Vzdělávání zaměstnanců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Nabídka personálních služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Výběrové řízení dodavatele manažerského vzdělávání pro ZENTIVA a.s.
Analýza a popis pracovního místa
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vykonavatelé ŘLZ v organizaci
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podniková ekonomika Personální činnost.
Člověk v organizaci PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Moderní personalistika DS 2009/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Personální strategie mezinárodní firmy
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Assessment centrum.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Model intenzivní podpory
Kariérové poradenství a podnikavost
Intenzivní podpora škol
Transkript prezentace:

Vzdělávání zaměstnanců PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc Ústav managementu a marketingu

Definice pojmů Osobní rozvoj, vzdělávání, kvalifikace. Systematický přístup ke vzdělávání. Rozvoj znalostí, dovedností, zkušeností, postojů. Řízení pracovního výkonu. Cyklus zkušenostního učení. Rozvojové intervence. Analýza vzdělávacích potřeb. Evaluace vzdělávání. Kirkpatrickův model evaluace. Osobní rozvojový plán.

Formování pracovních předpokladů Osobní rozvoj má nejširší obsah, zahrnuje jakékoliv aktivity spojené se změnami potenciálu osobnosti člověka, formování jeho osobnosti, zaměřen na osobní kariéru. Vzdělávání V širším slova smyslu – veškeré aktivity zaměřené na změny v oblasti znalostí, dovedností, osobnosti. V užším slova smyslu – záměrné aktivity realizované v učebně s přesně stanoveným cílem, obsahem, prostředky. Kvalifikace je odborná profesní příprava na povolání.

Cíle vzdělávání v organizacích Zajištění povinného a kvalifikačního vzdělávání. Zvyšování, získávání, prohlubování a udržování kvalifikace. Zajištění profesního vzdělávání (je jeho součástí). Zajištění formování pracovních schopností člověka. Zajištění rozvoje kompetencí zaměstnanců. Obsah: adaptace, doškolování – kvalifikace, přeškolování – rekvalifikace, znovuzařazení - rehabilitace, rozšiřování kvalifikace – rozvoj.

Vliv vzdělávání na další personální činnosti Získávání prac. – motivace, zdroj účastníků. Umisťování prac. – dokvalifikování, redukce potřeb vzdělávání. Adaptace prac. – urychlení procesu, další rozvoj. Rozvoj prac. – individuální a cílené vzdělávání, optimalizace kvalifikace. Hodnocení prac. – zvyšování výkonnosti, stanovení potřeb vzdělávání. Odměňování prac. – výše výdělku, motivace. Podmínky prac. – stabilizace, bezproblémovost.

Strategický přístup ke vzdělávání … Fáze vytvoření strategie organizace a přechodu k zajištění realizace strategie…. Kompetenční přístup k ŘLZ (analýza práce, stanovení kompetencí pro pracovní pozice…). Koncepce vzdělávání zaměstnanců. Systém a plán vzdělávání (dle modelu systematického přístupu ke vzdělávání). Design vzdělávacích aktivit…..realizace.

Systematický přístup ke vzdělávání Implementace Plán akce Identifikace potřeb Vyhodnocení Výkon

Proces řízení pracovního výkonu Dohoda o pracovním výkonu (plánování). Plánování osobního rozvoje (akce). Výkon, řízení výkonu v pracovním procesu (monitorování). Hodnocení pracovního výkonu (hodnocení). Proces vede k: trvalému zlepšování výkonu, nepřetržitému rozvoji zaměstnanců, integraci učení a práce.

Identifikace vzdělávacích potřeb = rozdíl mezi současným výkonem budoucím výkonem pracovní výsledky normy, cíle současné komp. požadované komp. současný výkon žádoucí výkon problémy, nedostatky ------------------- ----------------- plány, vize

Výstupy identifikace vzdělávacích potřeb Identifikace vzdělávacích cílů v podobě cílové pracovní pozice nebo požadovaných úrovní kompetencí. Stanovení přehledu možných rozvojových intervencí. Stanovení priorit vzdělávacích cílů a sestavení plánu vzdělávacího procesu (osobního rozvoje).

Co lze rozvíjet? Znalosti (velmi dobře). Dovednosti (velmi dobře). Zkušenosti (pomalu). Postoje (složitě). Vlastnosti osobnosti (vůbec, jen ovlivňovat).

Cyklus zkušenostního učení

Rozvojové intervence pracovní úkoly, nové pracovní podmínky, projekty, studijní a pracovní pobyty, samostudium odborné literatury, vzdělávání, styl vedení (delegování, koučování) …….

Formy vzdělávání zaměstnanců Přímá výuka: školení, trénink, koučování, mentorování. Distanční výuka: e-vzdělávání, korespondenční kurzy, individuální řízené studium. Kombinovaná výuka: tutoriály, výcvikové semináře.

Kritéria volby formy a metod vzdělávání Charakter učebních cílů. Charakter obsahu výuky. Možnosti přímého kontaktu s lektorem. Pracovní režim účastníků a další pracovní podmínky. Složení účastníků – znalost skladby účastníků. Možnost aktivace účastníků. Fáze učebního procesu. Schopnosti dodavatele akce – lektora, vzdělavatele.

Metody vzdělávání Dle přístupu lektora: založené na lektorovi, založené na účastníkovi. Dle vztahu k praxi: teoretické, praktické, teoreticko-praktické. Dle míry participace účastníka: pasivní, aktivní. Dle typu výuky: klasické, aktivizující, komplexní přístupy. Dle formy pomoci účastníkovi: zaměřené na transfer, na facilitaci. Dle intenzity inovace: od klasického předávání informací po kreativní techniky. Dle místa vzdělávání: na pracovišti, mimo pracoviště. Dle činnosti: řešící modelové nebo reálné situace, rozvíjející znalosti nebo dovednosti. Dle fází učebního procesu: vstupní, motivační, fixační a aplikační, sebeřízeného učení, diagnostické.

Evaluace vzdělávání Úrovně evaluace vzdělávání v organizaci: evaluace firemní strategie vzdělávání, evaluace jako jedna fáze systému, evaluace konkrétní akce. Oblasti evaluace: vstupy, podmínky, proces, výstupy.

Kirkpatrickův model evaluace Reakce (Líbilo se jim to?) = názory, postoje. Učení (Naučili se to?) = znalosti, dovednosti. Chování (Použili to na pracovišti?) = výkon. Výsledky (Došlo ke změně efektivity organizace?) = tvrdá data firmy. Možné pohledy: obtížnost, hodnota informací, četnost realizace, uživatelé.

Metody evaluace: dotazníky, rozhovory, objektivní testy (výběr z odpovědí), subjektivní testy (písemné práce), simulované výkony, pozorování nadřízeného, reakce zákazníka, záznamy z výroby, finance…

Osobní rozvojový plán Sestavený pro konkrétní osobu (může být i skupinu). Platný pro konkrétně určené období (měsíce, roky) Obsah: Identifikace (jméno, pozice, přehled dosavadních vzdělávacích aktivit a intervencí, cílové kompetence. Postup intervencí s určením rozsahu, požadovaného výstupu. Podmínky pro provedení plánu (úlevy, finanční spoluúčast apod.) Závazky zaměstnance (v průběhu realizace a po ukončení). Souhlas kompetentních osob (zaměstnanec, přímý nadřízený, vyšší nadřízený).

Podmínky pro systematické vzdělávání v rámci ŘLZ Realizované analýzy práce, formulované kompetence, jasné vztahy nadřízenosti a podřízenosti – organizační struktura, stanovené kvalifikační požadavky na pozice, systém ověřování způsobilosti, vnitřní pravidla pro vzdělávání, spolupráce s vnějšími institucemi.