Chování zákazníka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
ÚVOD DO MARKETINGU.
Trh a jeho zákonitosti.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Stimulace a motivace zaměstnanců
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
IveHale s.r.o..
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Zásady pozorování a vyjednávání
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
 Slovíčka „až, maximálně, nejvýše“ apod.  Slovíčko „od“  Malá písmenka  Cena uvedená bez DPH  Klamavá reklama  Zdroj:
Práce v obchodním oddělení jako motivace a čest Praha, 21. 5
Základy marketingu šestá přednáška
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Koncepce marketingového řízení
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
MARKETING.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Specifický typ osobnosti
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Nákupní chování spotřebitele
MARKETINGOVÝ MIX.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Mikroprostředí firmy.

Podstata přebytku spotřebitele
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Finanční gramotnost: Kdo nám může poradit. NA PORADCI ZÁLEŽÍ … 10 Kdo nám může poradit Člověk s kufříkem se ptá jiného čekajícího na tramvaj: „Promiňte,
Pouze pro společnost Microsoft a její partnery Použití příručky pro prodej zákazníkům ze sektoru SMB Vedle impozantního uvedení systému Windows 8 společností.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Prezentace obchodního plánu
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Chování zákazníka

Chování zákazníka V minulosti mohl obchodník lépe chápat kupujícího díky každodennímu přímému styku při prodeji. Růst firem a trhů, neosobní metody prodeje narušily přímý kontakt vedení firem a spotřebitelů Stále častěji se manažeři uchylují k průzkumu trhu, aby nalezli odpovědi na základní otázky trhu

Model chování spotřebitele http://halek.info/www/prezentace/marketing-prednasky5/mprp5-print.php?projection&l=05#strana25

Model chování spotřebitele http://halek.info/www/prezentace/marketing-prednasky5/mprp5-print.php?projection&l=05#strana25

Model chování spotřebitele Úkolem obchodníka je zjistit, co se odehrává ve spotřebitelově černé skříňce mezi vnějšími vlivy a finálním rozhodnutím

Typy chování spotřebitele automatické v běžné každodenní situaci se zákazník vůbec nerozhoduje  (koupě základních potravin, předmětů každodenní potřeby)   řešení omezeného problému výrobek zákazníkovi typově známý, nikoliv však v nějaké inovované podobě (koupě elektroniky, vybavení domácnosti)

Typy chování spotřebitele řešení složitého problému zákazník řeší některou ze svých zásadních potřeb  (studium dítěte, pořízení domu, koupě osobního automobilu) tato složitější nákupní rozhodnutí lidé obvykle nedělají samostatně a že se obracejí se žádostí o radu a pomoc na jiné při řešení složitých problémů existuje pět následujících rolí: role iniciátora, role poradce, role investora, role nákupčího (realizátora), role konečného uživatele.

Typy chování spotřebitele

Typy chování spotřebitele Automaticky lidé obvykle kupují levné předměty každodenní potřeby (základní potraviny, cigarety, nápoje). Řešení omezeného problému je patrné např. při koupi nového vybavení bytu, domu. Řešení složitého problému odpovídá např. rozhodnutí o koupi či stavbě rodinného domu, o studiu na vysoké škole, o koupi automobilu apod.

Budování a řízení vztahů se zákazníky aby se uskutečnil prodej, musí být nalezen zákazník, tj. ten, kdo od nás něco koupí. Schopnost najít nové zákazníky a udržet si vztahy se zákazníky stávajícími určuje míru úspěchu. Při hledání nových zákazníků je dobré klást si některé otázky. Odpovědi nám umožní najít své potencionální zákazníky.

Budování a řízení vztahů se zákazníky Co přesně prodávám? lidé nekupují výrobek či službu samotnou, ale kupují pocit, že jim z toho, že něco koupí, poplyne určitá výhoda. (spotřebitel kupuje celozrnné pečivo kvůli pocitu, že dělá něco pro svoji zdravou výživu)

Budování a řízení vztahů se zákazníky Kdo je můj zákazník? je dobré popřemýšlet o lidech, kteří od prodejce v minulosti něco koupili, a položit si otázku, co mají tito zákazníci společného. Je můj ideální zákazník muž či žena? Jaký má věk a vzdělání? (výrobce fixačních krémů k zubním protézám jednoznačně může oslovovat seniory, ale do jeho zákazníků může patřit i celá řada mladších lidí, kteří přišli o zuby například v důsledku nemoci či úrazu.)

Budování a řízení vztahů se zákazníky Proč vlastně můj zákazník kupuje? když popisujeme jednotlivé součásti a rysy svého výrobku či služby, zdůrazňujeme zákazníkovi hmatatelné výhody, které plynou z nákupu a používání našeho výrobku. nehmotné výhody jsou ale skutečné důvody nákupu. tyto výhody se odvíjejí převážně z pocitů jako je třeba pýcha, bezpečí, obdiv druhých, faktory, které člověka potěší.

Budování a řízení vztahů se zákazníky Kde je můj zákazník? je nezbytné určit přesně místo, kde se naši zákazníci nacházejí. umožní to zvýšit rentabilitu naší energie, kterou do prodeje vkládáme. musíme být schopni oslovit co více zákazníků během krátkého časového období s větší pravděpodobností, že každému z nich něco prodáme.

Budování a řízení vztahů se zákazníky Kdy můj zákazník nakupuje? vědět, kdy nejpravděpodobněji koupí náš výrobek či službu, je nezbytné k tomu, abychom byli na správném místě ve správný čas.

Budování a řízení vztahů se zákazníky Kdo je můj konkurent? Jaké jsou silné a slabé stránky výrobků našeho konkurenta? V čem vězí zákazníkovy potřeby a jak tyto potřeby uspokojuje konkurent? Jak vymezit svůj výrobek a službu tak, aby se zákazníkovi jevil lepší, než konkurentův?

Budování a řízení vztahů se zákazníky Z odpovědí na uvedené otázky zjistíme: co vlastně prodáváme, jak to vylepšuje životy lidí a organizací, určíme si, proč to lidé kupují a jaké výhody mohou očekávat z toho, že používají náš výrobek nebo službu. Jasně jsme si definovali svého ideálního zákazníka, člověka, který má z naší nabídky nejvíce výhod.

Typologie zákazníků Podle toho, jako dlouho zákazníkům trvá, než se rozhodnou o nákupu, existují tři druhy zákazníků: Krátkodobý zákazník - v prodeji znamená tento typ zákazníka okamžitý příjem. (ví, co chce, pokud jeho představu umíme naplnit, nakoupí u nás a pokud bude spokojený, vrátí se)

Typologie zákazníků Střednědobý zákazník - ten je představován např. menší organizací, která sestává z několika úrovní řízení a více lidí, jež o koupi rozhodují. Protože se jedná o organizaci malou, je schvalovací proces celkem krátký. S takovými zákazníky se musí obvykle jednat vícekrát.(pokud taková firma nakupuje služební vozy, jedná se o jednotlivé kusy, ale i tak je dobré, aby jí z takového nákupu plynuly nějaké výhody a měla zájem si u nás koupit další vozy)

Typologie zákazníků Dlouhodobý zákazník - je představován velkými společnostmi, kde jeden prodej zabere dlouhou dobu. (vyjednává se o cenách, o dodacích podmínkách, o způsobech a době úhrady - vyjednávávní bývají i pomerně složitá)

Typy klientů a způsob jednání s nimi Zvídavý zákazník rád se nechá informovat o produktu a trpělivě naslouchá. je třeba ho nadchnout zvlášť dynamickou prezentací. Dobrý obchodník vyvolá v takovémto zákazníkovi pocit, že narazil na něco mimořádného. Vyzdvihne třeba jedinečnost produktu nebo určitého detailu a vysvětlí jeho prospěšnost. Stupňuje přitom nadšení a zjišťuje účinek otázkami typu "Přesvědčilo vás to? Znáte snad nějaký lepší produkt?" S takovým přístupem se často setkáte například u reprezentantů firmy Zepter.

Typy klientů a způsob jednání s nimi Lhostejný klient bývá často nezdvořilý až arogantní, sleduje prodejcův monolog znuděně. Pomáhá stručný výčet předností produktu. Je zapotřebí zas a znovu vzbuzovat klientovu zvědavost, aby se nakonec začal silně zajímat o nabízený produkt. Je třeba dávat na přesnost předávaných informací, jinak klient zájem ztratí definitivně a obchod se nezdaří.

Typy klientů a způsob jednání s nimi Odmítavý klient jeho krédo zní: Nekoupím nic ani dnes, ani zítra! obranný postoj není ve skutečnosti moc pevný. Takový nedokáže odolat žádné dobré nabídce. Obchodník proto přenese na klienta silnou dávku nadšení. Nakonec se vytasí s velmi výhodnou podmínkou, která platí samozřejmě jen a jen pro dotyčného zákazníka. (prodejce aut nejdříve předvede auto obecně, pak začne ukazovat "vymoženosti" daného modelu a pokud vidí, že zákazník se opravdu rozhoduje ke koupi, může rozhodnutí podpořit například levnějšími prvky výbavy započtenými do ceny, nebo nabídkou zimních pneu.)

Typy klientů a způsob jednání s nimi Bojácný zákazník strachu, který dává najevo především svou řečí těla (nervózně si hraje s předměty, pohledem těká sem a tam) ví, že se dá snadno přemluvit, aby koupil leccos. V žádném případě se nesmí pokoušet podniknout do klientovy soukromé sféry. Je také dobré zachovat klientovu důvěru a pokud tušíme, že by se dal zlákat k neuváženým nákupům, nesmíme toho zneužít. Je vhodné u něj vzbudit jistotu, že u nás koupí, jen to, co opravdu chce a nebude toho později litovat.

Typy klientů a způsob jednání s nimi Klient, který ví všechno nejlépe je buď autoritativní, nestrpí žádný odpor, nebo je, což je ještě horší, okázale blahosklonný. téměř bez výjimky jsou to lidé, kteří jsou ve svém oboru vynikajícími odborníky a uznávanými autoritami (soudci, lékaři, inženýři, pedagogové, lidé od reklamy). Dobrý obchodník bude klientovi stále zdvořile přitakávat a tvářit se, jako by se od něho přiučoval něčemu novému. Tím dovede zákazníka k tomu, aby sám mluvil o produktu. Zároveň se přitom tváří, jako by se dozvídal novinky. A klient si sám svým poučováním připraví past, do které ho prodejce postrčí přímou otázkou:"Když náš produkt tak dobře znáte, co nám ještě brání, abychom uzavřeli obchod?"

Typy klientů a způsob jednání s nimi Dobromyslný zákazník je přístupný, zdvořilý a vstřícný, také je upřímný a seriózní, protože ví, co chce, co potřebuje. klade maximální důraz na profesionalitu. Jakékoli přílišné naléhání ho odpuzuje. Dobrý obchodník dává najevo profesionalitu a kompetenci, staví prezentaci produktu na logice, nesnaží se působit přehnaně nadšeně ani nenaléhá. Tento klient nicméně vyžaduje, aby ho obchodník během rozhovoru tu a tam projevil uznánía zadostiučinění za to, že si ze všech prodejců vybral právě jeho. Tento klient bude prodejce ochotně doporučovat dál a stane se nositelem pozitivní reklamy.

Typy klientů a způsob jednání s nimi Hrubý klient klient je obtížen spoustou osobních a obchodních problémů, které rád hází na druhé. hrubiánství má většinou dočasné trvání. Dobrý obchodník vlídně, leč rozhodně, odkáže hrubiána do patřičným mezí, ale nesníží se k jeho argumentům. Zároveň zachovává klid a vyčkává, neztrácí však sebejistotu. Obchodník v žádném případě nijak netlačí, nýbrž se snaží zákazníka obrátit vlídností.

http://halek.info/www/prezentace/marketing-prednasky5/mprp5-print.php?projection&l=05#strana25 Kotler, P.: Marketing, Management, Victoria Publishing, 1997