Kdo studuje na víceletých gymnáziích (a proč)? Petr Soukup, PedF a FSV UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Orbis Pictus v programu Comenius
Advertisements

David Greger a Jana Straková Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Asociace ředitelů.
7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Čtyřleté studium.
Testy pro testování žáků 5. a 9. tříd 2012
Řemeslo má zlaté dno a čisté ruce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Kvalita a evaluace Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Aneb jak snadno nás ego a rozum ošálí.. Tento test prý před lety dávali lidem v Americe. Malé děti většinou odpověděli správně. Dospělí většinou zcela.
Pro Tyršovku k osmdesátinám. Ať je teplo nebo zima, v naší škole je vždy prima. Malí, velcí, kluci, holky chodí rádi do Tyršovky!
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1.kolo přijímacích zkoušek podat 2 přihlášky, počet přihlášek na 1 SŠ není omezen (uchazeč si musí dávat.
Výstupy z Úvodního semináře
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:19. září 2012 Číslo.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Přijímací řízení pro školní rok 2009/10 Čtyřleté studium.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Logopedická třída MOTÝLCI
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Vědomostní kvíz Medvídka Pú Zde vložte obrázek dostupný z Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Přijímací řízení pro školní rok 2009/10 Osmileté studium.
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
Vývoj vzdělávacích aspirací žáků Popelář nebo doktor?
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
Praxe očima studentů Petr Liška. Podklady ProtokolyBiCheFyInfMaZDG Jaro Podzim Jaro Podzim Jaro.
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Strukturální a sociální podmíněnost výsledků českých žáků David Greger, Hana Voňková, (Martin Chvál) Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 4.
Matematické znalosti a dovednosti předškoláků
Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů v počátečním vzdělávání a jejich zveřejnění CZ.1.07/4.1.00/ Výsledky mezinárodního šetření.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
1 Prezentace Přírodopis lehce a zábavně – elektronická učebnice přírodopisu pro ZŠ
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Součásti:  základní škola – 15 žáků(1 třída s 5-ti postu- povými ročníky)  mateřská škola – 34 dětí (2 třídy)  školní družina – 15 žáků  školní jídelna.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
M-HELP PROJEKT NA PODPORU MATEMATIKY V JMK. Cíl: Zvýšení úrovně matematických dovedností žáků JMK Metody: - Zvýšení kompetencí učitelů matematiky - Transfer.
VÝSLEDKY MATURITNÍ ZKOUŠKY V OBOU TERMÍNECH 2011 Signální výsledky a základní poznatky.
Zadání projektu Kupr Jaroslav. Zadání: Vytvoření fiktivního programu pro jednodenní akci. Prezentace Prezentace projektu na cvičení ve stanovený termín.
2.prosince :00 Schůzka pro rodiče žáků vycházejících ze ZŠ.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Počet odevzdaných dotazníků: 40.  Kvalitní pedagogický sbor – 2x  Netřeba cokoli měnit  Skvělá úroveň výuky  Pohodové prostředí školy,
Vytvoření společné platformy podpory technického vzdělávání se zapojením všech stupňů vzdělávání, zaměstnavatelů a dalších subjektů.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Zpráva o činnosti od minulé konference
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Přijímací řízení pro školní rok 2017/18
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
Písemné dělení (čísla do ) VY_32_Inovace_13TK-1 Mgr. Ivana Tkadlecová
Konflikt, koření života
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Analýza vzdělávání na českých SŠ
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
David Greger Tisková zpráva o přidané hodnotě víceletých gymnázií na základě zjištění longitudinálního výzkumu ClOse.
Transkript prezentace:

Kdo studuje na víceletých gymnáziích (a proč)? Petr Soukup, PedF a FSV UK

Úvodem aneb proč nemá autor rád VG

PODJATOST AUTORA Pochybnosti o vzdělávacím systému (Štefl-Soukup- Valášek) Pochybnosti o dělení českých dětí (Matějů a kol.) A opravdu velké pochybnosti o existenci víceletých gymnázií (Nečas, Soukup) Sám navíc na VG nestudoval a tak závidí

CLOSE –informace o projektu

Projekt CLoSE Vztah mezi dovednostmi, vzděláním a výstupy na trhu práce: Longitudinální studie ( ) GA ČR Společně CERGE-EI, PedF UK a NVF První obecnější panel zaměřený na kognitivní testy

Projekt CLoSE II. Jednotlivé části Multi-kohortní design – zaměřeno na hlavní přechody ve vzdělání a profesním životě COH1vstup do 1. třídy, výběr školy COH2počátek akademické cesty (VG) COH2přechod na SŠ COH3přechod na trh práce

Velikosti souborů Kohorta 1: MŠ děti (N=2008) Kohorta 2: ZŠ a VG žáci (cca 6000), návaznost na TIMSS a PIRLS Kohorta 3: Dospívající a dospělí (16 – 65) (N=6102), návaznost na PIAAC

A výsledky ve vztahu k VG?

NIQES – test z matematiky (9. ročník) Poměr ZŠ a VG žáků je cca 1:6 I v devítce je spousta žáků na ZŠ které mají srovnatelné nebo lepší výsledky než žáci z VG

A co na to TIMSS výsledky? (4. ročník)

A co na to CLOSE výsledky? (6. ročník)

Kdo tedy směřuje na VG? Ve 4. třídě málo žáků chce 13% (30% NE a většina žáků neví - 53 %) Reálně se ale v 5. ročníku hlásí 20-30% Ti, co se hlásí téměř svorně chtějí na VŠ (kdo jim to poradil?), u zbytku je jich jen 45 %, více se hlásí dívky (proč?), více se hlásí děti vysokoškoláků (60 % přihlášených má rodiče s VŠ – proč?) Ti, co se hlásí, jsou pragmatici (lepší učitelé, více se naučím a snáze se dostanu na VŠ)

Kdo tedy směřuje na VG -souhrn koef.st. význ.poměr šancí Rodič VŠ 1.2< Holky.6< Test mat (4).02<

A kdo se tam dostane? Téměr stejný příběh, jen kluci jsou u zkoušek úspěšnější než dívky ` koef.st. význ.poměr šancí Rodič VŠ 1.0< Holky.37< Test mat (4) 0.09<

Závěry

Děti na VG - budoucí (j)elita? Nejde o výběr nejschopnějších ani jasnou přípravku pro komplikované VŠ obory (teoretická matematika, fyzika a už vůbec ne technika, tam přeci holky nechodí) Umí testy a jejich rodiče mají zpravidla VŠ a ambice a oni budou mít aspirace na elitní VŠ (hlavně ať tam není matika  ) Ale jde o výběr budoucích top manažerů a politických vůdců a žijí min. od páté třídy ve „skleněné věži“, možná nerozumí běžným lidem, možná jimi pohrdají (Jak se to projeví?)

Díky za pozornost i účast na TTKV 2015

Závěry