Základní charakteristiky polit. stran:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Advertisements

I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Systémy politických stran
Politika, politické strany, politický pluralismus
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Občanská nauka Politické strany ; VY_32_INOVACE_D2_16
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Sociální politika a Welfare State
Politologie jako věda Politika moc
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Korporativismus jako koncept
Systémy politických stran – základní klasifikace a typologie
KOMUNISMUS Michal Hess.
Dělení politických stran
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_13 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Parlamentní volby 1946 Poválečná politická situace
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITOLOGIE TEST 12.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Cleavages a česká společnost
Politické systémy světa
Sociální diferenciace
Charakteristické rysy československé demokracie
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Ústavní vývoj 1918-?.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Politický systém Rakouska
Název politologie je složen z následujících slov:
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Jakub Alexa Zita Dostálová
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPolitické.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
 Stručně o vztahu státu a politických stran  Financování politických stran  Stranické a volební systémy.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
 Stručně o vztahu státu a politických stran  Financování politických stran  Stranické a volební systémy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Politologie a mezinárodní vztahy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Feminismus a ženské hnutí v bývalé NDR
Volební geografie USA POL
Funkce a podoba politických stran
Úvod, základní principy a cíle
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Demokracie.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Základní charakteristiky polit. stran: Dobrovolné, trvalé, otevřené útvary s formálním a exkluzivním členstvím, přičemž členové sdílejí společné principy či zájmy. Usilují o politickou moc (buď pro ni samotnou či s ohledem na obecné dobro). Této moci se snaží dosáhnout prostřednictvím voleb (na rozdíl od zájmových skupin či hnutí). Zaměřují se na širokou škálu sociálních a ekonomických problémů. Pramen: Říchová, B.: Úvod do…, 2002 Heywood, A.: Politologie, 2004

Politická strana - definice Slovo politická strana odvozeno od slova „pars“¨, tj. část nebo díl. Minimalistická definice G. Sartoriho: "politická skupina, jež se účastní voleb, jež je schopna jejich prostřednictvím prosadit své kandidáty do veřejných úřadů" Další kritéria (La Palombara - Weiner, Chmaj - Sokol - Zmigrodski, Novák): trvalost organizační struktury existence místních územních struktur a centrálního vedení ideologická orientace či prezentace určitého programu nebo základního politického cíle snaha získat společenskou podporu

Ústava ČR o politických stranách: „Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů:“ (Ústavní zákon č. 1/1993 Sb.,článek 5)

Schéma základního společenského štěpení kontext historického zrodu polit.stran 19. století: Konzervativci  Liberálové (aristokracie) (buržoazie) 20. století: Buržoazní strany  Socialistické strany (vlastníci) (proletariát, pracující)

Institucionalistický přístup k vysvětlení původu stran Autor: Maurice Duverger Dílo Les partis politiques (Politické strany), publikované poprvé roku 1951 Představuje základní pramen k tématu politických stran a stranických systémů Podává základní typologii politických stran (Pramen: Novák, 1997)

Podle struktury strany: Zákl. typologie stran Podle struktury strany: strany masové strany kádrové Podle původu strany: volební a parlamentní strany mimovolební a mimoparlamentní strany (Pramen: Novák, 1997)

Další vývojové typy politických stran: 3. Catch-all-party (neboli všelidová strana) Pojem zavádí německý politolog O.Kirchheimer pro popis typu stran, který se po 2. světové válce v Evropě značně rozšířil a neodpovídá ani straně kádrů, ani straně mas. Odráží také vnitřní proměnu původně masových stran. Znaky catch-all-party: omezení ideologické náplně zvýšení úlohy stranického vedení snížení významu individuálního členství menší důraz na úzké dílčí zájmy zajištění přístupu k různorodým skupinovým zájmům 4. Strana kartelu Typ navržený politology R.Katzem a P.Mairem – vzájemné prolínání se polit. stran a státního aparátu na úkor dosahování specifických programových cílů (zatím hypotetický koncept)

Shrnutí Počátkem 20. st. se strany a stranické systémy staly politickým výrazem sociálních a jiných konfliktů, jimiž žila společnost kolem nich.

Funkce politické strany reprezentace - funkce může být ohrožena v momentě přechodu na stranu kartelu formování a doplňování politických elit formulování cílů – s nástupem „catch-all“ se funkce částečně vytrácí artikulace a agregace zájmů – strany představují mechanismus, skrze který společneské skupiny prosazují své zájmy politická socializace a mobilizace – strany působí jako katalizátor společenských konfliktů, které současně integrují, budují loajalitu k dodržování pravidel organizace vlády

Historicko-konfliktní přístup k vysvětlení původu stran Nejznámější představitelé: americký politolog S. M. Lipset a norský politolog S. Rokkan. Dílo Party Systems and Voter Alignments (Stranické systémy a uskupení voličů), publikované roku 1967. Při analýze stranických systémů považují za rozhodující historicky podmíněné konfliktní vztahy (cleavages) – dodnes všeobecně uznávaná teorie (Pramen: Říchová, 2002)

Lipset a Rokkan vymezili 4 základní štěpné linie třídní štěpení společnosti (vlastníci vs. pracující), př. hlavní západní ideologické strany napětí mezi státem a církví, např. křesťanské strany napětí mezi městem a venkovem (venkovské zájmy vs. průmyslové zájmy), např. agrární strany rozpor mezi centrem a periferií (centralisté vs. autonomisté), např. u nás strana Moravané + další současná štěpná linie: 5) materialismus vs. postmaterialismus, např. Strana zelených Pramen: Novák, 1997

Konfliktní linie v zemích střední a východní Evropy Nejdříve komunistický režim vs. antirežimní opozice Následně rozpad na: socio-ekonomickou konfliktní linii transformace nacionalistickou konfliktní linii transformace

Maurice Duverger – typologie stranických systémů dle počtu stran Francouzský politický sociolog M. Duverger v 50. letech 20. století rozdělil stranické systémy jednoduše podle počtu stran: 1. systémy s jednou stranou – monopartijní Jedná se o nedemokratické režimy. 2. systémy se dvěma stranami – bipartijní V systému spolu soutěží dvě velké strany, které se v časovém intervalu střídají u vlády. 3. vicestranické systémy – multipartijní

Jean Blondel – zohlednění „velikosti“ další francouzský politolog, navazoval na Duvergera soustředil se výhradně na soutěživé systémy doplnil typologii o faktor velikosti politické strany 1. Bipartismus, typický příklad Velká Británie, USA 2. Systém dvě a půl strany: jedná se o bipartismus doplněný o tzv. pivotální stranu ("jazýček na vahách") 3. multipartismus s dominující stranou: jedna strana dosahuje pravidelně přes 40 procent hlasů, je soustavně vládní stranou, zpravidla ale nemá absolutní většinu 4. multipartismus bez dominující strany Přesné kritérium jak rozlišit malé a velké strany neexistuje. Irský politolog Peter Mair považuje za velké strany ty, které získávají soustavně přes 15 procent hlasů, ostatní jsou malé strany.

Sartoriho základní typologie stranických systémů: I. SYSTÉMY JEDNÉ POLIT. STRANY systém jedné strany systém s hegemonní stranou systém s převládající stranou nesoutěživé (nedemokratické) II. MULTIPARTIJNÍ STRANICKÉ SYSTÉMY d) dvoustranické systémy (bipartismus) e) umírněný multipartismus f) extrémní či polarizovaný multipartismus g) atomizovaný systém (Pramen: Cabada-Kubát, 2002)

Většinové volební systémy Poměrné volební systémy Základní členění volebních systémů na dvě skupiny: Většinové volební systémy Poměrné volební systémy

Většinové volební systémy Jsou historicky starší. Běžně se rozlišují dvě podskupiny: a) Relativně většinové volební systémy Jsou založeny na principu „vítěz bere vše“. Běžně se používá rovněž anglický ekvivalent „first past the post“. V rámci jednomandátových volebních obvodů kandidují jednotlivci (nezávislí nebo nominováni politickými stranami). Př. USA, Velká Británie, země Commonwealthu, Francie ve druhém kole b) Absolutně většinové volební systémy Podmínkou pro vítězství je zisk nadpoloviční většiny hlasů. Př. Volby do Senátu PČR, 1. kolo voleb ve Francii, aj.

Poměrné volební systémy - princip poměrného zastoupení - volba v rámci systému listinných kandidátek - přítomnost volební klauzule - určující je metodika přepočtu hlasu na mandáty

Doporučená literatura k tématu Fiala, P., Strmiska, M.: Teorie politických stran. Brno: Barrister&Principal, 1998. Novák, M.: Systémy politických stran. Praha: Slon, 1997. Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh, 1998. Kap. Politika jako povolání (str. 246-296).