FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 27. 11. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Kampaň Nahá celebrita Martin Kožíšek, Manažer pro internetovou bezpečnost.
Feminismus a role ženy ve společnosti z pohledu evoluční psychologie
Valná hromada APK – Zlín – 19. / 20. května 2009 Valná hromada asociace provozovatelů kin.
Mediální produkt.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Metodologie historického výzkumu volného času
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
funkce médií ve společnosti moc médií
Science fiction & fantasy
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ. 2 ROZDĚLENÍ POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ Pokud nás bude zajímat dosah sítí, rozdělí se na sítě lokální (LAN, Local Area Network), na.
Masová komunikace, masová média
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Databázové systémy I Cvičení č. 10 Fakulta elektrotechniky a informatiky Univerzita Pardubice 2013.
IFA Česká republika 1 Definice stálé provozovny: zpráva Pracovní skupiny 10 OECD Lenka Fialková 13. prosince 2011.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková
“Let’s put our clothes on and face the world” FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Lucie Pekařová Mária Szabová Kristýna Kovářová Barbora Novotná
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
konzultace : liché pondělky
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. č.d.634.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. č.d.634.
Marketingový mix v propagaci Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU – SEMINÁRNÍ PRÁCE Nesplněná docházka Ing. Patricia Jakešová
Zpracovala Irena Krištofová.  Typický oděv má …  Popis ženského oděvu  To co měli na hlavě bylo velice důležité  Co všechno museli nosit páni  Fotky.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Typy připojení k internetu
Televize v konzumaci médií suverénně vede
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
Láska VY_32_INOVACE_13_36.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
JOINME (Journal of Interactive Media)
Zdravotnický management
Principy inovace.
Atraktivní zaměstnavatel
Textilní a oděvní materiály
Ing. Alena Klapalová, Ph.D. č.d.634
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Hana Klimíčková
Transkript prezentace:

FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková

Literatura HENDL, Jan (2005): Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. STACEY, Jackie (1994): Star Gazing: Hollywood Cinema and Female Spectatorhip. Abingdon: Routledge. LUMBY, Catharine (2007): Doing It For Themselves? Teenage Girls, Sexuality and Fame. In: HOLMES, Su – REDMOND, Sean (eds.) (2010): Stardom and Celebrity. A Reader. Los Angeles, London, New Delhi: Sage Publication, s. 341 – 352. EPSTEIN, Rebecca (2007): Sharon Stone in a Gap Turtleneck. Tamtéž, s. 206 – 218. WILSON, Elizabeth (1993): Audrey Hepburn: Fashion, Film and the 50’s. In: COOK, Pam – DODD, Philip (eds.) (1993): Women and Film. A Sight and Sound Reader. London: Scarlett Press, s. 36 – 40. SALES, Nancy Jo (2010): The suspects wore Louboutins

Klasický Hollywoodský systém 30. – 60. léta 20.století – od nástupu zvuku; pozvolný rozklad začal Paramount Act (1948) -> studia obviněna z monopolu a nesmějí nadále provozovat kina Studia se dělí na Majors / Velká pětka ( Paramount, MGM, 20 th Century Fox, Warner Bros., RKO) a Minors / Malá trojka (Universal, Columbia, United Artists) Majors studia organizovaná na principu vertikální integrace – maximální kontrola celého filmového životního cyklu – od námětu přes casting a natáčení až po distribuci a uvádění (vlastní síť kin) -> výpravnější produkce Hvězdný systém jako zásadní složka studiového systému – sedmileté kontrakty s vybranými hvězdami, kontrola jejich prezentace, propagace i typických rolí Kostýmní návrháři široce známí podobně jako hvězdy – Edith Head (Paramount), Walter Plunkett (Selznick), Orry Kelly (Warners), Adrian (MGM) Vertikální integrace funguje také na bázi kostýmu – jednotlivé “screen styles” propagované v návaznosti na konkrétní film i hvězdu

Edith Head (Paramount) Orry George Kelly (Warners)

Walter Plunkett (Selznick Productions) Adrian (MGM)

PR praxe klasického hollywoodského kostýmu Synergické využití marketingových praktik známých z širších oblastí služeb a obchodu Dvě pevně provázané úrovně propagace: 1. prezentace jednotlivých “screen styles” v konkrétních filmech na plátnech kin 2. pomocí tie-in kampaň v různých médiích, filmových časopisech a obchodních domech -> vždy společně představen název filmu, studio, hlavní hvězda a fotografie konkrétních šatů Cíleně se natáčí současné filmy (melodramata, romantické komedie); naopak potlačeny jsou výpravné historické filmy Šaty z filmového plátna k dostání v tzv. Cinema shops – vyhrazená patra slavných obchodních domů; šaty začínají na 30 USD za kus Sériové fotografie hollywoodských hvězd nemusí být vázané na konkrétní film, ale propagují představu o Hollywoodu jako o středisku volného času -> tyto fotografie rozšířené po celém světe => nové pojetí outdoorové módy

Kinorevue

Adrian Adolph Geenberg a.k.a. Adrian Dvorní návrhář studia MGM 1928 – 1941; poté vlastní značka konfekce Nejčastěji analyzovaný kostýmní návrhář, velmi široká tvorba – od masově napodobovaných šatů, přes nepříliš lichotivé linie až po designové excesy Rozpoznatelné styly pro konkrétní hvězdy – ramenní vycpávky pro Joan Crawford; anticky nařasená silueta pro Katharine Hepburn Obavy z přímého napodobování vlastních kreací, proto do šatů vkládal prvky, které kopírování ztěžovaly a v důsledku znemožňovaly každodenní nošení (drahé látky,problematické střihy, asymetrie…)  divačky i přesto dovedly charakteristické prvky jeho návrhů do svých šatů zakomponovat

Letty Lynton, 1932 (r. Clarence Brown) Kontrastní asymetrické šatyŠaty s nařasenými rukávy

Jackie Stacey, Star Gazing (1994) Vymezování se jak vůči dominatnímu pojetí konzumpce, chápané v binárních kategoriích ( aktivní top-down, pasivní recepce bottom-up), tak vůči převládajícím feministickým paradigmatům ( přidělená subjektová pozice pouze v režimu objektu) Konzumpce hvězdných stylů je geograficky a historicky podmíněná Recipientky vstupují do hvězdných stylů formou tzv. “poaching” (napichování); jednotlivé styly nejsou pouze pasivně kopírované, ale vždy je z nich selektováno a jednotlivé prvky jsou adaptovány a transformovány na míru konkrétním potřebám Ženy preferují jako své stylové vzory jiné hvězdy než ty nejznámější – Lauren Bacall, Deana Durbin a zejména Doris Day Respondentky vzpomínají na dobu dospívání – Hollywoodské hvězdy jako alternativní vzory pro učení se “ženské kulturní kompetenci” (jak se vhodně obléct pro různé příležitosti, jak správně vystupovat na veřejnosti, jak se česat a líčit)

Audrey Hepburn Na rozdíl od převažující stylizace ženských hvězd v 50.letech typ “gamine” – místy androgynní, místy dívčí, ale vždy elegantní silueta Absence sexuální vyzývavosti Nevinnost, která je idealistická, ale nikdy hloupá Hvězda určená spíš ženskému publiku Popelkovský narativ -> šaty jako základní prvek fabule i vizuální slasti

Sabrina, 1954 (r. Billy Wilder) scéna v Glen Cove station Sabrina Fairchild prezentovaná nezávisle na pohledu mužské postavy nebo implicitního mužského diváka; určeno přímo divačkám

Sabrina, scéna v Glen Cove Station

Nevěrohodný happyend Nejistota v šatech Důležitější než pozitivní vyústění příběhu je onen transformační moment, kdy se z nejisté dívky stává sebevědomá mladá žena Šaty umožňují překonat sociální bariéry, ale vždy hrozí strach z odhalení skutečné identity “Popelkovský syndrom”

“… koupila jsem si tedy dlouhý splývavý kabát, který se dal nosit oboustranně; na jedné straně byl béžový, na druhé světle krémový, takže se dal nosit ve dvou variantách, a k tomu jsem si pořídila kabelku a boty v podobné barvě. Jenže ty boty byly trochu těsné a já udělala tu chybu, že jsem si je během představení zula a pak mi nešly nazout zpátky! Ježíši, já byla po zbytek večera jak chromá! Skoro jsem kulhala a myslím, že mi za celý život nikdy nebylo tak mizerně. Jak já jsem vrávorala cestou na metro – dobrý Bože, to byla ale ostuda…!”

Proměny recepce hvězdných stylů Poslední herečkou, jejíž styl byl masově napodobován, byla Diane Keaton ve filmu Annie Hall (ovšem nikoliv jako výsledek tie-in promotion) Převrácení dynamiky hvězda -> divačka. Místo vztahu iniciátorka -> recipientka jsou divačky stále častěji v pozici kritiček hvězdného stylu (módní policie, seznamy nejhůře a nejlépe oblékaných lidí, internetové hlasování…) Proměna v koncipování teenage fanoušků -> dříve obviňování z nekritické, pasivní adorace, nyní naopak varování před obsedantní touhou po slávě. Fanoušci dnes touží dosáhnout stejného statusu jako obdivované celebrity -> radikální demokratizace slávy Rozdíl mezi hvězdností a slávou – hvězdnost kvalitativně výš, odměna za prokazatelný performativní talent vs sláva jako brutálně nahodilá

Last night looks – love it or leave it?

You asked, we found!

The Bling Ring (USA 2013) r. Sofia Coppola Jeden z nejdůležitějších komentářů na téma kultrury celebrit a získávání celebrity statusu zdola Filmy Sofie Coppoly jako precizní vyjádření “zeitgeist” Konzistentní ve výběru témat i udržování charakteristického stylu Podle skutečné události – parta mladistvých zlodějů řadila mezi své nejcennější trofeje z domů celebrit hlavně oděvy slavných módních značek