Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Organizační struktura
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Jiří HAVEL - Jana KRATOCHVÍLOVÁ Katedra primární pedagogiky PdF MU
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Strategie rozvoje základního vzdělávání ORP Turnov 2015
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Integrativní speciální pedagogika
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
9. Tvorba individuálního plánu
Seminář ke speciální pedagogice 1
Integrativní speciální pedagogika
Speciální pedagogika (podzim 2016)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Organizační struktura
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Po roce 1989 v České republice změny ve vzdělávání Koncepce vzdělávání se přizpůsobuje požadavkům evropské společnosti Užívání termínů inkluze a inkluzivní vzdělávání aktuální od konference v Salamance 1994  akční rámcové podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami = žáci se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním; ale i žáci nadaní a mimořádně nadaní Inkluze = nový rozsáhlý koncept vedoucí k integraci, usilující o integraci všech žáků do běžné školy Integrativní podpora = praktikována v běžných základních školách mnoha způsoby ( dle míry speciálněpedagogické podpory a míry setkávání mezi žáky s postižením a žáky intaktními v běžné škole)

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V ČR se vzdělávání žáků se SVP realizuje po dobu devítiletou (desíti) povinnou školní docházkou ve dvou vzdělávacích úrovních: základní vzdělávání poskytované základní školou a základní školou praktickou základy vzdělání poskytované základní školou speciální současná legislativa také umožňuje integrativní/inkluzivní vzdělávání žáků se SVP v běžných základních školách (spádové školy)

Aktuální stav interativního/inkluzivního vzdělávání v ČR Cílem je vytvořit školní prostředí poskytující všem žákům bez rozdílu stejné šance na získání adekvátního stupně vzdělání a zajišťující právo na rozvoj jejich individuálních předpokladů.

Aktuální stav interativního/inkluzivního vzdělávání v ČR Kritéria vzdělávání žáků se SVP: kooperativní vyučování kooperativní učení individuální plánování kooperativní řešení problémů heterogenní učební skupiny

Legislativní rámec interativního/inkluzivního vzdělávání v ČR Vzdělávání v ČR upravuje zákon č. 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání (Školský zákon) ve znění novely zákona č. 49/2009 SB. Na školský zákon navazují vyhlášky: vyhláška č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních novelizována vyhláškou č. 116/2011 Sb. vyhláška č. 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných novelizována vyhláškou č. 147/2011 Sb.

Současné změny ve vzdělávání žáků se SVP Podmínky integrace žáků se SVP: příprava a uspořádání třídy, školy, odborná připravenost pedagogů, přijetí spolužáky, kolektivem třídy, příprava kolektivu, systematická spolupráce s rodinou, zajištění potřebného materiálního vybavení, nižší počet žáků ve třídách, souhlas rodičů, ředitele dané školy a doporučení příslušeného poradenského pracoviště.

Současné změny ve vzdělávání žáků se SVP Kompetence pedagoga v přístupu k žákům s postižením: užívat reedukační metody a postupy, kompenzační pomůcky, vytvářet příznivé klima třídy, znalost speciálněpadagogické diagnostiky (umět rozpoznat skutečné dovednosti, vědomosti, znalosti), vycházet z činností, ve kterých má žák úspěch, motivovat žáka k činnosti, vysvětlit žákovi problémové oblasti.

Kompetence pedagoga v přístupu k žákům s postižením: zamezit (předcházet) stresujícím situacím a prostředí, citlivě reagovat na potřeby dítěte, řídit se platnou legislativou (zákony a vyhláškami), spolupracovat s rodinou, při integraci zajistit žákovi základní podmínky a speciálněpedagogický přístup, spolupracovat s poradenským zařízením a výchovnými poradci.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) = kurikulární dokument vymezující představy státu o zaměření, obsahu a výsledcích základního vzdělávání Dokumentem s obsahovými a strukturálními návaznostmi na Rámcový program pro předškolní vzdělávání a rámcové vzdělávání programy pro střední vzdělávání. RVP ZV je normativním východiskem pro tvorbu školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (ŠVP ZV).

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Smyslem a cílem RVP je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na dostupné úrovni a připravit je tak pro další vzdělávání a sociální uplatnění. RVP ZV je koncipován také pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáky se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, žáky sociální znevýhodněné, žáky nadané a nadprůměrně nadané).

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Úkoly RVP ZV: postavit žáka do centra vzdělávacího úsilí (respektovat jeho individuální potřeby) vytvořit podmínky pro integrované vyučování umožnit individualizaci výuky (diferenciaci výuky ve shodě s individuálními potřebami a možnostmi žáků) prostřednictvím učiva a nových způsobů vzdělávání uplatnit nové pojetí kurikula podporovat vytváření příznivějšího klimatu škol vytvořit podmínky pro zpřístupnění základního vzdělávání vůči veřejnosti vymezit pluralitní prostředí pro základní vzdělávání (možnost různých modelů základního vzdělávání) atd…

POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE MŠMT ČR Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online], 2007, poslední revize 2. 4. 2009 [citováno 25. 1. 2010] PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN: 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika (Integrace školní a sociální). 2. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9 MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 ŠEĎOVÁ, K., ZOUNEK, J. Učitelé a technologie. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4 ČERNÁ, L., TUMPACHOVÁ, L. Specifické poruchy učení. Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2007. ISBN 8071799548