PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Práce se zrakově handicapovanými žáky
Advertisements

PÉČE O ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Úvod do tyflopedie Tyflos – slepý, paidea – výchova
Oftalmopedie.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Výchova mládeže s více vadami
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Tyflopedie Katka Hůlová
1. Práce se zrakově handicapovanými studenty
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: VĚCI KOLEM NÁS
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Oko.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Pojetí a přínos kurzu „Základy speciální pedagogiky“
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Smyslové vnímání OKO.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání osob se zdravotním postižením na ZČU v Plzni - Ing. Petr Šika.
Dítě se sluchovým postižením
Optické vlastnosti oka
Základy speciální pedagogiky
Pomůcky pro zrakově postižené
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
VYUŽÍVÁNÍ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ PRO ŽÁKY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara Vídeňská 28, Praha 4 MgA. Dalimil Vrtal – zástupce.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Základy speciální pedagogiky
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Historie a současnost speciální pedagogiky. Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Co je Braillovo písmo je speciální druh písma, resp. systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku. Funguje na principu plastických.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Psychické procesy - vnímání
Sociální psychologie – CŽV 2012
Postižení zraku.
Základní pojmy speciální pedagogiky
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Transkript prezentace:

PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D. TYFLOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.

UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY jedna ze speciálně-pedagogických disciplín, která se zabývá výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením z řeckého tyflos- slepý, paidea – výchova pro označení disciplíny se používali: ortopedie, okulopedie, tyflopedagogika, oftalmologická defektologie dnes se používá – tyflopedie, oftalmopedie

TYFLOPEDIE A OSTATNÍ VĚDNÍ DISCIPLÍNY společenskovědní pedagogika psychologie sociologie medicína oftalmologie fyzika optika akustika elektronika

ZÁKLADNÍ POJMY zrakové postižení osoba se zrakovým postižením absence či nedostatečnost kvality zrakového vnímání osoba se zrakovým postižením ta osoba, která po optimální korekci své zrakové vady či poruchy má dále problémy při zrakovém vnímání a zpracování zrakem vnímaného v běžném životě.

KLASIFIKACE ZRAKOVÉHO POSTIŽENÍ dle stupně postižení osoby nevidomé osoby se zbytky zraku osoby slabozraké osoby s poruchou binokulárního vidění dle doby vzniku vrozené získané dle délky trvání krátkodobé dlouhodobé recidivující

OSOBY NEVIDOMÉ osoby s nejtěžším stupněm zrakového postižení patří sem děti, mládež a dospělí, kteří mají zrakové vnímání narušeno na stupni nevidomosti(slepoty). základní dělení: praktická nevidomost skutečná nevidomost plná slepota

KOMPENZACE nižší vyšší myšlení, paměť, představivost Braillovo písmo hmat, sluch, čich, chuť vyšší myšlení, paměť, představivost Braillovo písmo prostorová orientace

BRAILLOVO PÍSMO

OSOBY SLABOZRAKÉ orgánové postižení obou očí, které i při optimální korekci činí problémy v běžném životě snížení zrakové ostrostí narušení zorného pole zúžení až trubicové vidění výpadky zorného pole (skotomy) dělení: lehká těžká střední

OSOBY SE ZBYTKY ZRAKU hranice mezi osobami slabozrakými a nevidomými porucha může být stálá, ale může se měnit – zhoršovat, ale i zlepšovat (práce se zvětšeným černotiskem, ale i Braillovým písmem snížená, omezená či deformovaná zraková schopnost, což vede k narušení představ a zapříčiňuje i snížení grafických schopností a omezuje pracovní možnosti

OSOBY S PORUCHAMI BINOKULÁRNÍHO VIDĚNÍ funkční porucha na sítnicích obou očí se nevytváří na stejných místech dva rovnocenné obrazy, které po splynutí vytvořily prostorový vjem a zabezpečily tak stereoskopické, hloubkové vidění amblyopie strabismus

VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ speciální školství běžné školy drobné modifikace a úpravy dle zrakového postižení běžné školy