OBCHODNÍ JMÉNO PODNIKU
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_EKO_1161 Ročník:1. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání Téma:Obchodní jméno podniku Jméno autora:Ing. Barbora Prošková Vytvořeno dne:8. ledna 2013 Metodický popis, (anotace) Prezentace seznamuje žáky se základními termíny týkající se podniku, jeho cílů a obchodním názvem. Výklad je proložen aktivizujícími úkoly nebo otázkami a na závěr je připojen závěrečný úkol.
Definice podnikání Podnikání je soustavná činnost, provozovaná podnikatelem samostatně, vlastním jménem, na vlastní zodpovědnost, za účelem dosažení zisku. Je vymezeno právními normami (zákony): a) Obchodním zákoníkem b) Živnostenským zákoníkem
Definice podnikatele Podnikatel je: 1. FO zapsaná v živnostenském rejstříku nebo podnikající na základě jiného oprávnění dle zvláštních zákonů (např. lékaři, veterináři, apod.) 2. PO zapsaná v obchodním rejstříku
Znaky podnikatele - FO 1) Způsobilost k právům a povinnostem - vzniká narozením (osoba může dědit, být obdarována,…) 2) Způsobilost k právním úkonům - vzniká dovršením 18 let věku (FO může uzavírat manželství, podnikat,…)
Základní znaky podniku 1) Právní subjektivita Je způsobilost k právům a povinnostem - schopnost vystupovat jako subjekt práva, vystupovat pod svým jménem, uzavírat smlouvy, atd. 2)Ekonomická samostatnost Je způsobilost podniku samostatně hospodařit, rozhodovat o organizaci podniku a předmětu podnikání.
Definice podniku Podnik je soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání. - Hmotné složky = budovy, pozemky, stroje, zařízení - Nehmotné složky = licence, práva, technologie - Osobní složky = zaměstnanci, zaměstnavatelé, …
Cíl podniku Základním a hlavním cílem většiny podniků je ZISK
Mezi ostatní (alternativní) cíle podniků patří: -maximalizace obratu - minimalizace nákladů - dosažení určitého podílu na trhu - růst a expanze firmy - snaha dlouhodobě přežít - a jiné… vymyslete další nejméně 3 cíle, které by podnik mohl chtít dosáhnout
Obchodní firma (jméno) je název, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku. Podnikatel je povinen činit právní úkony pod svou firmou. Vlastnosti firmy: - Nesmí být zaměnitelná s jinou firmou - Smí ji používat jen podnik, kterému patří - Podnik ji může využívat neomezeně dlouho
Obchodní firma (jméno) fyzické osoby - musí zahrnovat jméno a příjmení - může obsahovat dodatek týkající se osoby nebo druhu podnikání (např. Vít Macháček, taxislužba) obchodních společností - musí mít v dodatku uveden druh právní formy (např. ČEZ, a. s.)
Druhy obchodní firmy a) Osobní obsahuje jméno a příjmení podnikatele (Jan Novák, Dvořák a syn) b) Věcná vyjadřuje předmět činnosti podniku (Doly Bílina, a. s., Lázně Teplice, a. s.) c) Smíšená vzniká spojením osobní a věcné firmy (Autodoprava Vacek, Výtahy Petersik) d) Fantazijní smyšlená obchodní firma, nesouvisí se jménem ani s předmětem činnosti (Kik, Olympia)
KONEC VÝKLADU
Úkol - do pracovního listu Vymyslete název firmy a vytvořte k němu logo.
Literatura NOVOTNÝ, Zdeněk, DYNTAROVÁ, Věra, DYČKOVÁ Jana. Podniková ekonomika 3 - Ekonomika podniku. Vydává a distribuci zajišťuje Obchodní akademie Břeclav, SYNEK, Miroslav; KISLINGEROVÁ, Eva a kol. Podniková ekonomika. Praha : Nakladatelství C. H. BECK, ISBN:
Zdroje (06/2012) Zdroje obrázků: Všechny použité obrázky pochází od Microsoft, Klipart z aplikace MS Office, 2013