Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Šetření čtenářské gramotnosti
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Realizované projekty ESF Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů Nové přístupy k využití ICT ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Nové přístupy.
Využití výsledků PISA ve školách PhDr. Josef Basl, Ph.D., Mgr. Radek Blažek Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Metodika šetření PISA PhDr. Josef Basl, Ph.D.
Automobilní a dopravní systémy
Co žáci vědí o koloběhu látek
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Ostrava 30. září 2002 ECDL pro učitele Libor Koníček Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita.
Listopad 2006 (c) Radek Maca ÚVOD Průvodní prezentace ke studiu ICTK STRATEGIE ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE.
Analýza kvantitativních dat I.,II.,III. Mezinárodní komparativní výzkumné projekty: data pro sekundární analýzu UK FHS Historická sociologie (LS 2014+)
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů v počátečním vzdělávání a jejich zveřejnění CZ.1.07/4.1.00/ Výsledky mezinárodního šetření.
JITKA HOUFKOVÁ KDF MFF UK Praha
Věda na scéně Science on Stage
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, Katedra fyziky Rokitanského 62, Hradec Králové Tomáš Jerje.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Komplexní systém hodnocení
Polytechnické vzdělávání v praxi
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Projekt VOV Ekonomická sekce jazyky
Transkript prezentace:

Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti Jitka Houfková, Dana Mandíková KDF MFF UK Vlachovice 2013

O čem to bude: Mezinárodní výzkum PISA S čím mají čeští žáci problémy Metodické publikace s novými úlohami Ukázky úloh Vlachovice 2013

PISA (Programme for International Student Assessment) mezinárodním výzkumem čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti gramotnost je chápána jako soubor vědomostí a dovedností nezbytných pro život zaměření: patnáctiletí žáci nástroje: písemné testy, dotazníky tříleté cykly – 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 Vlachovice 2013

2000, 2003 i 2006 ČR nad mezinárodním průměrem PISA - výsledky 2000, 2003 i 2006 ČR nad mezinárodním průměrem 2009 poprvé pokles do oblasti průměru - největší zhoršení ze všech zemí od roku 2006 Vlachovice 2013

Charakter úloh: PISA - úlohy komplex otázek vztahujících se k určitému tématu uvádí je text, obrázek, graf, … zaměřeny nejen na znalosti, ale i metody vědecké práce často integrují poznatky z více oborů Vlachovice 2013

PISA – výsledky podle vědomostí 2009 vědomosti „z“ přírodních věd - neživé systémy (6) - živé systémy (9) - systémy Země a vesmíru (7) - technické systémy (4) vědomosti „o“ přírodních vědách - vědecký výzkum (vědecké postupy, experiment, měření, práce s daty) (13) - vědecká vysvětlení (ověření hypotéz, závěry, důkazy, vysvětlení) (14) Vlachovice 2013

PISA – výsledky podle typu vědomosti 2009 Průměrná úspěšnost podle vědomostí „z“ přírodních věd a „o“ přírodních vědách Vlachovice 2013

podobně tomu bylo i v šetření v roce 2006 PISA – výsledky 2009 čeští žáci jsou významně úspěšnější v otázkách zaměřených na znalosti „z“ přírodních věd podobně tomu bylo i v šetření v roce 2006 Vlachovice 2013

PISA – výsledky podle typu otázky 2009 Typy otázek: s výběrem odpovědi (18) komplexní s výběrem odpovědi (17) uzavřené s tvorbou odpovědi (1) otevřené s tvorbou odpovědí (17) Vlachovice 2013

PISA – výsledky podle typu otázky 2009 Průměrná úspěšnost podle typu otázky Vlachovice 2013

čeští žáci otevřené úlohy často vůbec neřeší PISA – neřešené úlohy 2009 čeští žáci otevřené úlohy často vůbec neřeší ČR v průměru 19,4 % - OECD 9,9 % 9 otázek neřešilo přes 20 % žáků (podmínky provádění experimentu, argumentace na základě dat uvedených v tabulce) Vlachovice 2013

PISA – nejhůře řešené úlohy 2009 úspěšnost pod 30 % - 5 otázek (4 „o“ přírodních vědách, 4 otevřené) Předloženy 2 hypotézy a několik zjištění. Úkol: Rozhodnout, kterou hypotézu zjištění podporují. Předložena tabulka s daty a hypotéza. Úkol: Rozhodnout, zda jsou data dostatečná k potvrzení hypotézy a odpověď zdůvodnit. Napsat hlavní myšlenku popsaného experimentu. Na základě textu napsat, na co by se měl soustředit vědecký výzkum v dané oblasti. Vlachovice 2013

Nabídka publikací Tři publikace s úlohami vycházejícími z analýzy výsledků českých žáků ve výzkumu PISA 2009 Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti Obě publikace jsou ke stažení v podobě vhodné pro kopírování pro žáky ve formátu pdf na http://kdf.mff.cuni.cz/~jitkaadana/PISA2009_Publikace/ Úlohy pro rozvoj čtenářské gramotnosti Publikace vznikly na základě analýzy výsledků českých žáků ve výzkumu PISA 2009 v rámci projektu ESF Kompetence I Vlachovice 2013

Obsah publikace Analýza výsledků 2009 Úlohy - zaměřené nejen na znalosti z přírodních věd, ale i metody vědecké práce a výzkumu Fyzika a technika (18) Chemie (8) Biologie (12) Vědy o Zemi (11) Vlachovice 2013

Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti Ukázky úloh Zaseknuté hrnce (str. 139) Mars (str. 149) Rozmanitost živé přírody (str. 185) Vlachovice 2013

Vlachovice 2013

Vlachovice 2013

Vlachovice 2013

TIMSS - Nabídka publikací Tři publikace s úlohami vycházejícími z analýzy výsledků českých žáků ve výzkumu TIMSS 2007 Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání Všechny tři publikace jsou ke stažení ve formátu pdf na http://kdf.mff.cuni.cz/~jitkaadana/TIMSS2007_Publikace/ Publikace vznikly v rámci projektu ESF Kompetence I. Vlachovice 2013

TIMSS - Připravujeme Matematické a přírodovědné úlohy a čtení pro první stupeň základního vzdělávání Publikace s úlohami vycházejícími z analýzy výsledků českých žáků ve výzkumu TIMSS 2011 Plánovaná distribuce do škol koncem roku 2013 Publikace vzniká v rámci projektu ESF Kompetence I. Vlachovice 2013

Informace o výzkumech PISA a TIMSS: Národní stránky: http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/ Mezinárodní stránky: http://www.oecd.org/pisa/ http://timss.bc.edu/ Vlachovice 2013

Katedra didaktiky fyziky MFF UK Kontakt: Jitka Houfková Dana Mandíková Katedra didaktiky fyziky MFF UK V Holešovičkách 2, Praha 8 jitka.houfkova@mff.cuni.cz dana.mandikova@mff.cuni.cz Vlachovice 2013