Integrovaný nástroj CLLD v Operačních programech Komunitně vedený místní rozvoj Ing. Jiří Krist.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
„Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech“
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
Podpořeno dotací poskytnutou Ministerstvem pro místní rozvoj na realizaci projektu Udržitelný rozvoj venkova prostřednictvím místních akčních skupin. CLLD.
Podpořeno dotací poskytnutou Ministerstvem pro místní rozvoj na realizaci projektu Udržitelný rozvoj venkova prostřednictvím místních akčních skupin. Strategie.
Integrovaný nástroj CLLD v IROP Komunitně vedený místní rozvoj
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Operační program Životní prostředí
Podpořeno dotací poskytnutou Ministerstvem pro místní rozvoj na realizaci projektu Udržitelný rozvoj venkova prostřednictvím místních akčních skupin. Místní.
Seminář k představení Integrovaného regionálního operačního programu Ing. Jiří Krist Integrovaný nástroj CLLD v IROP Komunitně vedený místní rozvoj.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Seminář k představení Integrovaného regionálního operačního programu Olomouc Mgr. František Kopecký předseda Krajského sdružení MAS Olomouckého kraje.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Integrovaný nástroj CLLD v IROP komunitně vedený místní rozvoj
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Nový Operační program Životní prostředí.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plány vzdělávání a Přemyslovské střední Čechy o.p.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Fondy EU programové období 2014 – 2020 Fakulta sportovních studií Projektový management ve sportu Mgr. Pavel Mrnuštík 1.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Regionální akční plán Olomouckého kraje
PRIORITNÍ OSA 3 OPŽP
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Podpora sociálního podnikání v rámci CLLD (místní akční skupiny)
Transkript prezentace:

Integrovaný nástroj CLLD v Operačních programech Komunitně vedený místní rozvoj Ing. Jiří Krist

Základní pojmy Místní akční skupina (MAS) je společenství občanů, neziskových organizací, soukromé podnikatelské sféry a veřejné správy (obcí, svazků obcí a institucí veřejného moci), které spolupracuje na rozvoji venkova, zemědělství a získávání finanční podpory z EU a z národních programů, pro svůj region, metodou LEADER. Z principu je MAS neziskovou organizací nezávislou na politickém rozhodování. Základním cílem MAS je zlepšování kvality života a životního prostředí ve venkovských oblastech. spolek, ústav, o.p.s. nebo z.s.p.o. Základním cílem MAS je zlepšování kvality života a životního prostředí ve venkovských oblastech. www.nsmascr.cz

Základní pojmy Komunitně vedený místní rozvoj - Community-led Local Development (CLLD) je nástrojem pro zapojení občanů na místní úrovni pro nalezení odpovědí na sociální, environmentální a ekonomické výzvy. CLLD je přístup, který sice vyžaduje čas, ale za relativně malé finanční investice, může mít podstatný vliv na vytváření nových myšlenek a společné zavadění těchto nápadů do praxe Strategie komunitně vedeného místního rozvoje (SCLLD) - je ucelený rozvojový dokument, vztahující se na území MAS, který propojuje subjekty, záměry a zdroje. www.nsmascr.cz

LEADER jako jedna z hlavních metod pro rozvoj regionu Myšlenka v EU již od roku 1991 ZÁKLADNÍ PRINCIPY METODY LEADER: 1) existující strategie místního rozvoje 2) partnerství na místní úrovni tvořící MAS 3) přístup „zdola – nahoru“ 4) integrované a vícesektorové akce 5) inovační přístup 6) spolupráce 7) vytváření sítí www.nsmascr.cz

Územní působnost MAS Počet MAS k 15. 1. 2015 178 MAS Počet obcí v území působnosti MAS 5 807 Porovnání počtu obcí v ČR 93 % Počet obyvatel obcí v území působnosti MAS 5 994 707 Porovnání počtu obyvatel vůči ČR 57 % Porovnání počtu obyvatel vůči VENKOVU* Výměra obcí v území působnosti MAS 70 626 km2 Porovnání výměry vůči ČR 90 % Porovnání výměry vůči VENKOVU* 95 % Statistika zapojení do MAS: mimo MAS (nazapojeno) 397 obcí 423 750 obyvatel * Venkov = obce do 25 tis. obyvatel, bez vojenských újezdů www.nsmascr.cz

12. září 2014 www.nsmascr.cz

12. září 2014 www.nsmascr.cz

Strategie komunitně vedeného místního rozvoje (SCLLD) Standardizace MAS nutnost pro čerpání z ESI fondů provádí MZe příjem žádostí o standardizaci MAS 24. 11. 2014 – 22. 5. 2015 schválení programů ze strany EK předpoklad 1. pol.2015 příjem SCLLD k hodnocení (MMR) výzva bude vyhlášena 3 měsíce od příjmu standardizace schválení strategií cca ½ roku po příjmu SCLLD (vliv má doplňování SCLLD) www.nsmascr.cz

Kolik dokumentů se bude zpracovávat? Charakteristika MAS – standardizace místních akčních skupin Strategie komunitně vedeného místního rozvoje území MAS Analytická a Strategická část SCLLD (.pdf dokument) Implementační část SCLLD formou Programových rámců a jejich vazeb případně Akční plán pro vlastní zdroje – pro projekty a aktivity naplňující SCLLD, které budou zajištěné z místních zdrojů www.nsmascr.cz

Územní působnost MAS Území MAS je celistvé možné izolované celky jen v těchto případech: vojenské újezdy katastrální území obce není ucelené území je rozdělení obcí s více než 25 tis. obyvateli území bylo schváleno již v období 2007-2013 a mezeru netvoří více než 2 obce Velikost 10 tis. – 100 tis. obyvatel bez měst nad 25 tis. obyvatel (k 1. 1. 2014) Mezi MAS nejsou překryvy Obce schválí zařazení do území působnosti MAS tím nevznikají finanční závazky vůči MAS www.nsmascr.cz

Místní akční skupina Na rozhodovací úrovni nezastupuje ani veřejný sektor ani žádná ze zájmových skupin více než 49 % hlasovacích práv. Partneři na území MAS prokazatelně působí definice působnosti je na MAS Otevřené partnerství podmínky pro přistoupení jsou součástí stanov, statutu či zakládací listiny a jsou zveřejněny Minimální počet partnerů je 21 minimální počet partnerů vůči počtu obyvatel je 1:2000 www.nsmascr.cz

Orgány MAS Nejvyšší Rozhodovací Výběrový Kontrolní členové orgánu na území MAS působí Kontrolní Jeden partner může být kromě nejvyššího orgánu členem pouze jednoho povinného orgánu. www.nsmascr.cz

Kancelář MAS MAS má vedoucího zaměstnance MAS v pracovně právním vztahu = manažer SCLLD. MAS má internetové stránky, které obsahují minimálně zřizovací dokumenty seznam partnerů MAS adresa sídla a kanceláře, konzultační hodiny a kontaktní osoba mapa územní působnosti výroční zpráva o činnosti a hospodaření MAS seznam členů povinných orgánů www.nsmascr.cz

a zdůvodnění jeho výběru Závazné části SCLLD Popis území a zdůvodnění jeho výběru Analytická část Vymezení území, včetně rozlohy a počtu obyvatel, na něž se strategie vztahuje Stručná socio-ekonomická analýza Analýza problémů a potřeb včetně SWOT analýzy Strategická část Stanovení vize, strategických a specifických cílů a opatření Popis strategie a jejích cílů Popis integrovaných a inovativních rysů strategie a hierarchie cílů, včetně jasných a měřitelných cílů pro výstupy a výsledky Vazba na strategické dokumenty   Implementační část Popis implementačního procesu na úrovni MAS a typy projektů Popis spolupráce mezi MAS na národní a mezinárodní úrovni a přeshraniční spolupráce Popis integrovaného přístupu napříč programovými rámci Popis opatření pro řízení a sledování strategie prokazující schopnost místní akční skupiny realizovat strategii a popis zvláštních opatření pro hodnocení Časový harmonogram a finanční plán Mapa území Popis postupu zapojení komunity do vypracování strategie Osvědčení o splnění standardů MAS Analýza rizik Přílohy

Kolik žádostí se bude podávat? žádost o standardizaci místní akční skupiny pro programové období 2014-2020 příjem žádostí od 24. 11. 2014 do 22. 5. 2015 SCLLD MAS ke schválení povinou přílohou je doklad o schválené standardizaci MAS každá MAS předkládá ke schválení a realizaci pouze jednu SCLLD v případě SCLLD je umožněno pouze 1x dopracování strategie (pro každé kolo hodnocení) v rámci aktuální výzvy po schválení programových rámců bude vydáno jednotlivými ŘO Prohlášení o akceptaci SCLLD MAS schvalovací proces bude ukončen podpisem Memoranda o realizaci SCLLD mezi MMR a MAS www.nsmascr.cz

Kolik žádostí se bude podávat? žádost o financování provozních a animačních nákladů MAS (IROP SC 4.2.) žádost o animaci školských zařízení v území MAS pro OP VVV (zprostředkovává IROP, SC bude upřesněn) www.nsmascr.cz

Obsahové posouzení SCLLD s OP „Prohlášení o akceptaci integrované strategie“, které bude specifikovat: věcnou náplň akceptovaných aktivit realizovaných v rámci integrované strategie závazný harmonogram čerpání dle jednotlivých let a specifických cílů závazek naplňování indikátorů rezervaci alokace dle jednotlivých specifických cílů pro konkrétní integrovaný nástroj www.nsmascr.cz

Možnosti zapojení subjektu do MAS Subjekt v orgánech MAS = aktivní partner zapojení partnera je dobrovolné možnost ovlivnit chod MAS a zapojit se do dění v regionu MAS může mít stanoveny členské/partnerské příspěvky Subjekt jako žadatel = realizace SCLLD možnost podání individuálních projektů do výzev MAS k realizaci SCLLD není podmíněno členstvím/partnerstvím v MAS www.nsmascr.cz

CLLD dle Dohody o partnerství CLLD bude realizován nejen prostřednictvím Společné zemědělské politiky, ale i prostřednictvím dalších operačních programů v rámci EFRR a ESF. Integrovaný regionální operační program (IROP) OP Životní prostředí (OP ŽP) OP Zaměstnanost (OP Z) Program rozvoje venkova (PRV) Z EZFRV bude vyčleněno minimálně 5 % v Programu rozvoje venkova. Z EFRR bude indikativně pro CLLD využito 4,95 % a z ESF indikativně 2,17 %. www.nsmascr.cz

Alokace CLLD 2014–2020 (stav k září 2014*) OP Plánovaná alokace (mil. Kč) IROP 10 206,7 OPŽP 500,0 OPZ 1 729,9 PRV 3 080,0 (OPPIK) (OPVVV) 300** Celkem 15 816,5 *finální alokace je vázána na schválené OP ** jedná se pouze o pokrytí možných animačních nákladů www.nsmascr.cz

CLLD v IROP Prioritní osa 1: Konkurenceschopné, dostupné a bezpečné regiony SC1: Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy Prioritní osa 2: Zkvalitnění veřejných služeb a podmínek života pro obyvatele regionů SC1: Zvýšení kvality a dostupnosti služeb vedoucí k sociální inkluzi SC2: Vznik nových a rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání SC3: Rozvoj infrastruktury pro poskytování zdravotních služeb a péče o zdraví SC4: Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení www.nsmascr.cz

CLLD v IROP Prioritní osa 3: Dobrá správa území a zefektivnění veřejných institucí SC1: Zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního a přírodního dědictví SC2: Podpora pořizování a uplatňování dokumentů územního rozvoje Prioritní osa 4: Komunitně vedený místní rozvoj SC1: Posílení komunitně vedeného místního rozvoje za účelem zvýšení kvality života ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu SC2: Posílení kapacit komunitně vedeného místního rozvoje za účelem zlepšení řídících a administrativních schopností MAS www.nsmascr.cz

CLLD v OPŽP Prioritní osa 1: Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní SC1: Snížit množství vypouštěného znečištění do povrchových i podzemních vod z komunálních zdrojů a v nos znečišťujících látek do povrchových a podzemních vod SC2: Zajistit dodávky pitné vody v odpovídající jakosti a množství SC3: Zajistit povodňovou ochranu intravilánu SC4: Podpořit preventivní protipovodňová opatření www.nsmascr.cz

CLLD v OPŽP Prioritní osa 2: Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech SC1: Snížit emise z lokálního vytápění domácností podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek SC2: Snížit emise stacionárních zdrojů podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek SC3: Zlepšit systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší a souvisejících meteorologických aspektů www.nsmascr.cz

CLLD v OPŽP Prioritní osa 3: Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika SC1: Prevence vzniku odpadů SC2: Zvýšit podíl materiálového a energetického využití odpadů SC3: Rekultivovat staré skládky SC4: Dokončit inventarizaci a odstranit ekologické zátěže SC5: Snížit environmentální rizika a rozvíjet systémy jejich řízení www.nsmascr.cz

CLLD v OPŽP Prioritní osa 4: Ochrana a péče o přírodu a krajinu SC1: Zajistit příznivý stav předmětu ochrany národně významných chráněných území SC2: Posílit biodiverzitu SC3: Posílit přirozené funkce krajiny SC4: Zlepšit kvalitu prostředí v sídlech Prioritní osa 5: Energetické úspory SC1: Snížit energetickou náročnost veřejných budov a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie SC2: Dosáhnout vysokého energetického standardu nových veřejných budov www.nsmascr.cz

CLLD v OPZ Prioritní osa 1: Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly SC1: Zvýšit míru zaměstnanosti podpořených osob SC2: Snížit rozdíly v postavení žen a mužů na trhu práce SC3: Zvýšit odbornou úroveň znalostí, dovedností a kompetencí pracovníků a soulad kvalifikační úrovně pracovní síly s požadavky trhu práce SC4: Zvýšit kapacitu, komplexnost a kvalitu služeb poskytovaných institucemi veřejných služeb zaměstnanosti SC5: Zvýšit kvalitu systému dalšího vzdělávání www.nsmascr.cz

CLLD v OPZ Prioritní osa 2: Sociální začleňování a boj s chudobou SC1: Zvýšit uplatnitelnost osob ohrožených sociálním vyloučením nebo sociálně vyloučených ve společnosti a na trhu práce SC2: Rozvoj sektoru sociální ekonomiky SC3: Zvýšit kvalitu a udržitelnost systému sociálních služeb, služeb pro rodiny a děti a dalších navazujících služeb podporujících sociální začleňování SC4: Zvýšit kvalitu péče o duševní zdraví a přispět k udržitelnosti systému zdravotnictví cílenou podporou zdraví, zdravého životního stylu a prevence nemocí SC5: Zvýšit zapojení lokálních aktérů do řešení problémů nezaměstnanosti a sociálního začleňování ve venkovských oblastech www.nsmascr.cz

CLLD v OPZ Prioritní osa 3: Sociální inovace a mezinárodní spolupráce SC1: Zvýšit efektivitu sociálních inovací a mezinárodní spolupráce v tematických oblastech OPZ Prioritní osa 4: Efektivní veřejná správa SC1: Zvýšit efektivitu a transparentnost veřejné správy 12. září 2014 www.nsmascr.cz

CLLD v PRV Opatření 1: Předávání znalostí a informační akce Podopatření 1: Podpora odborného vzdělávání a získávání dovedností Podopatření 2: Podpora demonstračních činností a informačních akcí Opatření 2: Investice do hmotného majetku Podopatření 1: Podpora investic v zemědělských podnicích Podopatření 2: Podpora investic, které se týkají zpracování/uvádění na trh a/nebo vývoje zemědělských produktů Podopatření 3: Podpora investic do infrastruktury související s rozvojem, modernizací nebo přizpůsobením se zemědělství a lesnictví www.nsmascr.cz

CLLD v PRV Opatření 3: Rozvoj zemědělských podniků a podnikatelské činnosti   Podopatření 1: Podpora investic na založení nebo rozvoj nezemědělských činností Opatření 4: Investice do rozvoje lesních oblastí a zlepšování životaschopnosti lesů Podopatření 1: Podpora předcházení poškozování lesů lesními požáry, přírodními katastrofami Podopatření 2: Podpora obnovy poškozených lesů lesními požáry, přírodními katastrofami a katastrofickými událostmi a katastrofickými událostmi Podopatření 3: Podpora investic ke zvýšení odolnosti a ekologické hodnoty lesních ekosystémů Podopatření 4: Podpora investic do lesnických technologií a zpracování lesnických produktů, jejich mobilizace a uvádění na trh www.nsmascr.cz

CLLD v PRV Opatření 5: Spolupráce Podopatření 1: Podpora vývoje nových produktů, postupů a technologií Podopatření 2: (Ostatní) spolupráce mezi malými hospodářskými subjekty při organizování společných pracovních procesů a sdílení zařízení a zdrojů a pro rozvoj služeb cestovního ruchu Podopatření 3: Podpora horizontální a vertikální spolupráce mezi účastníky dodavatelského řetězce k vytvoření a rozvoji krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů a propagačních činností v místním kontextu, které souvisí s rozvojem krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů Podopatření 4: Podpora horizontální a vertikální spolupráce mezi subjekty v dodavatelském řetězci v rámci udržitelného zajišťování biomasy pro použití v procesech výroby potravin a energie a průmyslových procesech www.nsmascr.cz

Děkuji za pozornost Ing. Jiří Krist místopředseda Národní sítě MAS ČR a předseda MAS Opavsko tel: 724 790 088 email: krist.jiri@gmail.com www.nsmascr.cz www.nsmascr.cz