování podmínek integrace Se zřetelem na integrované žáky – jejich osobnost, sociální adaptabilitu Ze strany školy – znalosti, postoje a připravenost pedagogů, existenci potřebného materiálně technického vybavení  Zaměřit se na sledování a utváření postojů k integrovaným žákům v kontextu spolužáků

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – výchova ke zdraví Dílčí cíle - orientace na oblasti:  Skupinu žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním - mapování jejich potřeb a kvality života  Skupinu žáků nadaných – screening jejich životního stylu, denního režimu a rizikových momentů  Skupinu žáků se sociálním znevýhodněním – monitoring vybraných sociálních patologií a návrh preventivních opatření

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce Výzkumný cíl  Analyzovat současný stav v oblasti profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce Dílčí cíle - výzkumné otázky  Jaká je převažující profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  V čem je specifické kariérové poradenství pro tyto žáky  Jakou roli v kariérním poradenství hrají jednotlivé subjekty ve školách – pracovníci školních poradenských pracovišť, třídní učitelé, učitelé jednotlivých předmětů  Jaké postavení a podobu má téma volby povolání ve školních vzdělávacích programech

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce Dílčí cíle - výzkumné otázky Jakými způsoby je podporována orientace žáků k technickým oborům a řemeslům Jak je otázka profesní orientace žáků zastoupená ve vyučovacích předmětech vzdělávacích oblasti Člověk a svět práce Nakolik jsou učitelé praktických předmětů ochotni a připraveni pomáhat žákům se speciálními vzdělávací potřebami při volbě profesní cesty Jaké postavení v otázce profesní orientace zaujímají vnější poradenské subjekty (PPP, SPC)

Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy Výzkumný cíl  Ověřit možnosti rozvinutí osobních a sociálních kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pomocí dramatické výchovy při přímé práci s dramatem  Vytvořit metodický materiál s využitím metod a technik dramatické výchovy pro osobnostní a sociální rozvoj žáků se speciálními potřebami

Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím dramatické výchovy Dílčí cíle - orientace na oblasti  Rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí u žáků se speciálními potřebami prostřednictvím dramatické výchovy  Řešení problémových situací pomocí metod dramatické výchovy  Adaptace žáků se zrakovým postižením do kolektivu v inkluzivní škole pomocí dramatické výchovy

Konference s mezinárodní účastí 2007 – Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení 2007 – Výchova a vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných 2008 – Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností 2009 – Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním 2009 – Dramatická výchova na školách s inkluzí 2010 – Vzdělávání žáků nadaných 2011 – Pre- a postgraduální příprava učitelů 2012 – Vzdělávání žáků se zdravotním postižením 2013 – Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole