5. přednáška - LOGISTICKÝ PODNIK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Tvorba cen v maloobchodě
Logistika Ing. Jan Pivoňka.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Koncept bodu rozpojení a TOC
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Vybrané problémy z distribuční logistiky
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Organizace logistiky Ivan Gros
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Ekonomika informačních systémů
Předmět: Řízení podniku 1
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
úvod pojetí a obsah marketingu
Výběr dodavatelů Ivan Gros
3 Simulace řízení informačního a materiálového toku - logistická hra
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Integrace logistických služeb
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Odpovědnostní účetnictví
Organizace a organizování podniku
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
4. přednáška - LOGISTICKÉ NÁKLADY
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
ZÁSOBOVACÍ FUNKCE.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
FUNKCE DOPRAVY V LOGISTICE Logistická doprava  Dopravní systém, který vyhovuje logistickému řízení oběhových procesů, označujeme jako logistickou dopravu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Systém managementu jakosti
Informační systém pro správu a vyřizování objednávek
Logistika výroby a distribuce dřevěných pelet v ČR
Katedra řízení podniku
Autor: Bc. Michaela Kolářová Vedoucí: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D.
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Distribuční politika klíčová slova
OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)
Transkript prezentace:

5. přednáška - LOGISTICKÝ PODNIK Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd

Poskytovatelé logistických služeb firmy se zapojují do logistických řetězců zásobovacích nebo distribučních poskytují výrobcům služba na míru

Logistický podnik - pokračování od přepravy, skladování, třídění, kompletace až po přebírání odpovědnosti za uspokojování potřeb zákazníka zabezpečují řízení procesů v logistických řetězcích

Logistický podnik poskytovatel logistických služeb, který nabízí řízení výrobcova logistického řetězce podniky se zapojují do logistických řetězců více podniků

Logistický podnik - charakteristika optimalizují logistické služby a snižují logistické náklady hrozí riziko penalizace, je-li horší kvalita služeb riziko pro poskytovatele logistických služeb je nutnost kapitálových investic

Logistický podnik pokračování zvýšení úrovně služeb zákazníkům je pro firmy, které využívají partnerství s poskytovatelem logistických služeb každý z partnerů se specializuje další výhodou je rozložení rizika propojení činnosti firmy, která na trhu prodává s poskytovatelem logistických služeb

Strategická aliance prodávajícího s poskytovatelem logistických služeb má rysy spolupráce efektivní fungování aliance – každý z partnerů pracuje na dvou úrovních: 1. musí plnit svou vymezenou úlohu v logistických procesech 2. musí plnit svou úlohu pro vzájemné partnerství

Charakteristika logistického podniku logistický podnik musí akceptovat podnikovou kulturu partnera a přizpůsobit se jí logistický podnik realizuje převážnou část logistických řetězců vně určité organizace » realizuje propojení mezi dodavatelem a zákazníkem - poskytovatel logistické služby

Logistické služby mohou být realizovány na straně Zásobování Odbytu

Hlavní funkce logistického podniku ve fázích zásobování výrobce přeprava základního a pomocného materiálu, surovin, polotovarů a výrobků příjem dodávek uskladnění dodávek výdej dodávek či jejich částí

Hlavní funkce logistického podniku ve fázích odbytu (distribuce) výstupní kontrola kompletace a balení uskladnění hotových výrobků expedice hotových výrobků přeprava hotových výrobků logistický podnik nevyrábí ani neprodává

Služby vázané na dopravu dělíme na služby operátora, který nabízí kapacitu dopravného nebo přepravného na službu dopravce jako vlastníka, spoluvlastníka nebo provozovatele dopravního prostředku, který nabízí spojení z místa odeslání do místa určení (podle leteckého, letového řádu, ...apod)

Služby vázané na dopravu na službu dopravní sítě zabezpečující místní a dálkovou přepravu v návaznosti na dopravní uzly či logistická centra

Služby vázané na dopravu dělíme - pokračování na služby jednooborové dopravní logistiky v rámci jednoho použitého dopravního oboru i individualizované služby předávající hodnotu na služby logistického podniku » úplné logistické služby četně řízení logistického řetězce (poradenské a komplexní služby )

Zasilatel hlavní partnery výrobců zboží poskytujícími jim služby jsou jen zasilatelé (výrobci automobilů je využívají) zasilatelství (spedice) je činnost, při které provozovatel obstará přepravu věcí vlastním jménem v zájmu příkazce na příkazcův účet

Zasilatel (aktuální vymezení) zajišťuje dopravní a přepravní aktivity včetně nakládky a vykládky, uzavírání dopravních smluv, pronájmu prostředků, optimalizaci dopravní trasy provádí dopravu a přepravu včetně svozu a rozvozu zásilek zboží

Zasilatel – aktuální vymezení sdružuje (konsoliduje)a rozdružuje (nekonsoliduje) zásilky ve svěřené přepravě skladuje zboží ve vlastních nebo cizích skladech a vystavuje skladové dokumenty provádí zásobovací nebo distribuční logistické činnosti

Zasilatel poskytuje další navazující služby jako manipulace, balení a přebalování zboží pronajímá a poskytuje manipulační prostředky ověřuje a vystavuje dopravní doklady

Služby zasilatele vystavuje speditérská potvrzení uzavírá přepravní pojištění včetně pojistných smluv přejímá a rozesílá zásilky

Zasilatel poskytuje další navazující služby vyřizuje celní formality kalkuluje přepravné, přezkoumává správnost vyúčtování přepravy dopravcem informuje o dopravních předpisech, tarifech a cenách platí výdaje a poplatky v souvislosti s přepravou zásilky provádí inkaso pohledávek a zajišťuje styk s bankami

Logistický (dodavatelský) řetězec logistický řetězec = nazývá se také dodavatelský řetězec logistické podniky, zasilatelé nebo dopravci působí v logistickém řetězci

Logistické řetězce zabezpečují pohyb materiálu, energie, osob ve výrobních a oběhových procesech s využitím informací a financi pohyb – manipulačními, dopravními a pomocnými prostředky

Logistické řetězce pro řízení řetězců jsou nezbytné informace (získávání, zpracování a přenos) procesy v řetězci jsou usměrňovány prostřednictvím zpětné vazby

Logistické řetězce a rozlišovací úrovně výroba (dílny, výrobní linky, sklady a mezisklady) v dopravě (železniční stanice, námořní přístavy, letiště) v obchodě (prodejny, maloobchodní a velkoobchodní sklady) větší celky (logistické areály, různé terminály, překladiště, budovy i plochy)

V logistických řetězcích lze rozlišit pasivní a aktivní prvky pasivní prvky jsou objekty transformace (přeměna objednávek výrobků na dodávky »podrobovány netechnologickým operacím) aktivní prvky jsou realizátory transformace

Dodavatelský řetězec řízení dodavatelského řetězce »koordinaci toku materiálu a informací od dodavatele surovin k finálnímu zákazníkovi logistický řetězec není silnější než jeho nejslabší článek

Dodavatelský řetězec konkurenceschopnost závisí na výkonnosti každého článku řetězce 90 % z globálních výrobců je přesvědčeno, že efektivní a účinný řetězec je kritickým faktorem pro přežití výrobců

Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců Řízení řetězců lze identifikovat pomocí následujících příznaků: absence kontroly zásob nedostatečná flexibilita neadekvátní konfigurace sítě

Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců špatné rozvržení závodu nedostatečné informace o kalkulaci nákladů špatné rozdělení odpovědnosti neracionalizovaná dodavatelská základna

1. chyba – absence kontroly zásob nadměrná úroveň zásob prošlé zásoby neexistence povědomí o nákladech na skladování vysoké stavy zásob jsou rysem špatného dodavatelského řetězce malé zásoby mohou být pro podnik prospěšné

Možnosti snižování stavu zásob používat různé postupy doplňování zásob (výroba na sklad, výroba na objednávku) rozložit zásoby na jednotlivé základní komponenty

Možnosti snižování stavu zásob zlepšit podnikovou komunikaci (komunikace mezi prodejem, výrobou, nákupem) často sdílet informace (předpověď, propagace, úroveň zásob) s dodavateli a zákazníky

2. chyba – Nedostatečná flexibilita nedostatečná flexibilita dodavatelského řetězce mnoho zakázek k okamžitému dodání dlouhé průběžné doby zakázek maximálně plné skladové prostory mnoho úrovní manažerů s rozhodovacími pravomocemi

Zakázky k okamžitému dodání vyřízeny bez předběžného plánování přednostní objednávky – příčina vysokých nákladů

Příčina okamžitých dodávek nečekané příležitosti na novém trhu vliv nedostatečného využití kapacit impulsem je i špatná interní a externí komunikace vzniknou z obyčejných zakázek, standardní výrobní postup nevyhovuje délkou doby trvání

Příčina okamžitých dodávek předcházet zakázkám k okamžitému dodání vyšší úroveň zásob vede k růstu nákladů flexibilita řetězců sníží doby zakázek a rychleji bude uspokojován trh

3. chyba – Neadekvátní konfigurace sítě Konfigurace sítě – počet a místa výrobních, distribučních a maloobchodních zařízení v rámci dodavatelského řetězce

Neadekvátní konfigurace má rysy stávající konfigurace sítě je dána minulým vývojem velké náklady na dopravu skladování neexistuje strategie dodavatelského řetězce

Neadekvátní konfigurace má rysy má podnik vyrábět a skladovat centrálně nebo vyrábět a skladovat v menších místních továrnách a skladech (lokalizace továren) tyto otázky mají vliv na výkonnost řetězce

náklady výroby, dopravy a skladování Vyrábět a skladovat lokálně, centrálně nebo výroba centrálně, dokončení výrobku lokálně očekávání zákazníka rychlost reakce náklady výroby, dopravy a skladování

Pokračování - rozhodování o výrobě a skladování více závodů v různých lokalitách vyrábějící stejnou škálu produktů, krátká průběžná doba, malé zásoby, malé výrobní dávky  jsou blíže konečnému zákazníkovi více skladů – více kapitálu v aktivech, více zásob, riziko zastarávání výrobků, na interní dopravu vyšší náklady a menší náklady na externí dopravu

4. chyba - Špatné rozvržení závodu dlouhé vzdálenosti mezi po sobě jdoucími procesy výrobní středisko není v souladu s logistickým tokem zboží (mnoho vyrovnávacích zásob) špatné ergonomické uspořádání pracovišť z důvodu nedostatku místa

Klasifikace plýtvání (Toyota Production Systems) nadvýroba »čekání » nadbytečná mechanizace » špatný pracovní postup » vysoké zásoby » zbytečné pohyby » chyby pracovníků

5. chyba – Neadekvátní informace o kalkulaci nákladů neexistují jasné struktury nákladů neexistuje jasná strategie přijímaní objednávek velké množství skladových jednotek (mnohé se prodávají v malých množstvích a nepřispívají k tvorbě zisku)

Vrcholový management identifikace ziskových výrobků, zákazníků, obchodních kanálů je hodnocení nákladů, zisků pomocí ABC (Aktivity Based Costing) jaké činnosti způsobují růst nákladů a o kolik

Vrcholový management ABC systém lze uplatnit v případě jednoduchého zpracování objednávky pro výjimečné objednávky lze užít okamžité kalkulace a rozhodnout, zda objednávku přijmout nebo nikoliv

6. Chyba – Špatně definované měření a špatné rozdělení odpovědnosti neexistuje jasně definovaná podniková strategie odpovědnosti oddělení nejsou v souladu se strategií podniku nejasné definice klíčových ukazatelů výkonnosti dodavatelského řetězce

V mnoha podnicích chybí globální strategie není dobře definována odpovědnost jednotlivých oddělení motivace článku řetězce není v souladu se strategií jednotlivých řetězců oddělení nákupu usiluje o nákup velkého množství, výroba usiluje o velké dávky a maximalizaci využití kapacit

V mnoha podnicích chybí globální strategie oddělení prodeje má tendenci přehánět oddělení logistiky bude podporovat prodej oddělení výroby závisí na prognózách prodeje špatné prodejní prognózy vedou zásobám a k růstu nákladů

V mnoha podnicích chybí globální strategie - pokračování oddělení řízení výroby potřebuje spolehlivé dodávky, musí vytvářet spolehlivé plány a minimalizovat úroveň zásob vzájemně nesladěné požadavky oddělení nejsou v souladu se strategií dodavatelského řetězce společnosti

7. Chyba – Neracionalizovaná dodavatelská základna výběr dodavatelů jen dle nákladů neexistence zpětné vazby o výkonnosti dodavatele žádné nebo jen omezené vztahy s dodavateli

Dodavatelská základna dodavatelská základna přispívá k celkovým nákladům a vytváří konkurenceschopnost podniku oddělení nákupu je motivováno k nákupu za co nejnižší náklady, což vede k široké dodavatelské základně, časté změny dodavatelů, vysoká úroveň zásob

Dodavatelská základna - pokračování nákup surovin je nutné hodnotit součtem všech složek nákladů – náklady na materiál, náklady na zásoby, náklady z nedostatku zásob, režijní náklady na akvizici strategických dodavatelů snižování rizika – koncepce snižování počtu dodavatelů (mají verifikaci, dodávky bez nákladného a časově náročného testování)

Citát Dana Jonese Dnes si ve světě konkurují dodavatelské řetězce, nikoliv společnosti, protože výrobní společnosti jsou závislé na flexibilitě a nákladové efektivitě dodavatelů)