Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne 15. 12. 2014 Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
CESTA MEZI OSTROVY CÍL: POSÍLENÍ POZITIVNÍCH VZTAHŮ ROZVOJ KOMUNIKACE ROZVOJ MOTORIKY SEBEPOJETÍ PRÁCE SE SYMBOLY ORGANIZACE PRÁCE VZÁJEMNÁ TOLERANCE A NASLOUCHÁNÍ ZANECHÁNÍ STOP V PODOBĚ ZÁŽITKU A DOBRÉ NÁLADY POTLAČENÍ AGRESE
MATERIÁL VOSKOVÉ PASTELY MODELÁŘSKÉ BARVY PLOCHÉ ŠTĚTCE A ŠPEJLE OBLÁZKY BAREVNÉ PAPÍRY
MOTIVACE SPOLEČNÉ SEZENÍ V KRUHU KOLEM NAVRSTVENÝCH BAREVNÝCH PAPÍRŮ VE VELIKOSTI OD NEJMENŠÍHO AŽ PO NEJVĚTŠÍ VYČNÍVAJÍCÍ PAPÍR. KAŽDÝ DOSTÁVÁ PROSTOR, ABY SE VYJÁDŘIL, CO MU BAREVNÉ VRSTVENÉ PAPÍRY PŘIPOMÍNAJÍ. NĚKOMU- MOŘE, OBLOHU, OKO, PLOD,.. KAŽDÝ MŮŽE REAGOVAT A PŘIPOJIT DALŠÍ NÁPAD. DÁLE PRACUJEME S OBLÁZKY, KTERÉ JSME PŘIDALI NA VRCHOL BAREVNÝCH PAPÍRŮ. VYZVEME DĚTI, ABY SI NEJPRVE POUZE POHLEDEM VYBRALY JEDEN OBLÁZEK A TEN SI PAK MOHOU VZÍT K SOBĚ.
PRACOVNÍ ČINNOST V PRVNÍ ČÁSTI DĚTI BUDOU REAGOVAT NA MOTIVAČNÍ HRU A ZAČNOU VOSKOVÝMI PASTELY VYTVÁŘET SVŮJ BAREVNÝ OSTROV S VĚCMI, KTERÉ BY NA NĚM CHTĚLY MÍT. VE DRUHÉ ČÁSTI SI PRO SVŮJ OSTROV POMALUJÍ LIBOVOLNĚ ŠTĚTCEM NEBO ZDOBENÍM ŠPEJLÍ SVŮJ VYBRANÝ OBLÁZEK. VE TŘETÍ ČÁSTI UMÍSTÍ SVOJE DÍLO I S OBLÁZKEM DO PROSTORU, KTERÝ JIM BUDE VYHOVOVAT BLÍZKO PŮVODNÍHO OSTROVA POSKLÁDANÉHO Z BAREVNÝCH PAPÍRŮ. NAKONEC SE POKUSÍ POPSAT, ZDA SE JIM DOBŘE TVOŘILO, BEZ ČEHO BY SE NA SVÉM OSTROVĚ NEOBEŠLY. MOHOU SE ROZHLÉDNOUT KOLEM SEBE A ŘÍCI, NA KTERÝ DALŠÍ OSTROV KAMARÁDA BY CHTĚLY CESTOVAT.
Ilustrační fotografie z vlastní tvorby s dětmi
Ilustrační fotografie z vlastní tvorby s dětmi