Křesťanská sociální etika Jabok 2008. 5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok 20082 5. ZÁSADA LIDSKÉ DŮSTOJNOSTI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Hodnotová orientace svobodné generace
přednáška Environmentální etika
Základní pojmy a souvislosti
Základní lidská práva.
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Etika v podnikání Business Ethics
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Lidská práva.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
z pohledu pedagogiky a katechetiky
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Osvícenství.
Křesťanská sociální etika
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
6. Je dobro dáno povinností?
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Křesťanská sociální etika
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Všeobecné osobnostní právo
Křesťanská sociální etika Jabok Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok ZÁSADA LIDSKÉ DŮSTOJNOSTI.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Mezináboženské vztahy. Vztahy mezi vztahy?  Náboženství je vztah k transcendentní skutečnosti.  Co jsou tedy vztahy mezi náboženstvími? Vztahy vztahů?
ÚSTAVNÍ PRÁVO Ochrana základních práv a svobod JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Křesťanská sociální etika
© Elena Cristino Hlavní představený P. Pascual Chávez Villanueva.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská práva a povinnosti
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Základní principy SUC II Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ
práva a povinnosti občana ČR
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Stát Definice, funkce, typy.
Občanská práva a povinnosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Fundament a jeho strukturace
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Křesťanská sociální etika
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
LIDSKÁ PRÁVA y.
Sociální práce a spiritualita
Transkript prezentace:

Křesťanská sociální etika Jabok 2008

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok ZÁSADA LIDSKÉ DŮSTOJNOSTI

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Témata přednášek 1.Úvod, literatura, definice individuální a sociální etiky, témata, metoda, bible a dějiny 1.Úvod, literatura, definice individuální a sociální etiky, témata, metoda, bible a dějiny 2.Vývoj katolického sociálního myšlení 2.Vývoj katolického sociálního myšlení 3.Protestantská sociální etika a alternativní teologické směry v katolické církvi 3.Protestantská sociální etika a alternativní teologické směry v katolické církvi 4.List Pokoj a dobro 4.List Pokoj a dobro 5.Principy KSE: přehled, lidská důstojnost 5.Principy KSE: přehled, lidská důstojnost 6.Principy KSE: společné dobro, solidarita, subsidiarita, všeobecné určení statků; přehled oblastí KSE 6.Principy KSE: společné dobro, solidarita, subsidiarita, všeobecné určení statků; přehled oblastí KSE 7.Politika: stát a právo 7.Politika: stát a právo 8.Hospodářství, lidská práce 8.Hospodářství, lidská práce 9.Kultura: výchova, vzdělání, umění, média 9.Kultura: výchova, vzdělání, umění, média 10.Rodina 10.Rodina 11.Ekologie, mír 11.Ekologie, mír 12.Globální sociální spravedlnost (56) 12.Globální sociální spravedlnost (56)

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Zásady (principy) křesťanské sociální etiky Sociální etika vychází z reality člověka v současném světě na úrovni individuální, sociální i globální. Sociální etika vychází z reality člověka v současném světě na úrovni individuální, sociální i globální. Jejím cílem je realizace společného dobra (obecného blaha) na všech úrovních: Jejím cílem je realizace společného dobra (obecného blaha) na všech úrovních: Individuální: lidská práva, umožnění osobního rozvoje každého člověka Individuální: lidská práva, umožnění osobního rozvoje každého člověka Sociální: sociální spravedlnost, etický hospodářský sytém Sociální: sociální spravedlnost, etický hospodářský sytém Globální: mír, zachování životního prostředí Globální: mír, zachování životního prostředí Důvodem k tomuto snažení je obecně platná a pro většinu lidí nezpochybnitelná hodnota důstojnosti člověka. Důvodem k tomuto snažení je obecně platná a pro většinu lidí nezpochybnitelná hodnota důstojnosti člověka. Zároveň jde o uskutečnění křesťanského etického principu lásky, v sociální oblasti chápaného jako spravedlnost, který se v konkrétní realitě projevuje jako solidarita. Zároveň jde o uskutečnění křesťanského etického principu lásky, v sociální oblasti chápaného jako spravedlnost, který se v konkrétní realitě projevuje jako solidarita. Hlavním metodickým principem uskutečňování solidarity je subsidiarita. Hlavním metodickým principem uskutečňování solidarity je subsidiarita.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Zásady křesťanské sociální etiky Realita člověka v současném světě SPOLEČNÉ DOBRO globální sociální individuální Základní hodnota: DŮSTOJNOST ČLOVĚKA Etické principy: LÁSKA SPRAVEDLNOST SOLIDARITA Metodické principy: SUBSIDIARITA PARTICIPACE SOUKROMÉ VLASTNICTVÍ VŠEOBECNÉ URČENÍ STATKŮ

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Smysl a význam principů Princip je nějaký rámec, něco všeobecného bez čeho se nedá dost dobře fungovat. Je to určitá idea, orientace. Není to něco konkrétního. Neříká mi, jak se mám chovat v té které situaci, je to východisko pro přemýšlení (dává určitý základ a určité mantinely). Princip je nějaký rámec, něco všeobecného bez čeho se nedá dost dobře fungovat. Je to určitá idea, orientace. Není to něco konkrétního. Neříká mi, jak se mám chovat v té které situaci, je to východisko pro přemýšlení (dává určitý základ a určité mantinely). Principy se v průběhu času profilují. Vztahují se na společenský život v celé jeho komplexnosti – ekonomika, právo, politika, mezi-osobní vztahy. Principy nedávají žádná hotová nebo dokonce ideální uspořádání, ani žádné konkrétní návody k jednání. Principy se v průběhu času profilují. Vztahují se na společenský život v celé jeho komplexnosti – ekonomika, právo, politika, mezi-osobní vztahy. Principy nedávají žádná hotová nebo dokonce ideální uspořádání, ani žádné konkrétní návody k jednání. Principy vytvářejí jednotu, jsou navzájem provázány a také se navzájem doplňují. Vytváří kostru, na základě které se může postavit dům, ve kterém se dá dlouhodobě bydlet. Jsou to směrnice, jak lze utvářet dobrý společenský život a jak ho také obnovovat. Mají hluboce morální význam. Vybízí k jednání, které přispívá k rozvoji života a odpovídá lidské důstojnosti. Představují mravní požadavky pro jednotlivce, ale i instituce. Principy vytvářejí jednotu, jsou navzájem provázány a také se navzájem doplňují. Vytváří kostru, na základě které se může postavit dům, ve kterém se dá dlouhodobě bydlet. Jsou to směrnice, jak lze utvářet dobrý společenský život a jak ho také obnovovat. Mají hluboce morální význam. Vybízí k jednání, které přispívá k rozvoji života a odpovídá lidské důstojnosti. Představují mravní požadavky pro jednotlivce, ale i instituce.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Důstojnost lidské osoby – personalistický princip Člověk, vnímaný ve své historické konkrétnosti, představuje srdce a duši katolické sociální nauky. Celá sociální nauka církve tudíž vychází z principu, že důstojnost lidské osoby je nedotknutelná (KSNC 107). Člověk, vnímaný ve své historické konkrétnosti, představuje srdce a duši katolické sociální nauky. Celá sociální nauka církve tudíž vychází z principu, že důstojnost lidské osoby je nedotknutelná (KSNC 107). Lidská osoba je v současné evropské kultuře chápána jako nejvyšší – absolutní – hodnota. V křesťanském pojetí je lidská osoba nejvyšší hodnotou, není však hodnotou absolutní – tou je Bůh. Lidská osoba je v současné evropské kultuře chápána jako nejvyšší – absolutní – hodnota. V křesťanském pojetí je lidská osoba nejvyšší hodnotou, není však hodnotou absolutní – tou je Bůh. Ve své důstojnosti jsou si všichni lidé rovni – nezávisle na rase, národnosti, pohlaví, původu, kultuře, náboženství a společenské třídě. Ve své důstojnosti jsou si všichni lidé rovni – nezávisle na rase, národnosti, pohlaví, původu, kultuře, náboženství a společenské třídě.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Křesťanská antropologie Člověk byl stvořen k Božímu obrazu – duch v těle: člověk je součástí hmotné přírody, zároveň však žije v sebe-vědomí rozumové subjektivity duchovním životem. Tyto dva aspekty tvoří jeho personalitu, která je základem jedinečného místa člověka v kosmu. Člověk byl stvořen k Božímu obrazu – duch v těle: člověk je součástí hmotné přírody, zároveň však žije v sebe-vědomí rozumové subjektivity duchovním životem. Tyto dva aspekty tvoří jeho personalitu, která je základem jedinečného místa člověka v kosmu. Člověk nemůže být sám, žije ve vztazích s druhými lidmi – spolubytí. Teologický základ: Boží trojice. Základní projev: řeč. Člověk nemůže být sám, žije ve vztazích s druhými lidmi – spolubytí. Teologický základ: Boží trojice. Základní projev: řeč. Lidské bytí je omezené – fyzickou a psychickou bolestí a morálním zlem. Lidské bytí je omezené – fyzickou a psychickou bolestí a morálním zlem. Člověk je mravní subjekt: není ve svém chování plně determinován, ale může se také sám rozhodovat. Má svobodu k mravnímu rozhodování a odpovědnost za svou praxi. Člověk je mravní subjekt: není ve svém chování plně determinován, ale může se také sám rozhodovat. Má svobodu k mravnímu rozhodování a odpovědnost za svou praxi. Člověk může selhat jak v naplňování svého individuálního poslání, tak při uskutečňování společného dobra. Osobní hřích a „struktury hříchu“ jsou vzájemně propleteny. Člověk může selhat jak v naplňování svého individuálního poslání, tak při uskutečňování společného dobra. Osobní hřích a „struktury hříchu“ jsou vzájemně propleteny. Člověk je otevřený transcendenci: klade si otázku o původu a smyslu světa, života, společnosti. Odpověď hledá za horizontem vlastní zkušenosti – je bytostí existenciálně náboženskou. Člověk je otevřený transcendenci: klade si otázku o původu a smyslu světa, života, společnosti. Odpověď hledá za horizontem vlastní zkušenosti – je bytostí existenciálně náboženskou. Lidskou osobu je třeba chápat v její neopakovatelné a nezničitelné jedinečnosti (subjektivita). Lidskou osobu je třeba chápat v její neopakovatelné a nezničitelné jedinečnosti (subjektivita). Lidská osoba nesmí být pojímána jako pouhý prostředek za účelem dosažení cílů (ekonomického, politického, sociálního charakteru), které by byly cizí jejímu vlastnímu rozvoji. Lidská osoba nesmí být pojímána jako pouhý prostředek za účelem dosažení cílů (ekonomického, politického, sociálního charakteru), které by byly cizí jejímu vlastnímu rozvoji.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Lidská práva LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD – součást ústavního pořádku České republiky od roku LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD – součást ústavního pořádku České republiky od roku Lidská osoba je hlavním subjektem a středem společnosti, k jejímu dobru a rozvoji mají být zaměřeny všechny instituce, struktury, zákony: „Lidská osoba je a musí být počátkem, nositelem i cílem všech společenských institucí“ (GS 25) Lidská osoba je hlavním subjektem a středem společnosti, k jejímu dobru a rozvoji mají být zaměřeny všechny instituce, struktury, zákony: „Lidská osoba je a musí být počátkem, nositelem i cílem všech společenských institucí“ (GS 25) „Z nejdůležitějších práv je třeba uvést „Z nejdůležitějších práv je třeba uvést právo na život, k němuž patří významné právo růst po zplození v matčině lůně, právo na život, k němuž patří významné právo růst po zplození v matčině lůně, právo žít v úplné rodině a v mravném prostředí, vhodném pro vývoj a rozvoj osobnosti, právo žít v úplné rodině a v mravném prostředí, vhodném pro vývoj a rozvoj osobnosti, právo dovést svůj rozum a svobodu ke zralosti hledáním a nalézáním pravdy, právo dovést svůj rozum a svobodu ke zralosti hledáním a nalézáním pravdy, právo podílet se na práci při využívání statků země a získávat z ní obživu pro sebe a své blízké, právo podílet se na práci při využívání statků země a získávat z ní obživu pro sebe a své blízké, právo svobodně založit rodinu a plodit a vychovávat děti za odpovědného uplatňování vlastní sexuality. právo svobodně založit rodinu a plodit a vychovávat děti za odpovědného uplatňování vlastní sexuality. Zdrojem a syntézou těchto práv je v určitém smyslu náboženská svoboda, chápaná jako právo žít v pravdě vlastní víry a v souladu s transcendentní důstojností vlastní osoby.“ (CA 47) Zdrojem a syntézou těchto práv je v určitém smyslu náboženská svoboda, chápaná jako právo žít v pravdě vlastní víry a v souladu s transcendentní důstojností vlastní osoby.“ (CA 47) Církev si hluboce uvědomuje požadavek, aby se v ní samotné respektovala spravedlnost a lidská práva (KSNC 159). Církev si hluboce uvědomuje požadavek, aby se v ní samotné respektovala spravedlnost a lidská práva (KSNC 159).

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Vývoj katolického pojetí lidských práv  Vychází ze specifického pojetí  víry jako souhlasu rozumu se zjevenou pravdou (x osobní vztah k Bohu),  pravdy jako jednoznačné, objektivní a poznatelné skutečnosti (x nemožnost plného poznání pravdy),  církve jako jediné autentické interpretky pravdy (x relativita lidského zprostředkování). Církev se po staletí držela jednoznačné zásady: jen pravda má právo na existenci, nikoli omyl. Proto nemohl mít vedle ní žádný jiný názor právo na existenci. Toto přesvědčení stálo v pozadí jak inkvizičních procesů tak i spojení církve se státní mocí. Církev se po staletí držela jednoznačné zásady: jen pravda má právo na existenci, nikoli omyl. Proto nemohl mít vedle ní žádný jiný názor právo na existenci. Toto přesvědčení stálo v pozadí jak inkvizičních procesů tak i spojení církve se státní mocí. Tam, kde byla většina obyvatel státu katolická, požadovala církev, aby stát nedovolil šíření nekatolických nebo dokonce nekřesťanských názorů. Kde byli katolíci v menšině, požadovala však církev zaručení alespoň plné svobody pro šíření katolické nauky. Řehoř XVI. v encyklice Mirari vos (1832): „Z tohoto páchnoucího pramene indiferentismu vychází bludný a absurdní názor – spíše delirium – že svoboda svědomí musí být prosazena a ospravedlněna pro každého“ Tam, kde byla většina obyvatel státu katolická, požadovala církev, aby stát nedovolil šíření nekatolických nebo dokonce nekřesťanských názorů. Kde byli katolíci v menšině, požadovala však církev zaručení alespoň plné svobody pro šíření katolické nauky. Řehoř XVI. v encyklice Mirari vos (1832): „Z tohoto páchnoucího pramene indiferentismu vychází bludný a absurdní názor – spíše delirium – že svoboda svědomí musí být prosazena a ospravedlněna pro každého“

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Současné pojetí lidských práv v katolické církvi Mnoho účastníků 2. vatikánského koncilu prosazovalo potvrzení tradičního názoru. Na to, že k tomu nakonec nedošlo, mělo vliv několik faktorů: Mnoho účastníků 2. vatikánského koncilu prosazovalo potvrzení tradičního názoru. Na to, že k tomu nakonec nedošlo, mělo vliv několik faktorů: vzrůstající důraz na lidská práva v evropské kultuře po druhé světové válce, vyjádřený zejména Všeobecnou deklarací lidských práv; vzrůstající důraz na lidská práva v evropské kultuře po druhé světové válce, vyjádřený zejména Všeobecnou deklarací lidských práv; rozvoj ekumenického dialogu mezi křesťanskými církvemi a přijetí teze, že i v nich je do jisté míry přítomna skutečná církev Kristova (dekret 2. vat. koncilu o ekumenismu Unitatis redintegratio); rozvoj ekumenického dialogu mezi křesťanskými církvemi a přijetí teze, že i v nich je do jisté míry přítomna skutečná církev Kristova (dekret 2. vat. koncilu o ekumenismu Unitatis redintegratio); rozvoj dialogu katolické církve s Židy i s dalšími nekřesťanskými náboženstvími a přijetí názoru, že i ona obsahují „zrnka pravdy“ (deklarace 2. vat. koncilu o poměru církve k nekřesťanským náboženstvím Nostra aetate); rozvoj dialogu katolické církve s Židy i s dalšími nekřesťanskými náboženstvími a přijetí názoru, že i ona obsahují „zrnka pravdy“ (deklarace 2. vat. koncilu o poměru církve k nekřesťanským náboženstvím Nostra aetate); Nový myšlenkový model, který se nakonec na koncilu prosadil, je postaven na zásadě: nikoli pravda (nebo omyl) je nositelem práv, nýbrž jedině lidská osoba. Z ní vyplývá další zásada: pravda se nemůže prosazovat mocí nebo dokonce násilím, nýbrž jedině silou pravdy samé – tedy argumentací v rámci dialogu. Těmito dokumenty a v nich formulovanými zásadami katolická církev definitivně ukončila období náboženské intolerance, kterou prosazovala a praktikovala po více než tisíc let svých dějin. Nový myšlenkový model, který se nakonec na koncilu prosadil, je postaven na zásadě: nikoli pravda (nebo omyl) je nositelem práv, nýbrž jedině lidská osoba. Z ní vyplývá další zásada: pravda se nemůže prosazovat mocí nebo dokonce násilím, nýbrž jedině silou pravdy samé – tedy argumentací v rámci dialogu. Těmito dokumenty a v nich formulovanými zásadami katolická církev definitivně ukončila období náboženské intolerance, kterou prosazovala a praktikovala po více než tisíc let svých dějin. Návrat k tradičnímu pojetí pravdy a lidských práv dnes prosazují tradicionalistická hnutí, např. Bratrstvo Pia X. Návrat k tradičnímu pojetí pravdy a lidských práv dnes prosazují tradicionalistická hnutí, např. Bratrstvo Pia X.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Práva a povinnosti křesťanů podle Kodexu kanonického práva (can ) Všichni křesťané jsou si rovni co do důstojnosti i činnosti. Všichni křesťané jsou si rovni co do důstojnosti i činnosti. Povinnosti: zachovávat společenství s církví, vést svatý život, spolupracovat na šíření evangelia, podřídit se rozhodnutím církevní autority, finančně přispívat na potřeby církve, usilovat o sociální spravedlnost, podporovat chudé. Povinnosti: zachovávat společenství s církví, vést svatý život, spolupracovat na šíření evangelia, podřídit se rozhodnutím církevní autority, finančně přispívat na potřeby církve, usilovat o sociální spravedlnost, podporovat chudé. Práva: sdělovat pastýřům své duchovní potřeby i názory na zlepšení církve, dostávat od pastýřů duchovní dobra – slovo a svátosti, sdružovat se, evangelizovat, dostávat křesťanské vzdělání, svobodně bádat v teologických vědách, svobodně si volit životní stav, právo na nedotknutelnost své pověsti a právní ochranu. Práva: sdělovat pastýřům své duchovní potřeby i názory na zlepšení církve, dostávat od pastýřů duchovní dobra – slovo a svátosti, sdružovat se, evangelizovat, dostávat křesťanské vzdělání, svobodně bádat v teologických vědách, svobodně si volit životní stav, právo na nedotknutelnost své pověsti a právní ochranu.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Přirozený zákon Uplatňování svobody v sobě obsahuje vztah k přirozenému mravnímu zákonu, který má univerzální povahu a který předchází všechna práva a rozhodnutí. Přirozený zákon není nic jiného než světlo intelektu, které do nás vložil Bůh při stvoření. Díky tomuto světlu víme, co je třeba konat, a čemu je třeba se naopak vyhýbat (KSNC 140). Uplatňování svobody v sobě obsahuje vztah k přirozenému mravnímu zákonu, který má univerzální povahu a který předchází všechna práva a rozhodnutí. Přirozený zákon není nic jiného než světlo intelektu, které do nás vložil Bůh při stvoření. Díky tomuto světlu víme, co je třeba konat, a čemu je třeba se naopak vyhýbat (KSNC 140). Principem, který ho vyhlašuje, je lidská přirozenost – vychází z rozumu, který do nás vložil Bůh. Principem, který ho vyhlašuje, je lidská přirozenost – vychází z rozumu, který do nás vložil Bůh. Proto je univerzální – vztahuje se na všechny lidi a předchází všechna práva a všechny povinnosti. Proto je univerzální – vztahuje se na všechny lidi a předchází všechna práva a všechny povinnosti. Jeho základní normy jsou vyjádřeny v Desateru. Jeho základní normy jsou vyjádřeny v Desateru. Vzájemně propojuje lidi různých kultur a ukládá jim společné zásady. Vzájemně propojuje lidi různých kultur a ukládá jim společné zásady. Je základním předpokladem pro existenci sociální etiky, kterou by mohli sdílet všichni členové společnosti. Je základním předpokladem pro existenci sociální etiky, kterou by mohli sdílet všichni členové společnosti.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Hans Küng – světový étos Hans Küng (nar. 1927): německý teolog, snaha o toleranci a sblížení mezi světovými náboženstvími. Od 1979 z rozhodnutí Kongregace pro nauku víry nesmí přednášet na katolických teologických učilištích. Porozumění a spolupráci mezi jednotlivými kulturami nemůžeme odkládat do doby, kdy se vyřeší věroučné rozpory světových náboženství. Na rovině etické spatřuje daleko vhodnější odrazový můstek - vždyť široký konsensus mezi náboženskými tradicemi zde už existuje. (Jako příklad uvádí Küng tzv. Zlaté pravidlo, vyjádřené tak či onak ve většině náboženských tradic). Küngovi jde o nalezení etického minima, které by mohlo být společně artikulováno, potvrzeno a předloženo věřícím i nevěřícím jako nosné východisko úsilí o světový mír a spolupráci. Nejedná se v žádném případě o synkretickou snahu vytvořit jedno „světové náboženství“. Jednotlivé tradice zůstávají zcela autonomní. Cílem není synkreze, cílem je přátelská koexistence a světový mír.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Parlament světových náboženství 1893: Parlament světových náboženství v Chicagu – setkání a hnutí, kdy se zástupci světových náboženství v jednom okamžiku shromáždí na jednom místě světa, stojí rovnoprávně vedle sebe a s respektem spolu komunikují. Snaha o prosazení křesťanství jako univerzálního náboženství. 1893: Parlament světových náboženství v Chicagu – setkání a hnutí, kdy se zástupci světových náboženství v jednom okamžiku shromáždí na jednom místě světa, stojí rovnoprávně vedle sebe a s respektem spolu komunikují. Snaha o prosazení křesťanství jako univerzálního náboženství parlament světových náboženství v Chicagu: parlament světových náboženství v Chicagu: Zastoupeni nejen křesťané, muslimové, zoroastrovci, džinisté, tibetští buddhisté, ale také původní obyvatelé Ameriky a široké spektrum různých kultů, duchovních skupin a náboženských hnutí, celkem 6500 lidí. Zastoupeni nejen křesťané, muslimové, zoroastrovci, džinisté, tibetští buddhisté, ale také původní obyvatelé Ameriky a široké spektrum různých kultů, duchovních skupin a náboženských hnutí, celkem 6500 lidí. Témata charakteristická pro postmodernu - polycentrismus, válka a mír, kritika civilizace, ženské hnutí, ekumenické hnutí, spiritualita, duchovní obroda, globální myšlení, étos. Témata charakteristická pro postmodernu - polycentrismus, válka a mír, kritika civilizace, ženské hnutí, ekumenické hnutí, spiritualita, duchovní obroda, globální myšlení, étos. Svět nebyl pokřesťanštěn, ale naopak ostatní náboženství jsou na konci 20. století mnohem silnější než byla na jeho počátku. Ukázalo se, že je nutno opustit agresivní misionářské strategie a nepokoušet se vytlačit jedno náboženství jiným. Nelze rovněž vytvořit prostřednictvím univerzálního či synkretického guláše jednotné světové náboženství. Spíše je zapotřebí mírové spolubytí a vzájemnost různých náboženství ve vzájemně úctě, dialogu a spolupráci. Svět nebyl pokřesťanštěn, ale naopak ostatní náboženství jsou na konci 20. století mnohem silnější než byla na jeho počátku. Ukázalo se, že je nutno opustit agresivní misionářské strategie a nepokoušet se vytlačit jedno náboženství jiným. Nelze rovněž vytvořit prostřednictvím univerzálního či synkretického guláše jednotné světové náboženství. Spíše je zapotřebí mírové spolubytí a vzájemnost různých náboženství ve vzájemně úctě, dialogu a spolupráci.

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Prohlášení ke světovému étosu Deklarace Parlamentu světových náboženství reprezentanty patnácti náboženských směrů. Deklarace Parlamentu světových náboženství reprezentanty patnácti náboženských směrů. Náš svět prochází fundamentální krizí: krizí světového hospodářství, světové ekologie, světové politiky. Napětí mezi pohlavími a generacemi nabylo znepokojivých rozměrů. Hrozí zhroucení ekosystému. Lidstvo má sice dostatek hospodářských, kulturních a duchovních zdrojů pro vytvoření lepšího světového řádu, avšak stará etnická, nacionální, sociální, hospodářská a náboženská napětí ohrožují mírové budování lepšího světa. Náš svět prochází fundamentální krizí: krizí světového hospodářství, světové ekologie, světové politiky. Napětí mezi pohlavími a generacemi nabylo znepokojivých rozměrů. Hrozí zhroucení ekosystému. Lidstvo má sice dostatek hospodářských, kulturních a duchovních zdrojů pro vytvoření lepšího světového řádu, avšak stará etnická, nacionální, sociální, hospodářská a náboženská napětí ohrožují mírové budování lepšího světa. Náboženství sice nemohou přímo vyřešit ekologické, hospodářské, politické a sociální problémy, mohou však napomoci změnit vnitřní nastavení člověka, celou lidskou mentalitu, lidské "srdce" a pohnout člověka, aby se obrátil z falešné cesty k novému životu. Lidstvo potřebuje nejen sociální a ekologické reformy, nýbrž neméně i duchovní obnovu, změnu vědomí jedince a veřejnosti. Náboženství sice nemohou přímo vyřešit ekologické, hospodářské, politické a sociální problémy, mohou však napomoci změnit vnitřní nastavení člověka, celou lidskou mentalitu, lidské "srdce" a pohnout člověka, aby se obrátil z falešné cesty k novému životu. Lidstvo potřebuje nejen sociální a ekologické reformy, nýbrž neméně i duchovní obnovu, změnu vědomí jedince a veřejnosti. Nový řád světa není možný bez světového étosu - základního konsensu ve vztahu k existujícím závazným hodnotám, neměnným měřítkům hodnot a základním osobním postojům. A právě mezi náboženstvími tento základní konsensus již existuje, přestože nelze očekávat shodu mezi náboženstvími ve vztahu k určité antropologii (např. vztah duše a těla) nebo k určité metafyzice (např. vztah času a prostoru či vztah mezi nejvyšší bytosti a já). Základem světového étosu je požadavek lidskosti ve smyslu opravdové lidskosti, humanity. Tento požadavek lze vyjádřit apelem : "S každým člověkem je třeba zacházet lidsky!". Existuje také princip, zlaté pravidlo, které vyjádřeno pozitivně zní: "Co chceš, aby druzí činili tobě, to čin také ty jim!". Nový řád světa není možný bez světového étosu - základního konsensu ve vztahu k existujícím závazným hodnotám, neměnným měřítkům hodnot a základním osobním postojům. A právě mezi náboženstvími tento základní konsensus již existuje, přestože nelze očekávat shodu mezi náboženstvími ve vztahu k určité antropologii (např. vztah duše a těla) nebo k určité metafyzice (např. vztah času a prostoru či vztah mezi nejvyšší bytosti a já). Základem světového étosu je požadavek lidskosti ve smyslu opravdové lidskosti, humanity. Tento požadavek lze vyjádřit apelem : "S každým člověkem je třeba zacházet lidsky!". Existuje také princip, zlaté pravidlo, které vyjádřeno pozitivně zní: "Co chceš, aby druzí činili tobě, to čin také ty jim!".

5 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Jabok Čtyři nezrušitelná přikázání 1) Závazek ke kultuře bez násilí a ke kultuře úcty ke všemu živému (příkazy: Nezabiješ! nebo pozitivně : Cti život!, řešit konflikty zásadně bez násilí v rámci právního řádu, chránit i život zvířat a rostlin, ochrana a podpora menšin). 1) Závazek ke kultuře bez násilí a ke kultuře úcty ke všemu živému (příkazy: Nezabiješ! nebo pozitivně : Cti život!, řešit konflikty zásadně bez násilí v rámci právního řádu, chránit i život zvířat a rostlin, ochrana a podpora menšin). 2) Závazek ke kultuře založené na solidaritě a spravedlivém hospodářském uspořádání (příkaz: Nepokradeš! či příkaz: Jednej spravedlivě a čestně!, vlastnictví zavazuje, jeho užívání má zároveň sloužit k obecnému blahu, vzájemný respekt v nevyhnutelné soutěži, smysl pro míru a skromnost). 2) Závazek ke kultuře založené na solidaritě a spravedlivém hospodářském uspořádání (příkaz: Nepokradeš! či příkaz: Jednej spravedlivě a čestně!, vlastnictví zavazuje, jeho užívání má zároveň sloužit k obecnému blahu, vzájemný respekt v nevyhnutelné soutěži, smysl pro míru a skromnost). 3) Závazek ke kultuře tolerance a k životu v pravdě (příkaz : Nelži! nebo příkaz: Mluv a jednej pravdivě!, masmédia jako strážci pravdy, umění, literatura a věda musí sloužit pravdě, politici mají říkat lidem pravdu, hledat pravdu a sloužit pravdě). 3) Závazek ke kultuře tolerance a k životu v pravdě (příkaz : Nelži! nebo příkaz: Mluv a jednej pravdivě!, masmédia jako strážci pravdy, umění, literatura a věda musí sloužit pravdě, politici mají říkat lidem pravdu, hledat pravdu a sloužit pravdě). 4) Závazek ke kultuře zrovnoprávnění a k partnerství muže a ženy (příkaz: Nezcizoložíš! či kladně: Ctěte a milujte se navzájem!, zodpovědné jednání ve věcech lásky, sexuality a rodiny, právo dětí na vzdělání, možné dobrovolné zřeknutí se rozvoje sexuality, místo patriarchální nadvlády nebo ponižování v rodině vzájemná úcta, porozumění, partnerství, ohleduplnost, tolerance, ochota ke smíření a láska). 4) Závazek ke kultuře zrovnoprávnění a k partnerství muže a ženy (příkaz: Nezcizoložíš! či kladně: Ctěte a milujte se navzájem!, zodpovědné jednání ve věcech lásky, sexuality a rodiny, právo dětí na vzdělání, možné dobrovolné zřeknutí se rozvoje sexuality, místo patriarchální nadvlády nebo ponižování v rodině vzájemná úcta, porozumění, partnerství, ohleduplnost, tolerance, ochota ke smíření a láska).