Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. března 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná část finančního práva II
Advertisements

Obecná část finančního práva II
Správní právo Pojem správního práva.
Finanční právo Taťána Špírková, 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. března 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2013.
Zákonná opatření Senátu v daňové oblasti Rizika spojená se způsobem jejich přijetí 20. listopadu 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. března 2015.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Finanční a rozpočtové právo
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
FINANČNÍ SPRÁVA Petr Mrkývka © 2012.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Obecná část finančního práva II 16. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 36.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Obecná část finančního práva I 2. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 34.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Obecná část rozpočtového práva II
Obecná část finančního práva III
Daňové právo 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část finančního práva II
Obecná část finančního práva I
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Úvod do finanční vědy a financí
Obecná část daňového práva procesního I
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Vnější systémová charakteristika finančního práva
PRAMENY A NORMY FINANČNÍHO PRÁVA
Úvod do finanční vědy a financí
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Obecná část rozpočtového práva III
Postavení, systém a prameny finančního práva
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. března 2014

1. Finance 2. Finanční vztahy 3. Finanční činnost 4. Pojem finančního práva 5. Postavení finančního práva 6. Systém finančního práva 7. Prameny finančního práva 8. Finančněprávní vztahy 9. Finanční orgány 2

 souhrn peněžních vztahů vznikajících při tvorbě, rozdělování a použití peněžní masy a jejích částí  finance x peníze  členění financí 3

4 Finance veřejné státnímístní soukromé právnických osob fyzických osob

 peněžní vztahy, které souvisejí s vytvářením, rozdělováním, přerozdělováním a užitím peněžní masy  finanční vztahy x peněžní vztahy 5

 soustřeďování, rozdělování, přerozdělování a používání peněžní masy  metody finanční činnosti 1.nenávratná metoda 2.návratná metoda 3.pojišťovací metoda 4.realizační metoda 6

 soubor právních norem upravujících veřejné finance  pojem „finanční právo“ de lege lata ◦ § 121 soudního řádu správního ◦ § 8 odst. 2 zákona o auditorech 7

 samostatné právní odvětví  část veřejného práva  § 1 odst. 1 věta druhá NOZ  Uplatňování soukromého práva je nezávislé na uplatňování práva veřejného. 8

 obecná část  zvláštní část 1.rozpočtové právo 2.daňové právo v širším smyslu (berní právo / daňové právo / poplatkové právo / celní právo / právo povinných dávek / právo povinných plateb / právo povinných peněžitých plnění) 3.měnové právo 4.devizové právo 5.právo finančního trhu 9

I. ústavní zákony ◦ čl. 4 a 11 Listiny ◦ čl. 42, 33, 97, 101 a 98 Ústavy II. mezinárodní smlouvy III. právní předpisy Evropsk é unie IV. zákony V. nařízení vlády VI. vyhlášky VII. (interní normativní instrukce) VIII. (judikatura) 10

Rozeslána dne 24. května Zákon o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě) 210. Zákon, kterým se mění zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon o nadacích a nadačních fondech), a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů 11

ČÁST PÁTÁ Změna zákona o daních z příjmů § 15 Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.,… …, zákona č. 128/2002 Sb. a zákona č. 210/2002 Sb., se mění takto: 2. V § 19 odst. 1 se tečka za písmenem zb) nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno zc), které zní: "zc) příjmy plynoucí v souvislosti s výkonem dobrovolnické služby poskytované podle zvláštního právního předpisu. 4h) ". 12

ČÁST DRUHÁ Změna zákona o daních z příjmů Čl.II Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., … …, zákona č. 128/2002 Sb. a zákona č. 198/2002 Sb., se mění takto: 2. V § 19 odst. 1 se tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno zc), které zní: "zc) příjmy poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání, které jim plynou jako odvod části výtěžku loterií a jiných podobných her povolených podle § 4 odst. 2 zákona č. 202/1990 Sb. … 13

Obecná část finančního práva I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 14

2. V § 37 odstavec 1 zní: „(1) Daň se vypočte jako součin základu daně a sazby daně… 5. V § 37 odst. 2 se slova „uvede způsobem podle § 28 odst. 2 písm. l)“ nahrazují slovy „může zaokrouhlit podle odstavce 1“. 6. V § 37 se odstavec 3 zrušuje. 7. Za § 37 se vkládá nový § 37a, který včetně nadpisu zní: … 8. V § 38 odstavec 4 zní: „(4) U propuštění zboží do režimu volného oběhu, aktivního zušlechťovacího styku… 10. V § 74 se doplňuje odstavec 3, který zní: „(3) V případě přijetí … 15

62. V § 37 odstavec 1 zní: „(1) Daň se vypočte jako součin základu daně a sazby daně… 63. V § 37 odst. 2 se slova „uvede způsobem podle § 28 odst. 2 písm. l)“ nahrazují slovy „může zaokrouhlit podle odstavce 1“. 64. V § 37 se odstavec 3 zrušuje. 65. Za § 37 se vkládá nový § 37a, který včetně nadpisu zní: … 66. V § 38 odstavec 4 zní: „(4) U propuštění zboží do režimu volného oběhu, aktivního zušlechťovacího styku… 103. V § 74 se doplňuje odstavec 3, který zní: „(3) V případě přijetí … 16

 D-pokyny  jsou pramenem práva?  jsou právně závazné?  D-144  IV. ÚS 146/01  2 Ans 1/2005  I. ÚS 629/06  6 Ads 88/

Ústavní soud vychází ze skutečnosti, že lhůty pro vyřizování věcí sice nejsou stanoveny zákonem, nicméně postup, který územní finanční orgány pro svá rozhodování zvolily, nesvědčí o respektu k právům stěžovatele na spravedlivé vyřízení věci v přiměřené lhůtě. 18

Vytvořila-li se na základě pokynu Ministerstva financí č. D-144 z roku 1996, o stanovení lhůt pro uzavření vytýkacího řízení (§ 43 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), správní praxe spočívající v tom, že vytýkací řízení se uzavírají v určitých lhůtách, případně ve lhůtách prodloužených podle přesně určených pravidel, vyplývá ze zásady zákazu libovůle a neodůvodněně nerovného zacházení (čl. 1 věta první Listiny základních práv a svobod), že pro správní orgán je takováto správní praxe právně závazná. 19

Přehodnocení interpretace ze strany správních úřadů nebo soudů, za nezměněného stavu interpretovaných právních předpisů, jistě není vyloučeno. Představuje však závažný zásah do právní jistoty a intenzitu tohoto zásahu je nutno posuzovat vždy ve světle individuální situace. Legitimita změny správní praxe závisí na otázce, do jaké míry mohl adresát normy rozumně počítat s tím, že se výklad dané normy změní, a to i za nezměněných právních předpisů. To platí zejména se zřetelem na ustálenost, jednotnost, dlouhodobost a určitost správní praxe, na význam daného výkladu práva pro adresáty právní normy, i s ohledem na změnu právních předpisů s danou správní praxí souvisejících a na eventuální změnu relevantních společenských okolností, které mohou objektivně přispívat k poznání správného výkladu práva (a tedy k poznání práva v materiálním smyslu). V každém případě ovšem platí, že změna dlouhodobé správní praxe nebo soudně-správní judikatury - za nezměněného stavu právních předpisů - může nastat jen ze závažných a principiálních důvodů směřujících k dosažení určité právem chráněné hodnoty. V žádném případě se však nesmí dít svévolně. 20

Správní praxe zakládající legitimní očekávání je ustálená, jednotná a dlouhodobá činnost (příp. i nečinnost) orgánů veřejné správy, která opakovaně potvrzuje určitý výklad a použití právních předpisů. Takovou praxí je správní orgán vázán. Jen taková správní praxe je doplněním psaného práva a je způsobilá modifikovat pravidla obsažená v právní normě. Správní praxi zakládající legitimní očekávání lze změnit, pokud je taková změna činěna do budoucna, dotčené subjekty mají možnost se s ní seznámit a je řádně odůvodněna závažnými okolnostmi. 21

 finanční vztahy regulované finančním právem  prvky A.Subjekty B.Objekt C.Obsah D.Majetkový aspekt 22

 finanční vztahy regulované finančním právem  prvky: 23 finanční orgány ostatní subjekty peněžní prostředky peněžní plnění předmět práva povinnosti obsah přírůstek majetku úbytek majetku majetkový aspekt

24 Finanční orgán Fyzická osobaPrávnická osoba Horizontální vztahy Vertikální vztahy

státníústřední I. Ministerstvo financí II. Česká národní banka III. Nejvyšší kontrolní úřad územní IV. Generální finanční ředitelství V. Odvolací finanční ředitelství VI. Specializovaný finanční úřad VI. Generální ředitelství cel VII. finanční úřadyVIII. celní úřady místní finanční výborykontrolní výbory 25

 ústřední správní úřad  organizační složka státu  působnost - § 4 kompetenčního zákona a.v oblasti rozpočtového práva b.v oblasti daňového práva (v širším smyslu) c.v oblasti měnového práva d.v oblasti devizového práva e.v oblasti práva finančního trhu f.ostatní 26

 státní rozpočet  státní závěrečný účet  státní pokladna  finanční kontrola  přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků  finanční hospodaření, hospodaření s majetkem státu a jeho privatizaci  zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu včetně sestavování účetních výkazů za Českou republiku 27

 daně  poplatky  clo  pojistné na důchodové spoření  jedno inkasní místo – i pojistné na sociální zabezpečení a pojistné na veřejné zdravotní pojištění ??? 28

 platební styk  zavedení jednotné měny euro na území České republiky 29

 věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí  ochrana zahraničních investic 30

 finanční trh (s výjimkou dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky)  příspěvek ke stavebnímu spoření  státní příspěvek na doplňkové penzijní spoření 31

 účetnictví  audit a daňové poradenství  tomboly, loterie a jiné podobné hry  ceny  legalizace výnosů z trestné činnosti  dovoz subvencovaných výrobků 32

 právnická osoba  postavení veřejnoprávního subjektu  čl. 98 Ústavy a zákon č. 6/1993 Sb.  působnost i.péče o cenovou stabilitu ii.vydávání bankovek a mincí iii.vedení účtů iv.stanovení úrokových sazeb v.činnosti spojené s cennými papíry vi.činnosti v bankovnictví vii.devizové hospodářství viii.dohled nad finančním trhem 33

 nezávislý (kontrolní) orgán  výkon kontroly ◦ hospodaření se státním majetkem ◦ plnění státního rozpočtu  nemožnost ukládat sankce  de lege ferenda ◦ kontrola hospodaření územních samosprávných celků? 34

 vznik od  zákon č. 456/2011 Sb.  správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka  podřízeno ministerstvu financí  místní působnost  generální ředitel  věcná působnost 35

 vznik od  zákon č. 456/2011 Sb.  správní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství  podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství  místní působnost  ředitel  věcná působnost 36

 územní působnost  finanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty  vybrané subjekty ◦ obrat nad 2 mld. ◦ banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd.  některé daně nespravuje 37

 zákon č. 17/2012 Sb.  správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka  podřízeno ministerstvu financí  místní působnost  generální ředitel  věcná působnost 38

 upravuje zákon č. 456/2011 Sb.  správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství  podřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství  14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje  územní působnost  ředitel  věcná působnost 39

 upravuje zákon č. 17/2012 Sb.  správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel  podřízeny Generálnímu ředitelství cel  14 celních úřadů pro jednotlivé kraje a Celní úřad Praha Ruzyně  územní působnost  ředitel  věcná působnost 40

doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových Praha tel.: