Hlášení podezření na korupci a podvody 1. NM ministra financí ČR Ing. Lukáš Wagenknecht.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Jan Král Výroční konference Regionálního operačního programu Severozápad ROP.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Financování rozvojových projektů Problematika způsobilých výdajů v rozvojových projektech Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Audity finančních prostředků spolufinancovaných z fondů EU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Certifikace součást procesu ukončování projektů Fondu soudržnosti 19. března 2008 Tereza Hudcová.
Etický kodex Komory auditorů
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
1 OP Espon 2013, Kontrola prvního stupně Národní informační den pro zájemce,
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
AUDIT – NOVINKY V LEGISLATIVĚ, NEJČASTĚJŠÍ CHYBY Auditní orgán Ministerstvo financí.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
JAK PŘEDCHÁZET NESROVNALOSTEM A PODVODŮM? Seminář TI „Řízení rizik podvodů v Evropských fondech: Nejčastější chyby žadatelů o podporu a jak.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Kontrola prvního stupně
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Interní postupy MAS Brdy
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Hlášení podezření na korupci a podvody 1. NM ministra financí ČR Ing. Lukáš Wagenknecht

Osnova prezentace Právní rámec – legislativa ES/EUPrávní rámec – legislativa ES/EU Hierarchie odhalování/kontrol = nastavení ŘKSHierarchie odhalování/kontrol = nastavení ŘKS Zaměření auditů operací = legálnost/řádnost operaceZaměření auditů operací = legálnost/řádnost operace Nejčastější pochybení v rámci projektůNejčastější pochybení v rámci projektů

Právní rámec – legislativa ES/EU Nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 ze dne 25. června 2002, kterým se stanoví finanční nařízení o souhrnném rozpočtu Evropských společenství (principy zdravého finančního řízení)Nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 ze dne 25. června 2002, kterým se stanoví finanční nařízení o souhrnném rozpočtu Evropských společenství (principy zdravého finančního řízení) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském sociálním fondu a o zrušení nařízení (ES) č. 1784/1999Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském sociálním fondu a o zrušení nařízení (ES) č. 1784/1999 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999 Nařízení Rady (ES) č. 1084/2006 ze dne 11. července 2006 o Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1164/94Nařízení Rady (ES) č. 1084/2006 ze dne 11. července 2006 o Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1164/94

Právní rámec – legislativa EU Nařízení EP a Rady (EU) č. 1303/2013 ze dne 17. prosince 2013, společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu pro rozvoj venkova a Evropském námořním a rybářském fondu, o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006Nařízení EP a Rady (EU) č. 1303/2013 ze dne 17. prosince 2013, společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu pro rozvoj venkova a Evropském námořním a rybářském fondu, o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 nesrovnalostí“ jakékoli porušení ustanovení unijního nebo vnitrostátního právního předpisu týkajícího se jeho uplatňování, které vyplývá z jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu zapojeného do provádění fondů ESI, a v důsledku jehož je nebo by mohl být poškozen rozpočet Unie tím, že by byl z rozpočtu Unie uhrazen neoprávněný výdaj. –„ nesrovnalostí“ jakékoli porušení ustanovení unijního nebo vnitrostátního právního předpisu týkajícího se jeho uplatňování, které vyplývá z jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu zapojeného do provádění fondů ESI, a v důsledku jehož je nebo by mohl být poškozen rozpočet Unie tím, že by byl z rozpočtu Unie uhrazen neoprávněný výdaj. –„systémovou nesrovnalostí“ nesrovnalost, jež se může opakovat, u níž je vysoká pravděpodobnost, že se bude vyskytovat u podobných typů operací, a která je důsledkem závažného nedostatku v účinném fungování systémů řízení a kontroly včetně nezavedení odpovídajících postupů v souladu s tímto nařízením a pravidly pro daný fond

Právní rámec – legislativa EU Článek 72.Obecné zásady systémů řízení a kontroly. Vymezení celkového rámce ŘKS přičemž neopomenout: –předcházení nesrovnalostem, včetně podvodů, jejich odhalování a náprava a vymáhání neoprávněně vyplacených částek spolu s případnými úroky z prodlení

Právní rámec – legislativa EU ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie a o zrušení nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 NAŘÍZENÍ (EU, EURATOM) č. 966/2012 ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie a o zrušení nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 Článek 57 Střet zájmů 1. Účastníci finančních operací a jiné osoby podílející se na plnění rozpočtu a na jeho správě, včetně přípravy na tuto činnost, na auditu nebo na kontrole se zdrží jakéhokoli jednání, jež by mohlo uvést jejich zájmy do střetu se zájmy Unie. Pokud toto riziko existuje, upustí dotčená osoba od takového jednání a předloží věc pověřené schvalující osobě, která vydá písemné potvrzení o tom, zda střet zájmů existuje. Dotčená osoba informuje rovněž svého přímého nadřízeného. Pokud se zjistí střet zájmů, ukončí dotčená osoba veškerou svou činnost ve věci. Pověřená schvalující osoba učiní sama veškeré další vhodné kroky.

Právní rámec – legislativa EU ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie a o zrušení nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002NAŘÍZENÍ (EU, EURATOM) č. 966/2012 ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie a o zrušení nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 Článek 57 Střet zájmů 2. Pro účely odstavce 1 ke střetu zájmů dochází, je-li z rodinných důvodů, z důvodů citových vazeb, z důvodů politické nebo národní spřízněnosti, z důvodů hospodářského zájmu nebo z důvodů jiného společného zájmu s příjemcem finančních prostředků ohrožen nestranný a objektivní výkon funkcí účastníka finančních operací nebo jiné osoby podle odstavce Komisi je svěřena pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 210, kterými určí jednání, jež mohou představovat střet zájmů, a postup, který se má v těchto případech použít.

Právní rámec – legislativa EU Pro určení oblastí, u nichž hrozí organizaci riziko podvodů, určuje Asociace autorizovaných vyšetřovatelů podvodů (The Association of Certified Fraud Examiners - ACFE) tři kategorie podvodů: 1. Úmyslná manipulace s finančními výkazy (např. nesprávně uvedené zisky). 2. Jakýkoli typ neoprávněného přisvojení hmotného či nehmotného majetku (např. podvodné náhrady nákladů). 3. Korupce (např. úplatkářství, kartelové dohody zvané bid-rigging, nezveřejněný střet zájmů, zpronevěra).

Trojúhelník podvodu PŘÍLEŽITOST Pouhý motiv ke spáchání podvodu nestačí, osoba musí dostat příležitost. RACIONALIZACE Osoba si pro sebe může prostřednictvím racionalizace své činy odůvodnit. „Rozbití trojúhelníku podvodu“ je klíčem prevence podvodů. FINANČNÍ TLAK, POBÍDKA ČI MOTIV Silným motivem může často být čistá chtivost.

Hierarchie kontrol (ŘKS ) Evropský účetní dvůr (EÚD) audity, OLAF EK – ověřuje zprávy AO, vykonává audity, čl. 127 a 149, 1303/2013 AO -Má být funkčně nezávislý na PCO, ŘO, ex-post ověřuje účinnost řídících a kontrolních systémů, čl 127, 1303/2013 PCO - Článek 126, 1303/2013 certifikuje výkaz výdajů a související žádosti o platby do EK-kontroly v rámci certifikace ŘO - Článek 125, 1303/2013 odpovědnost za řádné řízení Programu-kontroly na úrovni příjemce EK Auditní orgán (AO) Platební a certifikační orgán (PCO) Řídící orgán a jeho zprostředkující subjekty (např. Ministerstva, Regionální rady, Kraje) – ŘO / ZS

Co auditory nejvíce zajímá? Skutečnost zda by projekt vybrán v souladu s pravidly pro daný program. Účetnictví projektu. Způsobilost výdajů z pohledu pravidel programu. Uchování dokladů. Veřejné zakázky. Veřejná podpora. Kontroly které byly u příjemce před námi.

Střet zájmů ve veřejných zakázkách Ověřování střetu zájmů Hodnocení ex ante a pověřovací dohody Výběr musí být transparentní, podložený objektivními důvody a nesmí vést ke střetu zájmů. Kritéria pro vyloučení z probíhajícího zadávacího řízení Veřejnou zakázku nelze udělit zájemcům nebo uchazečům, kteří při zadávacím řízení na ni jsou ve střetu zájmů –Podnikatel má firmu X, která čerpá dotace. Podnikatel si založí firmu Y, která vyhraje výběrové řízení firmy X. Skutečné dodávky však realizuje subdodavatel Z, přičemž firma Y si účtuje 300 % marže. –Pro projekt problematické jednak z pohledu střetu zájmu, hospodárnosti, intenzity podpory…

Výběr projektů Indikace pletich při výběru projektů podvodu (některé z níže uvedených skutečností se staly předmětem šetření ze strany PČR). Udělování výjimek, vytváření nových procesů (slaďovací schůzky). Eliminace prvku nezávislosti dvou hodnotitelů. Subjektivita některých kritérií. Změny hodnotitelů. Fluktuace hodnotitelů. Umožnění některým uchazečům přepracování dokumentace. Úprava výzev.

Vícepráce, smluvní dodatky Změny předmětu vysoutěžené smlouvy v oblasti hmotného plnění, či rozsahu prováděných prací; dopředu vědět co chci, dodatečné práce jen v mimořádných případech, řádně odůvodnit – objektivní nepředvídatelnost. např. rozsudky C-496/99 Succhi di Frutta SpA, C-454/06 Pressetext v Austria) - ESD považuje za podstatné podmínky smlouvy ty, na jejichž základě by uchazeči mohli předložit zásadně rozdílnou nabídku, pokud by byly uvedeny v původní výzvě k účasti nebo v původní zadávací dokumentaci (tj. např. lhůta pro dodání prací, platební podmínky a použité materiály). Jako příklad změny podstatných podmínek smlouvy je možné brát i změnu v rozsahu prováděných prací – tj. vícepráce méně práce (viz interpretační sdělení INTERPRETAČNÍ SDĚLENÍ KOMISE týkající se uplatňování právních předpisů Společenství v oblasti veřejných zakázek a koncesí na institucionalizovaná partnerství veřejného a soukromého sektoru (IPPP), C(2007)6661).

Oblasti šetření rizik podvodů u infrastrukturních projektů Nadsazené rozpočty staveb Dohoda projektanta a potenciálního dodavatele Vyřazení uchazečů za nepřiměřeně nízkou cenu Po zásahu auditorů opakované části VŘ Vítězný dodavatel následně provedl stavbu za 45% předpokládaného rozpočtu projektanta, který byl součásti schválené projektové žádosti

Oblasti šetření rizik podvodů část 2 JŘBÚ Změna části technologie stavby a v rámci víceprací nepřiměřené vysoké ocenění položek např. při zakládání výměna pilotů (průměr, množství, umístění), ale objemová cena při stejných ostatních parametrech se zvýšila o 50% Změna části technologie za obecně levnější na trhu, ale v rámci víceprací její přecenění

Oblasti šetření rizik podvodů část 3 Účel získat protiplnění mimo realizaci projektu - Jinou stavbu, přístroj, dodávku -Peněžní plnění -Zvýhodnění dodávek služeb mimo projekt

Nejčastější pochybení: –Proces zadávání VZ Lhůty, kritéria, chyby HK –Rozpočet vs. Realizace Vícepráce (ZL/ZBV) důvody: –chyba v PD (nepřesnost) –nové technologie –změny legislativy –změny ve výzkumných programech –Propojenost firem = 100% oprava! (konflikt zájmu?) –Nedodržování úvazků (VaVpI) –Malý vs. Střední podnik (OPPI) –Nezpůsobilost výdaje dle PPŽP TOP a ETC v číslech

Nejčastější pochybení: –Proces zadávání VZ Lhůty, kritéria, chyby HK obalovny –Nezpůsobilost nebo nedoložené výdaje –Nenaplnění cílů projektu nebo monitorovacích indikátorů –Nehospodárnost –Smluvní pokuty (hodnocení a smluvní vztah) ROP a ESF v číslech

Děkuji za Vaši pozornost