5. přednáška - LOGISTICKÝ PODNIK Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
Poskytovatelé logistických služeb firmy se zapojují do logistických řetězců zásobovacích nebo distribučních poskytují výrobcům služba na míru
Logistický podnik - pokračování od přepravy, skladování, třídění, kompletace až po přebírání odpovědnosti za uspokojování potřeb zákazníka zabezpečují řízení procesů v logistických řetězcích
Logistický podnik poskytovatel logistických služeb, který nabízí řízení výrobcova logistického řetězce podniky se zapojují do logistických řetězců více podniků
Logistický podnik - charakteristika optimalizují logistické služby a snižují logistické náklady hrozí riziko penalizace, je-li horší kvalita služeb riziko pro poskytovatele logistických služeb je nutnost kapitálových investic
Logistický podnik pokračování zvýšení úrovně služeb zákazníkům je pro firmy, které využívají partnerství s poskytovatelem logistických služeb každý z partnerů se specializuje další výhodou je rozložení rizika propojení činnosti firmy, která na trhu prodává s poskytovatelem logistických služeb
Strategická aliance prodávajícího s poskytovatelem logistických služeb má rysy spolupráce efektivní fungování aliance – každý z partnerů pracuje na dvou úrovních: 1. musí plnit svou vymezenou úlohu v logistických procesech 2. musí plnit svou úlohu pro vzájemné partnerství
Charakteristika logistického podniku logistický podnik musí akceptovat podnikovou kulturu partnera a přizpůsobit se jí logistický podnik realizuje převážnou část logistických řetězců vně určité organizace » realizuje propojení mezi dodavatelem a zákazníkem - poskytovatel logistické služby
Logistické služby mohou být realizovány na straně Zásobování Odbytu
Hlavní funkce logistického podniku ve fázích zásobování výrobce přeprava základního a pomocného materiálu, surovin, polotovarů a výrobků příjem dodávek uskladnění dodávek výdej dodávek či jejich částí
Hlavní funkce logistického podniku ve fázích odbytu (distribuce) výstupní kontrola kompletace a balení uskladnění hotových výrobků expedice hotových výrobků přeprava hotových výrobků logistický podnik nevyrábí ani neprodává
Služby vázané na dopravu dělíme na služby operátora, který nabízí kapacitu dopravného nebo přepravného na službu dopravce jako vlastníka, spoluvlastníka nebo provozovatele dopravního prostředku, který nabízí spojení z místa odeslání do místa určení (podle leteckého, letového řádu, ...apod)
Služby vázané na dopravu na službu dopravní sítě zabezpečující místní a dálkovou přepravu v návaznosti na dopravní uzly či logistická centra
Služby vázané na dopravu dělíme - pokračování na služby jednooborové dopravní logistiky v rámci jednoho použitého dopravního oboru i individualizované služby předávající hodnotu na služby logistického podniku » úplné logistické služby četně řízení logistického řetězce (poradenské a komplexní služby )
Zasilatel hlavní partnery výrobců zboží poskytujícími jim služby jsou jen zasilatelé (výrobci automobilů je využívají) zasilatelství (spedice) je činnost, při které provozovatel obstará přepravu věcí vlastním jménem v zájmu příkazce na příkazcův účet
Zasilatel (aktuální vymezení) zajišťuje dopravní a přepravní aktivity včetně nakládky a vykládky, uzavírání dopravních smluv, pronájmu prostředků, optimalizaci dopravní trasy provádí dopravu a přepravu včetně svozu a rozvozu zásilek zboží
Zasilatel – aktuální vymezení sdružuje (konsoliduje)a rozdružuje (nekonsoliduje) zásilky ve svěřené přepravě skladuje zboží ve vlastních nebo cizích skladech a vystavuje skladové dokumenty provádí zásobovací nebo distribuční logistické činnosti
Zasilatel poskytuje další navazující služby jako manipulace, balení a přebalování zboží pronajímá a poskytuje manipulační prostředky ověřuje a vystavuje dopravní doklady
Služby zasilatele vystavuje speditérská potvrzení uzavírá přepravní pojištění včetně pojistných smluv přejímá a rozesílá zásilky
Zasilatel poskytuje další navazující služby vyřizuje celní formality kalkuluje přepravné, přezkoumává správnost vyúčtování přepravy dopravcem informuje o dopravních předpisech, tarifech a cenách platí výdaje a poplatky v souvislosti s přepravou zásilky provádí inkaso pohledávek a zajišťuje styk s bankami
Logistický (dodavatelský) řetězec logistický řetězec = nazývá se také dodavatelský řetězec logistické podniky, zasilatelé nebo dopravci působí v logistickém řetězci
Logistické řetězce zabezpečují pohyb materiálu, energie, osob ve výrobních a oběhových procesech s využitím informací a financi pohyb – manipulačními, dopravními a pomocnými prostředky
Logistické řetězce pro řízení řetězců jsou nezbytné informace (získávání, zpracování a přenos) procesy v řetězci jsou usměrňovány prostřednictvím zpětné vazby
Logistické řetězce a rozlišovací úrovně výroba (dílny, výrobní linky, sklady a mezisklady) v dopravě (železniční stanice, námořní přístavy, letiště) v obchodě (prodejny, maloobchodní a velkoobchodní sklady) větší celky (logistické areály, různé terminály, překladiště, budovy i plochy)
V logistických řetězcích lze rozlišit pasivní a aktivní prvky pasivní prvky jsou objekty transformace (přeměna objednávek výrobků na dodávky »podrobovány netechnologickým operacím) aktivní prvky jsou realizátory transformace
Dodavatelský řetězec řízení dodavatelského řetězce »koordinaci toku materiálu a informací od dodavatele surovin k finálnímu zákazníkovi logistický řetězec není silnější než jeho nejslabší článek
Dodavatelský řetězec konkurenceschopnost závisí na výkonnosti každého článku řetězce 90 % z globálních výrobců je přesvědčeno, že efektivní a účinný řetězec je kritickým faktorem pro přežití výrobců
Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců Řízení řetězců lze identifikovat pomocí následujících příznaků: absence kontroly zásob nedostatečná flexibilita neadekvátní konfigurace sítě
Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců špatné rozvržení závodu nedostatečné informace o kalkulaci nákladů špatné rozdělení odpovědnosti neracionalizovaná dodavatelská základna
1. chyba – absence kontroly zásob nadměrná úroveň zásob prošlé zásoby neexistence povědomí o nákladech na skladování vysoké stavy zásob jsou rysem špatného dodavatelského řetězce malé zásoby mohou být pro podnik prospěšné
Možnosti snižování stavu zásob používat různé postupy doplňování zásob (výroba na sklad, výroba na objednávku) rozložit zásoby na jednotlivé základní komponenty
Možnosti snižování stavu zásob zlepšit podnikovou komunikaci (komunikace mezi prodejem, výrobou, nákupem) často sdílet informace (předpověď, propagace, úroveň zásob) s dodavateli a zákazníky
2. chyba – Nedostatečná flexibilita nedostatečná flexibilita dodavatelského řetězce mnoho zakázek k okamžitému dodání dlouhé průběžné doby zakázek maximálně plné skladové prostory mnoho úrovní manažerů s rozhodovacími pravomocemi
Zakázky k okamžitému dodání vyřízeny bez předběžného plánování přednostní objednávky – příčina vysokých nákladů
Příčina okamžitých dodávek nečekané příležitosti na novém trhu vliv nedostatečného využití kapacit impulsem je i špatná interní a externí komunikace vzniknou z obyčejných zakázek, standardní výrobní postup nevyhovuje délkou doby trvání
Příčina okamžitých dodávek předcházet zakázkám k okamžitému dodání vyšší úroveň zásob vede k růstu nákladů flexibilita řetězců sníží doby zakázek a rychleji bude uspokojován trh
3. chyba – Neadekvátní konfigurace sítě Konfigurace sítě – počet a místa výrobních, distribučních a maloobchodních zařízení v rámci dodavatelského řetězce
Neadekvátní konfigurace má rysy stávající konfigurace sítě je dána minulým vývojem velké náklady na dopravu skladování neexistuje strategie dodavatelského řetězce
Neadekvátní konfigurace má rysy má podnik vyrábět a skladovat centrálně nebo vyrábět a skladovat v menších místních továrnách a skladech (lokalizace továren) tyto otázky mají vliv na výkonnost řetězce
náklady výroby, dopravy a skladování Vyrábět a skladovat lokálně, centrálně nebo výroba centrálně, dokončení výrobku lokálně očekávání zákazníka rychlost reakce náklady výroby, dopravy a skladování
Pokračování - rozhodování o výrobě a skladování více závodů v různých lokalitách vyrábějící stejnou škálu produktů, krátká průběžná doba, malé zásoby, malé výrobní dávky jsou blíže konečnému zákazníkovi více skladů – více kapitálu v aktivech, více zásob, riziko zastarávání výrobků, na interní dopravu vyšší náklady a menší náklady na externí dopravu
4. chyba - Špatné rozvržení závodu dlouhé vzdálenosti mezi po sobě jdoucími procesy výrobní středisko není v souladu s logistickým tokem zboží (mnoho vyrovnávacích zásob) špatné ergonomické uspořádání pracovišť z důvodu nedostatku místa
Klasifikace plýtvání (Toyota Production Systems) nadvýroba »čekání » nadbytečná mechanizace » špatný pracovní postup » vysoké zásoby » zbytečné pohyby » chyby pracovníků
5. chyba – Neadekvátní informace o kalkulaci nákladů neexistují jasné struktury nákladů neexistuje jasná strategie přijímaní objednávek velké množství skladových jednotek (mnohé se prodávají v malých množstvích a nepřispívají k tvorbě zisku)
Vrcholový management identifikace ziskových výrobků, zákazníků, obchodních kanálů je hodnocení nákladů, zisků pomocí ABC (Aktivity Based Costing) jaké činnosti způsobují růst nákladů a o kolik
Vrcholový management ABC systém lze uplatnit v případě jednoduchého zpracování objednávky pro výjimečné objednávky lze užít okamžité kalkulace a rozhodnout, zda objednávku přijmout nebo nikoliv
6. Chyba – Špatně definované měření a špatné rozdělení odpovědnosti neexistuje jasně definovaná podniková strategie odpovědnosti oddělení nejsou v souladu se strategií podniku nejasné definice klíčových ukazatelů výkonnosti dodavatelského řetězce
V mnoha podnicích chybí globální strategie není dobře definována odpovědnost jednotlivých oddělení motivace článku řetězce není v souladu se strategií jednotlivých řetězců oddělení nákupu usiluje o nákup velkého množství, výroba usiluje o velké dávky a maximalizaci využití kapacit
V mnoha podnicích chybí globální strategie oddělení prodeje má tendenci přehánět oddělení logistiky bude podporovat prodej oddělení výroby závisí na prognózách prodeje špatné prodejní prognózy vedou zásobám a k růstu nákladů
V mnoha podnicích chybí globální strategie - pokračování oddělení řízení výroby potřebuje spolehlivé dodávky, musí vytvářet spolehlivé plány a minimalizovat úroveň zásob vzájemně nesladěné požadavky oddělení nejsou v souladu se strategií dodavatelského řetězce společnosti
7. Chyba – Neracionalizovaná dodavatelská základna výběr dodavatelů jen dle nákladů neexistence zpětné vazby o výkonnosti dodavatele žádné nebo jen omezené vztahy s dodavateli
Dodavatelská základna dodavatelská základna přispívá k celkovým nákladům a vytváří konkurenceschopnost podniku oddělení nákupu je motivováno k nákupu za co nejnižší náklady, což vede k široké dodavatelské základně, časté změny dodavatelů, vysoká úroveň zásob
Dodavatelská základna - pokračování nákup surovin je nutné hodnotit součtem všech složek nákladů – náklady na materiál, náklady na zásoby, náklady z nedostatku zásob, režijní náklady na akvizici strategických dodavatelů snižování rizika – koncepce snižování počtu dodavatelů (mají verifikaci, dodávky bez nákladného a časově náročného testování)
Citát Dana Jonese Dnes si ve světě konkurují dodavatelské řetězce, nikoliv společnosti, protože výrobní společnosti jsou závislé na flexibilitě a nákladové efektivitě dodavatelů)