ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.1020 NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 10 Algebraické vzorce II
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 02 Nulový bod
ROVNICE a NEROVNICE 04 Soustavy rovnic I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 01 Lineární rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 18 Odmocniny I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 20 Intervaly MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ROVNICE a NEROVNICE 03 Vyjádření neznámé MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 01 Hodnota výrazu MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 13 Reálná čísla I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 05 Soustavy rovnic II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 15 Exponenciální rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 17 Mocniny III MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Algebraické vzorce III
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 09 Algebraické vzorce I
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 19 Goniometrické rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 12 Procenta MěSOŠ Klobouky u Brna. ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 14 Lomené výrazy II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ČÍSELNÉ OBORY 02 Přirozená čísla MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 08 Kvadratické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 06 Dělení mnohočlenů MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 20 Goniometrické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
ČÍSELNÉ OBORY 16 Mocniny I
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Matematika Variace.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 08 Vytýkání II
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do škol ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Mgr. Vítězslav Kurz TEMATICKÁ OBLAST: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika NÁZEV DUMu:Příklady na variace, permutace a kombinace bez opak. POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:11 KÓD DUMu:VY_32_INOVACE_2_3_11_KUR DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro použití v předmětu Seminář z matematiky, který je vyučován ve 3. a 4. ročníku. Je vytvořena k použití ve vyučovací hodině, je možno ji však použít i k samostudiu při přípravě k maturitě.

Doporučené vzorce

Souhrnné příklady – bez opakování Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích. Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží a) Osm automobilů po čtyřech v každé řadě, budeme rozmísťovat celkem do dvou řad.

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží a) Osm automobilů po čtyřech v každé řadě, budeme rozmísťovat celkem do dvou řad. Záleží tedy na tom v které řadě který automobil stojí a navíc také na jaké pozici v té řadě stojí.

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží a) Osm automobilů po čtyřech v každé řadě, budeme rozmísťovat celkem do dvou řad. Záleží tedy na tom v které řadě který automobil stojí a navíc také na jaké pozici v té řadě stojí. Nejdříve vybereme 4 automobily pro umístnění do první řady.

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží a) Zbylé 4 automobily už zůstanou ve druhé řadě – nemusíme je vybírat. Respektive vybereme je už jediným způsobem.

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží b) V případě, že na pořadí v řadách nezáleží již nemusíme rozmísťovat. Stačí pouze vybrat 4 automobily pro umístění do první řady.

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží b) V případě, že na pořadí v řadách nezáleží již nemusíme rozmísťovat. Stačí pouze vybrat 4 automobily pro umístění do první řady. Záleží totiž na tom jestli stojím v první nebo druhé řadě. Počet možností jak vybrat 4 automobily z 8 do první řady je celkem:

Příklad 1 Př.1: Určete, kolika způsoby je možno seřadit u startovací čáry osm Závodních automobilů do dvou řad po čtyřech vozech, jestliže: a)V každé řadě záleží na pořadí b)Na pořadí v řadách nezáleží

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích. Nejdříve si vypočítáme počet možností nalezení dvou černých a tří bílých polí.

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích. Nejdříve si vypočítáme počet možností nalezení dvou černých a tří bílých polí. Černých polí je zde celkem 32, bílých polí je zde také 32. Vybrat dvě pole z 32 černých můžeme celkem:

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích.

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích.

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích.

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích.

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích.

Příklad 2 Př.2: Určete, kolika způsoby lze na šachovnici 8x8 postavit pět různých figur tak, aby dvě stály na černých a tři na bílých polích.

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí a) Máme slovo BERAN + další tři písmena: O,U,K.

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí a) Máme slovo BERAN + další tři písmena: O,U,K. Slovo BERAN budeme brát jako jeden celek, další tři písmena jako Další tři celky. Dohromady máme tedy 4 celky. Počet rozmístění čtyř celků je:

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí b) Máme slova NERO,KUBA. Tyto dvě slova obsahují všechna písmena.

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí b) Máme slova NERO,KUBA. Tyto dvě slova obsahují všechna písmena. Jde nám tedy o to, kolika způsoby můžeme přemístit tato dvě slova tak, aby vzniklo jedno slovo. Možnosti máme zjevně buď:

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí b) Máme slova NERO,KUBA. Tyto dvě slova obsahují všechna písmena. Jde nám tedy o to, kolika způsoby můžeme přemístit tato dvě slova tak, aby vzniklo jedno slovo. Možnosti máme zjevně buď: NEROKUBA nebo KUBANERO.

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí b) Máme slova NERO,KUBA. Tyto dvě slova obsahují všechna písmena. Jde nám tedy o to, kolika způsoby můžeme přemístit tato dvě slova tak, aby vzniklo jedno slovo. Možnosti máme zjevně buď: NEROKUBA nebo KUBANERO. Celkem tedy pouze tyto dvě možnosti.

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí c) Máme slova BUK,NORA a zůstane nám ještě písmeno E.

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí

Příklad 3 Př. 3: Určete, kolika způsoby lze „přemístit“ písmena slova BEROUNKA Tak, aby nějaká skupina po sobě jdoucích písmen utvořila: a)Slovo BERAN b)Slova NERO,KUBA v libovolném pořadí c)Slova BUK,NORA v libovolném pořadí

Závěrečná strana