Tepelné jevy v experimentech Petr Kácovský KDF MFF UK 18. října 2013 Vlachovice 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Tepelná výměna prouděním
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
KALORIMETR.
Teplo jako fyzikální veličina
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Molekulová fyzika a termika
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Tato prezentace byla vytvořena
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Teplo přijaté a odevzdané © Petr Špína, 2011
Vnitřní energie II. část
Šíření tepla Pavlína Králová, Jana Neuhauserová, Vladislav Orna, Jan Láska, Zdeněk Vrňák.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Tepelná výměna Autor:Mgr.
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Na této prezentaci spolupracovali:
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Vnitřní energie, teplo (8. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Vypařování a kapalnění
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
? Kde se šíří teplo zářením? Kde se využívá tepelného záření ? Vysvětlíš princip termosky ?
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Změna vnitřní energie.
Interaktivní testy ze znalostí fyziky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Transkript prezentace:

Tepelné jevy v experimentech Petr Kácovský KDF MFF UK 18. října 2013 Vlachovice 1

Miskoncepce žáků středních škol Výzkum: Miskoncepce žáků na vyšším gymnáziu v oblasti tepelných jevů (teplo, teplota, skupenské přeměny). Nástroj: Překlad TCE (Thermal Concept Evaluation, AUS), každodenní projevy tepelných jevů kolem nás. Cíl: Formou pretestu a posttestu určit přidanou hodnotu SŠ kurzu molekulové fyziky a termiky, sledovat případnou redukci některých miskoncepcí. CO NÁS NA TOM MŮŽE ZAJÍMAT Z POHLEDU ZÁKLADNÍ ŠKOLY? INFORMACE O TOM, CO ZŠ V ŽÁCÍCH ZANECHALA. 2

Miskoncepce žáků středních škol Některé představy většiny studentů jsou správné… Při nafukování pneumatik svého horského kola si Ondra všiml, že se pumpička výrazně zahřívá. Které z vysvětlení níže je nejlepší? a.Pumpičce byla dodána energie. b.Pumpičce byla dodána teplota. c.Teplo se přenáší z Ondrových rukou do pumpičky. d.Vzrůst teploty způsobuje kov v pumpičce.

Miskoncepce žáků středních škol … jiné zdaleka ne! Filip vyndal z mrazáku nanuk, který tam včera uložil, a říká, že dřevěná tyčka, kterou právě uchopil, je teplejší než vlastní nanuk. S jakým tvrzením nejvíce souhlasíte? a.Dřevěná tyčka se nikdy neochladí tak jako nanuk. b.Nanuk obsahuje více chladu než dřevo. c.Dřevěná tyčka se nám zdá teplejší, obsahuje více tepla. d.Nanuk i tyčka mají stejnou teplotu, byly v mrazáku spolu.

Miskoncepce žáků středních škol … jiné zdaleka ne! Roman se ptá kamarádů: „Dám do mrazáku 100 gramů ledu o teplotě 0 °C a 100 gramů vody o teplotě 0 °C. Která z látek odevzdá mrazáku více tepla?“ a.100 g ledu b.100 g vody c.led i voda stejně, protože obsahují stejné množství tepla d.nelze odpovědět, protože led žádné teplo neobsahuje e.nelze odpovědět, protože vůbec nelze získat vodu o teplotě 0 °C

Experimenty inspirované miskoncepcemi Nejhůře z pretestu vyšly tyto oblasti:  vedení tepla (+ tepelná rovnováha)  skupenské přeměny Čtyři experimenty:  Exp. 1: Hřejivý lidský dotek  Exp. 2: Dobrý tepelný vodič se také ochotně prochlazuje  Exp. 3: Rovnoměrné prohřívání  Exp. 4: Odpařování vody a lihu 6

Experiment 1 Pomůcky: kovová a plastová destička přibližně stejné tloušťky, obojí o rozměrech cca 10 cm x 20 cm. 7

Experiment 1 Pomůcky: kovová a plastová destička přibližně stejné tloušťky, obojí o rozměrech cca 10 cm x 20 cm. 8

Čím sledovat teplotu? výhodynevýhody termokamera názornost, jednoduchost vlastního měření nelze snímat lesklé kovové povrchy; finanční náročnost povrchové teplotní čidlo součástí výukových systémů nutný kontakt s měřeným povrchem termocitlivé fólie názorné, cenově přijatelné problém upevnění omezený rozsah teplot infračervený bezdotykový teploměr cenově přijatelný; žáci si ho mohou sami přinést, pokud ho doma mají pro medicínské použití nelze snímat lesklé kovové povrchy; v případě čistě lékařských teploměrů malý rozsah 9

10 Povrchové teplotní čidlo

Čím sledovat teplotu? výhodynevýhody termokamera názornost, jednoduchost vlastního měření nelze snímat lesklé kovové povrchy; finanční náročnost povrchové teplotní čidlo součástí výukových systémů nutný kontakt s měřeným povrchem termocitlivé fólie názorné, cenově přijatelné problém upevnění, omezený rozsah teplot infračervený bezdotykový teploměr cenově přijatelný; žáci si ho mohou sami přinést, pokud ho doma mají pro medicínské použití nelze snímat lesklé kovové povrchy; v případě čistě lékařských teploměrů malý rozsah 11

12 Termocitlivé fólie

Čím sledovat teplotu? výhodynevýhody termokamera názornost, jednoduchost vlastního měření nelze snímat lesklé kovové povrchy; finanční náročnost povrchové teplotní čidlo součástí výukových systémů nutný kontakt s měřeným povrchem termocitlivé fólie názorné, cenově přijatelné problém upevnění, omezený rozsah teplot infračervený bezdotykový teploměr cenově přijatelný; žáci si ho mohou sami přinést, pokud ho doma mají pro medicínské použití nelze snímat lesklé kovové povrchy; v případě čistě lékařských teploměrů malý rozsah 13

14 Infračervený bezdotykový teploměr

Čím sledovat teplotu? výhodynevýhody termokamera názornost, jednoduchost vlastního měření nelze snímat lesklé kovové povrchy; finanční náročnost povrchové teplotní čidlo součástí výukových systémů nutný kontakt s měřeným povrchem termocitlivé fólie názorné, cenově přijatelné problém upevnění omezený rozsah teplot infračervený bezdotykový teploměr cenově přijatelný; žáci si ho mohou sami přinést, pokud ho doma mají pro medicínské použití nelze snímat lesklé kovové povrchy; v případě čistě lékařských teploměrů malý rozsah 15

Experiment 2 Pomůcky: stejné destičky jako v experimentu 1, kostky ledu nebo dva stejné kovové předměty vychlazené v ledničce 16

Experiment 2 Pomůcky: stejné destičky jako v experimentu 1, kostky ledu nebo dva stejné kovové předměty vychlazené v ledničce 17

Experiment 3 Pomůcky: stejné destičky jako v experimentu 1, chemická vanička s horkou vodou 18

Experiment 3 Pomůcky: stejné destičky jako v experimentu 1, vanička s horkou vodou (ohnutí plastu!) 19

Experiment 4 Pomůcky: nádobka s lihem a s vodou, dva proužky papíru 20