Kdo studuje na víceletých gymnáziích (a proč)? Petr Soukup, PedF a FSV UK
Úvodem aneb proč nemá autor rád VG
PODJATOST AUTORA Pochybnosti o vzdělávacím systému (Štefl-Soukup- Valášek) Pochybnosti o dělení českých dětí (Matějů a kol.) A opravdu velké pochybnosti o existenci víceletých gymnázií (Nečas, Soukup) Sám navíc na VG nestudoval a tak závidí
CLOSE –informace o projektu
Projekt CLoSE Vztah mezi dovednostmi, vzděláním a výstupy na trhu práce: Longitudinální studie ( ) GA ČR Společně CERGE-EI, PedF UK a NVF První obecnější panel zaměřený na kognitivní testy
Projekt CLoSE II. Jednotlivé části Multi-kohortní design – zaměřeno na hlavní přechody ve vzdělání a profesním životě COH1vstup do 1. třídy, výběr školy COH2počátek akademické cesty (VG) COH2přechod na SŠ COH3přechod na trh práce
Velikosti souborů Kohorta 1: MŠ děti (N=2008) Kohorta 2: ZŠ a VG žáci (cca 6000), návaznost na TIMSS a PIRLS Kohorta 3: Dospívající a dospělí (16 – 65) (N=6102), návaznost na PIAAC
A výsledky ve vztahu k VG?
NIQES – test z matematiky (9. ročník) Poměr ZŠ a VG žáků je cca 1:6 I v devítce je spousta žáků na ZŠ které mají srovnatelné nebo lepší výsledky než žáci z VG
A co na to TIMSS výsledky? (4. ročník)
A co na to CLOSE výsledky? (6. ročník)
Kdo tedy směřuje na VG? Ve 4. třídě málo žáků chce 13% (30% NE a většina žáků neví - 53 %) Reálně se ale v 5. ročníku hlásí 20-30% Ti, co se hlásí téměř svorně chtějí na VŠ (kdo jim to poradil?), u zbytku je jich jen 45 %, více se hlásí dívky (proč?), více se hlásí děti vysokoškoláků (60 % přihlášených má rodiče s VŠ – proč?) Ti, co se hlásí, jsou pragmatici (lepší učitelé, více se naučím a snáze se dostanu na VŠ)
Kdo tedy směřuje na VG -souhrn koef.st. význ.poměr šancí Rodič VŠ 1.2< Holky.6< Test mat (4).02<
A kdo se tam dostane? Téměr stejný příběh, jen kluci jsou u zkoušek úspěšnější než dívky ` koef.st. význ.poměr šancí Rodič VŠ 1.0< Holky.37< Test mat (4) 0.09<
Závěry
Děti na VG - budoucí (j)elita? Nejde o výběr nejschopnějších ani jasnou přípravku pro komplikované VŠ obory (teoretická matematika, fyzika a už vůbec ne technika, tam přeci holky nechodí) Umí testy a jejich rodiče mají zpravidla VŠ a ambice a oni budou mít aspirace na elitní VŠ (hlavně ať tam není matika ) Ale jde o výběr budoucích top manažerů a politických vůdců a žijí min. od páté třídy ve „skleněné věži“, možná nerozumí běžným lidem, možná jimi pohrdají (Jak se to projeví?)
Díky za pozornost i účast na TTKV 2015
Závěry