Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Ekosystém Prchalová, K..
Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Kde je rybka? V p rezentaci si děti procvičí prostorovou orientaci. Návod: 1) Otázka je u každého obrázku stejná: Kde je rybka? 2) Dítě se snaží co nejpřesněji.
Ekosystém přirozený a umělý
Cizorodé látky v potravním řetězci
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
C ČERNÝ PETR Ostré sykavky – C
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Čtení s porozuměním Interaktivní prezentace
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
LOTO – ROČNÍ OBDOBÍ Hra je určena pro čtyři hráče. Před započetím hry vystřihněte kartičky označené k vystřižení. Kartičky doporučujeme zalaminovat. Hra.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Ekosystém lesa a rybníka
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dopravní zeměpis Jordánska a Sýrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
INTERAKTIVNÍ POZNÁVAČKA
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
Vlastivěda – severní Čechy
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Získávání energie pro život
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ
PUZZLE M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
České mince a co je na nich
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Slabiky lu, le, li, lo, lá, lí Metodický komentář:
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Jméno: Poznáš hudební nástroje? Doplň názvy.
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Prezentace seznamuje děti s počasím a představuje také roční období
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
KVARTETO – hláska R Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Rozvíjíme zrakovou paměť
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Naše republika leží v pásu opadavých listnatých lesů a smíšených lesů (lesů mírného pásu). Příroda České republiky vyniká velkou rozmanitostí na malém prostoru. Po tisíciletí je tato krajina ovlivňována činností lidí, kteří ji výrazně změnili. Téměř všechny původní ekosystémy (ekosystémy lesů) byly ovlivněny lidmi.

Příkladem zdařile přeměněné krajiny je Třeboňsko, kde původní neobyvatelné mokřady lidé v 15. století přeměnili na rybníky a zemědělskou půdu. Zdařile přeměněné krajiny

Méně vhodně jsme zasáhli do skladby lesů. Z původních listnatých lesů naši předkové vytvořili smrkové monokultury (smrky rychleji rostou). Jsou však snáze poškozovány vichřicemi a následně přemnoženým hmyzem (kůrovcové kalamity). Zásadním způsobem mění ráz krajiny důlní činnost (těžba hnědého uhlí). Také příliš veliké a jednotvárné lány narušují harmonickou vyváženost krajiny. Nevhodně přeměněné krajiny

Původní charakter ekosystémů si zachovaly v nížinách doubravy, ve vyšších polohách bučiny, v horských polohách smrčiny, v nejvyšších polohách porosty kleče a horská tundra. Ve skalnatém a písčitém terénu jsou to bory a suťové roklinové lesy. V nížinách kolem řek hrají důležitou úlohu (zadržují vodu) lužní lesy. V sušších místech se zachovaly skalní stepi a v místech s chudou (málo živin) a podmáčenou půdou rašeliniště. Zachované původní ekosystémy

Původní ekosystémy se střídají s umělými kulturami, jako jsou pole, louky, pastviny a sady. Vzhled krajiny dotvářejí vodní ekosystémy – potoky, řeky, rybníky a přehradní nádrže. I přes některé nešťastné zásahy do krajiny činí rozmanitost a střídání ekosystémů z naší vlasti jednu z nejkrásnějších zemí na světě. Umělé ekosystémy

Bučina

Smrčina

Lužní les

Třeboňsko

Hnědouhelný důl

Test 1.V jakém vegetačním pásu se nachází naše republika? 2.Charakterizuj stručně naši přírodu. 3.Které původní zachované ekosystémy z naší přírody znáš? 4.Vyjmenuj některé zdařilé a nevhodné zásahy lidí do krajiny naší republiky.

Řešení testu 1.v pásu opadavých listnatých lesů a smíšených lesů (lesů mírného pásu) 2.Vyniká velkou rozmanitostí, po tisíciletí je ovlivňována činností lidí, téměř všechny původní ekosystémy byly ovlivněny lidmi. 3.například doubravy, bučiny, horské smrčiny, porosty kleče, horská tundra, suťové roklinové lesy, lužní lesy, rašeliniště 4.zdařilé – Třeboňsko, kde původní neobyvatelné mokřady lidé v 15. století přeměnili na rybníky a zemědělskou půdu. nevhodné – povrchová těžba uhlí, veliké a jednotvárné lány polí, výsadba smrkových monokultur

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN Str. 7. Iluzee. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Str. 8. Jiří Berkovec. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Str. 9. User: ŠJů. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: C5%BEn%C3%AD_les_potoka_Jord%C3%A1nky.jpg?uselang=cs Str. 10. Podzemnik. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Str. 11. Petr Štefek. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: