FORMA ZPRACOVÁNÍ VÝZKUMNÉ SEMINÁRNÍ PRÁCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
AV stručná prezentace.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Skupinové interview (Focus group)
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Pedagogická diagnostika
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Statistika – základní pojmy, diagramy
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Mixed methods design (MMD)
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do kvalitativního výzkumu
FORMA ZPRACOVÁNÍ VÝZKUMNÉ SEMINÁRNÍ PRÁCE.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

FORMA ZPRACOVÁNÍ VÝZKUMNÉ SEMINÁRNÍ PRÁCE. Připravujeme výzkum P.Gavora: Úvod do pedagogického výzkumu 18.4.2017

STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE OBSAH ÚVOD naznačení situačních řešení konstatování významu problematiky vlastní zkušenosti perspektivní předpoklady popis sledovaného subjektu : druh školy velikost specifická zaměření personální skladby odborné vybavení edukátorů podklady z agendy školy (př. Výroční zprávy apod.) 18.4.2017

TEORETICKÁ ČÁST student má prokázat adekvátní znalost vědeckých produktů na dané téma vyhledávat i řešitelská srovnání, např. místní, regionální, republiková inspirace v mezinárodním měřítku 18.4.2017

HYPOTETICKÉ PŘEDPOKLADY ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ potvrzení hypotéz vyvrácení hypotéz výzkumné nástroje 18.4.2017

VYHODNOCENÍ ZÁVĚR SEZNAM LITERATURY OBSAH PŘÍLOHY 18.4.2017

PŘÍPRAVA A ORGANIZACE VYZKUMU Etapy výzkumu Stanovení výzkumného problému V úvodní fázi si výzkumník stanoví i koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích ho chce zkoumat 18.4.2017

Informační příprava výzkumu Studium informačních zdrojů (knih, článků, výzkumných zpráv, dizertací), ale i konzultace se zkušenějšími odborníky, účast na diskusích a seminářích mu pomohou zbavit se nejistoty a dají mu pevnou ruku při výzkumu. 18.4.2017

Příprava výzkumných metod Musíme si vybrat vhodnou výzkumnou metodu (metody) a v rámci ní výzkumný nástroj. 18.4.2017

KVANTITATIVNĚ A KVALITATIVNĚ ORlENTOVANÝ VÝZKUM Jak je z názvu zřejmé, kvantitativní výzkum pracuje s číselnými údaji. Zjišťuje množství, rozsah nebo frekvenci výskytu jevů, resp. jejich míru (stupeň). Číselné údaje se dají matematicky zpracovat. Je možno je sčítat, vypočítat jejich průměr, vyjádřit je v procentech nebo použít další metody matematické statistiky (vyjádřit směrodatnou odchylku, korelační koeficient, statistickou významnost rozdílu mezi dvěma anebo více výsledky apod.). 18.4.2017

SROVNÁVACÍ TABULKA kvantitativnÍ výzkum kvalitativn výzkum filozofická východiska pozitivizmus fenomenologie existence reality jedna realita více realit cíle výzkumu vysvětlení jevů ověřování teorie porozumění smyslu jevů budování nové teorie přístup číslo význam, slovo zkoumá velké skupiny lidí zkoumá malé skupiny lidí směřuje ke zevšeobecnění jedinečnost odstup od zkoumaného vcítění se, ponoření se do situace Fenomenologie:je kritikou matematizujícího přírodovědného přístupu k člověku a světu. Od fáze nazíravě popisné se vyvíjí k výkladu smyslů. (Ped.slovník) 18.4.2017

Formulace hypotéz naznačují, jakým způsobem se bude hypotéza potvrzovat Změňte výroky tak, aby vyjadřovaly rozdíly, vztahy nebo následky: Chlapci mají dobrý vztah k fyzice. Žáci, kteří bydlí na sídlišti, mají rozvinuté záliby. U starších učitelů je typický efekt vyhasínání (burn-out effect). Žáci, kteří sledují televizi, málo čtou. Učitelé se chovají vůči druhému pohlaví rozdílně. Podávání mléka žákům ve škole pomáhá jejich zdraví. Image školy vytváří ředitel. Zvláštní školy jsou dobře vybaveny učebními pomůckami. Pomoc rodičů škole na venkově je vysoká. Výcvik zaměstnanců, který probíhá na pracovišti, je úspěšný. 18.4.2017

UKÁZKY Vraťme se k už použitému příkladu a analyzujme ho: H1 U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování. H2 U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování. 18.4.2017

HYPOTÉZA – tvrzení, které vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. Vyjádření rozdílů – více, častěji, silněji… Skupinová výuka zvyšuje výkon žáků. 18.4.2017

HYPOTÉZA Vyjadřující vztahy mezi proměnnými – pozitivní, negativní, neutrální … Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah. 18.4.2017

HYPOTÉZA Vyjadřující následky mezi proměnnými – jak –tak, čím-tím. Čím větší je aktivizační potenciál výukových metod, které učitel používá, tím větší je zájem žáků o výuku (předmět). 18.4.2017

VÝZKUM A JEHO PŘÍPRAVNÉ PLÁNOVÁNÍ KONKRETIZACE VÝZKUMNÉHO PROJEKTU Volba FORMY výzkumu Terénní realizace výzkumného záměru spolu se zpracováním a interpretací výsledků Zpracování výzkumné zprávy Projektová prezentace 18.4.2017

ORGANIZAČNÍ PODMÍNKY ŘEŠÍ OTÁZKY: Personálního zajištění (výběr vzorku respondentů) Časové možnosti a potřeby (vliv má zvolená volba výzkumné metody) Finanční náročnosti a hledání zdrojů 18.4.2017

PŘED ZVOLENÍM VÝZKUMNÉ METODY Jsou přesně určeny všechny metody na získávání údajů? Má s nimi výzkumník zkušenosti? Použil je v předvýzkumu? Mají výzkumné metody dostatečnou validitu? Mají výzkumné metody dostatečnou reliabilitu? 18.4.2017

PROJEKT VÝZKUMU OBSAHUJE Stanovení cíle zkoumání Hypotézy, které se mají ověřovat Metody výzkumu Výběr zkoumaných osob Způsob zpracování výsledků Využití zpracovaných výsledků P.Gavora, s.9 18.4.2017

CÍL VÝZKUMU Volit takovou metodu, aby pomocí ní výzkumník zjistil to, co má. V zásadě stanovujeme primárně výzkumný cíl a potom adekvátní výzkumnou metodu Někdy výzkumný nástroj vstupuje do popředí – ověřování nových metod 18.4.2017

PODMÍNKY VÝZKUMU PSYCHOLOGICKÉ TECHNICKÉ ORGANIZAČNÍ 18.4.2017

PSYCHOLOGICKÉ PODMÍNKY JDE O „NASTAVENÍ“ ZKOUMANÝCH OSOB Ochotu spolupracovat (např. rozsah dotazníku, jeho tématika) Případně jejich schopnosti (odborná zdatnost, naladění, sociální orientace, somatopedická problematika) Somatopedie- jeden z oborů spec.pedagogiky, zabývá se výchovou a vzděláváním tělesně a zdravotně postižené mládeže a dospělých osob (Ped.slovník, s.207) P.Gavora, s.9 18.4.2017

TECHNICKÉ PODMÍNKY Výzkumník má k dispozici: Techniku nahrávací Registrační zařízení Vyhodnocovací zdroj P.Gavora, s.9 18.4.2017

VÝZKUMNÁ METODA „Výzkumná metoda je všeobecný název pro proceduru, která se sleduje při výzkumu. Výzkumná metoda má jisté vlastnosti, které je potřebné dodržet při jejich použití“ P.Gavora, s. 11 18.4.2017

PŘÍKLAD VÝZKUMNÝCH METOD POZOROVÁNÍ ŠKÁLOVÁNÍ ( PŘEDSTUPEŇ MĚŘENÍ V UŽŠÍM SLOVA SMYSLU – VĚTŠÍ-MENŠÍ, ČASTO-OBČAS-NIKDY),od kpojmů kvalitativních ke kvantifikacipořadových dat. Ped.slovník, 221 DOTAZNÍK INTERVIEW METODA VERBÁLNÍ VÝPOVĚDI PROJEKTOVÁ METODA EXPERIMENT 18.4.2017

VALIDITA Znamená schopnost výzkumného nástroje zjišťovat, co zjišťovat má. Validita má svoje stupně – více či méně validní výzkumný nástroj Vybrat nejvhodnější validní nástroj Př. nástroje : krejčovský metr.(Krejčovský metr je vysoce validní nástroj na ??????????, ale na určování ????????má nulovou validitu) 18.4.2017

RELIABILITA Znamená přesnost, spolehlivost výzkumného nástroje Výzkumné nástroje s vysokou i nízkou reliabilitou Př. sluneční a digitální hodiny 18.4.2017

F.Kerlinger (1972,s.434) „Reliabilita je druhou velmi důležitou vlastností výzkumného nástroje. Jak vysoká reliabilita sice sama o sobě není zárukou dobrých výzkumných výsledků, ale dobré výzkumné výsledky nemůžeme získat pomocí nereliabilních výzkumných nástrojů“ 18.4.2017

PŘED ZVOLENÍM VÝZKUMNÉ METODY Byly postupy pro ověření těchto vlastností vhodně zvolené? Jsou připraveny všechny pracovní pomůcky (instrukce, návod atd.)? Je připraven přesný popis celé procedury při získávání údajů (krok za krokem)? Jsou přístroje, registrační pomůcky (ale i posuzovatelné, řádně zkontrolované)? 18.4.2017

ZÁVĚR Potvrzení, vyvrácení položených hypotéz Sumarizace hodnot a jejich výsledný efekt Zhodnocení přínosu pro vlastní práci Zamyšlení nad doporučením ve smyslu vlastních opatření 18.4.2017

Chce-li pedagogika člověka úspěšně vychovávat, musí ho především úspěšně poznat. UŠINSKIJ Konstantin Dmitrijevič 1824-1870 18.4.2017

18.4.2017

Výzkumný problém Jasná a jednoznačná otázka, na kterou hledáme odpověď. Popisný výzkumný problém – popis reality, situace, jevu. Jaký je postoj mládeže k tzv. lehkým drogám? 18.4.2017

Výzkumný problém V. problém, který se ptá na vztah určitých proměnných. Jaký je vztah mezi pohlavím žáků a jejich zájmy? 18.4.2017

Výzkumný problém Kauzální v. problém – ptá se na příčinu, která vedla k určitému důsledku. Způsobuje slovní hodnocení žáků učitelem zlepšení žákovských výkonů? 18.4.2017

Definování pojmů Operacionální definice – neznámý pojem definujeme prostřednictvím pozorovatelné, měřitelné proměnné. Cizojazyčnou schopnost definujeme jako skóre subjektu v Testu cizojazyčných schopností. 18.4.2017

Definování pojmů Reálná definice – neznámý pojem definujeme pomocí pro něj typických vlastností, vztahů mezi těmito vlastnostmi. Frustrace je emocionální stav vzniklý zablokováním uspokojování potřeb. 18.4.2017

Proměnné Měřitelné – můžeme určit počet nebo míru, stupeň jevu nebo vlastnosti. Počet chyb v písemce, počet bodů v testu, stupeň oblíbenosti předmětu … Kategoriální - nelze je kvantifikovat, ale pouze zařadit do tříd. Pohlaví (muž-žena), rodinný stav (svobodný-ženatý-rozvedený), výchovný postup (represivní-vstřícný)… 18.4.2017