Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. INVENTOR 2015 CVIČENÍ 5 - VYTVOŘENÍ TĚLESA- VÁLEC – ROTACE 1
V předešlé lekci jsme vytvářeli hřídel pomocí příkazu Vysunutí. Nyní si ukážeme jak je možno stejnou hřídel vymodelovat pomocí příkazu Rotace. Vytvořený hřídel bude mít stejné rozměry jako předešlý hřídel. Náčrt jeho rozměrů je na našem obrázku. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. 2
V režimu Náčrt nakreslíme obrys hřídele. Zde také zvolíme osu a zakótujeme jednotlivé rozměry použijeme i vazby k zajištění požadovaných geometrických podmínek. Po příkazu Ukončit náčrt přejde program do režim 3D model. Další postup vytváření 3D tělesa z náčrtu popíšeme v následujícím textu. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. 3
Jak je z náčrtu zřejmé, není nutno vykreslit přesný obrys. Není nutno se snažit dodržovat kolmosti, rovnoběžnosti případně další tzv. vazby. Pokud najedeme šipkou myši na jednotlivé symboly vazeb, objeví se nápověda, která objasní funkci této vazby. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. 4 Vazba tečnosti Vazba vertikální Vazba zamknutí polohy Vazba symetrie Vazba totožnosti Vazba horizontální Vazba rovnoběžnosti Vazba stejnosti Vazba vyhlazení Vazba kolmosti Vazba soustřednosti Vazba kolineárnosti
Pomocí vazeb jsme zajistili kolmost, horizontálnost, vertikálnost atd. tak, aby náčrt měl správný základní tvar. Dále 1LT na spodní čáru jež uzavírá obrazec. Spojuje počáteční vertikální a poslední vertikální čáru. Čára svítí červeně a my označíme ikonu se znázorněním osy. Tato zmodrá, a z původní čáry se vytvoří osa Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. 5
Začneme kótování postup zvolíme od největších rozměrů. Tedy celkovou délky a největší průměr. Při kótování průměru vždy začneme 1LT na osu a potom na površku daného obrysu. Tím dosáhneme zakótování průměru. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. 6
Postupně zadáme všechny rozměry dílce. Následuje příkaz pro rotaci. Tento zadáme z klávesnice pomocí písmene R. nyní stačí jen potvrdit správnost. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. 7