Gymnázium CHEB Vybrané výsledky empirického sociologického výzkumu studentů v roce 2014 (133 studentů: reprezentativní za poslední dva ročníky studia na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Hodnotová orientace svobodné generace
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Petr Sádlík, Tomáš Rudolecký,
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Veletrh nápadů učitelů chemie, Tábor 2013 Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Vybavení škol ve vztahu k experimentům a hypermediálním programům.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM TABÁKOVÝCH VÝROBKŮ Monika Ferdová Radka Hejzlarová Petra Stádníková Kristýna Voborníková VSRR 3. ročník, cvičení - středa 15:45hod.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Sexualita uživatelů pervitinu a Subutexu
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Vývoj vzdělávacích aspirací žáků Popelář nebo doktor?
Vybrané výsledky empirického sociologického výzkumu studentů v roce 2014 Pro prezentaci v Děčíně Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Předběžné výsledky Sčítání lidu domů a bytů 2011 Hl. m. Praha.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Užívání tabákových výrobků v dospělé české populaci (15 let a více) Výsledky studie GATS WHO/CDC 2012 MUDr. Hana Sovinová, PhDr. Ladislav Csémy Státní.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Kvalita seminář pro školy Testování 3. ročníků
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
EUROSTUDENT VI Postoje a životní podmínky vysokoškolských studentů přicházejících z gymnázií Jakub Fischer, Kristýna Vltavská Karlovy Vary, 30.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Hospodaření obcí v roce 2016
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
„Okna technickým oborům dokořán“
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Sociologický výzkum II.
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Analýza vzdělávání na českých SŠ
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
leden 2010 ZNAČKY Z PORTFOLIA VINAŘSKÉHO FONDU POHLEDEM OBYVATEL ČR
Transkript prezentace:

Gymnázium CHEB Vybrané výsledky empirického sociologického výzkumu studentů v roce 2014 (133 studentů: reprezentativní za poslední dva ročníky studia na gymnáziu CHEB.) Anonymní sbíraný dotazník. Realizace: Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i.

I. Úvodní upozornění Kvantitativní empirický sociologický výzkum přináší poznatky o podobě tendencí zkoumaných charakteristik souboru dotazova- ných. Nejde ani o testy, ani o hodnocení. Už vůbec ne o numeric- kou přesnost. Použitelnost poznatků vychází z korektního postupu realizace. Ten byl dodržen. Studenti spolupracovali. Děkuji vedení školy za dobré podmínky. A studentům za spolupráci. Z výsledků vyplývá, že vzali výzkum vážně. Zasloužili by si mít k dispozici výsledky výzkumu. I proto, že jsem jim to slíbil. Následující prezentace vychází ze skutečnosti, že všichni účastníci mají k dispozici souhrn výsledků – frekvenční analýzu odpovědí na položené otázky. Takže detaily budou uváděny jen výjimečně. Tady vybrané výsledky nejsou samozřejmě komplexní. Jde o to, aby se prezentace vešla do hodiny a nevedla ke zmatku v myslích posluchačů.

II. Obrysy souboru dotazovaných 1 Složení respondentů podle pohlaví (v %)

II. Obrysy souboru dotazovaných 2 Graf č. : Podíly těch respondentů, kteří dosud vyrůstali buďto jen s 1 rodičem, nebo bez rodičů v % podle škol

II. Obrysy souboru dotazovaných 3 Graf č. : Podíly otců a matek respondentů se základním vzděláním podle škol v %

II. Obrysy souboru dotazovaných 4 Graf č. : Porovnání škol podle podílu respondentů s nejnižšími příjmy pro jejich domácnosti (v %)

II. Obrysy souboru dotazovaných 5 Graf č. : Podíly respondentů s knihovnou doma nad 500 svazků podle škol (v %)

II. Obrysy souboru dotazovaných 6 Graf č.: Podíly otců respondentů, kteří jsou nezaměstnaní a nepracují, podle škol (v %)

II. Obrysy souboru dotazovaných 7 Graf č. : Podíly respondentů mimo nevěřící a ateisty podle škol (v %)

II. Obrysy souboru dotazovaných 8 Graf č.: Podíly respondentů, kteří se nemohou svěřovat rodičům se svými problémy podle škol (v %)

II. Obrysy souboru dotazovaných 9 Graf č. : Podíly respondentů jimž v dětství velmi často či často vyprávěli pohádky, četli před spaním, zpívali jim apod.

II. Obrysy souboru dotazovaných 10 Specifika Gymnázia v Chebu v charakteristice studentů: Nejvíce z ucelených rodin, avšak s nejnižším podílem „otevřených“ rodičů, i přesto, že pohádky slyšelo skoro 2/3 z nich. Paradox? Vzdělání rodičů nejnižší z gymnázií, vyšší u matek než u otců, (maturita a vysokoškolské vzdělání: otcové 63 %, matky přes 70 %) ale „jen“ 40 % z domácností studentů má vlastní bohatší knihovnu. Mezi gymnázii nejvyšší nezaměstnanost otců, z toho zřejmě i výrazný podíl domácností s nejnižšími příjmy. Nejvyšší podíl lidí věřících (včetně 16 % studentů, kteří jsou věřícími v rámci konfesí) ze všech škol.

III. Budoucí zaměření studentů 1 Porovnání dalšího zaměření mezi gymnázii

III. Budoucí zaměření studentů 2 Graf č. : Výběry jednotlivých oborů dalšího studia z celku voleb (v %)

III. Budoucí zaměření studentů 3 Shrnující pohled na oborové orientace studentů z gymnázií

III. Budoucí zaměření studentů 4 Shrnující pohledy na oborové zaměření studentů gymnázií (% z počtů voleb: Cheb: 176; Děčín: 200; Sokolov: 233)

III. Budoucí zaměření studentů 5 Od kdy ví, co chce studovat?

III. Budoucí zaměření studentů 6 Vlivy (obecně – statisticky významné vztahy): -Průměr známek: nejvýrazněji ti, co mají průměr do 1,5 a opačně u průměrů nad 2,5 -Na VŠ: Víc z úplných rodin, víc ze vzdělanějších rodin, s knihovnou, víc ženy, jasně „druh školy“ (G jasně na ostatními, nejméně ISŠ), víc aktivní (účastníci soutěží apod.), víc věřící, jasně víc „pohádky v dětství“, méně ti, kteří se mohou s očekáváním pozitivní reakce obrátit na rodiče se svými problémy. -Propojení oborů (FA) ekonomických, humanitních, médií a jazyků; přírodověda a zdravotnictví; technické obory, sport a „nechce studovat“; umění a učitelství; neví co dělat a neví co studovat.

III. Budoucí zaměření studentů 7 Přímá motivace k výběru studia:

III. Budoucí zaměření studentů 8 Specifika Gymnázia v Chebu ve výběrech studia a oborů: -zájem o VŠ je shodný jako u jiných gymnázií -oborová orientace je u G Cheb výrazně jasnější než u dalších (počet voleb v Chebu: 1,7; v Děčíně: 2; v Sokolově 2,3) -Z jednotlivých oborů a skupin je v Chebu zájem: nad průměrem: o technické obory, přírodovědné obory, ekonomické studium, mírně i zdravotnictví (medicína) Průměrný zájem: o umělecké obory (všude vlastně stejně?!?), pedagogické, mediální studia, sport Pod průměrem: humanitní obory a především studium jazyků. -Rozhodnutí ke studiu v Chebu před gymnáziem (skoro čtvrtina) je výraznější než v jiných, nejvíc během studia, v posledním půlroce jen 9 %, Sokolov 10, DC 5,5 %). Z jednotlivých kategorií nejsilnější poslední ročníky na gymnáziu (30 %) -Motivace opřená především o zájem o předměty (jako jinde: kolem 70 %), o přímou znalost oboru (praxe, někdo z rodiny to dělá – celkem 29 % voleb), od vyučujících méně (celkem jen 15 % z voleb, Děčín 19 %, Sokolov přes 25 %).

IV. Charakteristika škol a studia 1 Porovnání počtů oblíbených předmětů – školy v %

IV. Charakteristika škol a studia 2 Shrnutí oblíbených předmětů podle škol v %

IV. Charakteristika škol a studia 3 Shrnutí neoblíbených předmětů podle škol v %

IV. Charakteristika škol a studia 4 Co se dotazovaní z gymnázií nenaučili ve svých školách (v % odpovědí „spíše ne“ plus „ne“) 1: být iniciativní; 2:dávat o sobě vědět; 3: dodržovat kázeň; 4: samostatně myslet; 5:umět vyhledávatinformace; 6:vycházet s lidmi; 7: nepodřídit se autoritám; 8: jednat fér; 9: nezalíbit se učitelům; 10: základům nutným pro život

IV. Charakteristika škol a studia 5 Graf č. : Do jaké míry se dotazovaní v nynější škole nenaučili jednat fér (v %)

IV. Charakteristika škol a studia 6 Do jaké míry se dotazovaní v jednotlivých školách dostatečně nenaučili potřebné znalosti pro život (v %)

IV. Charakteristika škol a studia7 Legenda: 1:větší účast odborníků z praxe; 2: větší účast odborníků z výzkumu a vys.škol; 3: lepší knihovna; 4: větší využití internetu; 5:větší podíl praktické výchovy; 6: lepší spolupráce s místními firmami; 7: víc exkurzí; 8: větší spolupráce se zahraničím; 9: lepší výuka jazyků; 10: lepší vztahy mezi studenty a učiteli; 11: lepší vztahy mezi spolužáky; 12: lepší dílny Co se má zlepšit podle všech dotazovaných a ve škole Gymnázium Cheb (v % odpovědi: „ano“ plus „možná ano“)

IV. Charakteristika škol a studia8 Do jaké míry by se na současné škole podle respondentů nemusí zlepšit vztahy mezi učiteli a studenty (v %)

IV. Charakteristika škol a studia 9 Do jaké míry by se měly zlepšit vztahy mezi učiteli a studenty v současných školách (v %) podle mínění respondentů

IV. Charakteristika škol a studia 10 Do jaké míry by se měly zlepšit vztahy mezi spolužáky v současných školách (v %) podle mínění respondentů

IV. Charakteristika škol a studia 11 Neexistence problémů při studiu v oblastech (% negativních odpovědí)

IV. Charakteristika škol a studia 12 Šli by studovat znovu na tuto školu?

IV. Charakteristika škol a studia 13 Shrnutí – v čem se v charakteristice škol a studia liší studenti z gymnázia Cheb. -nejmenší počet oblíbených předmětů, zvl. oblíbené technické předměty; -neoblíbené předměty: shoda se SO, DC podstatně méně Během studia se nenaučili zvláště: dávat o sobě vědět; v průměru: kázeň, samostatné myšlení, vycházet s lidmi, nepodřizovat se autoritám; pod průměrem: jednat fér, nezalíbit se učitelům, základům nutným pro život, být iniciativní. -ve škole by se mělo zlepšit (mínění více než 50 % respondentů – pořadí: 1. větší účast odborníků z praxe; 2.větší počet exkurzí; 3. větší počet odborníků z výzkumu; 4. větší spolupráce se zahraničím; 5.víc praktické výuky; 6. vztahy studentů a učitelů; 7. výuka jazyků; 8. spolupráce s firmami. -jsou dobré vztahy se spolužáky (nejpříznivější mezi gymnázii); -největší problémy při studiu (nad 50 % vyjádření): 1. některé předměty; 2.známky; 3. učitelé; 4. zvládání studia. - Znovu do této školy by šlo studovat nejméně respondentů ze všech gymnázií (i když jde o víc než dvě třetiny dotazovaných).

V. Co se životem? Co se nesmí a smí? 1 Hodnotové preference (% odpovědí „v životě je velmi významné“) za gymnázia

V. Co se životem? Co se nesmí a smí? 2 Hodnotové rámce - smysl

V. Co se životem? Co se nesmí a smí? 3 Důležité v životě (suma pozitivních voleb u jednoltivých výroků v % - gymnázia):

V. Co se životem? Co se nesmí a smí? 4 Přestupky a normy – shrnutí – dotazovaní z Gymnázia Cheb 1-3poř8-10Poř.přestupkůPoř. norem Šidit na daních, když je příležitost 64,127,58,47. Denně užívat alkohol 55,630,114,39. Užívat lehké drogy, např. marihuanu 54,934,610,58. Lhát ve vlastním zájmu 40,651,612,810. Jako ženatý/vdaná (či jako nesezdaní partneři) mít „vedlejší“ milostný poměr 75,118,96,13. Přijmout od někoho úplatek za výkon svých povinností 68,222,09,96. Domácí násilí 95,50,83,81. Potrat 25,54529,44. Ukončit život nevyléčitelně nemocného (euthanasie) 18,139,142,82. Používat nelegální software 11,348,9471. Národnostní či etnická nesnášenlivost 69,124,86,15. Řídit auto pod vlivem alkoholu 81,915,23,12. Netřídit domovní odpad 12,850,436,93. Požadovat státní podporu a nemít k ní oprávnění 70,727,91,54. Vítězit nad jinými lidmi za každou cenu 26,352,621,111.5.