Úvod do klinické medicíny I. Hana Svobodová Ústav ošetřovatelství 3. LF UK
Ústav ošetřovatelství 3. LF UK Charakteristika ústavu Pavilon X FN KV Telefon na sekretariát: 267102904 Konzultační hodiny na http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/osetrovatelstvi/
Cíl předmětu přivést studenta k lůžku nemocného a vybavit znalostmi a dovednostmi nezbytnými k práci s nemocnými lidmi uvést studenta do zdravotnické praxe a získat osobní zkušenost se zdravotnickým pracovištěm návaznost na kurz Buněčné základy medicíny, Struktura a funkce lidského těla
Formy Kurz tvoří přednášky, semináře a praktická cvičení Přednášky: širší rámec informací o zdravotní péči, základy klinické propedeutiky Semináře a praktická cvičení: seznámení s provozem zdravotnického zařízení a prostor pro přímý kontakt s nemocným, provádění základních výkonů u pacienta, kazuistiky pacientů zaměřené na základní anamnestické údaje, vyšetřovací metody a terapeutické postupy
Obsah – ÚKM I. ZS Nemocnice, OJ Základy komunikace Základy propedeutiky – anamnéza LS Rizika pobytu v nemocnici Prevence TEN Pacient s bolestí Komunikace v exponovaných situacích
Obsah – ÚKM II. 3.Semestr 4.semestr KLP – vyšetřovací metody, podávání léků Specifika komunikace 4.semestr KLP – návaznost na strukturu a funkci ttěla, základní diagnostické výkony v laboratorních podmínkách
Obsah – ÚKM III. Interní propedeutika Chirurgická propedeutika
1. ročník, zimní semestr ▪ přednášky (2) – 2. IK FNKV + ÚO semináře (5) praktika (3) - v učebně, v přímém kontaktu s nemocným Ústřední vojenská nemocnice v Praze 6 Střešovicích a FNKV Očkování proti hepatitis B Plášť nebo bílé oblečení, návleky nebo bílé boty, studentská karta
Hlavní témata ZS: Nemocnice – typy, struktura; role lékaře, role pacienta Rizika hospitalizace (mytí rukou) Hospitalizace jako náročná životní situace. Zdravotnický tým. Ošetřovací jednotka Komunikace – základy První kontakt s nemocným - rozhovor s nemocným. Klinická propedeutika základních oborů, část I. (anamnéza, monitorace fyziolog. funkcí)
Klinické modelové situace Syntéza komunikačních a psychomotorických dovedností: Prevence infekcí Monitorování fyziologických funkcí Monitorování a tlumení bolesti Komunikační dovednosti – první informace o nemocném Interprofesní učení – týmová práce
Úvod do klinické medicíny – praxe I. 120 hodin (40 h. studium literatury, příprava a realizace zprávy z praxe; 80 h. praxe ve zvoleném zařízení) Zařízení komunitní péče (Domovy důchodců, LDN, „Paraple“, denní stacionář, dobrovolníci, další…) Práce k zápočtu – popis potřeb osob s poruchou soběstačnosti a sebepéče, cca 2000 slov (5 stran), reflexe
Cíl Poznat a popsat roli komunitní péče v uspokojování potřeb seniorů a osob s tělesným a mentálním postižením, u kterých je riziko poruchy sebepéče nebo ztráta schopnosti pečovat o sebe návaznost zdravotní a sociální péče, zdravotní a sociální služby poskytované v komunitě a odpovídající legislativu Cíle zařízení, která poskytují pomoc klientům, jejich organizaci a charakter poskytovaných služeb
Organizace praxe Studenti si mohou zařídit praxi individuálně v místě bydliště Praxi je nutné domluvit s vedením zařízení Studenti si vyzvednou potřebné formuláře včetně smlouvy o konání praxe na studijním oddělení
Podepsané smlouvy doručit PhDr Podepsané smlouvy doručit PhDr. Marii Zvoníčkové na Ústav ošetřovatelství, e-mail: marie.zvonickova@lf3.cuni.cz, tel.: 267102844 Studenti, kteří si nemohou zařídit praxi sami, budou kontaktovat dr. Zvoníčkovou Studenti, kteří si vzbrali zařízení nabízené Ústavem ošetřovatelství a včas se zapsali, nemusí zařizovat smlouvu. Ústav ošetřovatelství zašle jména studentů přímo vedení instituce.
Druhy zařízení 1. agentura domácí péče 2. denní stacionář pro seniory 3. denní stacionář pro osoby s demencí 4. hospice 5. domov důchodců 6. nemocnice následné péče 7. zařízení sociální péče 8. domovy pro seniory
PARAPLE
Domov Laguna Psáry
Závěrečná zpráva o praxi Popis zařízení Kazuistika Role studenta – osobní cíl, co jsem se naučil/-a, hodnocení poskytovaných služeb Sebereflexe
Studenti napsali… „..praxe pro mne byla lekcí trpělivost, pokory a i komunikačních dovedností. Navíc trávit čas po boku hrdinů 2. sv. války byla pro mne pocta…“ (ÚSP ÚVN) „..zkušenost, kterou si z praxe odnáším, je pohled na práci zdravotnického personálu jako na celek. Všichni spolu navzájem komunikují, pomáhají si…“ (LDN ÚVN) „..je to skvělý čas a rozhodla jsem se přijmout nabídku pracovat v Centru Paraple jako asistent při škole…“ „..chtěla bych se vyvarovat situací, kdy lékaři neuměli s postiženými jednat, manipulovat a možná se jich i trochu děsili…“ (Domov Laguna Psáry)