Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005
Obsah Legislativní rámec Legislativní rámec Postavení průmyslové energetiky Postavení průmyslové energetiky Trh s elektřinou Trh s elektřinou Liberalizace trhu s plynem Liberalizace trhu s plynem Ekologická problematika Ekologická problematika
Legislativní rámec
Vývoj v Evropě legislativa EU vznik nových velkých společností Legislativa ČR Státní energetická koncepce Energetický zákon Cenová rozhodnutí ERÚ Ostatní legislativní nástroje (nařízení vlády a vyhlášky, jiné zákony) Iniciativa jednotlivých účastníků trhu Politická rozhodnutí Co ovlivňuje trh s energiemi v ČR?
Státní energetická koncepce Základní součást hospodářské politiky ČR Stanovuje soubor priorit a dlouhodobých cílů v energetickém hospodářství v rámci udržitelného rozvoje Základní priority maximální nezávislost maximální bezpečnost maximální udržitelný rozvoj
Státní energetická koncepce – cíle 1.Maximalizace energetické efektivnosti 2.Zajištění efektivní výše a struktury spotřeby prvotních energetických zdrojů 3.Zajištění maximální šetrnosti k životnímu prostředí 4.Dokončení transformace a liberalizace energetického hospodářství
Státní energetická koncepce – nástroje Legislativní opatření Liberalizace trhu s elektřinou a plynem Ochrana konečných zákazníků Obnovitelné zdroje energie Podpora využití KVET Autorizace na výstavbu výroben elektřiny a zdrojů tepla Řízení energetiky při krizových stavech Ekologizace daňové reformy ……… Státní programy podpory a útlumu
Energetický zákon Úprava podmínek podnikání v energetických odvětvích Stanovení postupného otevření trhu s energiemi elektřina plyn Určení významu jednotlivých hráčů na trhu s energiemi – práva a povinnosti
Sekundární legislativa Vyhláška, kterou se stanoví pravidla pro organizování trhu s elektřinou Vyhláška o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a podpoře výroby elektřiny z DEZ a kogenerace Vyhláška, kterou se stanoví pravidla pro organizování trhu s plynem Cenová rozhodnutí ERÚ – elektřina, plyn, teplo Pravidla provozu DS, LDS … … …
Účastníci trhu s elektřinou a plynem MPO – legislativa ERÚ – ochrana konečných spotřebitelů __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ČEPS, TRANSGAS Provozovatelé podzemních zásobníků plynu Výrobci Distribuční společnosti - regionální a lokální Obchodníci Zákazníci - oprávnění a chránění OTE, Bilanční centrum
Legislativa - komplikace Pozdní vydání zákonů a prováděcích vyhlášek! Spotřeba plynu vztažená na jedno odběrné místo Výstavba vybraných energetických zařízení na základě státní autorizace …
Postavení průmyslové energetiky
Postavení průmyslových energetik (1) Průmyslové energetiky mají specifické postavení: výrobce elektřiny a tepla lokální distribuční společnost (elektřina, plyn) dodavatel tepla obchodník s plynem oprávněný zákazník – elektřina, plyn
Postavení průmyslových energetik (2) Licence na výrobu elektřiny Licence na distribuci elektřiny Licence na distribuci plynu Licence na obchod s plynem Licence na výrobu tepla Licence na rozvod tepla
Postavení závodní energetiky v hutích Pořadí priorit: 1. Výroba produktů, které nejsou na trhu a jsou nutné pro technologii hlavní hutní výroby 2. Spálení přebytků hutních plynů 3. Zásobování města teplem 4. Výroba elektřiny – kogenerace
Instalovaný výkon zdrojů ET, a. s.
Výroba tepla a elektřiny v ET, a. s.
Trh s elektřinou
Trh s elektřinou (1) Otevírání trhu Od – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci s průběhovým měřením spotřeby elektřiny mimo domácnostiOd – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci s průběhovým měřením spotřeby elektřiny mimo domácnosti Od – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci mimo domácnostíOd – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci mimo domácností Od – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníciOd – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci
Trh s elektřinou (2) Ceny elektřiny Silová elektřinaSilová elektřina SlužbySlužby Rezervovaná kapacita Rezervovaná kapacita Použití sítí Použití sítí Systémové služby Systémové služby odběr odběr lokální spotřeba výrobců lokální spotřeba výrobců Činnost OTE Činnost OTE Výkup elektřiny z KVET Výkup elektřiny z OZE Decentrální výroba
Trh s elektřinou (3) Ceny elektřiny dle Cenového rozhodnutí ERÚ (REAS SME)
Trh s elektřinou (4) Nerovné podmínky REAS a LDS, malá šance uplatnění LDS na trhu s elektřinou Nerovné podmínky REAS a LDS, malá šance uplatnění LDS na trhu s elektřinou Obchodování je omezeno pro Obchodování je omezeno pro vysoké ceny za distribuci vysoké ceny za distribuci vysoké ceny systémových služeb vysoké ceny systémových služeb Obtížné stanovení odběrového diagramu Obtížné stanovení odběrového diagramu Problémy při řešení odchylek při výpadku napájení Problémy při řešení odchylek při výpadku napájení Důležitá úloha ERÚ – má nástroj na snížení cen Důležitá úloha ERÚ – má nástroj na snížení cen
Jak se povedla liberalizace trhu s elektřinou? Vznik ERÚ, který reguluje ceny monopolních činností V 1. roce otevření trhu pokles cen V dalších létech nárůst jak ceny silové elektřiny, tak i cen monopolních činností Konkurenční prostředí pro konečné odběratele prakticky neexistuje!
Vize do budoucna? … a bude hůř …
Liberalizace trhu s plynem
Nákup zemního plynu v areálu TŽ, a. s. (tis. m 3 )
Výskyt hutních plynů v TŽ, a. s. (GJ)
Trh s plynem (1) Otevírání trhu Od – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci s roční spotřebou nad 15 mil. m 3 /rok a držitelé licence na výrobu elektřiny spalujících plyn v teplárnách Od – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci mimo domácností Od – oprávněnými zákazníky jsou všichni koneční zákazníci
Trh s plynem (2) Pravidla hry Pravidla trhu s plynem Řád provozovatele přepravní soustavy Řád provozovatele distribuční soustavy Řád provozovatele podzemního zásobníku plynu
Trh s plynem (3) Velikost trhu DOMINUJÍCÍ HRÁČ RWE – TRANSGAS + OSTATNÍ (E.ON, RUHRGAS, MND)
Trh s plynem (4) Ceny plynu Ceny za distribuci a přenos stanovuje regulátor Cena za komoditu a přístup k zásobníkům – smluvní 2 % tolerance na přepravní a distribuční kapacitě, jinak sankce dle Rozhodnutí ERÚ
Jaký byl záměr liberalizace trhu s plynem? 1.Vytvořit konkurenční prostředí pro nové specifické zboží – plyn 2.Snížit ceny plynu pro průmysl, zlepšit jeho konkurenceschopnost 1.Konkurenční prostředí neexistuje 2.Snížení ceny plynu pro průmysl nenastalo, právě naopak
Jaká je současná situace liberalizace trhu s plynem? … je velmi špatná …
Vize do budoucna? … ??? …
Ekologická problematika
Ekologická problematika (1) Zákon o ochraně ovzduší – č. 86/2002 Sb. Zákon o odpadech – č. 185/2001 Sb. Vodní zákon – č. 254/2001 Sb. Zákon o integrované prevenci – č. 76/2002 Sb. Zákon o prevenci závažných havárií – č. 353/1999 Sb. Zákon o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů – č. 695/2004 Sb. … … …
Ekologická problematika (2) Převzetí a transformace směrnic z EU většinou bez jakékoliv odkladné doby Zpřísnění celé řady ustanovení oproti stávajícím zákonům, ale také směrnicím EU Vynaložení dalších finančních prostředků Komplikace formálního charakteru
Ekologická problematika (3) Žádosti o vydání integrovaného povolení – nedodržování termínů ze strany státních orgánů!!! Integrovaný registr zařízení zbytečný koloběh dokladů mezi orgány státními orgány další agenda pro provozovatele Obchodování s povolenkami na emise CO 2 monitorovací plán žádost o povolení verifikace dat
Závěr Co odběratelům otevření trhu s energiemi přineslo? nárůst cen elektřiny od 2. roku plynu - ceny pro oprávněné zákazníky jsou paradoxně vyšší než pro zákazníky chráněné problematické posuzování odběrných míst navýšení agendy u provozovatele
Děkuji za Děkuji za pozornost tel.: +420/