Fundraising Strategické plánování New Public Management

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
 “na službu orientované řízení veřejné správy” resp. institucí veřejného sektoru  (tj. nemocnic, věznic, celních úřadů, apod.)  heslo a nástroj řízení.
Neziskové organizace a jejich financování
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Fundraising PE 415.
Strategické plánování + NPM přednáška
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
ÚVOD Management a marketing
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Neziskové organizace a jejich financování
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Management NNO a strategické plánování
MARKETINGOVÝ MIX.
Řízení a kontrola ve veřejné správě
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
Strategické plánování
Rozpočetnictví a kalkulace
Management a řízení ve veřejné správě/neziskových organizacích
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Fundraising Přednáška "Člověka kazí hmotný statek, ale i jeho nedostatek." (Jiří Žáček)
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Model struktury strategického managementu
Strategie.
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Marketing neziskových organizací
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Obhajoba diplomové práce
Rozpočetnictví a kalkulace
"Člověka kazí hmotný statek, ale i jeho nedostatek." (Jiří Žáček)
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ekonomika malých a středních podniků
Prezentace obchodního plánu
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Fundraising Strategické plánování New Public Management

Fundraising získávání prostředků, resp. hledání zdrojů, které má pomoci především neziskovým organizacím zbavit se nedostatku financí. zahrnuje různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskovým organizací.

Motivy dárců: Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NNO, snížení daňového základu, apod.) Negativní motivy (osobní prospěch a sláva, pocit moci,praní špinavých peněz) Atmosféra altruismu

Co víme o individuálních dárcích? Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce. Relativní roční výše daru se naopak zvyšuje s věkem dárce. Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří dobrovolných prací neúčastní.

Tradiční okruhy dárců: mají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky. nemají vymezené prostředky na dané cíle, ale v případě, že je zaujmou, poskytnou je - podnikatelé a podniky, obchodní společnosti, banky, individuální dárci, příznivci, členové, veřejnost.

Další vhodné členění je na ty, kteří: jsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu, dávají poprvé, dali již v minulosti .

Tři stupně ve vztahu žádosti neziskové organizace k dárci (sponzorovi): nezisková organizace mu nemůže nabídnout nic – volí tedy formu prosby, protože očekává čistý dar, může nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší – volí proto vztah „kvazipartnerství“, kdy např. prodává lístek na dobročinný koncert za přemrštěnou cenu, přičemž to ví i kupující, který se na koncert možná ani nedostaví, nabízí srovnatelnou protihodnotu – vede tedy obchodní jednání, aby získala např. placený inzerát do sponzorované knihy.

Dary - od občanů a firem, či jiných NNO (církve, občanská sdružení) Zdroje financování neziskových organizací můžeme dělit na následující skupiny: Vlastní příjmy členské příspěvky, tržby z vlastní činnosti (pronájmy, prodeje, apod.) Veřejné rozpočty (stát, kraj, obec, EU, fondy, nadace) - většinou v podobě dotací a grantů, Dary - od občanů a firem, či jiných NNO (církve, občanská sdružení)

Metody fundraisingu Inzerce = nejméně účinná metoda, protože kontakt mezi dárcem a organizací či námi je anonymní. Osobu, kterou žádáme o podporu, nevidíme. Výhodou této metody však je, že oslovíme velký počet potencionálních dárců. Direct mail, tj. přímý poštovní styk = hromadný (formální) adresný nebo neadresný dopis, někdy s vloženou obálkou pro odpověď a/nebo s poštovní poukázkou. Vyhlášení veřejné sbírky (= výzva předem neurčenému okruhu dárců) sdělovacími prostředky (včetně plakátů a letáků) – vyžadují dobrou organizační přípravu, využití více prostředků propagace, prezentaci silného motivu pro dárce, svědomité pracovníky, dostatek fin. pr. a bezúhonnost organizace;

Metody fundraisingu Kampaň = má všechny atributy veřejné sbírky, jen má větší rozsah. Lze u ní nalézt i rysy benefice: Benefiční akce (= výzva předem neurčenému okruhu dárců) – vyžaduje divácky a publicisticky zajímavý program, min. jednu známou osobnost v programu, bezchybný průběh akce a dostatečnou prezentaci dobročinného účelu celé akce, viz. dále. Fundraising „od dveří ke dveřím“ = nevýhoda vstupování do soukromí potencionálních dárců.

Metody fundraisingu Osobní dopis či telefonický rozhovor (tzv. telefonní fundraising) = předpokladem úspěchu je předcházející znalost dárce, který už dar poskytl a nyní žádáme o obnovení daru. Někdy se však podaří prolomit "ledy" a získat příslib finanční podpory i od nově oslovených dárců. Písemná žádost o grant viz dále Osobní setkání, resp. návštěva předem vytipovaných možných dárců = spolu s žádostí o grant nejúčinnější způsob,

Metody fundraisingu Členství = má velkou výhodu dlouhodobého vztahu mezi dárcem a naší organizací. Je velmi užitečné s našimi členy udržovat pravidelný kontakt, setkávat se s nimi, napsat jim občas dopis nebo zatelefonovat. Vlastní příjmy, tzv. samofinancování = cesty k dlouhodobé stabilitě NNO „Testament-fundraising" = odkaz majetku, tj. získávání příslibu odkazu majetku, není v ČR rozšířené.

Co to je strategické plánování 1. 3. 2. Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? Kde jsme? Smyslem strategického plánování není pěkně vypadající dokument (ozdoba stolů jeho tvůrců), ale sdílená vize budoucnosti organizace a jasná představa o tom, jakými konkrétními kroky se k ní organizace může přiblížit.

Doporučená literatura Strategické plánování pro neziskové organizace (Jiří Bárta, NROS 1997) Čítanka pre nezikové organizácie I. (kolektiv, Partners for democratic change Slovakia – www.pdcs.sk)

Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu

Příprava procesu Zda a kdy strategické plánování provést; očekávané přínosy a rizika Potřeba konzultantů Dohodnutí plánovacího procesu Vytvoření plánovacího týmu

Přínosy, obavy a omezení strategického plánování 0čekávané přínosy Obavy a omezení Jak překonat obavy a omezení Způsob, jakým chcete postupovat: zahájit proces strategického plánování počkat se strategickým plánováním a začít s ním za příhodnějších podmínek ustoupit od myšlenky strategického plánování

Potřeba odborné pomoci samostudium - články a publikace zkušenosti jiných organizací odborný poradce návrh postupu vyškolení vlastního týmu vedení procesu v organizaci vyvedení z krize vypracování dílčích analýz konzultace v průběhu SP ...výsledný plán by měl být vaším plánem, ne plánem vašeho poradce...

Věcný a časový postup kolik času chcete a můžete SP věnovat s kým a kolikrát se sejdete, co budete na schůzkách řešit Příslušné Murphyho zákony: „Prvních 80% práce na projektu vám zabere 80% času a posledních 20% práce vám zabere dalších 80% času“ * „Práce vyplní veškerý čas, který na ni máte k dispozici“

Vytvoření plánovacího týmu alespoň 3 lidé, optimum do 5-8 důležité skupiny lidí rozhodující členové správní rady výkonný ředitel/ka klíčoví pracovníci lidé mimo organizaci – klienti, významní dárci, odborníci z oboru apod. odborní poradci (procesní)

Analýza prostředí Zhodnotit minulost a současnost organizace Definovat či redefinovat poslání Provést SWOT analýzu Provést další analýzy

Definování/redefinování poslání současné poslání charakteristiky organizace o co usiluje? kdo jsou klienti? jaké programy, produkty nabízí jaká je působnost (územní či oborová)? na jakých hodnotách staví svoji činnost? jaká je její filosofie? jaké jsou její přednosti? navržení nového znění poslání

Možné analýzy Současní a potenciální klienti jejich potřeby jak je organizace uspokojuje jak je organizace chce uspokojovat Konkurenti a spolupracující organizace (současní/potenciální) v čem je konkurence relativní výhody/nevýhody organizace oblasti spolupráce oblasti možné spolupráce Analýza finančních zdrojů (struktura příjmů, výdajů; srovnání za více let – procentní)

Tvorba strategie Stanovení kritických faktorů Stanovení dlouhodobých cílů Využití TOWS matice Využití QSPM (quantitative strategic planning matrix) matice a další metody výběru strategie

TOWS Silné stránky 1. 2. Slabé stránky Příležitosti SO strategie WO strategie Hrozby ST strategie WT strategie

Zpracování strategického plánu Mise (poslání) a strategie Plán zaměstnanců a dobrovolníků (lidské zdroje) Finanční plán Implementační plán Plán PR a marketingu a jiné podle potřeby

Obecný vzor strategického plánu Dlouhodobé cíle Strategie pro jejich dosažení Krátkodobé cíle pro rok 2007 Klíčové akce vedoucí k dosažení krátkodobých cílů akce zodpovídá termín náklady zdroje

Naplňování strategického plánu Akční plány Monitorování a vyhodnocování Korekce Aktualizace

Dobře míněné rady Chápejte SP jako nekončící proces. Neexistuje obecně platný postup. Pracujte tvořivě. Usilujte o jednoduchost a přímočarost plánování. Zapojte do plánování všechny rozhodující pracovníky organizace. Plánování se nerovná růst. I útlum aktivit může být výsledkem plánu. Všichni mají mít možnost se vyjádřit, ale ne všechny názory se musí promítnout v plánu. Pokud plánování nemá podporu celé organizace, má malou šanci na úspěch.

NPM New Public Management

„Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ Heslo NPM: „Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ založeno na myšlence „štíhlého státu“

Poselství hesla Kvalita veřejné správy se měří působením a účinností služeb veřejnou správou poskytovaných

Důvody vzniku Služba veřejnosti se odvíjela od hosp.systému a byla podřízena pol.systému Veř.správa převzala úkol toho, kdo koriguje chybný vývoj hospodářství, což vedlo k byrokratizaci státního aparátu V NPM hospodářství zpětně koriguje byrokratický státní aparát

Historie NPM 80. léta 20. století První místo – Nový Zéland a jeho daňová reforma Tillburg (Nizozemí) St.Gallen (Švýcarsko) – výzkumné centrum SRN - vězeňství

Teoretické základy NPM Teorie veřejné volby – její kritika prostřednictví větší konkurence, možnosti privatizace a contractingu, většího množství informací a větší kontroly byrokracie Teorie organizací – zdůrazňování zásadní pozice zastupitelské vlády nad byrokracií, a to posilováním moci politických lídrů prostřednictvím centralizace, koordinace, kontroly a contractingu Manažerismus – nabízející nové metody pro plnění funkcí státu – plánování, vyjednávání a diverzifikace Neo-taylorizmus – pro odstranění neefektivnosti byrokracie navrhuje zvýši kontrolu ekonomických a finančních informací, zaměřit se na hodnocení výkonu a odvození odměny od dosaženého výsledku Veřejné podnikání – vznik správy s podnikatelským duchem

T R E N D Y N P M : Dynamická organizace a její služby – politická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle Delegování výkonných pravomocí – a také zodpovědnosti na co nejnižší úrovně řízení Globální rozpočet – pro předem definovaný výkon stanoven rozpočet, který rozděluje vedoucí dle vykonané práce, ruší tabulky Controlling – interní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy Benchmarking – srovnání srovnatelných veřejných jednotek s tou, která dané služby poskytuje nejlépe

Dvě roviny New Public Mangementu Cíle - filozofie NPM Úsilí o změnu, pokus vnést tržní principy do VS Prostředky - soubor nástrojů NPM Snaha o revitalizaci správních procesů změnou stávajících systémových zákonitostí, které by v rámci VS umožnily podnikatelské chování

C Í L E N P M: orientace na vliv či dopad poskytnuté služby – důraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS orientace na zákazníka – sledování spokojenosti občanů se službami VS, vyhledávání jejich potřeb orientace na náklady – spojených s činností VS prostřednictvím sloučení odpovědnosti za poskytnutou službu a rozpočet orientace na produkt – s uvědoměním si charakteru veřejných statků a služeb obecně

P R O S T Ř E D K Y N P M: náhrada pravidel a ustanovení zakázkami a smlouvami oddělení strategických a operativních kompetencí delegování zodpovědnosti model koncernu

P R O S T Ř E D K Y N P M: smlouvy o provedení práce, resp. pracovní zakázky globálního rozpočet vytvoření motivačního systému ke zvýšení pracovní výkonnosti zavedení elementů soutěže

Přínos NPM - parlamentu více prostoru pro řešení politických problémů, méně detailních otázek, lepší rozhodovací, řídící a kontrolní nástroje.

větší prostor pro samotné vládnutí a vedení, Přínos NPM - vládě větší prostor pro samotné vládnutí a vedení, méně správních úkolů.

Přínos NPM - obyvatelům kompetentní služby, které budou poskytovány rychle, partnersky a nekomplikovaně, přiblížení se veřejné správě a její větší transparentnost, otevřenost vůči jejich problémům a potřebám.

Přínos NPM - veřejné správě více možností: jak reagovat na změny rychle a efektivně, jak se chovat hospodárně a úsporně a jak poskytovat své služby v souladu s potřebami obyvatelstva.

Přínos NPM - zaměstnancům a spolupracovníkům veřejné správy větší samostatnost a více vlastní iniciativy, více zodpovědnosti, motivaci díky lepší rozpoznatelnosti kvality poskytnuté služby, více uznání v práci i na veřejnosti.

Na službu orientované řízení organizací veřejného sektoru není tedy jen jakýmsi opatřením, které se zavede a hned přinese kýžené úspěchy. Je to dlouhotrvající proces, jehož úspěšnost závisí na tom, jestli jsou všichni zúčastnění připraveni promítnout do svého jednání drobné a nepatrné kroky vedoucí ke změně. Jde vlastně o změnu kultury, která sice jednou začne, ale nikdy nekončí.

Zdroje NPM Nauka o organizaci Management – externí/interní trhy Struktura koncernu s operativní autonomií Management – externí/interní trhy Elementy soutěže (účelové dohody) Finální místo kondicionálního řízení Marketing Orientace na zákazníka a produkt Management kvality Controlling Audit Evaluace

Hodnocení výkonu NPM - obtížné Ideologie NPM dosahuje v nejvyspělejších zemích různých úrovní při usilování o změny. Toto úsilí bylo v některých případech směřováno do všech oblastí, v jiných se týkalo jen vybraných oblastí. Některé z reforem byly úspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí. Přesto je často obtížné zajistit, aby výsledky přesně odpovídaly slibům. V každém případě jsou výsledky jasně nespecifikovatelné.