2014 Výukový materiál EK 01 - 01 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Jak se rostliny přizpůsobily
EKOLOGIE.
Abiotické podmínky prostředí
Kyselý déšť.
Základní ekologické pojmy
VZTAHY ORGANISMŮ.
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Charakteristika ekosystému
Složky krajiny a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Registrační číslo projektu:
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Působení ekologických faktorů
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
Působení ekologických faktorů
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Základní ekologické pojmy
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Přizpůsobení živočichů prostředí
R OZŠÍŘENÍ ROSTLIN NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Biosféra.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
Působení ekologických faktorů
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ekologie – abiotické faktory Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/19 Šablona: III/2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Voda
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
4 Abiotické faktory voda, vzduch, půda
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Živé organismy.
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 ekologie:  zabývá se vzájemným vztahem mezi organismy a prostředím  ekologické faktory:  a) abiotické faktory  b) biologické faktory

 zahrnují vlivy neživého prostředí  klimatické:  světlo, teplo, srážky, ovzduší  topografické:  geografická poloha, nadmořská výška,reliéf  edafické:  vlastnosti půdy

 stresové faktory = stresory:  nepříznivé vlivy vnějšího prostředí  ohrožují rostliny  snášenlivost tolerance rostlin:  různá schopnost snášet vlivy vnějšího prostředí  ekologická amplituda druhu:  rozsah snášenlivosti k určitému faktoru

 ekologická amplituda druhu:  euryekní – druhy se širokou ekologickou amplitudou  stenoekní – druhy s úzkou ekologickou amplitudou  např. svízel přítula má širokou ekologickou amplitudu

 světlo a teplo  jen malé množství záření 1 – 2 % využívají rostliny pro fotosyntézu !!!  tzv. fotosynteticky aktivní záření (PHAR) > vlnová délka 400 – 700 nm  podle adaptace listů na světelné podmínky:  a) slunomilné rostliny – kavyly, rosnatka  b) stínomilné rostliny – šťavel kyselý, kapradiny

 teplota – významný faktor  rostliny mírného pásu snášejí teplotu v rozmezí od – 5 o C do + 50 o C > eurytermní rostliny  stenotermní rostliny:  žijí v extrémních podmínkách  řasy horkých pramenů  řasy sněžných nebo ledových polí

 kyslík:  21 %  snížený obsah kyslíku > limitující faktor pro růst kořenů  oxid uhličitý:  0,036 %  jediný přímý zdroj uhlíku pro tvorbu biomasy  přísun do atmosféry > půdní dýchání, dýchání živých rostlin, hub a živočichů

 znečištění atmosféry  důsledek hospodářské činnosti člověka  emise  imise  voda:  má v ekosystémech velmi rychlý koloběh  hydrofyty – leknín  hygrofyty – kosatec žlutý  mezofyty – lipnice luční  xerofyty – sukulenty

 stabilnější prostředí než atmosferické  rhizosféra:  půdní prostor přiléhající ke kořenům rostlin  je ovlivňován kořenovými výměšky  ovlivňuje vlastnosti půdy  závisí na :  zásobě a přístupnosti živin  pH  množství dusíku  zásobení vodou  provzdušnění

 oligotrofní – borovice lesní  mezotrofní – trávy  eutrofní – sněženka podsněžník, lilie zlatohlavá  půdní kyselost – hodnoty pH  acidofyty – borůvka  neutrofyty – většina našich rostlin  alkalofyty – sleziník routička

DOPLŇ

 KINCL, Lubomír, Miloslav KINCL a Jana JAKRLOVÁ. Biologie rostlin: pro 1. ročník gymnázií. 4., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2006, 302 s. ISBN