Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
PREVALIS Realizace akreditovaného vzdělávání v oblasti prevence rizikového chování, inovací ve vzdělávání, pořádání konferencí: DNY PREVENCE (v Praze a Ostravě) Podílíme se na Fóru zdraví ve vzdělávání, semináři Dítě v krizi Připravujeme konferenci Šance pro zdraví (od dubna 2016) Realizujeme akreditované metodické semináře a workshopy Specializační studium pro školní metodiky prevence (listopad 2015 – listopad 2017) s akreditací MŠMT
PREVALIS Provozujeme informační a poradenskou činnost Realizace aktivit na podporu a ochranu zdraví Informační a metodický portál IZDRAVI.INFO
PREVALIS Realizace školské primární prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních: Všeobecná – Dlouhodobý program primární prevence rizikového chování a prevence kriminality (DPPPPK) Selektivní – Program osobního rozvoje a růstu (POROR) PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK) Skupina osobního růstu (SOR)
AGRESE (Jan Svoboda, Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku, Portál, 2014) Agresivní chování mezi žáky není nic nového, přakvapuje nás stále ale intenzita a brutalita, jsme nuceni reagovat na nové formy agrese. Abychom mohli agresi adekvátně řešit, musíme jednotlivé druhy agrese rozlišovat: - Individuální agrese : negativní vztah konkrétních jedinců - Skupinová agrese : negativní vztah více jedinců ze skupiny k jednomu (ppř. více) spolužákovi. Do 3 měsíců. - Šikana : negativní vztah skupiny nebo jedince ke konkrétnímu žákovi – skrytý, plíživý, dlouhodobý jev
Jdu do třídy… Je ve třídě radost, strach, zájem nebo nezájem? Čeho se kdo bojí? Hrají se ve třídě nějaké hry? Kdo s kým? Jakého charakteru? Komunikační nebo jiné? Jaký je pravidelně se opakující scénář? Jaký je vůdce třídy? Je tu vůbec? Co je od něj očekáváno? Jaká jsou očekávání dětí, rodičů, učitelů? Vyvolávají nenaplněná očekávání agresi? Můžu mluvit s dětmi, rodiči? Rozumí mi? Potkáváme se? Vužívají se tresty? Je někdo v obranách? Čemu se brání? Je ve skupině agrese? Jakou má podobu? Je ve třídě bezpečí? Chtěl bych být jejím žákem? Zažívá třída akceptaci / odmítnutí / tlak? Od koho??? Kdo akceptuje a kdo odmítá?
Program rozvoje třídního kolektivu Je určen třídním kolektivům se zvýšeným rizikem výskytu rizikového chování. Jednotlivé bloky PROTK jsou koncipovány tak, aby bylo možné navázat na vyučování ve škole. Velký důraz je kladen na pravidla pro komunikaci nejen během programu. Program je především zaměřen na rozvoj komunikačních a sociálních dovedností žák ů, na rozhodovací schopnosti, zvládání úzkosti a stresu a na nácvik dovednosti odolat tlaku. Žák, který absolvuje tento program, si stanovuje reálné cíle, pozitivně se sebehodnotí, vnímá normy jako potřebné a užitečné. Realizace programu má za cíl zabránit nástupu projevů rizikového chování, nebo alespoň jej v maximální míře zmírnit / oddálit.
S 38 – Říkáme šikaně NE! Od 4. ročníku 3 bloky 3 x 45 minut (9 vyučovacích hodin) Cíle programu: - napomáhat při diagnostice a řešení problému; - předcházet výskytu rizikového chování ve třídě; - usilovat o rozvoj sociálních dovedností.
Proces realizace programu: základní mapování problému, jeho řešení a závěrečné hodnocení Mapování problému: Úvodní zhodnocení potřeb zájemce o program: Úvodní zhodnocení školy, osobní pohovor Cílem I. bloku je zmapovat situaci ve třídě ve vztahu k rizikovému jevu (např. mapování vztahů ve třídě), procvičit žádoucí sociální dovednosti, které vyplynou z diagnostiky. Po skončení I. bloku je lektory situace ve třídě vyhodnocena a navrženo řešení situace (návrh zaměření aktivit, případně počet bloků (zda bude dostačující celkový obvyklý počet 3 bloků) Škola sdělí své možnosti – např. finanční, specifikuje zakázku nebo se spokojí s diagnostikou problému ve třídě.
Průběh programu Další bloky jsou zaměřeny na nastavení norem, tak aby se žáci ve vztahu k dané oblasti rizikového chování chovali bezpečněji nebo aby změnili svůj postoj. Dále tyto bloky umožní ve třídě zažít prožitek soudržnosti ze spolupráce, ze společného úspěchu apod. Cíle se mohou měnit v souvislosti s potřebami dané třídy. Případné nenaplněné cíle je možné naplnit v dalším/ch návazném/ých bloku/cích po vzájemné dohodě a na základě doporučení vycházející z potřeb třídního kolektivu.
Děkuji za pozornost! Mgr. Linda Růžičková vedoucí sekce školské primární prevence