Rada VŠ - poznámky Josef Stráský 20.5.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
VÝVOJ POLITIKY ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Inovace 2007, Praha, 4. prosince Mezinárodní vědeckotechnická spolupráce ČR Jan Marek Miloš Chvojka Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. zasedání předsednictva RVŠ, 19. června 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE NA MPO Výzkum a vývoj na MPO.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Stipendijní politika Přírodovědecké fakulty Opatření děkana č. 2/2012.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
, 2. sněm RVŠ Závěry ankety k novele zákona č. 130/2002 Sb. Zpracovali : B. Tremlová a F. Ježek.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 9. zasedání P RVŠ, 17. ledna 2013.
Terciární vzdělávání.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
1 Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Rada VŠ – poznámky po sněmu Josef Stráský upraveno
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Systém zajišťování kvality na UK
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Zajištění kvality studijních programů
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Národní programy VaV v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 28. června 2007.
Příprava studijního programu
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
Institucionální akreditace
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Transkript prezentace:

Rada VŠ - poznámky Josef Stráský 20.5.2015

Financování VŠ - 2016 Rozpočtový rámec pro rok 2016 počítá se snížením výdajů na vysoké školy o 800 mil. Kč Přičteme-li částku 400 mil. Kč navýšenou vysokým školám v rámci rozpočtu MŠMT v roce 2015  Může dojít ke snížení rozpočtu v roce 2016 až o 1,2 mld. Kč

Financování vědy Dle rozpočtu 2016: + 500 mil. Kč pro MŠMT na vědu Spolufinancování OP VVV Účelové dotace – konec programů KONTAKT, EUREKA, COST, Návrat apod.; místo toho opět jen udržitelnost GAČR Standardní projekty: + 50 mil. Kč Mezinárodní projekty: -20 mil. Kč vs. Lead Agency: +5 mil. Kč Juniorské projekty (výměna za postdoktorské): + 0 mil. Kč TAČR – nezměněné celkové finance, změna programů

Hodnocení vědy Aktuálně ve fázi věcného záměru zákona (VZZ) o podpoře výzkumu, vývoje a inovací Hrozí vznik Ministerstva pro vědu a kompletní oddělení financování vzdělávání a vědy RVŠ proti tomu protestuje – role VŠ sjednocuje vědu a vzdělání a financování by nemělo být oddělené

Návrh zákona o veřejných zakázkách V připomínkovém řízení Vlády RVŠ je připomínkové místo Platnost – možná už během roku 2016 Výhody Stačí jeden uchazeč Lze hodnotit cenu, kvalitu i „náklady životního cyklu“ Před vyhlášením lze provádět konzultace Zjednodušuje se tzv. podlimitní řízení Nevýhody Není zvláštní kategorie pro „unikátní přístroje“ ani pro VŠ Zachovávají se limity Do 2 mil. Kč bez soutěže Do cca 5 mil. Kč podlimitní řízení (možná se bude měnit)

Novela Zákona o VŠ Schválena v 1. čtení PSP ČR dne 20.5.2015 Plánovaná účinnost někdy v roce 2016

Novela Zákona o VŠ Zavádí byrokracii na úrovní VŠ (tj. UK) Rada pro vnitřní hodnocení Vysoká škola je povinna zavést a udržovat systém zajišťování kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností vysoké školy. Dle chování Univerzity může novela fakultám buď ulehčit, nebo přitížit Fakulty mají jen takové pravomoci, které jim určí STATUT VŠ (na rozdíl od současného stavu, kdy některé pravomoci uděluje Zákon)

Novela Zákona o VŠ §24 (2) Orgány fakulty mají právo rozhodovat nebo jednat jménem veřejné vysoké školy dále právo rozhodovat nebo jednat za veřejnou vysokou školu v rozsahu stanoveném statutem veřejné vysoké školy v těchto věcech týkajících se fakulty: a) tvorba a uskutečňování studijních programů, b) zaměření a organizace vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti, c) pracovněprávní vztahy, d) habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem v rozsahu stanoveném tímto zákonem, e) zahraniční styky a aktivity, f) ustavování samosprávných akademických orgánů fakulty a vnitřní organizace fakulty, pokud tento zákon nestanoví jinak, g) nakládání s přidělenými finančními prostředky, h) doplňková činnost a nakládání s prostředky získanými z této činnosti. Statut UK Čl. 18, bod 1: Děkan za svou činnost odpovídá rektorovi; tímto není dotčena působnost děkana ve věcech podle § 24 zákona o vysokých školách.

Institucionální akreditace Vznikne Akreditační úřad Bude možné akreditovat celou VŠ místo akreditace studijních programů (institucionální akreditace) Žádá se najednou pro celou VŠ (tj. UK) na dobu 10 let Žádá se pro určité oblasti vzdělávání (lze rozšířit, naopak může být omezena) Může to zásadně ulehčit/přitížit byrokracii na fakultách Je nutné splnit standardy pro institucionální akreditaci (určené Nařízením vlády) v rámci oblastí vzdělávání (určených Nařízením vlády) Posuzují se procesy vnitřního hodnocení kvality, personální zabezpečení a tvůrčí činnost

Standardy pro institucionální akreditaci Vymezují požadavky na vnitřní procesy VŠ (např. hodnocení personálního zajištění studijních programů, hodnocení tvůrčí činnosti) a spoustu nesmyslů, které UK v každé oblasti asi splňuje, ale není jasné, jak bude požadovat vykazování od fakult Kontrolují schopnosti VŠ uskutečňovat výuku v rámci oblasti vzdělávání Provázání standardů a oblastí vzdělávání není zřejmé Požadavky ve standardech budou upřesněny dle formulace oblastí Pro formulace oblastí je nutné znát provázanost s požadavky ve standardech

Oblasti vzdělávání „Naše“ oblasti: Interference: Informační technologie, kybernetika a informatika Fyzika Matematika a statistika Interference: Biologie a ekologie Ekonomické obory Elektrotechnika Chemie Strojírenství a materiály Učitelství Vědy o zemi/ Vědy o Zemi (!)

Oblasti vzdělávání Oblast obsahuje Stěžejní tematické okruhy Typické studijní programy Rámcový profil absolventů Není zřejmé jak oblast vzdělávání vyplnit

Oblasti vzdělávání Akreditační úřad institucionální akreditaci pro oblast nebo oblasti vzdělávání neudělí, jestliže: vysoká škola ke dni podání žádosti neuskutečňovala nejméně 2 studijní programy alespoň po dobu 10 let, z toho nejméně 1 studijní program v navrhované oblasti vzdělávání ? Znamená to jeden z „typických“ ? Nejasné provázání se Standardy Fakulta by se měla pokusit o jednotnou podobu alespoň svých oblastí