Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Druhy smyslového vnímání
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
PSYCHICKÉ STAVY.
Metody zkoumání ekonomických jevů
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
PAMĚŤ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
obecně, prožívání a chování
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Vůle.
Rozdíl vnímání a představy
Jane Goodall  Řídící vědomá složka psychiky  Sjednocuje ostatní psych. procesy k dosažení urč. cíle, překonání překážky  Podílí se na rozhodování.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Myšlení a myšlenkové operace
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pozornost a vědomí.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kognitivní rehabilitace
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
„Musíš se mnoho učit, abys poznal, že málo víš.“ Michel De Montaigne
Témata kognitivní psychologie
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Psychické procesy Jan Tvrdík C4B

Obsah Základní dělení Psychické procesy kognitivní Psychické procesy citové Psychické procesy volní Zdroje

Základní dělení Psychické procesy: Kognitivní Citové Volní Nižší – počitky, vjemy Představy Vyšší – myšlení, řeč Citové Volní

Psychické procesy kognitivní: Nižší – počitky, vjemy Vnímání Recepce Percepce apercepce Počitek Vjem Poruchy vnímání Chybějící funkce (hluchota, slepota) Poruchy kvality vnímání Iluze Halucinace Čím je vnímání ovlivněno Zkušenost Výběrovost Zákony Zákon dobrého tvaru Zákon blízkosti Zákon podobnosti Zákon uzavřenosti

Psychické procesy kognitivní: Představy Představa = Je odraz předmětu, nebo jevu, který v přítomném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány. Fyziologické procesy Dělení představ: Pamětné Rekonstrukce minulých vjemů a předmětů Fantazijní Proces, při kterém se vytvářejí relativně nové představy (kombinací a prolínáním vjemů z minulosti) Dělení: rekonstrukční X tvůrčí, bezděčná X záměrná

Paměť Druhy paměti Fáze činnosti paměti Paměťové stupně Poruchy paměti Mechanická Logická Záměrná Bezděčná Smyslová (zraková, chuťová, atd…) Názorně obrazná Slovně-abstraktní Fáze činnosti paměti Vštípivost Podržení v paměti Výbavnost Paměťové stupně Senzorická Krátkodobá Dlouhodobá Poruchy paměti Hypermnézie Hypomnézie Amnézie Konfabulace

Psychické procesy kognitivní: Vyšší – myšlení, řeč Myšlení = poznávací proces, který vede k poznání obecných a podstatných vlastností skutečnosti Základní myšlenkové operace: Analýza Syntéza Srovnávání Zobecňování Abstrakce Formy myšlení: Pojmy Soud Úsudek Klasifikace Třídění Analogie Indukce Dedukce Řešení problému Objevení problému  příprava na řešení problému  vlastní řešení problému  konečné vyřešení problému  ověření správnosti řešení

Psychické procesy kognitivní: Vyšší – myšlení, řeč Řeč = nástroj myšlení a forma dorozumívání. Nástrojem řeči je jazyk Základní vlastnosti řeči: Obsažnost Srozumitelnost Výraznost Účinnost Druhy řeči Vnější řeč Psaná Mluvená Vnitřní řeč

Psychické procesy citové City = hodnocení toho, co děláme a poznáváme Libost X nelibost Příjemné X nepříjemné Dělení citů: Podle úrovně Nižší Vyšší Podle průběhu Nálady Afekty Vášně Základní znaky citů: Polarita Ambivalence Aktuálnost Stereotypnost Pestrost časového trvání Nakažlivost Citová adaptace Projevy citů – fyziologické reakce

Psychické procesy volní Vůle = soubor procesů a vlastností, který zajišťuje dosahování cílů a řízení činností k nim směřující Volní procesy: Přípravná fáze Rozhodovací fáze Dosažení cíle Volní vlastnosti: Vytrvalost, cílevědomost, sebeovládání, rozhodnost, soustředěnost

Zdroje http://www.studijni-svet.cz/psychicke-procesy/ 18.03.2015 http://imaturita.cz/maturitni-otazky/zaklady-spolecenskych- ved/psychicke-procesy-a-stavy-%28obecna-psychologie%29/104/ 18.03.2015 http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychick%C3%BD_proces 18.03.2015 https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd= 5&cad=rja&uact=8&ved=0CDcQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwelcome. wz.cz%2Fpsychologie%2Fpsychpojmy.doc&ei=8RcKVYnvDoi4ONjHgPA H&usg=AFQjCNHWYCuYdoKr8Db3B4p6yO- juwujLg&bvm=bv.88528373,d.ZWU 18.03.2015