Možnosti a meze masového vzdělávání (praktických předmětů) na Přírodovědecké fakultě MU Zdeněk Bochníček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval : Ing. Petr Fojtík Datum:
Advertisements

Fakulta veterinární hygieny a ekologie
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
Studijní program Stavební inženýrství
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
Přírodovědecká fakulta UJEP
Informace o studiu na KITTV 2011/2012
FAKULTA INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ VUT v Brně. Škola bývalý klášter Kartuziánského řádu, založen kolem roku 1375.
Matematická analýza 1 Základy matematiky
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
PYRAMIDA Práce a energie
Výchova učitelek/ů (fyziky) na Jižní Moravě aneb Problémy didaktiky a fyziky.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Hodnocení UJEP AK ČR Závěry a doporučení. Personální zajištění posilovat kvalifikační strukturu pracovišť - vytvořit realistické a kontrolovatelné plány.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Informace ke kurzu Manažerské účetnictví I a jak ho studovat.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Den otevřených dveří PřF MU
Hodnocení pedagogické činnosti studenty 2005/2006.
Dráha Rychlost Čas Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2,
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Popularizační a vzdělávací aktivity pro studenty a učitele středních a základních škol Oddělení obecné fyziky a didaktiky, Ústav fyzikální elektroniky.
Univerzita třetího věku na ZČU v Plzni v roce 2005/06.
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Základy matematiky Matematická analýza 2 kurz distančního vzdělávání na MFF UK Prof. RNDr. Miroslav Hušek, DrSc. Doc. RNDr. Pavel Pyrih, CSc. KMA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Vítejte na Přírodovědecké fakultě
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Učíme se aktivně a s porozuměním díky hlasování Jana Končelová Vlachovice 2011.
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Fyzická geografie Podzim 2014 Z0026/2 – čtvrtek 18 – 18.50, Z4 Z0026/3 – čtvrtek 19 – 19.50, Z4 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Fyzická geografie Podzim 2013 Z0026/4 – pondělí 13 – 13.50, Z3 Z0026/5 – pondělí 12 – 12.50, Z3 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Akademický rok 2015/2016 Zápis ke studiu.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Vzdělávací portál eKabinet.cz a digitální obsah pro střední školy Ing. Richard Valenta
© Institut biostatistiky a analýz ÚVOD DO MATEMATICKÉ BIOLOGIE I. prof. Ing. Jiří Holčík, CSc. UKB, pav. A29, RECETOX, dv.č.112
Asociace ředitelů gymnázií ČR
Střední odborná škola veterinární
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Polytechnické vzdělávání se zaměřením na tvorbu ŠAP/PA 22. března 2017
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
(finanční gramotnost) Procento versus procentní bod
Ostravská univerzita (1991 → )
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Prezentace projektu Rozvoj PřF JU
Měření rychlosti zvuku
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
Bezpečnost práce zážitkovou pedagogikou
Komunikace učitele se žáky
Celoživotní vzdělávání z pohledu UIS
Přírodovědecká fakulta UJEP
ÚVOD DO MATEMATICKÉ BIOLOGIE I.
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Kreditní systém studia
Úvod do psychologie II. přednáška
Při technické univerzitě v Liberci
Studijní obor Management sportu
využití digitalizace ve vzdělávání
Katedra historie Filozofická fakulta UP Olomouc
Transkript prezentace:

Možnosti a meze masového vzdělávání (praktických předmětů) na Přírodovědecké fakultě MU Zdeněk Bochníček

Praktické předměty – významná součást studijních plánů oborů na PřF Praktické předměty: praktika laboratoře cvičení (laboratorní, terénní, ne výpočetní) praxe (i pedagogické v učitelském studiu) předměty „soft skills“ (pro učitele)

Praktické předměty po oborech (rok 2013/2014): širší oborvšechny předměty praktické předměty procentuální podíl biologie % chemie % fyzika % geologie23094% matematika17142% geografie % společný základ 36617% celkem % odhadovaná chyba uvedených čísel %

Studenti a obory oborpočet oborůpočet studentů student/oborstudent/obor/ ročník bakalářský magisterský

Studenti a úspěšnost oborimatrikulační ročník zapsaní do 1. semestru zapsaní do 3. semestru SZk ve standardní době Bc.2008/ NMgr.2009/ Zdroj: Analýza neúspěšnosti studentů MU

Výuka praktických předmětů na PřF v éře masového vzdělávání. Praktické předměty lze vyučovat masově jediným možným způsobem: nasazením „hrubé síly“

Příklad Praktická cvičení pro všechny studenty 1. ročníku Bc. biologických oborů (mimo obory Matematická biologie a Lékařská genetika) Bi1700c Buněčná biologie – cvičení, 1 hod, zapsáno 248 studentů Bi2080c Histologie a organologie – cvičení, 2 hod, zapsáno 225 studentů 18 paralelek, 5 vyučujících 15 paralelek, 6 vyučujících

Po Demonstr.úlohy fyz.živ. Po Demonstr.úlohy fyz.živ. Út Histologie a organologie Út Histologie a organologie Út Histologie a organologie Út Histologie a organologie Út Embryologie St Histologie a organologie St Histologie a organologie St Histologie a organologie St Histologie a organologie St Histologie a organologie Čt Histologie a organologie Čt Buněčná biologie Čt Buněčná biologie Čt Histologie Čt Buněčná biologie Čt Buněčná biologie Pá Histologie a organologie Pá Histologie a organologie Pá Histologie a organologie Pá Histologie a organologie Rozvrh učebny 1, PS 2013:

Po Cytologie a anatomie rostlin Po Cytologie a anatomie rostlin Po Cytologie a anatomie rostlin Po Cytologie a anatomie rostlin Po Cytologie a anatomie rostlin Po Cytologie a anatomie rostlin Út Fyziologická ekologie Út Fyziologická ekologie Út Buněčná biologie Út Buněčná biologie Út Buněčná biologie Út Buněčná biologie Út Buněčná biologie Út Buněčná biologie St Cytologie a anatomie rostlin St Cytologie a anatomie rostlin St Buněčná biologie St Buněčná biologie St Buněčná biologie St Buněčná biologie St Cytologie a anatomie rostlin Čt Cytologie a anatomie rostlin Čt Botanická mikrotechnika Čt Botanická mikrotechnika Čt Botanická mikrotechnika Čt Botanická mikrotechnika Čt Seminář Čt Cytologie a anatomie rostlin Čt Cytologie a anatomie rostlin Pá Seminář. Pá Biologická technika Pá Biologická technika Rozvrh učebny 2, PS 2013:

Jak Přírodovědecká fakulta řeší případnou masovost výuky praktických předmětů? Snaží se ji omezit. Jakým způsobem? zařazením praktických předmětů do vyšších semestrů prerekvizitami

Výsledky omezovacích technik Fyzika první praktikum ve 2. semestru (3 hod) 1. semestr2. semestr3. semestr počet studentů Chemie první praktikum ve 3. semestru (6 hod) 1. semestr3. semestr počet studentů8355

Tři příklady

1) Zvýšení průchodnosti laboratorního praktika práce ve dvojicích Fyzikální praktikum pro nefyzikální obory

2) Výuková metoda pro masovou aktivní výuku Peer instruction Eric Mazur, počátek 90. let základní kurz fyziky na Harvardově univerzitě

Peer instruction – hlasování ve výuce 1. Po krátkém výkladu učitel položí otázku s výběrem odpovědí. 2. Po jistém čase na rozmyšlenou, studenti hlasováním vyjádří svoji odpověď. 3a). Je-li většina odpovědí chybná (cca 70%), vyučující doplní výklad. 3b). Je-li většina odpovědí správná (cca 80%), vyučující pokračuje s výkladem další látky. 3c). Je-li správných odpovědí cca 30 % - 80%, následuje „Peer instruction“. 4. Nové hlasování o stejné otázce. výklad otázka 30% a méně správně 80% a více správně 30% - 80% správně Peer instruction nový výklad a nová otázka 80% a více správně méně než 80% správně doplnění výkladu diskuse + odpověď

Fyzika pro chemiky 1., příklad otázky

14. října 2012 vytvořil Felix Baumgartner světový rekord seskokem z výšky 39 km. Před otevřením padáku trval jeho volný pád 4 minuty a 19 sekund. Na jakém grafu by mohla být závislost jeho rychlosti na době letu? D. nedokáži určit

Hustota difúzního toku j vyjadřuje, kolik molů dané látky projde jednotkovou plochou za jednotku času. Pokud za čas t projde plochou S celkem n molů dané látky, spočítáme hustotu difúzního toku podle vztahu:

Metoda je méně vhodná pro předměty, které jsou založeny zejména na pamětním zvládnutí velkého množství dat, pro výpočetní cvičení, na kterém se řeší komplikovanější problémy, které nelze zvládnout během několika minut, na pokročilé přednášky, při kterých se nepředpokládá, že studenti budou schopni problematiku dostatečně pochopit již během přednášky. Metoda vznikla pro výuku fyziky, ale v současnosti se používá i pro matematiku, biologii, geologii, IT, inženýrské obory, filosofii, psychologii,......

3) „Výuka“ pro studenty PřF s masovým externím dosahem Předmět „Praktická didaktika“ pro studenty učitelství. Možnost získat kredity za výukové a popularizační aktivity zaměřené na SŠ a ZŠ studenty a laickou veřejnost. Aktivity organizované PřF

Děkuji za pozornost