LMD, ADD, ADHD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

Neurózy, psychózy, rané poruchy
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
ALKOHOL A JEHO ÚČINKY.
PEDOPSYCHIATRIE - speciální část
Marie Sádlová Neurovědy 2012
VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
LMD, ADHD, ADD, ODD.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Rizikového chování v dospívání
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ADHD/ADD Diagnostika a intervence
Specifické vývojové poruchy učení
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Specifické poruchy školních dovedností
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Lehká mozková dysfunkce a ADHD
Vývojová psychologie Prenatální období.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Internalizované poruchy chování
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_11 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Alkohol a jeho účinky Anotace Žáci.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo v digitálním archivu školy
Poruchy pozornosti ADD/ADHD.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Školská sociální práce
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

LMD, ADD, ADHD

LMD, ADD, ADHD Lehké mozkové dysfunkce - významný etiologický faktor specifických poruch učení. Z pojmu lehká mozková dysfunkce (jeho užití doporučeno v roce 1962) je zřejmé, že se nedaří prokázat faktické organické poškození mozku ve smyslu strukturálního poškození, tedy přímého poškození mozkové tkáně. Pojem LMD podle některých odborníků odpovídá pojmu lehká dětská encefalopatie - drobné poškození mozku spojené s dysfunkcí centrální nervové soustavy, k poškození dochází v období prenatálním, perinatálním nebo raně postnatálním.

LMD - potíže při přechodu od konkrétního k abstraktnímu. Děti s LMD - pracují velmi rychle a nedbale. Potíže se soustředěním. Chybí jim touha práci dokončit. Stává se, že v polovině činnosti dítě náhle ztratí zájem, přestane pracovat a již se k činnosti nikdy nevrátí. Odpovědi dětí s LMD bývají nepromyšlené, unáhlené, to znamená, že jen hádají, místo toho, aby přemýšlely. Při práci s těmito dětmi je třeba mít pochopení pro zvláštnosti, které jsou příznaky lehkého mozkového poškození, a vést dítě k tomu, aby se s nimi naučilo co nejlépe zacházet.

ADD (Attention Deficit Disorders – porucha pozornosti), V anglosaském světě došlo k diferenciaci jednotlivých symptomů LMD, hovoří se o: ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou), ADD (Attention Deficit Disorders – porucha pozornosti), ODD (Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování).

ADHD: Příznaky ADHD - poruchy pozornosti, impulzivita a hyperaktivita. ADHD - vývojová porucha charakteristická stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity, který není přiměřený věku dítěte. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit na základě neurologických, senzorických nebo motorických postižení, mentální retardace nebo závažných emočních problémů. Odhadovaný výskyt této poruchy u školních dětí je kolem 3 – 5 %.

ADHD je obtížné zjistit dříve než kolem čtvrtého nebo pátého roku věku, protože u mladších dětí obvykle není možné rozlišit její příznaky – děti málokdy dokáží déle setrvat u některé činnosti. Existují však záznamy o tom, že děti postižené ADHD byly neobyčejně aktivní již v děloze před narozením. Problémy se obvykle zviditelní, když začne dítě navštěvovat základní školu, kde se mu nedaří, protože je nesoustředěné, nebo kde se kvůli své hyperaktivitě a impulzivitě nedokáže přizpůsobit určitým třídním pravidlům.

Jedinci s ADHD jsou rizikovou skupinou z hlediska antisociálního chování. Často dysfunkční rodina, mezi příbuznými se mohou vyskytovat psychopatologické projevy. Dalšími příznaky ADHD jsou: snížené výkony ve škole, agresivita, problémy při navazování kontaktů s vrstevníky, nesnášenlivost, neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům, agresivní řešení interpersonálních problémů.

Rozdělení ADHD u dětí do tří skupin: 1) Skupina dětí s výrazným hyperaktivním chováním, které se objevilo již v raném vývoji dítěte. „Syndrom hyperaktivity“ postihuje zhruba 5 -15% dětí, mnohokrát častěji chlapce než děvčata. Obvykle udávaný poměr z epidemiologických studií je 5 až 6 chlapců na jedno děvče. 2) Skupina dětí s pozdějším nástupem hyperaktivity, diagnostikované až po nástupu školní docházky, která bývá spojena s různými formami poruch učení.

3) Skupina dětí s přidruženými emočními poruchami (zejména úzkostí a depresí). Emoční poruchy – emoční labilita se projevuje střídáním nálad, sklonem k afektivitě až agresivitě. Změny nálad se také odrážejí ve výkyvech ve výkonnosti – a tak například tentýž úkol zvládá dítě s velmi rozdílnými výsledky. Děti s tímto syndromem často jednají velmi impulzivně – co je v tu chvíli napadne, to okamžitě a bez rozmyslu vykonají a nedovedou domýšlet důsledky svého jednání.

Tyto děti mívají také nízkou tzv Tyto děti mívají také nízkou tzv. frustrační toleranci – podněty, které jiné děti přejdou bez větších problémů a nevyvedou je z míry, dokáží děti s ADHD dovést až k afektivnímu výbuchu. Reagují tak neadekvátně na příliš slabé podněty. Ač jsou tyto děti velmi citlivé a reagují někdy až přecitlivěle, mívají obtíže v empatii. Často tak ostatním lidem svým chováním nechtěně ublíží. V této skupině se objevuje největší vliv stresových faktorů pocházejících ze sociálního prostředí dítěte.

Další poruchy související s ADHD: poruchy autistického spektra (dětský autismus a Aspergerův syndrom); obsedantně-kompulzivní porucha; porucha příchylnosti; porucha opozičního vzdoru; narušen vývoj seberegulace; zneužívání návykových látek. Uvádí se, že zhruba 20 – 25 % dětí s ADHD trpí problémy ve čtení.

ADD: poruchy pozornosti a v percepčně motorických úkolech bez výskytu hyperaktivity a impulzivity se označuje termínem ADD (Attention Deficit Disorders – porucha pozornosti); denní snění, pomalost při provádění kognitivních operací a obtíže při navazování sociálních kontaktů; ve školním prostředí se objevují úzkostné rysy; zatímco děti s ADHD mají potíže s udržením pozornosti, pro tuto skupinu je charakteristická neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost.

ODD: opoziční chování, agresivita, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola; tato skupina má hodně společných rysů s ADHD, především poruchy vnímání a utváření sebe sama; ve skupině dětí s ADHD je přibližně 60 % dětí s ODD. Opozičnímu chování se blíží ADHD s agresivitou: Charakteristická je: nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, antisociální chování. Rodinné prostředí bývá dysfunkční.