Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: ZLOMKY- sčítání, odčítání Vyvození a procvičení učiva, 7.roč. (Ppt) Autor: Mgr. Sylva Langrová Prosinec 2010 HRAZENO Z EU OP - VK
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Matematika a její aplikace Zlomky Anotace: Materiál slouží k seznámení se základními postupy u sčítání a odčítání zlomků a jejich procvičování. Materiál lze využít i k domácí individuální přípravě žáků nebo k opakování tohoto učiva.Za objekty označenými se skrývá nápověda, řešení nebo výsledky. Klíčová slova: součet, rozdíl zlomků Obsah: slide 3,4 - sčítání zlomků slide 5 – odčítání zlomků slide 6 – příklady s výsledky slide 7 – řešená slovní úloha
Sčítání zlomků Nejdříve určíme společného jmenovatele. Toto číslo musí být násobkem jmenovatele prvního zlomku (3) i jmenovatele druhého zlomku (4). Nejlépe je najít přímo nejmenší společný násobek obou jmenovatelů. n(3,4) =12
Dále zjistíme, jakým číslem jsme rozšířili jmenovatele prvního zlomku a stejným číslem vynásobíme i čitatele. Tohle provedeme u obou zlomků. V našem případě jsme prvního jmenovatele násobili číslem 4, proto i čitatele vynásobíme 4. Druhý zlomek jsme rozšířili číslem 3 a proto vynásobíme i čitatele 3. Po vynásobení čísla v čitateli už jenom sečteme a máme konečný výsledek.)¨)¨¨¨¨
Odčítání zlomků Odčítání zlomků funguje stejně jako sčítání, jen místo znaménka + je – UŽ NEPIŠ!
Procvičování + a - MÁŠ TO SPRÁVNĚMÁŠ TO SPRÁVNĚ
Slovní úloha Maminka koupila 3 m látky na záclony. Ustřihla 1 m a m. Zbylo jí ještě 0,7 m látky na ubrus? Řešení: Ne, mamince zbyla m látky, což je 0,25 m.
ZDROJE: Vlastní