Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
základní pojmy posloupností
„EU peníze středním školám“
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_101.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_86.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_110.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VY_32_INOVACE_69. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Rozbor úlohyŘešení úlohy Zdroj obrázků : Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na WWW:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
VY_32_INOVACE_61.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost - test 6. třída.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová

KOMBINATORIKA

Motivační úloha Žáci jedou vlakem na výlet. V kupé pro osm cestujících chtějí tři žáci sedět ve směru jízdy, dva žáci proti směru jízdy a třem žákům je to jedno. Kolika způsoby se těchto osm žáků může usadit?

První z nich má 4 možnosti, Ve směru jízdy chtějí sedět tři žáci Ve směru jízdy je = 24 možností se usadit. druhý z nich 3 možnosti, a třetí má už jen 2 možnosti. Proč součin?  K 1. možnosti ze čtyř celkových usazení prvého žáka existují tři možnosti usazení druhého žáka a dvě možnosti usazení třetího žáka.  K 2. možnosti ze čtyř celkových usazení prvého žáka existují opět tři možnosti usazení druhého žáka a dvě možnosti usazení třetího žáka, atd.

První z nich má 4 možnosti, Proti směru jízdy chtějí sedět dva žáci. Proti směru jízdy je 4.3 = 12 možností se usadit. druhý z nich 3 možnosti. První z nich má 3 možnosti, Poslední tři, kterým je lhostejný směr Poslední tři mají = 6 možností se usadit. druhý z nich 2 možnosti, a třetí už jen 1 možnost.

Ve směru jízdy: 24 možností. Proti směru jízdy: 12 možností. Ve směru či proti směru jízdy: 6 možností. Celkový počet možností – výsledek k 1. možnosti z prvních 24 existuje 12 druhých možností, 6 třetích možností, k 2. možnosti z prvních 24 existuje také 12 druhých možností, 6 třetích možností,... opět použijeme (vcelku logicky) pravidlo součinu a vypočteme: = Žáci se mohou usadit způsoby.

Kombinatorika je část matematiky, která se zabývá seskupováním prvků z určité konečné množiny Můžeme například spočítat, kolika způsoby lze vybrat tři reprezentanty třídy 3OA, kteří... nauka o skupinách

Kombinatorika a její vývoj Různé kombinatorické úlohy řešili již starořečtí či indičtí matematici. K oddělení od obecné matematiky a k utváření jako samostatné vědecké disciplíny došlo v 16. a 17. století. Důvod byl velmi prozaický. Byly to především hazardní hry. Dnes je kombinatorika součástí matematiky, která studuje vlastnosti konečných množin. Její aplikace pomáhají řešit i důležité problémy ekonomické.

Úkol kombinatoriky Vytvořit na základě určitého předpisu všechny možné skupiny prvků z předem dané konečné množiny a především určit počet všech těchto skupin. Úlohy kombinatoriky budeme tedy řešit v oboru čísel celých nezáporných: N 0 = {0; 1; 2; 3; 4;...}

Značení prvků Předem daná konečná množina, z níž skupiny tvoříme, má n prvků. Skupinu, která obsahuje k prvků, nazýváme skupinou k-té třídy. například: Tvoříme-li dvojčlenné skupiny z 10 lidí, pak n = 10, k = 2. Tvoříme-li trikolóry z pěti různých barev, pak n = 5, k = 3.

Prvky ve skupině Vyskytuje-li se vybraný prvek ve skupině a)pouze jednou, mluvíme o skupinách bez opakování vybíráme-li skupiny z lidí b)několikrát (maximálně k-krát), mluvíme o skupinách s opakováním například: vždy, když vybíráme skupiny z cifer a je uvedeno, že opakovat lze

Požadavek na předpis skupiny Jestliže na pořadí prvků ve skupině 1. záleží, 2. nezáleží,

Kombinator. pravidlo součinu Zadání: U stánku nabízejí tři druhy zmrzliny a dvě polevy. Kolik různých zmrzlin s polevou lze vytvořit, jestliže nechceme míchat více druhů ani více polev? Řešení: Tvoříme jeden kornout (1 skupinu). Do kornoutu vybíráme 1 zmrzlinu ze všech zmrzlin (1. podskupina) a zvlášť 1 polevu ze všech polev (2. podskupina). Odpověď: Můžeme si pochutnat celkem na 3.2 = 6 druzích zmrzlin s polevou.

Počet všech uspořádaných k-tic, jejichž první člen lze vybrat n 1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu n 2 způsoby atd. až k- tý člen po výběru všech předcházejících členů n k způsoby, je roven KOMBINATORICKÉ PRAVIDLO SOUČINU

Kdy volíme KOMB. PRAV. SOUČINU Tvoříme-li JEDNU skupinu, která je složena z rozlišných „nesourodých“ podskupin. Například: Tvoříme-li taneční pár:  1. podskup. = ženy, 2. podskup. = muži SPZ automobilu:  1. podskup. = písmena, 2. podskup. = čísla

KOMB. PRAVIDLO SOUČINU – příklad Zadání: Určete, kolik můžeme vytvořit různých tanečních párů z 5 dívek a 7 chlapců. Řešení: Tvoříme jeden taneční pár (1 skupinu). Pár je tvořen 1 dívkou (1. podskupina) a 1 chlapcem (2. podskupina). Odpověď: Celkem můžeme vytvořit 35 (=7.5) různých tanečních párů.

Kolik různých optických signálů je možno dát vytahováním 5 různých barevných vlajek, je-li vždy všech pět vlajek nahoře? [120]

Osm studujících si slíbilo, že si pošlou vzájemně pohlednice z prázdninových cest. Kolik pohlednic bylo rozesláno? [56]

O Vánocích si deset přátel vzájemně předalo dárky. Kolik dárků bylo celkem předáno? Dřívější SPZ automobilu byla tvořena třemi písmeny a čtyřmi čísly, např. ABC Určete kolik těchto SPZ bylo možné vytvořit, bereme-li v úvahu 24 písmen. [90] [ ]

Kolika způsoby lze rozdělit 8 účastníků finále na 100 m do osmi drah? [40 320]

Jsou dány cifry 1; 2; 3; 4; 5. Cifry nelze opakovat. Kolik je možno vytvořit z těchto cifer čísel, která jsou a) pětimístná, sudá, b) pětimístná, končící dvojčíslím 21, c) pětimístná, menší než , d) trojmístná, lichá, e) čtyřmístná, větší než 2 000, f) čtyřmístná, začínající cifrou 2, g) čtyřmístná, sudá nebo končící cifrou 3, h) dvojmístná nebo trojmístná. [a) 48, b) 6, c) 48, d) 36, e) 96, f) 24, g) 72, h) 80]

Jsou dány cifry 0; 1; 2; 3; 4. Cifry nelze opakovat. Kolik je možno vytvořit z těchto cifer čísel, která jsou ( úkoly minulé úlohy) a) pětimístná, sudá, b) pětimístná, končící dvojčíslím 21, c) pětimístná, menší než , d) trojmístná, lichá, e) čtyřmístná, větší než 2 000, f) čtyřmístná, začínající cifrou 2, g) čtyřmístná, sudá nebo končící cifrou 3, h) dvojmístná nebo trojmístná. [a) 60, b) 4, c) 48, d) 18, e) 72, f) 24, g) 78, h) 64]