Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
VAZBA VLOH Bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF, ZSF
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Dědičnost monogenní znaků
Vazba vloh.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Základy obecné a klinické genetiky
Příbuzenské sňatky, výpočty rizik
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Výpočty rizik monogenních chorob
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost

Klíčová slova: genová vazba úplná a neúplná, vazebná skupina, Morganovy zákony, crossing-over, rekombinace, vazbová fáze cis a trans, síla vazby, Morganovo číslo - p, centimorgan, genová mapová jednotka, Batesonovo číslo - c, mapování genů.

Klíčová slova: genová vazba úplná a neúplná, vazebná skupina, Morganovy zákony, crossing-over, rekombinace, vazbová fáze cis a trans, síla vazby, Morganovo číslo - p, centimorgan, genová mapová jednotka, Batesonovo číslo - c, mapování genů.

3. Mendlův zákon o volné kombinovatelnosti vloh – princip kombinace dva a více alelových párů segreguje na sobě nezávisle - vzniká tolik druhů gamet, kolik je možných kombinací Geny na 1 chromozomu nejsou volně kombinovatelné – jsou ve vazbě Geny na 1 chromozomu = vazbová skupina

Morganovy zákony Geny jsou uloženy na chromozomu v lineárním pořadí Počet vazbových skupin je roven počtu párů homologních chromozomů Gamety se sestavou vázaných alel, která je odlišná od rodičovské sestavy vznikají pouze tehdy, pokud mezi nimi došlo k rekombinaci

cis trans P AB ab Ab aB F1 AB Ab x AB ab Ab aB F1 AB Ab ab aB úplná vazba – u dihybrida pouze gamety dvou typů – četnost 1 : 1 x

F2 cis trans AB ab Ab aB GP 1 : 2 : 1 1 : 2 : 1 FP 3 : 1 1 : 2 : 1 B1 1 : 1 1 : 1

Rekombinace – vazba neúplná cis trans A A a a A A a a B b B b B b B b A A a a A A a a b B b B B b B b Nerekomb. AB ab Ab aB Rekomb. Ab aB AB ab

Průkaz rekombinace : B1 cis trans B1 AB > Ab aB < ab AB < Ab aB > ab Mechanismus rekombinace – crossing over C.O. = výměna stejných částí nesesterských chromatid homologních chromozomů Pravděpodobnost c.o. – dána vzdáleností alel 0 < Pravd. < 1 P = 0 vazba úplná, P = 1 volná kombinovatelnost

Síla vazby p = fr z B 1 fr + fnr fr – četnost rekomb., fnr = četnost nerekombinovaných gamet 0 < p < 0,5 p = Morganovo číslo jednotka cM = % rekombinant = míra relativní vzdálenosti alel = genová mapová jednotka 1cM = rekombinační frekvence 1% (0,01) p = 0 vazba úplná p = 0,5 volná kombinovatelnost

Batesonovo číslo c: udává kolikrát častěji vznikají gamety s nerekombinovaným uspořádáním alel, než s rekombinovaným Fáze cis: c = Fáze trans: c = a1 + a4 a2 + a3 a2 + a3 1 < c > ∞ pro volnou kombinovatelnost c = 1 a1 + a4 a1- četnost gamet AB (zygot AaBb z B1) a2 - četnost gamet Ab (zygot Aabb z B1 a3 - četnost gamet aB (zygot aaBb z B1) a4 - četnost gamet ab (zygot aabb z B1)

Morganovo číslo – z B1 Fáze cis: p = trans: p = a2 + a3 a1 + a2 + a3 + a4 a1 + a4 trans: p = a1 + a2 + a3 + a4

1. V B1 generaci AB/AB x ab/ab bylo získáno Sbírka příkladů z genetiky, kap.3, str.17-18 1. V B1 generaci AB/AB x ab/ab bylo získáno 902 jedinců fenotypu AB, 898ab, 98 Ab,102 aB. Určete sílu vazby mezi geny A a B. 2. Jak prokážete, že 2 alelové páry jsou volné kombinovatelné nebo jsou ve vazbě? 3. Je-li kříženec rodičů Ab/Ab x aB/aB zpětně křížen s jedincem ab/ab, jak štěpí potomstvo čítající 1850 jedinců, je-li síla vazby mezi A a B 40% rekombinací?

4. U králíků je ve vazbě alela pro strakatost anglického typu En s alelou pro normální délku srsti (L) a alela pro nestrakatost ( en) s alelou pro dlouhou srst angorského králíka (l). a) Křižte homozygotní anglické strakáče s normální délkou srsti s angorskými nestrakatými králíky. Popište genotypy P a F1 generace a určete v jaké vazbové fázi se nacházejí sledované alelické páry. b) Při zpětném testovacím křížení (F1 x recesivní homozygot) bylo získáno: 83 anglických strakáčů s normální srstí 12 anglických strakáčů s dlouhou srstí 14 nestrakatých s krátkou srstí 89 nestrakatých s dlouhou srstí V genotypech zapište průběh zpětného testovacího křížení. c) Stanovte sílu vazby mezi oběma geny a zjistěte kolikrát častěji dihybrid F1 vytváří původní rodičovské gamety oproti rekombinovaným gametám d) Jaký bude fenotypový a genotypový štěpný poměr v F2 generaci?

5. Určete pořadí genů na chromozomu, je-li pro geny A a B p=5%, pro geny B a C p=3% a pro geny A a C p=2% 6. Předpokládejme, že přítomnost Rh antigenu na povrchu červených krvinek Rh+ je podmíněna přítomností dominantní alely D, nepřítomnost recesivním genotypem dd. Oválný tvar erytrocytů (eliptocytoza) je podmíněn dominantní alelou E, homozygotní recesivní genotyp ee podmiňuje normální tvar erytrocytů. Oba geny jsou ve vazbě ve vzdálenosti 20 mapových jednotek. Muž s eliptocytozou, jehož matka měla normální tvar erytrocytů a byla homozygotní v alelickém páru pro Rh+ a jehož otec byl Rh - a heterozygotní v alelickém páru pro eliptocytozu se oženil se zdravou Rh- ženou. a) Jaká je pravděpodobnost, že první dítě bude Rh- s eliptocytozou? b) Jaká je pravděpodobnost, že první dítě bude Rh+ s eliptocytozou? c) Jestliže první dítě je Rh+, jaká je pravděpodobnost, že bude také postiženo eliptocytozou?

7. Určete štěpné poměry v B1 křížence AB/ab, je-li c=2 a počet jedinců v B1 je 1585. 8. Jak štěpí potomstvo křížence Ab/aB v F2 generaci, je-li c=5? 9. Žena je přenašečka (heterozygot) recesivních vloh pro daltonizmus (barvoslepost) a hemofilii (X DH/X dh). Relativní vzdálenost genů je 10 mapových jednotek. a) V jakém procentuelním zastoupení mohou vznikat rekombinované gamety u matky? Napište jejich genotypy. b) Jaká je pravděpodobnost narození syna hemofilika a daltonika, jen hemofilika a jen daltonika a zdravého syna za předpokladu, že otec je X DH/Y? c) Totéž uvažujte pro případ, že matka má uvedené alelové páry v poloze trans.

10. Barvoslepý muž se oženil s fenotypově normální ženou 10. Barvoslepý muž se oženil s fenotypově normální ženou. Jejich první syn je zdráv, 2 synové trpí hemofilií, jedna dcera je barvoslepá, druhá dcera zdravá. a) Nakreslete rodokmen a určete genotypy jednotlivých členů rodiny. b) Jaká je pravděpodobnost postižení synů obou dcer hemofilií za předpokladu, že si vezmou zdravého muže?

Bárta I, Polívkova Z. Langová M.:Sbírka příkladů z genetiky UK Praha, Nakladatelství Karolínum 2002 Thomposon a Thompson: Klinická genetika, kapitola 8: Genové mapování, podtitul Vazba, syntenie a rekombinace, str. 122-129, 6. vydání