Concurrent Engineering (paralelní inženýrství)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ VÝROBY
Advertisements

PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Jištění kvality technologických procesů
Přednáška na Autodesk Academia Fóru 2007 Absolventi středních škol na Technické univerzitě v Liberci, Fakultě strojní Zpracoval: doc. Ing. Ladislav Ševčík,
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Analýza možností vzniku chyb
DESIGN FOR X Design for X (DFX) je jeden z nejefektivnějších přístupů k realizaci Concurent Engineering. Zaměřuje se na omezený počet, řekněme 7  2, podstatných.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Evropský sociální fond
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Systém managementu jakosti
Matematické metody v ekonomice a řízení II
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Dokumentace informačního systému
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Co je Design for Manufacture and Assembly?
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Projektový cyklus, analýza SWOT
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Systém řízení kvality.
Checklandova metodologie
CAD a parametrické modelování
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
KIP - IMI TECHNIKY MANAGEMENTU INOVACÍ. OBECNÉ INOVAČNÍ TECHNIKY.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
HACCP.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Metodika řízení projektů
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Asociace dodavatelů montovaných domů Dokument národní kvality pro dřevostavby Zasedání odborné sekce Rady kvality ČR "Kvalita v průmyslu a stavebnictví",
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Systém managementu jakosti
Toleranční analýza Zpracoval: Prof. Ing. Ladislav Ševčík, CSc
CNC stroje ve strojírenské výrobě
Jištění kvality technologických procesů
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Systém managementu jakosti 3
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Failure Mode and Effect Analysis
Tradiční metody vývoje softwaru
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Transkript prezentace:

Concurrent Engineering (paralelní inženýrství)

Konstrukční problémy: na začátku není patrné, jak Užití počítačové techniky Řešení konstr. problému Předpočítačová etapa Počítačová etapa Konstrukční problémy: na začátku není patrné, jak dosáhnout splnění požadavků - Návrhový problém : Jak realizovat proces nápad tech.objekt Výrobní problém : Zpracování materiálů na objekt s předepsanou funkcí Diagnostický problém : Sledování kvality objektu v čase přípravy Problém likvidace : Už v čase výroby je třeba myslet na likvidaci, příp. recyklaci výrobku po skončení životnosti čas

Etapy počítačového řešení konstrukčního problému - Etapa počítačově-prehistorická - zavádění počítačů na řešení technických úloh - numericky řízené stroje a DNC stroje ve výrobě - Etapa počítačově-historická - nasazení minipočítačů do průmysl - uplatňování metody konečných prvků v dimenzování konstrukcí Etapa současnosti - plnohodnotné navrhování technického objektu jako 3D objektu - návrh objektu s ohledem na budoucí funkčnost - virtual prototyping Etapa budoucnosti - nárůst výkonu počítačové techniky, umělá inteligence, virt. realita

Struktura a charakter klasického inženýrství Klasický průběh návrhu výrobku postupuje podle schématu: konstrukční návrh technického objekt ověřování návrhu technologická příprava výroby kapacitní plánování testování kvality rozhodnutí o sériové výrobě

Struktura paralelního inženýrství - koordinovaný, systémový a týmový přístup k inovaci strojírenských výrobků provádění na sebe navazujícíh činností souběžně týmem návrhářů usměrněnými koordinátorem projektu celý proces managementu znalostí je plně podporovaný informačními a počítačovými technologiemi. jediným ze způsobů, jak dosáhnout změn podnikových procesů v oblasti návrhového procesu s dosahem na výrobní procesy.

Nástroje Concurrent Engineeringu - QFD (Quality Function Deployment) - DFA (Design for Assembly) DFM (Design for Manufacturing) DFE (Design for Environment) FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)

vysoká kvalita výrobku numerické výrobní postupy, řetězec obsahu CAD konstrukce, CAM programování výroby, CNC obrábění a CAQ měření krátká doba výroby vysoká kvalita výrobku zásadní služby pro změnové řízení na výrobku a jeho opravách po opotřebení v sériové výrobě

- Pro souběžné provádění navazujících činností musí být zajištěno snadné promítnutí výsledků následné činnosti do předcházející. Za tímto účelem je vytvořen objektový model výrobku v důsledně parametrickém popisu již ve stádiu ideového návrhu a průmyslového designu. - Tento abstraktní model a jeho funkční počítačové simulace umožňují nahradit etapu experimentálního ověření technologie.

Problém paralelního inženýrství – potřeba vysokého výpočtového výkonu ( modely z milionů polygonů) Snaha zobrazovat až po rendering jen viditelnou část, funkce neviditelných objektů, různé úrovně detailů objektu PDM ( Product data management) – ukládání, aktualizování a sdílení dat o dokumentech ve kterých se nacházejí přesné specifikace výrobků - lepší předávání výrobní dokumentace mezi jednotlivými specializovanými dodavateli

Práce lidí ZÁKLADNÍ TYPICKÉ PROJEVY : - Základním aspektem úspěšnosti projektu je především chování pracovníků do něj zapojených - O dosažení jeho změny se pokouší vytvářené metodiky, navrhované procesy, zdokonalované nástroje, ale také i aplikované nové principy ZÁKLADNÍ TYPICKÉ PROJEVY : Údaj o plánované délce činnosti zahrnuje kromě nezbytně nutné části i určitou časovou rezervu. Jen vyjímečně je výsledek činnosti předáván dále před plánovaným termínem (Parkinsonův projektový zákon : „Činnost trvá nejméně tak dlouho, jak dlouhý má časový interval.“)

Činnost je většinou zahajována na poslední chvíli (Studentův syndrom – stejný princip, jako při přípravě na zkoušky). Zdroje k tomu mají spoustu objektivních důvodů, které ani sami nemohou příliš ovlivnit. Lidé jsou většinou pesimisté pokud se týče dostupnosti zdrojů v plánovaném termínu

Design for X (DFX) Design for X (DFX) je jeden z  nejefektivnějších přístupů k  realizaci Concurent Engineering. Zaměřuje se na omezený počet, řekněme 7 +/- 2, podstatných elementů naráz. To umožnuje nejlépe využít dostupné zdroje. DFA , DFM , DFE , DFS …. Kde se používá? - Tam, kde se hodí, nikdy není pozdě, nikdy není brzo, jde o to, kdy pomáhá

životní cyklus stádia konstrukce produktu

Užití DFX Analýza produktu - sebrat a vyjasnit informace, které se týkají výrobku či výrobků Analýza procesu - týká se sběru, zpracování a prezentace specifických dat o procesu Měření výkonnosti - zjišťovány interakce ve formě odpovídajících výkonnostních indikátorů Zdůraznění pomocí Benchmarkingu - cílem je pochopit, zda sledovaný výrobek nebo proces je dobrý nebo ne a co se na tom podílí. Benchmarking se zaměřuje na stanovení standardů a porovnání výkonostních indikátorů zkoumaného výrobku či procesu s těmito standardy

Diagnóza pro zlepšení Doporučení změn Stanovení priorit - nalezením příčin, proč jsou určité oblasti slabé (nebo silné) Doporučení změn - prozkoumání co největšího počtu možných zlepšení v dané oblasti.Na specifických okolnostech závisí, jak přesně může být dotyčný výrobek nebo proces překonstruován Stanovení priorit - cílem tohoto kroku je určit životně důležité oblasti pro další zkoumání a vyřešit okamžitě triviální otázky, takže se může pozornost soustředit na důležité problémy a nadějná řešení.

Politika kvality Cíl firmy : Vyrábět výrobek kvalitní, šetrný k životnímu prostředí, s vlastnostmi, které splní,ale i předčí očekávání zákazníků. Chce nadchnout zákazníky tak, aby se k ní s důvěrou vraceli.

Certifikace systému kvality prokázání, že systém kvality firmy je v souladu s mezinárodními normami řady ISO 9000 Průběh certifikace: 1.fáze – Prokázání platnosti používané dokumentace a řešení všech požadavků norem řady ISO 9000 2.fáze – Dodržování pravidel v praxi. Každý pracovník může být dotázán na to, jaké jsou cíle a zásady zabezpečování kvality. Systém kvality se dále prověřuje a zdokonaluje interními (systémovými) audity. V případě zjištění vážných nedostatků je certifikát odebrán.

Metody hledání nápadů - Brainstorming/Brainwriting Účel : Zisk co nejvíce nápadů Brainstorming – nápady zapisovány vedoucím skupiny Brainwriting – zapisuje každý účastník sám na volné kartičky Zásady : Účast pouze kompetentních osob (optimum 6- 8), délka 20-30 min, nesmí hovořit naráz více osob a nesmí kritizovat ostatní návrhy, ani zdůvodňovat svůj Výsledek sezení je dále předán ke zpracování

Ishikawův diagram – diagram rybí kosti Podstata - Diagram je grafickým znározněním různých faktorů, které ovlivňují důsledek, tj. např. kvalitu určitého procesu a tím i výsledný produkt procesu. Výhody - hledání nejpravděpodobnějších příčin problému,roztřídění a seřazení možných příčin. Postup stejný jako u brainstormingu - rozhodující je nikoliv množství, ale různorodost všech možných příčin. Opomenutí může mít obrovský vliv na kvalitu.

1. Na velký arch papíru na horní okraj napíšeme téma řešení 2. Středem papíru vedeme vodorovnou osu (páteř) diagramu a v pravé části uvedeme důsledek (podstatu problému) 3. Členové skupiny se musí shodnout na základních oblastech, ve kterých budeme tyto příčiny hledat. Mohou to být např.: Materiál, Vybavení, Prostředí, Metody, Lidé 4. Dohodnuté oblasti možných příčin se vyznačí v diagramu jako hlavní větve vedoucí k páteři 5. Každý návrh zaznamenáme do příslušné oblasti jako vedlejší větev vedoucí k větvi hlavní 6. Všechny obecné příčiny dále maximálně konkretizujeme 7. Jednotliví pracovníci určí dle svého názoru 3 hlavní příčiny, které se eventuálné označí bodovou hodnotou 8. Na základě posouzení všech účastníků se určí hlavní předpokládané příčiny, které je nutno řešit především

Děkuji za pozornost !!!