TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Předmět teorie ST Historie teorie ST Dvě úrovně teorie ST - obecná - speciální Co je to sportovní trénink? ST je složitý a účelně organizovaný proces rozvoje specializované výkonnosti sportovce ve vybraném sportovním odvětví nebo disciplině. Dvě části sportovního tréninku - systém - proces
Hlavní cíl ST Dosažení co nejvyšší individuální, kolektivní výkonnosti na základě přestavby tkání, systémů a orgánů sportovce. Dílčí cíle: obvykle v různých časových horizontech – od krátkodobých po dlouhodobé. Musí být reálně a respektovat úroveň výkonnosti, trénovanosti sportovce, jeho předpoklady a možnosti, stav organismu a především věk. Úkoly ST: můžeme nalézt v několika rovinách , které spolu jednoznačně souvisí a podmiňují se při tvorbě výkonu. V nejvyšší rovině se jedná o rozvoj v oblastech tělesné, psychické a také sociální. Obsah ST: všechny děje a činnosti ze všech oblastí, které plánovitě a systematicky a záměrně používáme v tréninkovém procesu. Používané prostředky a metody jsou konkrétním výrazem obsahu ST. Jsou děleny a členěny podle účelu a specifikace využití a významu a adaptačního účinku na organismus. Použité prostředky a metody se navzájem ovlivňují podle účelu a doby v RTC.
Sportovní trénink - komplexní proces ST - pedagogický proces ST – adaptační proces - druh biosociální adaptace. Adaptace probíhá v oblastech: - biologické adaptace (morfologicko funkční adaptace ) - motorického učení - psychosociální adaptace
Výsledek ST rozvoj pohybových schopností osvojení a zdokonalení pohybových dovedností – sportovní techniky rozvoj taktického jednání – vedení sportovního boje, osvojování specifických vědomostí formování osobnostních vlastností a schopností soutěžit, rozvojem sociálního chování – interpersonálních vztahů Sportovní výkon
Charakteristika působení sportovního tréninků obsahu (utvářeného kondiční, taktickou,, technickou,psychickou, teoretickou přípravou),, prostředků (tělesná cvičení, vlastní-soutěžní, regenerační, kompenzační, kontrola trénovanosti) metod rozvoje motorických schopností a dovedností metod výchovného působení, parametrů tréninkového zatížení (objem, intenzita, koordinační složitost, psychická náročnost druhů tréninkového zatížení(vnitřní - vnější, nízké –střední – submaximální – maximální, jednorázové –opakované)- specifické - nespecifické..
Systémové pojetí ST Základní znaky: - Struktura sportovního výkonu daného sportu - Složky tréninku - Obsah tréninku - Prostředky a metody tréninku - Charakteristiky zatížení daného druhu sportu, jak při soutěži, tak při tréninku - Zásady tvorby tréninkového plánu, jeho realizace, řízení a vyhodnocení