PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D. TYFLOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY jedna ze speciálně-pedagogických disciplín, která se zabývá výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením z řeckého tyflos- slepý, paidea – výchova pro označení disciplíny se používali: ortopedie, okulopedie, tyflopedagogika, oftalmologická defektologie dnes se používá – tyflopedie, oftalmopedie
TYFLOPEDIE A OSTATNÍ VĚDNÍ DISCIPLÍNY společenskovědní pedagogika psychologie sociologie medicína oftalmologie fyzika optika akustika elektronika
ZÁKLADNÍ POJMY zrakové postižení osoba se zrakovým postižením absence či nedostatečnost kvality zrakového vnímání osoba se zrakovým postižením ta osoba, která po optimální korekci své zrakové vady či poruchy má dále problémy při zrakovém vnímání a zpracování zrakem vnímaného v běžném životě.
KLASIFIKACE ZRAKOVÉHO POSTIŽENÍ dle stupně postižení osoby nevidomé osoby se zbytky zraku osoby slabozraké osoby s poruchou binokulárního vidění dle doby vzniku vrozené získané dle délky trvání krátkodobé dlouhodobé recidivující
OSOBY NEVIDOMÉ osoby s nejtěžším stupněm zrakového postižení patří sem děti, mládež a dospělí, kteří mají zrakové vnímání narušeno na stupni nevidomosti(slepoty). základní dělení: praktická nevidomost skutečná nevidomost plná slepota
KOMPENZACE nižší vyšší myšlení, paměť, představivost Braillovo písmo hmat, sluch, čich, chuť vyšší myšlení, paměť, představivost Braillovo písmo prostorová orientace
BRAILLOVO PÍSMO
OSOBY SLABOZRAKÉ orgánové postižení obou očí, které i při optimální korekci činí problémy v běžném životě snížení zrakové ostrostí narušení zorného pole zúžení až trubicové vidění výpadky zorného pole (skotomy) dělení: lehká těžká střední
OSOBY SE ZBYTKY ZRAKU hranice mezi osobami slabozrakými a nevidomými porucha může být stálá, ale může se měnit – zhoršovat, ale i zlepšovat (práce se zvětšeným černotiskem, ale i Braillovým písmem snížená, omezená či deformovaná zraková schopnost, což vede k narušení představ a zapříčiňuje i snížení grafických schopností a omezuje pracovní možnosti
OSOBY S PORUCHAMI BINOKULÁRNÍHO VIDĚNÍ funkční porucha na sítnicích obou očí se nevytváří na stejných místech dva rovnocenné obrazy, které po splynutí vytvořily prostorový vjem a zabezpečily tak stereoskopické, hloubkové vidění amblyopie strabismus
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ speciální školství běžné školy drobné modifikace a úpravy dle zrakového postižení běžné školy